..men Bussnack är tyst. Märklgt, Detta forum som vurmar så mycket för SL-trafiken borde ha uppmärksammat detta. ;D
https://www.mitti.se/nyheter/klart-har-ar-busslinjerna-som-dras-in-6.3.174270.8c0dd87079
Lite diskussion här: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=77012.15
Intressant att dom är spikade nu.
Vissa linjer såsom skollinjerna på Värmdö kan ju vara förklarliga,men det är ju värre att lägga ner dom som går som förstärkningar till pendeltågslinjerna då tågtrafiken går något krassligt.../Ulf
Busslinjerna 350, 537, 589, 635 och 737 stod inte med bland de linjer som läggs ner. De är väl kvar då antar jag.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 september 2023, 19:12:09 PMIntressant att dom är spikade nu.
Vissa linjer såsom skollinjerna på Värmdö kan ju vara förklarliga,men det är ju värre att lägga ner dom som går som förstärkningar till pendeltågslinjerna då tågtrafiken går något krassligt.../Ulf
SL räknar med att tågen skall gå som vanligt i december eftersom det då skall finnas tillräckligt med nyexade lokförare som kan köra tågen samt att det totalt sett är färre resenärer nu än innan pandemin vilket jag tolkar som att SL inte anser det motiverat att ha parallelltrafik i form av 743 och 745 exempelvis.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Vet inte varifrån journalisten fått att 722 skulle köra till Huddinge station? Dit har den aldrig kört.
1991 var det Tumba station - Tullinge gård, nu Tullinge station - Huddinge sjukhus.
SL har ju själva skrivit det i dokumentet.
"Linje 722 Tullinge stn – Huddinge stn
Linje 723 Tullinge stn – Tullinge kyrka
Linjenätet kring Tullinge förändras i syfte att snabbas upp med genare och snabbare
linjesträckningar. Linje 713 får en snabbare körväg genom att trafikera Tullingeberg i
omvänd riktning mot idag. Linje 722 läggs ned. Linje 723 får en snabbare körväg genom att
inte trafikera Tullingeberg, utan i stället gå direkt Nibblevägen – Nibblebacken – N
Parkhemsvägen. Utbudet på linjen utökas för att kompensera för linje 722:s nedläggning. I
vissa reserelationer ger förändringen ett något minskat utbud men i andra relationer
snabbare resvägar."
https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/foeraendringar-i-sl-trafiken-2024-3272848
Citat från: Bussmicke skrivet 16 september 2023, 01:55:21 AMVet inte varifrån journalisten fått att 722 skulle köra till Huddinge station? Dit har den aldrig kört.
1991 var det Tumba station - Tullinge gård, nu Tullinge station - Huddinge sjukhus.
Förmodligen var det bara en felskrivning, egentligen ska det stå "Huddinge sjh" istället för "Huddinge stn"
Precis och sen omläggningen som han innan skriver om är ju någonting som kommer senare i så fall.
För mig som har bott i Tullinge så känns det ju helt fel med 723 där utan där ska det vara 722.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: IvveRivve004 skrivet 15 september 2023, 19:29:11 PMBusslinjerna 350, 537, 589, 635 och 737 stod inte med bland de linjer som läggs ner. De är väl kvar då antar jag.
Jag läste i lokaltidningen att linje 537 blir kvar.
Många av neddragningarna är logiska, det intressanta är dock att det även görs nedskärningar i tunnelbanans trafik, under våren även i rusningstid.
Gissningsvis kommer pendeln också att få neddragningar i trafiken när beslutsunderlag finns.
Detta påverkar i sin tur många busslinjer som har anslutning till tunnelbanan eller pendeln eftersom tidtabellerna för dessa linjer då kanske också behöver justeras.
Sedan såg jag en intressant formulering gällande 738 i Botkyrka:
"Linje 738 Tumba stn – Norsborg
Trafikeringstiden under trafikdygnet minskas på vardagar med nya öppettider mellan ca kl.
7-18. Linjen slutar trafikeras på helger och under sommartidtabellen. Resenärer kan
utanför linjens nya öppettider nyttja linje 708."
Intressant att även busslinjer numera anses ha öppettider, det är för mig ett nytt koncept även om jag givetvis förstår vad som menas i formuleringen.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Man förstår vad som avses med uttrycket men det blir konstigt.
En butik har öppettider och är stängd annars.
En buss tar upp passagerare men är annars inte där...
Här är förändringarna i sin helhet: https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/f_pdf,fl_attachment/b6hta34juacdvdu0eest
Undrar varför man inte förlänger 840 till Jarlaberg det är ju bara en hållplats och tidsregleringen sker ju där uppe.
Troligtvis för att 840 körs av Nobina och att det är Keolis som vill ha förändringen.
Det är ju egentligen inte Keolis som vill ha någon förändring, utan SL som vill att Keolis ger förslag på förändringar som innebär besparingar men inte ger så jättestora försämringar för resenärerna
Keolis tjänar pengar på att köra buss så många km som möjligt, dom har inget att vinna på att köra mindre buss.
När Nobina tar över resten av Nacka är det ju möjligt att 840 kan förlängast till Jarlaberg, en förändring som egentligen hade varit bättre lösning för kunderna i Jarlaberg än att 465 körs dit.
Sen kunde man ju ha infört en busslinje som går från Jarlaberg till Södersjukhuset via Hammarby sjöstad och ersätter linje 74 som man istället lägger om så att den från Skanstull går via Gullmarsplan och Sköntorp till Valla torg och ersätter linje 164 som i sin tur läggs ner.
Fast besparingen blir väl rätt minimal om man lägger ner en linje och istället startar en ny?
Citat från: IvveRivve004 skrivet 29 september 2023, 22:36:33 PMSen kunde man ju ha infört en busslinje som går från Jarlaberg till Södersjukhuset via Hammarby sjöstad och ersätter linje 74 som man istället lägger om så att den från Skanstull går via Gullmarsplan och Sköntorp till Valla torg och ersätter linje 164 som i sin tur läggs ner.
Fast det blir ju parallelltrafik med tunnelbanan och tvärbanan om man skall köra Årsta-Gullmarsplan-SÖS-Hornstull-Hornsberg och det är ju precis det SL inte vill ha och därför genomför ett antal ned/indragningar.
Dessutom förstår jag inte riktigt varför en innerstadslinje skall gå ända till Valla torg.
Resenärer från Jarlaberg till SÖS kan ju redan idag byta i Sickla eller Slussen vilket nog får anses godkänt när man gör så stora neddragningar på annat håll i Söderort och Nacka.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 september 2023, 08:41:06 AMFast det blir ju parallelltrafik med tunnelbanan och tvärbanan om man skall köra Årsta-Gullmarsplan-SÖS-Hornstull-Hornsberg och det är ju precis det SL inte vill ha och därför genomför ett antal ned/indragningar.
Jag förstår inte hur exakt det blir parallelltrafik med tunnelbanan. Mycket parallelltrafik är det ju å andra sidan på den 74:a som just nu redan finns.
Det är ungefär en månad kvar tills tidtabellsbyte men ännu har de inte kommunicerat ut exakt vad som kommer hända, för varje linje i nätet... jag har försökt se om något är på gång men inte hittat nånting. Nån mer som hört något? Ofta brukar de publicera detta i slutet på oktober.
En snabb sökning via Google gav träff på flera artiklar i ämnet.
Exempelvis skrev Bussmagasinet (http://"http://"https://www.bussmagasinet.se/2023/09/klart-med-stora-nedskarningar-i-sl-trafiken-i-vinter/"") om saken efter SLs beslut i mitten av september.
Om det är någon speciell linje du är intresserad av mer information om kan du prova att söka på aktuell kommuns hemsida då de fått SLs bruttolista som de sedan yttrat sig om.
Du kan även prova att höra av dig till registratorn hos SL och be att få den information du önskar.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Man kan även använda SL:s reseplanerare.
Söker jag en resa Norsborg-Fridhemsplan som idag går att åka direkt med linje 151 hänvisas man till tunnelbanan från måndag 11 december.
Samma sak med Hästhagen(Östervägen)-Slussen som idag har linje 403, där hänvisas man till linje 71 som i sin tur inte finns med som alternativ på sträckan Ekuddsvägen-Sickla udde.
Ett sista exempel är Uttran-Fridhemsplan med 745 där man föreslås åka 725 till Tumba, pendeln till Stockholm C och blå T-bana till Fridhemsplan.
Citat från: L. Gornitzka skrivet 08 november 2023, 16:46:25 PMDet är ungefär en månad kvar tills tidtabellsbyte men ännu har de inte kommunicerat ut exakt vad som kommer hända, för varje linje i nätet... jag har försökt se om något är på gång men inte hittat nånting. Nån mer som hört något? Ofta brukar de publicera detta i slutet på oktober.
Är inte inte detta som gäller? : https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/f_pdf,fl_attachment/b6hta34juacdvdu0eest
Tidtabellerna finns ute på sl.se nu
https://www.bussmagasinet.se/2023/11/lien-gar-i-stockholm-nya-stora-nerskarningar-av-busstrafiken/
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Oj,det var inte lite :o
Då är vi snart tillbaka till"gamla 55an"...
Att man stryker 75an under mellantiden är förståeligt,men definitivt inte under rusningen.../Ulf
Av vad jag har uppfattat så kommer många busslinjer dras om/läggas ner. Det skulle innebära att 13 hållplatser försvann. Här är de:
• Adolf Fredriks kyrka
• Barnängsbryggan
• Blekholmsterrassen
• Bolinders plan
• Eremitvägen
• Gammelgårdsvägen
• Hakberget
• Mjärdgränd
• Nätgränd
• Pipersgatan
• Rådmansgatan/Tegnérgatan (på Sveavägen)
• Stenkullavägen
• Sällskapsvägen
Själv tycker jag att det hade varit bättre att låta 54:an gå kvar i Norra Djurgårdsstaden med en skillnad att den vänder vid Ropsten istället för Motalavägen samt att 55:an återfår sträckan Slussen – Stureplan – Motalavägen och 66:an förlängs till Henriksdalsberget och Finnberget för att ersätta de delar av 55:an som försvinner. 57:an kan gå till Kungsholms strand istället.
Här finns länk till dokumentet med förslaget till förändringar av innerstadstrafiken i Stockholm:
https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/f_pdf,fl_attachment/i0rs1jcfaeudguckz9gw
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det skulle betyda att Sveavägen blir helt utan innerstadslinjer - ingen liten förändring om nu 57:an tar över 54:ans sträckning från City till Hjorthagen. 57:an är väldigt använd på nuvarande sträckning från Sveavägen till Frösunda, så vad dessa passagerare ska åka med istället förstår jag inte riktigt.
Att lägga ned 75:an är en kraftig försämring för de som reser mellan City och Norra Djurgårdsstaden. 54:an (ev. 57:an i framtiden) tar dubbelt så lång tid och har klart mindre kapacitet. Om 57:an tar över 54:an kommer ingen förbindelse finnas mellan Norra Djurgårdsstaden och Centralen/Cityterminalen heller, om 75:an läggs ned. Att Sveavägen kommer att bli utan innerstadstrafik lär bli av precis som när Regeringsgatan förlorade sin trafik när gamla 43:an lades ned men de boende i Norra Djurgårdsstaden kommer knappast tyst se på att 75:an läggs ned.
Hoppas det blir protester mot styrande puckon.
Folk skriker alltid ett tag när det blir förändringar (oavsett inom vilken bransch) men det brukar avta efter ett tag eftersom ingen orkar lyssna... ::)
Ibland lyssnar de som bestämmer (t.ex. när hållplats Stadion drog in för 4:an) men oftast spelar protester ingen roll.
Citat från: 846 skrivet 03 december 2023, 00:37:53 AMDet skulle betyda att Sveavägen blir helt utan innerstadslinjer - ingen liten förändring om nu 57:an tar över 54:ans sträckning från City till Hjorthagen. 57:an är väldigt använd på nuvarande sträckning från Sveavägen till Frösunda, så vad dessa passagerare ska åka med istället förstår jag inte riktigt.
Att lägga ned 75:an är en kraftig försämring för de som reser mellan City och Norra Djurgårdsstaden. 54:an (ev. 57:an i framtiden) tar dubbelt så lång tid och har klart mindre kapacitet. Om 57:an tar över 54:an kommer ingen förbindelse finnas mellan Norra Djurgårdsstaden och Centralen/Cityterminalen heller, om 75:an läggs ned. Att Sveavägen kommer att bli utan innerstadstrafik lär bli av precis som när Regeringsgatan förlorade sin trafik när gamla 43:an lades ned men de boende i Norra Djurgårdsstaden kommer knappast tyst se på att 75:an läggs ned.
Nu är detta bara förslag än så länge.
Att 57:an föreslås försvinna från Sveavägen är inte så märkligt med tanke på hur trafiksituationen ser ut där.
Hade det funnits kollektivkörfält hela vägen från Sveaplan till Sergels torg hade det kanske funnits bättre förutsättningar att behålla busstrafiken där.
De boende i Djurgårdsstaden saknar knappast alternativ, de har ju sexan kvar och den ansluter ju till tunnelbanan både i Ropsten, Tekniska och Odenplan beroende på var man har sin destination.
Jag tror inte att 54/57 kommer att bli någon ersättning för 75:an, det tar för lång tid som du skriver.
Sedan blir det ju om förslaget går igenom även neddragningar på många andra linjer i innerstadstrafiken.
Jag kan tänka mig att det kommer att märkas om man plockar bort bussar på fyran och 50:an exempelvis.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så länge det går en buss finns förstås alternativ men något vidare bra alternativ kommer inte de boende i Norra Djurgårdsstaden ha för de som ska till merparten av 75:ans hållplaster (vill inte vara nån besserwisser men inom parentes bör sägas att Djurgårdsstaden ligger på Djurgården som inte berörs av dessa ändringar).
Ska man från Norra Djurgårdsstaden till t.ex. Hötorget kan man idag ta 75:an, vilket tar drygt 10 min. Att ta 6:an till Ropsten, tunnelbana till T-Centralen för att byta tunnelbanelinje och sedan åka till Hötorget eller 6:an till Odenplan och sedan tunnelbana kommer att ta nånstans kring 25 minuter. Så visst - alternativ finns förstås men med en restid där promenad linte tar mycket längre tid än kollektivtrafiken...
Sen håller jag inte med dig att trafiken på Sveavägen skulle vara så illa att det inte är nån idé att ha busstrafik där, f.ö. kommer det finnas busstrafik på Sveavägen norr om Odengatan (515) men den är ju till föga nytta om man tänkt resa mellan City och mot Sveaplan. De som kommer att klaga mest lär dock vara de som reser mellan Frösunda och hållplatserna längs Sveavägen söder om Odengatan - de kommer nog bli varse om att framtiden innebär att gå till Solna station och ta pendeln in till stan framöver.
https://sverigesradio.se/artikel/nu-fors-buss-168-till-sista-vilan-tack-for-allt (https://sverigesradio.se/artikel/nu-fors-buss-168-till-sista-vilan-tack-for-allt)
Blev det inte av att dra in 75an?
Giltig 10 december 2023–20 juni 2024
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/v75.pdf (https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/v75.pdf)
Jag kommer sakna SL linje 403, en busslinje med gamla anor. Den startade som BSBV linje 33, i maj 1955.
Se BSBV Linjekarta 1957:
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000165-8d0b88d0b9/1957_Linjekarta_Borgmastargatan_Skylt2.webp?ph=b103211074
Eller se Linjekartan 1968:
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000013-4507e45082/BSBV_karta_1960-70tal.webp?ph=b103211074
I och med SL:s övertagande 1971 omnumrerades linjen till 403. Den har haft ungefär samma sträckning och hållplatser sedan dess.
Jag gjorde en utflykt i veckan för att ta lite bilder, eftersom det var sista chansen.
Bilderna finns här:
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000126-8926d89272/403Info-9.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000128-23e1623e18/403_SLUSSEN-9.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000129-2bb9e2bba0/403_OSTERVAGEN1-1.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000130-376cd376ce/403_OSTERVAGEN2-8.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000134-b53c4b53c6/NackaKvarn-3.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000136-0bc0b0bc0d/Erstagarden-4.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000137-0db0b0db0e/Fruktvagen2-7.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000135-0676306766/Fruktvagen1-2.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000143-a16c3a16c7/Ostervagen1-0.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000144-b7c7eb7c81/Ostervagen2-1.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000142-7c3817c383/Ostervagen3-5.jpeg?ph=b103211074
Citat från: Fredde skrivet 10 december 2023, 12:58:53 PMBlev det inte av att dra in 75an?
Giltig 10 december 2023–20 juni 2024
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/v75.pdf (https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/v75.pdf)
De förändringar som föreslagits för innerstadslinjerna kommer troligen att gälla tidigast från sommaren, så åtminstone fram till midsommar går det bra att åka med 75:an.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Citat från: 846 skrivet 03 december 2023, 00:37:53 AMDet skulle betyda att Sveavägen blir helt utan innerstadslinjer - ingen liten förändring om nu 57:an tar över 54:ans sträckning från City till Hjorthagen. 57:an är väldigt använd på nuvarande sträckning från Sveavägen till Frösunda, så vad dessa passagerare ska åka med istället förstår jag inte riktigt.
Att lägga ned 75:an är en kraftig försämring för de som reser mellan City och Norra Djurgårdsstaden. 54:an (ev. 57:an i framtiden) tar dubbelt så lång tid och har klart mindre kapacitet. Om 57:an tar över 54:an kommer ingen förbindelse finnas mellan Norra Djurgårdsstaden och Centralen/Cityterminalen heller, om 75:an läggs ned. Att Sveavägen kommer att bli utan innerstadstrafik lär bli av precis som när Regeringsgatan förlorade sin trafik när gamla 43:an lades ned men de boende i Norra Djurgårdsstaden kommer knappast tyst se på att 75:an läggs ned.
Nu är det ju så att Regionen behöver spara pengar och då kan jag tycka att det är rimligt att man får byta transportmedel för att komma dit man vill.
Utanför city blir det i mitt tycke större försämringar för många resenärer.
Som jag förstått det vill SL ersätta 57:an med någon ny lösning som inkluderas i Råstaavtalet vilket inte låter orimligt.
Jag gissar således att det blir en ny linje typ Solna station-Frösundavik eller något liknande, alternativt drar man om någon befintlig linje som går i närheten.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 december 2023, 13:35:32 PMDe förändringar som föreslagits för innerstadslinjerna kommer troligen att gälla tidigast från sommaren, så åtminstone fram till midsommar går det bra att åka med 75:an.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Det förklarar saken, tack!
Citat från: gurraberra skrivet 10 december 2023, 13:08:19 PMJag kommer sakna SL linje 403, en busslinje med gamla anor. Den startade som BSBV linje 33, i maj 1955.
Se BSBV Linjekarta 1957:
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000165-8d0b88d0b9/1957_Linjekarta_Borgmastargatan_Skylt2.webp?ph=b103211074
Eller se Linjekartan 1968:
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000013-4507e45082/BSBV_karta_1960-70tal.webp?ph=b103211074
I och med SL:s övertagande 1971 omnumrerades linjen till 403. Den har haft ungefär samma sträckning och hållplatser sedan dess.
71:an som nu ersätter 403 är ju närmare i linjesträckning med gamla 33:an än vad 403 var eftersom den åker förbi Borgmästargatan
Är flera bussar nu borttagna ur trafiken till följd av att 18 busslinjer har slutat köra? är t.ex. alla äldre Omnilinkar med CL94-chassi (såväl kortvagnar som ledvagnar) nu "gått i pension"? och möjligen även alla 8500LEA:n? bra om det finns ännu massor av Omnilink II-individer kvar i Stockholms län, så är det inte ännu nästa sommar för sent att fara till Stockholm för att ta sina sista åkturer med flera Omnilink II:år när det är vackert väder... ;)
B9S och omnilink II kommer troligen finnas kvar hos Nobina i Tyresö och Handen tills de avtalet förnyas, dock lär väl de som idag rullar hos Keolis försvinna februari 2025 och norr om stan försvinner nog de sista Omnilink i Augusti nästa år när Keolis tar över i Råsta
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 december 2023, 13:42:57 PMNu är det ju så att Regionen behöver spara pengar och då kan jag tycka att det är rimligt att man får byta transportmedel för att komma dit man vill.
Utanför city blir det i mitt tycke större försämringar för många resenärer.
Som jag förstått det vill SL ersätta 57:an med någon ny lösning som inkluderas i Råstaavtalet vilket inte låter orimligt.
Jag gissar således att det blir en ny linje typ Solna station-Frösundavik eller något liknande, alternativt drar man om någon befintlig linje som går i närheten.
Man kan förstås tycka olika. Att byta färdsätt kan vara rimligt men jag tycker inte att det är en rimlig besparing att dra in 75:an när det innebär en så pass mycket längre restid att det kan gå på ett ut att gå jämfört med att åka buss till en annan del av innerstan för att där byta till tunnelbana.
Har man t.ex varit på bio, konsert eller ute o ätit och ska åka hem från Hötorget till Norra Djurgårdsstaden ska man alltså ta tunnelbana till Odenplan och byta till 6:an alternativt ta tunnelbanan till T-Centralen för att byta linje, åka vidare till Ropsten och sedan ta 6:an därifrån. Inräknat väntetider vid varje byte så kan man nog lika gärna promenera hem.
Samtidigt går det ju att gå från Ropstens tunnelbanestation (inte minst ingången i Hjorthagen) till en stor del av Norra Djurgårdsstaden. Man måste ju inte vänta på 6an i Ropsten eller Odenplan för att ta sig dit.
Och visst hade det gått snabbare för de som åker längs 75ans hållplatser om linjen vore kvar, men det resonemanget är ju allmängiltigt. Det går ju så gott som alltid snabbare om det finns en busslinje som går direkt från där man befinner sig till dit man skall.
Det torde helt enkelt vara mer prioriterat från regionens sida att försöka "stötta upp" busstrafiken utanför innerstaden där byten redan är vardagsmat, och där frågan inte längre är om det går fortare att gå än att åka kollektivt, utan om det alls är ett alternativ att promenera. Eftersom regionen måste dra in på utgifter och busstrafiken är dyrast, känns ändå 75an som ganska rimlig att lägga ner eftersom det finns bra och stabila alternativ, primärt tunnelbanan och 6an som trots allt går med 10-minuterstrafik.
Citat från: homer skrivet 12 december 2023, 17:31:34 PMdock lär väl de som idag rullar hos Keolis försvinna februari 2025
Gäller detta även alla individer av modellen Omnilink I som Keolis har kvar?
Du menar dom 17 år gamla etanolbussarna i söderort????
.....
Citat från: homer skrivet 13 december 2023, 17:39:41 PMDu menar dom 17 år gamla etanolbussarna i söderort????
.....
Jo, troligen just dessa. Menar alla Omnilinkar med CL94-chassi som Keolis har kvar. :)
Debattartikel angående nedskärningarna på linje 676 i Norrtelje Tidning: https://www.norrteljetidning.se/2023-12-14/historisk-slakt-pa-bussarna
Blev lite nyfiken; i artikeln skriver författarna Amelie Tarschys Ingre (L) och Robert Beronius (L) att "välbehövliga satsningar på andra busslinjer lyser med sin frånvaro". Tyvärr blir de inte mer specifika än så. Är det någon här på forumet som är aktiv eller baserad i Norrtälje, och som skulle kunna förklara/beskriva vilka linjer som författarna (förmodligen) åsyftar?
https://norrtalje.liberalerna.se/politik/busstrafik/ (https://norrtalje.liberalerna.se/politik/busstrafik/)
Tack så mycket :)
Uj, det var inte lite de vill ha!
Men är det gammalt? 676 har ju inte haft pålastning mot stan på flera år?
Det första håller jag definitivt med om!
Ja det är det handlingsprogram som L gick till val på, mao minst 1,5 år gammalt
Det är ju minst 3 år sen 676 slutade lasta på efter Gillingebanan.
Citat från: Olle skrivet 14 december 2023, 14:51:45 PMhttps://norrtalje.liberalerna.se/politik/busstrafik/ (https://norrtalje.liberalerna.se/politik/busstrafik/)
Liberalerna i Norrtälje har verkligen den mest orealistiska och verklighetsfrämmande synen på kollektivtrafiken i sin egen kommun. Det är "allt till alla", helt utan koll på resandeströmmar och kostnader, som valfläsk.
Bara att man vill utöka trafiken på 677, som idag har väldigt få resenärer mellan Rimbo/Gottröra och Uppsala, är bara konstigt, och dessutom vill man ha en direktbuss till Arlanda samtidigt som man både behåller och utökar avgångarna på 677.
Att göra 639 till en blåbuss skulle innebära att inga av dessa kan meranvändas på de tiotals linjer som 639-bussarna idag även rullar på, så det skulle behövas många fler fordon som inte kan rulla på effektiva omlopp.
Det går inte heller att ta denna debatt direkt med dessa företrädare, för de har absolut noll koll på hur dagens verksamhet ens är uppbyggd, och vill absolut inte lyssna på realistiska argument från folk i branschen.
Citat från: buskörare skrivet 14 december 2023, 16:43:14 PMDet är ju minst 3 år sen 676 slutade lasta på efter Gillingebanan.
Minns inte exakt, men det här med lokalt resande nära stan med 639 och 676 var ju nåt försök som Nobina drog igång på eget bevåg, några mellanår mitt i avtalet. Kanske 2015-2020? Är lite osäker på exakta årtal, men hösten 2020 var det nog på sluttampen. Och jag har för mig att vi hann köra lokala resenärer i 55xx-skrothögarna, innan de hamande i metallpressen.
Angående texten, är det såklart alltid lika pinsamt när information och beslut tydligt påvisar att de ansvariga inte har någon direkt koll på verkligheten, gällande sin egen verksamhet.
Och att 676 skulle köras vidare på stadslinjerna, det är ju just så en stombuss inte ska köras? Nej jag håller med, det var inte mycket realistiskt i den listan. Jag vet att i samband med upphandlingen, tror det var första tilldelningsbeslutet, så slutade man släppa av från stan och vi på 670 fick helt plötsligt ett himla jobb som våran tidtabell inte var anpassad för. Vad jag minns, införde man dagens variant när Nobina tog över, men någonstans när Arriva kommit, började man lasta av igen. Får mig att tro att det handlade om att sno pengar från Arriva. Men det är min konspirationsteori.
Att liberalerna visar stor okunskap med den listan, är dock väldigt tydligt.
Däremot att ha kunna förlänga restiden på en biljett, vore verkligen nått för SL att fundera på!
Citat från: buskörare skrivet 16 december 2023, 06:10:37 AM...
Däremot att ha kunna förlänga restiden på en biljett, vore verkligen nått för SL att fundera på!
Det är ju ganska generöst redan idag med 75 minuter från första till sista blipp.
Det innebär dock inte att man måste vara framme vid sin destination inom 75min.
Man har oftast ytterligare runt en halvtimme på sig att komma fram efter sista blippen har jag för mig.
Köper man en appbiljett visas detta tydligt, men om man blippar med ett bankkort gissar jag att det bara är biljettkontrollanterna som kan se detta.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Ja, 75 min är generöst om man bor nära mycket. 75 min räcker knappt från Norrtälje till Stockholm i rusningen om man ska byta. Det räcker definitivt inte om man bor längre ut och har fler byten.
Hmm...
Så länge biljetten är giltig när du blippar den vid påstigning av sista delresan får du ju fortsätta till slutdestinationen även om tiden har gått ut.../Ulf
Jo, det stämmer förvisso.
Däremot skulle kanske en 120-minutersbiljett underlätta för de i Norrtälje som bor utanför 639- (söder om Rimbo)/676ans linjesträckningar att resa kollektivt. Bor man utanför dessa, eller inte har möjlighet att köra till en pendlarparkering, hinner man helt enkelt inte från första hållplats till tunnelbanenätet på 75 minuter.
Även om man inte kan kräva att man skall kunna resa hur långt som helst på en enkelbiljett, kan det nog finnas en del som bor utanför Norrtälje eller Rimbo, som hade kunnat tänka sig att resa kollektivt men ryggar tillbaks när 24-timmarsbiljetten i princip är lika dyr som en resa tur och retur till Stockholm.
L i Norrtälje tycks också vilja ha en direktbuss till Karolinska, eller som det kallades i den stora stombussutredningen Life Science City. I rufs 2050 finns fortfarande förbindelsen Tyresö-Karolinska. Där finns också förutsättningen att det ska gå en direktbuss Vaxholm-Karolinska om 670 ska kortas av till Danderyd. Frågan som är ganska rimlig att ställa är, hur många arbetspendlar Tyresö, Vaxholm, Norrtälje - Karolinska (LSC) i jämförelse med till exempel Kista. Resandet på 686 Norrtälje - Kista var för lågt att vara försvarbart. 686 var ändå en betydlig tidsbesparing i jämförelse med vad en direktbuss till Karolinska skulle ge. Tidsförlusten är kan inte vara så stor att byta till 508an i Danderyds sjukhus.
I den stora stombussutredningen fanns nästan en politisk vilja som överskred realiteten att länet skulle vara skapt så att alla "smarta" människor bodde i Täby park och jobbade i Life Science City, och därför skulle både Norrtälje och Vaxholmsbussen gå igenom Täby park för att plocka upp dessa människor så att de smidigt skulle kunna ta sig till LSC.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 december 2023, 15:08:13 PMHmm...
Så länge biljetten är giltig när du blippar den vid påstigning av sista delresan får du ju fortsätta till slutdestinationen även om tiden har gått ut.../Ulf
Vilket inte hjälper alls när 676 är drygt 70 min lång. Många börjar sin resa på en stadslinje i Norrtälje för att komma till 676. Men bor man nära bra bytesmöjligheter själv, ser man kanske inte problemet andra har.
Jag kollade på en exempelresa från Norrtälje busstation till Gullmarsplan en vardag vid sextiden på morgonen.
Resan tar ungefär en och en halv timme, men så länge du byter till tunnelbanan i Danderyd går det bra att åka på samma biljett hela vägen eftersom man inte behöver blippa när man byter tunnelbana.
Åker man däremot från Hallstavik så räcker biljetten inte ens till Danderyd innan tiden är ute, så åker man därifrån är det periodkort som gäller.
Från Rimbo hinner man ända till Gullmarsplan innan tiden är ute.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 december 2023, 10:09:02 AMÅker man däremot från Hallstavik så räcker biljetten inte ens till Danderyd innan tiden är ute, så åker man därifrån är det periodkort som gäller.
Periodkort som "gäller" ?
6 dagar i månaden kan du ju åka på enkelbiljetter innan 30-dagarsbiljetten lönar sig.
( Jag antar då att du behöver två biljetter i varje riktning, för man måste väl byta på vägen hem också ).
156 kr tur och retur är ändå billigare än vad Mälartåg tar för liknande avstånd!
Citat från: buskörare skrivet 16 december 2023, 06:10:37 AMOch att 676 skulle köras vidare på stadslinjerna, det är ju just så en stombuss inte ska köras? Nej jag håller med, det var inte mycket realistiskt i den listan.
Det är fullt möjligt att låta stombussar från 676 köra vidare på stadslinjerna. Det fungerade när Nobina körde och skulle lika gärna kunna fungera igen. Det är helt och hållet ett politiskt beslut.
Citat från: Bältes-Assar skrivet 17 december 2023, 15:54:30 PM156 kr tur och retur är ändå billigare än vad Mälartåg tar för liknande avstånd!
Ja priset är väl fullt rimligt för så långa resor. Problemet är ju att det är bytet snarare än resans längd som avgör priset. Är det vettigt att den som måste byta behöver betala mer än den som har tillgång till direktbuss?
Problemet är ju att man måste sätta gränsen någonstans, ändrar man till 90 minuter kommer även då ett antal drabbas på liknande sätt.
Att använda dubbeldäckare i stadstrafiken är ju inte ett ekonomiskt vettigt utnyttjande, hur många extra fordon åtgår då?
Okej, visste inte att man körde dubbeldäckare på annat än 651 då och det på dispens eftersom den går utanför garaget och man kunde utnyttja tömkörningen. Att det gått dubbeldäckare på 656 och 657 var nytt för mig :) Med tanke på att man slår i grenar med låga bussar på båda de linjerna.
Om jag inte minns fel så var tanken i den stora stombussutredningen att Norrtäljebussen skulle starta i Solbacka i stället för busstationen.
Sedan är det lite en annan fråga om rigiditeten i SL's linjer. Går man tillbaka 20 år i tiden fanns det en mycket större flexibilitet att anpassa linjer så att de hade olika sträckor vid olika tidpunkter på dygnet. Nu är alla linjer väldigt låsta att alltid gå från A till C via B, i synnerhet stomlinjerna. Men det här är ju ett rent politiskt beslut att "tydligheten" i trafiken prioriteras över flexibiliteten.
Man kunde ju ha som man hade med remsorna, möjlighet att förlänga restiden under resan.
Citat från: buskörare skrivet 18 december 2023, 07:30:30 AMOkej, visste inte att man körde dubbeldäckare på annat än 651 då och det på dispens eftersom den går utanför garaget och man kunde utnyttja tömkörningen. Att det gått dubbeldäckare på 656 och 657 var nytt för mig :) Med tanke på att man slår i grenar med låga bussar på båda de linjerna.
Det var väl innan man började köra dubbeldäckare på 676 som de ibland fortsatte på andra stadslinjer än 651?
Det stod att Nobina körde så, det var med Nobina dubbeldäckarna kom.
Citat från: toddetoddelito skrivet 12 december 2023, 19:53:54 PMSamtidigt går det ju att gå från Ropstens tunnelbanestation (inte minst ingången i Hjorthagen) till en stor del av Norra Djurgårdsstaden. Man måste ju inte vänta på 6an i Ropsten eller Odenplan för att ta sig dit.
Och visst hade det gått snabbare för de som åker längs 75ans hållplatser om linjen vore kvar, men det resonemanget är ju allmängiltigt. Det går ju så gott som alltid snabbare om det finns en busslinje som går direkt från där man befinner sig till dit man skall.
Det torde helt enkelt vara mer prioriterat från regionens sida att försöka "stötta upp" busstrafiken utanför innerstaden där byten redan är vardagsmat, och där frågan inte längre är om det går fortare att gå än att åka kollektivt, utan om det alls är ett alternativ att promenera. Eftersom regionen måste dra in på utgifter och busstrafiken är dyrast, känns ändå 75an som ganska rimlig att lägga ner eftersom det finns bra och stabila alternativ, primärt tunnelbanan och 6an som trots allt går med 10-minuterstrafik.
Visst kan man tycka att tunnelbanan är ett fullgott alternativ för de som bor i Norra Djurgårdsstaden, men jag delar inte den åsikten. Om man tar busshållplats Jaktgatan som utgångspunkt för resan tar det ca 15 min att gå till Ropstens tunnelbana (min egen erfarenhet, men Google Maps visar också att promenadvägen är ca 12 minuter till t-banans uppgång vid Nimrodsplan i Hjorthagen från hlp Jaktgatan och sedan är det ca 2 minuter kvar till man faktiskt är på perrongen). Börjar man anse att ett sådant avstånd är ett fullgott alternativ till en busslinje kan man ju faktiskt lägga ned busstrafiken till ganska många ställen. T.ex. till Lappkärsberget - det tar just ca 15 minuter att gå därifrån till Universitetets tunnelbana. Tänk vad mycket pengar man skulle spara på att lägga ned buss 50. Jag tycker alltså inte att att det är särskilt relevant att hänvisa de boende i Norra Djurgårdsstaden till att de kan tunnelbanan istället, men jag respekterar att man kan tycka annorlunda.
Regionen ska spara pengar och nånstans måste pengarna tas. Tja... Samtidigt som man föreslår att dra ned på busstrafiken i bl.a. innerstaden så sänker man i praktiken priserna för barn, ungdomar, studenter och pensionärer då de rabatterade priserna inte höjs trots 10% inflation sedan ifjol. Vad gäller barn under 12 år gör man det t.o.m. billigare när man inför avgiftsfria resor för barn mellan 7 - 12 i sällskap med betalande medresenär alla dagar dygnet runt (tidigare endast från kl. 12 på fredagar fram till söndag kl. 24). Sen inför man också "gratis" SL-kort för alla skolelever inkl. gymnasiet under alla lov, inte bara sommarlovet. Det där "gratis" är ju förstås något som skattebetalarna står för. Så förslaget om att dra ned busstrafiken är också till för att bekosta dessa biljettreformer.
Citat från: buskörare skrivet 18 december 2023, 13:35:54 PMDet stod att Nobina körde så, det var med Nobina dubbeldäckarna kom.
Fast jag skrev inget om vilka stadslinjer det var. Säkert rätt att det var 651 när Nobina körde och 656/657 när Keolis körde, kommer inte ihåg riktigt.
Men det är ju som jag skrev ingen ekonomi att köra "stadstrafiken" med dubbeldäckare om det påverkar dimensioneringen och drar fler bussar vilket det förmodligen kommer att göra om man ska tillämpa det i större omfattning.
Att låta in/utgående bussar gå i trafik t/fr depån är däremot knappast ett problem.
Men... det är ju betydligt enklare att förlänga giltighetstiden för enkelbiljetter med x antal minuter om nu detta är ett jätteproblem, gissningsvis reser väldigt många på periodbiljett och påverkas inte.
Citat från: 846 skrivet 18 december 2023, 15:57:55 PMVisst kan man tycka att tunnelbanan är ett fullgott alternativ för de som bor i Norra Djurgårdsstaden, men jag delar inte den åsikten. Om man tar busshållplats Jaktgatan som utgångspunkt för resan tar det ca 15 min att gå till Ropstens tunnelbana (min egen erfarenhet, men Google Maps visar också att promenadvägen är ca 12 minuter till t-banans uppgång vid Nimrodsplan i Hjorthagen från hlp Jaktgatan och sedan är det ca 2 minuter kvar till man faktiskt är på perrongen). Börjar man anse att ett sådant avstånd är ett fullgott alternativ till en busslinje kan man ju faktiskt lägga ned busstrafiken till ganska många ställen. T.ex. till Lappkärsberget - det tar just ca 15 minuter att gå därifrån till Universitetets tunnelbana. Tänk vad mycket pengar man skulle spara på att lägga ned buss 50. Jag tycker alltså inte att att det är särskilt relevant att hänvisa de boende i Norra Djurgårdsstaden till att de kan tunnelbanan istället, men jag respekterar att man kan tycka annorlunda.
Regionen ska spara pengar och nånstans måste pengarna tas. Tja... Samtidigt som man föreslår att dra ned på busstrafiken i bl.a. innerstaden så sänker man i praktiken priserna för barn, ungdomar, studenter och pensionärer då de rabatterade priserna inte höjs trots 10% inflation sedan ifjol. Vad gäller barn under 12 år gör man det t.o.m. billigare när man inför avgiftsfria resor för barn mellan 7 - 12 i sällskap med betalande medresenär alla dagar dygnet runt (tidigare endast från kl. 12 på fredagar fram till söndag kl. 24). Sen inför man också "gratis" SL-kort för alla skolelever inkl. gymnasiet under alla lov, inte bara sommarlovet. Det där "gratis" är ju förstås något som skattebetalarna står för. Så förslaget om att dra ned busstrafiken är också till för att bekosta dessa biljettreformer.
Det jag försökte komma fram till var att 75ans linje är rimlig att prioritera bort i jämförelse med de flesta andra
under premissen att regionen måste spara pengar. Ställer den inte direkt i jämförelse med andra innerstadslinjer, utan mot de tresiffriga linjerna, som har lidit nog senaste åren. De flesta linjer där (åtminstone på norra sidan av stan) som alls skulle kunna betraktas som bonuslinjer och som i någon mening alls går parallellt med vårt "föredragna" (obs, ironi) trafiksystem pendeltågen, t ex 516, 526, eller 565, har redan kapats eller "rationaliserats" bort till förmån för pendeltågen. Går knappt att skära så mycket mer här nu, utan att hela samhällen förlorar de enda busslinjer de har.
Upplands-Bro har ju dessutom precis förlorat sin sista busslinje (554) som går ut ur kommunen, så om pendeltågen inte går som de skall finns inte något reguljärt alternativ alls för att ta sig därifrån längre. I jämförelse känns en kvarts promenad till tunnelbanan eller ett byte till stombusslinje i mitt tycke som ett väldigt litet bekymmer.
Men som sagt, det är under premissen att regionen måste spara. I grunden är jag ändå förespråkare av att kollektivtrafiken måste få kosta. Inte i absurdum förstås, men det borde förstås som en samhällsservice med ett värde bortom det strikt monetära. Lyfter vi bort den premissen hade jag förstås också hellre sett att 75an vore kvar. Men tyvärr är det ju så, att alla nedskärningar också har förlorare. Tidigare har det varit boendes i Sollentuna, Upplands Väsby eller Upplands-Bro. Denna gång är det personer som bor i Norra Djurgårdsstaden – men en annan gång är det kanske skol- och gymnasieungdomarna samt pensionärerna, den dag då regionen beslutar sig för att sluta subventionera deras resor. I mina ögon är denna nedmontering dock en dyster utveckling, alldeles oavsett vem som står som förlorare (eller som eventuell vinnare).
Det vi just nu ser är bara toppen på ett isberg...
CitatDe nedskärningar av busstrafiken som SL nu gör är små jämfört med vad som väntar: Minst 1,2 miljarder ytterligare kan behöva bantas bort till 2025 – tre gånger så mycket som i nuvarande sparpaket.
https://www.mitti.se/nyheter/efter-bussnedlaggningarna--ny-sparchock-vantar-sl-6.3.193871.e9e60e30c8
Min gissning är att en hel del 800-linjer från Gullmarsplan nryker i nästa steg; 806, 808, 809 och 810...
Man kan ju åka pendeltåg till Vega/Handen/Jordbro och byta till lokala busslinjer.
Man lär säkerligen dra ned på ett antal 600-linjer också som nu idag går från stan o låta de utgå från Arninge/Danderyd istället
Citat från: roggek skrivet 19 december 2023, 14:28:17 PMDet vi just nu ser är bara toppen på ett isberg...
https://www.mitti.se/nyheter/efter-bussnedlaggningarna--ny-sparchock-vantar-sl-6.3.193871.e9e60e30c8
Min gissning är att en hel del 800-linjer från Gullmarsplan nryker i nästa steg; 806, 808, 809 och 810...
Man kan ju åka pendeltåg till Vega/Handen/Jordbro och byta till lokala busslinjer.
808:an är redan nedlagd...
Citat från: virtual1 skrivet 19 december 2023, 17:29:38 PMMan lär säkerligen dra ned på ett antal 600-linjer också som nu idag går från stan o låta de utgå från Arninge/Danderyd istället
Det första förslaget/beskedet kom förra månaden, och bestod av att ta bort hela fyra avgångar på 676 i vardera riktning, i rusningstrafik under vardagar.
För framtiden kan man absolut tänka sig att ännu fler 600-linjers avgångar få vända vid Danderyds sjukhus, istället för att köras längsmed tunnelbanan till Tekniska högskolan och Humlegården.
Att vända roslagslinjer norrifrån vid Arninge har ingen ens vågat föreslå officiellat ännu, men någon gång i framtiden lär det nog kunna bli aktuellt.
I dagsläget är nog varken röda linjen eller Roslagsbanan kapabel att ta de ökade antalet resenärer som det skulle innebära. Så det är nog mer av praktiska skäl än mod man inte infört nått sånt.
Det lär nog dröja innan man kunnat utöka de 2 färdsätten ordentligt.
Dessutom är det trångt nog i Danderyd, att börja vända fler linjer där är inte direkt bra utrymmesmässigt. Bussar som bara passerar igenom, tar ingen plats inne på rampen.
Ja, Danderyd har varit överbelastat i minst 15 år nu, och det märks framförallt så fort man kör lite RB-ersättning. Men Humlegården är på väg att tömmas, och Tekniska högskolan lär man vilja minska på radikalt därefter. Förr eller senare.
Hur man löser det återstår att se, men utvecklingen går bara åt ett håll, och det är att man vill få bort förorts- och landsbygdslinjer ur innerstan. Samtidigt som resenärerna på 600-linjerna vill åka vidare till Tekniska högskolan, och gärna ännu längre, utan att behöva byta färdmedel.
Sen när t-banan förlängs till Nacka Forum så kanske Nackabussarna (undantaget linje 401, 402 m.fl.) vänder där istället för vid Slussen.
Ja, det kommer väl innebära en total omläggning av Nackas linjenät så att den kommer att mata till tunnelbanan, motsvarande hur SL-trafiken ser ut på andra håll.
Citat från: buskörare skrivet 05 januari 2024, 20:26:56 PMI dagsläget är nog varken röda linjen eller Roslagsbanan kapabel att ta de ökade antalet resenärer som det skulle innebära. Så det är nog mer av praktiska skäl än mod man inte infört nått sånt.
Det lär nog dröja innan man kunnat utöka de 2 färdsätten ordentligt.
Dessutom är det trångt nog i Danderyd, att börja vända fler linjer där är inte direkt bra utrymmesmässigt. Bussar som bara passerar igenom, tar ingen plats inne på rampen.
Visst är det trångt ibland på tunnelbanan, men uppenbarligen inte värre än att det går att dra ned på trafiken även där.
Enligt Bussmagasinet (http://"https://www.bussmagasinet.se/2023/09/klart-med-stora-nedskarningar-i-sl-trafiken-i-vinter/") vänder nu insatstågen vid Tekniska istället för i Mörby vilket jag har för mig att de gjorde även i somras.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Undra vilka fler busslinjer som ligger i farozonen för nedläggning i framtiden
Citat från: elliot skrivet 10 januari 2024, 20:25:03 PMUndra vilka fler busslinjer som ligger i farozonen för nedläggning i framtiden
Är det inte det det spekuleras om här? =)
Ligger typ inte busslinjer som 707 och 708 i ''farozonen''. Möjligtvis inte hela linjerna men delar av dem. Exempelvis sträckan Skärholmen-Fruängen för 707, där linje 173 finns idag. Sträckan Hallunda-Rönninge. Plus att båda linjer är längre linjer vilket tydligen inte uppskattas idag.
707an och 173an går skilda vägar till Fruängen, så jag tror inget rörs där.
Däremot kan jag tänka mig att 703an kan få stryka på foten (den har skärts ned flera gånger redan) och att 710an kan få vissa ökade avgångar istället.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 januari 2024, 10:52:03 AMVisst är det trångt ibland på tunnelbanan, men uppenbarligen inte värre än att det går att dra ned på trafiken även där.
Enligt Bussmagasinet (http://"http://"http://"https://www.bussmagasinet.se/2023/09/klart-med-stora-nedskarningar-i-sl-trafiken-i-vinter/""") vänder nu insatstågen vid Tekniska istället för i Mörby vilket jag har för mig att de gjorde även i somras.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Att man ev vänder insatstågen vid Tekniska idag, säger ju inget om huruvida de skulle klara av den ökningen av folk de skulle innebära att vända alla bussar i Danderyd i framtiden?
Edit: Nu får jag inte din länk att funka, men det jag hittar, är att insatstågen i mellan- och kvällsrusningen vänds där. Hittar inget om morgontrafiken, vilken jag uppfattar är mer komprimerad än kvällsrusningen.
Citat från: elliot skrivet 10 januari 2024, 20:25:03 PMUndra vilka fler busslinjer som ligger i farozonen för nedläggning i framtiden
Skulle tippa på linje 550 då den är lite för kort och man kommer nog ändå att kunna ta 552:an från Barkarby station övre när pendeltågsstationens nya uppgång vid Veddestabron är klar.
550 är nog en kandidat till nedläggning. När linje 175 förlängdes till Barkarby station så blev ju redan då en stor del av 550:s sträckning parallellkörning.
Resande med pendeltåg söderifrån till norra delen av Barkarby handelsplats har ju inte mycket längre restid med byte till 552 / 567 i Jakobsberg. Dessutom skulle man kunna lägga tillbaka linje 567 via Järfälla kyrka, så är det inte mycket längre att gå mellan Barkarby station södra entré och bussen än vad det är mellan t-bana och buss i många större terminaler. (Om linje 567 skulle återgå till Enköpingsvägen istället för Herculesgatan så skulle det ju också bli mer logiska hållplatslägen vid den största hållplatsen i Barkarbystaden, Stora Torget, eftersom både linje 552V och 567, som har gemensam sträckning mot Jakobsberg, skulle gå från samma hållplats istället för var sin sida gatan i motsatt riktning.)
Annars så är det väl mest i rusningstrafik som resandet tappat efter pandemin med mer hemarbete, medan fritidsresandet nästan har återhämtat sig. Rimligt borde vara att inte lägga ner hela linjer, inte heller sådana som bara går i rusningen och skapar attraktivare förbindelser med färre byten, utan att glesa ut rusningstrafiken på ordinarie linjer. Det är förstås ett mycket större arbete för SL och operatörerna att gå igenom och ifrågasätta all trafik, men ett viktigt jobb att göra om man vill behålla resenärerna, och inte få ännu fler att ta bilen när de dyra enkelbiljetterna kostar mer än att ta bilen utanför tullarna för den som åker tur och retur ett par gånger i veckan och därför inte köper månadskort.
Ytterligare ett plus med att reducera rusningstrafiken är väl att driftskostnaden minskar och de delade turerna blir färre; en win-win för både trafikföretag och förare.
Sen ligger antagligen de linjer som var uppe på förlag för nedläggningen till december 2023 fortfarande illa till. Som exempel 537 och 737
Det är väl ödets ironi att de just nu kör extrabussar på 747 för att behovet är stort, förvisso p.g.a. en usel pendeltågstrafik, men handen på hjärtat. Pendeleländet har ju varit mer eller mindre intensivt sedan Mälaren brann, så nog behövs de...
...sedan Eldkvarn brann... ;)
Oj,när startade denna variant av 747 sin trafik?/Ulf
Vid förra årsskiftet, 2022/2023.
Om det var extratrafiken på 747 som frågan gällde så började den att köras 8 januari i år. Info från SL: https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/extrabussar-pa-linje-747-for-att-minska-trangseln/.
Faktiskt inte,men tack för infot :)
"Variant av 747"var mest tanke på att detta linjenummer måste ha funnits tidigare i historien.../Ulf
Det var väl 747X Fridhemaplan-Skäcklinge (Tumba) som introducerades 2005 när trängselskatten infördes.
Se sidan 3:
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.regeringen.se/contentassets/9055d646df25488e853951dd27f000b5/bilaga-10-busstrafik-som-komplement-till-pendeltagstrafik---sl&ved=2ahUKEwjD9K3HqOSDAxUJFBAIHRjzATcQFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw2UvTKIguPy--xBdjC1a8ki (https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.regeringen.se/contentassets/9055d646df25488e853951dd27f000b5/bilaga-10-busstrafik-som-komplement-till-pendeltagstrafik---sl&ved=2ahUKEwjD9K3HqOSDAxUJFBAIHRjzATcQFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw2UvTKIguPy--xBdjC1a8ki)
815X är ingen jag minns som finns med på kartan där.
815X startade augusti 2005 och finns ju kvar än, fast med suffixet C numera
https://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri-old/Bussar/Sverige/S/Swebus/6000/index.html#Swebus%206092%20WXW991%20Johanneshov%20060712.jpg (https://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri-old/Bussar/Sverige/S/Swebus/6000/index.html#Swebus%206092%20WXW991%20Johanneshov%20060712.jpg) 8) :)
Du ser...
/Bussmicke
www.bussmicke.se
815X är nuvarande 815C. Tror den gick till Klarabergsviadukten dock.
Annars är det slående hur få av linjerna på kartan som finns kvar idag. Av Humlegårdslinjerna är det bara 608 (dåvarande 608X) som är kvar, resten är avkortade till Tekniska eller Danderyd. 746X kan sägas ha ersatts av 726 som går till Tullinge. 481X har ersatts av 446C och 445C/448C. 485X är nuvarande 435C, men går bara på morgnarna. Stomlinjerna finns kvar förstås. Resten är nedlagt.
Citat från: B10M skrivet 17 januari 2024, 20:28:11 PM815X är nuvarande 815C. Tror den gick till Klarabergsviadukten dock.
Annars är det slående hur få av linjerna på kartan som finns kvar idag. Av Humlegårdslinjerna är det bara 608 (dåvarande 608X) som är kvar, resten är avkortade till Tekniska eller Danderyd. 746X kan sägas ha ersatts av 726 som går till Tullinge. 481X har ersatts av 446C och 445C/448C. 485X är nuvarande 435C, men går bara på morgnarna. Stomlinjerna finns kvar förstås. Resten är nedlagt.
Nja, 484X är ju dagens 480C så den finns kvar. 726 fanns redan innan 2005, så den har inte ersatt någon av linjerna på kartan.
480C har du ju helt rätt i. 726 är jag nästan säker på att den togs bort 2005 när 746X infördes, sen när 746X lades ner så kom 726 tillbaka.
Nej, 726:an har "alltid" funnits mig veterligen...
Citat från: B10M skrivet 17 januari 2024, 20:28:11 PM815X är nuvarande 815C. Tror den gick till Klarabergsviadukten dock.
Bör stämma, då de linjer som sedan fick (det i mitt tycke onödiga och intetsägande) C-suffixet tidigare hade änd- samt avgångshpl. i östgående körfält på Klarabergsgatans viadukt över Vasagatan. Flytten till Vattugatan skedde 6 maj 2013 och det var bara meningen att vara i c.a. två år medan hotellbygget inom fastigheten Orgelpipan 6 färdigställdes.
Väderskydden fanns t.ex. kvar under flera år i avvaktan på att linjerna skulle återvända. Stockholms stad fick dock under resans gång för sig att bygga om den biten av Klara västra kyrkogata som ligger mellan Klarabergsgatan och Klara Vattugränd till en gågata. Det är därför C-linjernas hpl.lägen forfarande ligger kvar på Vattugatan, en plats som alltså bara var tänkt som ett provisorium.
Kan lägga till att betongplattorna ligger kvar i bron över Vasagatan, så har man vägarna förbi kan man se var väderskydden stod uppställda.
Citat från: Karsten skrivet 17 januari 2024, 20:32:02 PMNja, 484X är ju dagens 480C så den finns kvar. 726 fanns redan innan 2005, så den har inte ersatt någon av linjerna på kartan.
484X gick genom Farsta slott och inte ut via Charlottendal
Citat från: virtual1 skrivet 18 januari 2024, 14:04:54 PMNej, 726:an har "alltid" funnits mig veterligen...
Hittade en gammal karta från 2006 (https://web.archive.org/web/20060923225803/http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/vHuBo%5Fkarta.pdf)
Så på sätt och vis har du rätt att 726 gick även under Stockholmsförsöket, men endast Tumba-Huddinge station. Mellan Huddinge och Fridhemsplan var den borttagen när 746X gick.
Jag ser också på kartan att 865:an inte gick mycket längre än till Huddinge sjukhus...Kan det ha varit så att den förlängdes till Skärholmen när linje 747X (linjen som gick från Fridhemsplan till Skäcklinge via Masmo och Huddinge sjukhus) lades ner?
Linje 865 förlängdes från Huddinge sjukhus till Skärholmen den 23/8 2010.
//Peter
Det stämmer att 726'an har funnits "för alltid".
När 747X infördes i och med trängselskatteförsöket, så "nedgraderades" mycket riktigt 726 till att bli
en "lokal" busslinje mellan Tumba station och Huddinge station.
Tidigare hade 726 endast stannat på vissa hållplatser (t.ex angjordes endast Hambrabron mellan Tumba station och Tullinge station, medan 713 och 791 stannade på varje hållplats). När 747X kom så började även 726'an stanna på varje hållplats (om jag inte minns helt fel), medan 747X övertog det stoppmönster som 726'an tidigare haft.
747X fick t.o.m en "lunchtur" från Fridhemsplan till Skäcklinge, vilket torde ha varit ovanligt bland "trängselskattelinjerna". 726'an hade haft denna tur innan, och den finns fortfarande kvar där (avgång Fridhemsplan 12:10).
Sedan "permanentades" 747X i form av 743 (också Skäcklinge <-> Fridhemsplan, men stanande *ej* vid Tumba station, och gick istället via Tuna/Vretarna och Hågelbyleden ut och på vid E4'an vid Alby). Då började 726 återigen gå in till Fridhemsplan (fortfarande via Tullinge). 743'an försvann ju nu under december 2023, medan 726 alltjämt trafikeras.
Fortfarande under 2011 gick 726'an från Tumba station, men någon gång därefter kortades den av till Tullinge.
"Lunchturen"fanns väl in för avlösningarna på Huddinge sjukhus?/Ulf
(Mitti-artikel som publicerades förra månaden)
https://www.mitti.se/nyheter/57ans-hallplatser-dras-in--trots-okat-resande-6.3.202905.dbb900e024
Va? Innebär det här att beslut redan fattats? Varför har man då inte fått bekräftat hur det ser ut för 54an, 56an, 65an, 72an eller 75an?
Enligt artikeln är det fortfarande ett förslag. Det är väl det vanliga problemet med rubriker som lovar mer än artikelns innehåll, samt att tidningsartiklar dessutom brukar ha svårt att skilja på vad som är förslag och vad som är beslutat. I och för sig så är väl tjänstemannaförslagen i Trafiknämnden så gediget beredda att de så gott som alltid röstas igenom av majoriteten.
Regionen backar – nedläggningshotade bussar blir kvarCitatBussarna 72 och 75 skulle läggas ner, det sa trafikregionrådet Anton Fendert (MP), tidigare i vintras. Nu backar Region Stockholm och busslinjerna blir kvar, men fortfarande väntas flera neddragningar i busstrafiken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/regionen-backar-nedlaggningshotade-bussar-blir-kvar
Inte mycket till tröst när min busslinje (linje 57) slutar gå till Barnängen...
Det blir bara en handfull turer i rusning för 72 och 75 efter justeringen så det är inte så speciellt mycket som blir kvar...
https://www.mitti.se/nyheter/regionen-svanger-tva-bussar-i-innerstan-blir-kvar-6.3.214304.3f3b2e93e9
Kom också att tänka på att 56:an kommer sluta gå till Stora Essingen...nog är det förståeligt med tanke på att den just nu redan går parallellt med 1:an hela vägen till Fridhemsplan, men för de som bor längs hållplatserna Stenkullavägen, Eremitvägen, Gammelgårdsvägen och Sällskapsvägen blir det nog ändå långt att gå till närmsta hållplats (särskilt för de äldre) så jag tycker ändå att man antingen kunnat låta 1:an ta upp de hållplatserna i riktning mot Frihamnen eller förlänga 161:an från Gröndal till Stora Essingen (och låta den linjen trafikera de överblivna hållplatserna) för att ge Essingeöarna nya kommunikationer till Söderort som man kan nå utan att behöva byta till t-bana eller pendeltåg vid Liljeholmen och Årstaberg.
Varför köra buss den vägen,när du har Tvärbanan inom räckhåll?/Ulf
Den går iallafall inte parallellt med spårtrafik hela vägen till skillnad från den nya 57:an (som mer eller mindre börjar bli en matarbuss till tunnelbanans röda linje mellan Mariatorget och Ropsten)...
Nu har hösttidtabellerna för innerstadstrafiken för SL kommit upp på deras hemsida. Av dem kan man bl.a. notera (vilket väl inte är några nyheter egentligen) följande:
Norra Djurgårdsstaden får kraftigt försämrad trafik, särskilt på kvällar och helger. 75:an går endast med sex stycken turer på vardagar mellan kl. 07.15 och 08.30 samt mellan kl. 15.15 och 17.00 i riktning Cityterminalen och ungefär likadant i andra riktningen. Ingen trafik alls med 75:an på lördag, söndag eller helgdagar. 6:an kommer att gå i kvartstrafik efter kl. 19 och på helger (före kl. 10 dock endast tjugominuterstrafik). 54:an blir 57:an och går i halvtimmestrafik på kvällar efter kl. 19, på helger dagtid går den i tjugominuterstrafik. Det lär bli trångt på bussarna till/från Norra Djurgårdsstan...
65:an blir en kortlinje och går endast Skeppsholmen - Centralen. 54:an tar över sträckningen längs Kungsholmsstrand och får nya sträckningen Reimersholme - Horsnberg. Busstrafiken på Kungsholmsgatan och Blekholmsterrassen läggs ned.
56:an får ny ändhållplats på Lilla Essingen och sträckan på Stora Essingen läggs ned.
I och med 57:an istället ska gå till Hjorthagen när 54:an får ny ändhållplats i Hornsberg blir Sveavägen helt utan innerstadstrafik. Resande mellan Frösunda och Hötorget/Sergels torg som tidigare kunnat resa med 57:an får väl som bästa alternativ nu bege sig till Solna station och ta pendeln till Stockholm City istället.
1:an, 2:an och 3:an får alla tjugominuterstrafik redan från kl. 19 (på helger från kl. 18).
Det kommer nog bli en hel protester, såväl från boende i Norra Djurgårdsstaden som från alla de som åker med stombusslinjerna 1 - 3 när de redan kl. 19 en vardag kan behöva vänta 20 min på nästa buss. Men som alltid så lär det inte förändra någonting överhuvudtaget, annat än att än färre lär åka med SL-bussarna i innerstan.
20-minuterstrafik, vilket skämt.
Citat från: 846 skrivet 05 augusti 2024, 16:59:09 PMI och med 57:an istället ska gå till Hjorthagen när 54:an får ny ändhållplats i Hornsberg blir Sveavägen helt utan innerstadstrafik. Resande mellan Frösunda och Hötorget/Sergels torg som tidigare kunnat resa med 57:an får väl som bästa alternativ nu bege sig till Solna station och ta pendeln till Stockholm City istället.
Ska man vara helt petig kommer 516 (säkert inte länge till) finnas kvar på Sveavägen dock inte alla hållplatser (endast Handelshögskolan efter den mer trafikerade Stadsbiblioteket)
Man kan ju tycka att 515 borde fått Frejgatan som hållplats samt 516 alla 57:ans hållplatser efter Stadsbiblioteket som någon form av kompensation...
EDIT: Frejgatan har tydligen alltid varit på 515 jag som missat det. Men hållplatser efter Stadsbiblioteket på 57 har ej lagts till på 516 så faktum kvarstår.
Ang trafiken i Norra Djurgårdsstaden så kan man stirra sig blind åt ett håll,
men faktum är ju att det går lika bra/fort att ta 6an till Ropsten och Tbanan därifrån till City...
Stora förlorare på detta är även dom som ska träna/tävla på Ryttarstadion och Östermalms IP som nu kan åka med 75an och nu får betydligt krångligare att resa.../Ulf
De har glömt att länka till 501, men tidtabellen finns ändå uppe https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h501.pdf
Halvtimmestrafik till Frösundavik mitt på dagen, kvällstid samt SoH hela dagen. Fast det kanske räcker?
Troligtvis sker detta i samma veva som Keolis hämtar vagnar från Tomteboda över till trafiken i Solna/Sundbyberg som övergår ju samtidigt...
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=77876.0
Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 augusti 2024, 15:06:55 PMAng trafiken i Norra Djurgårdsstaden så kan man stirra sig blind åt ett håll,
men faktum är ju att det går lika bra/fort att ta 6an till Ropsten och Tbanan därifrån till City...
Stora förlorare på detta är även dom som ska träna/tävla på Ryttarstadion och Östermalms IP som nu kan åka med 75an och nu får betydligt krångligare att resa.../Ulf
Jodå, visst kan man åka 6:an till Ropsten och ta tunnelbanan istället för 75:an men restiden blir ju 2-3 ggr längre. Ska man t.ex. till Kungsgatan tar 75:an ca 10 min från hållplats Jaktgatan till hållplats Regeringsgatan. Att ta 6:an till Ropsten, byta till t-bana och åka till T-Centralen, byta linje och åka till Hötorget så hamnar man inkl. väntetider på 25-30 min total restid. Att gå från Östermalmstorgs t-bana till Kungsgatan istället sparar lite res- och väntetid men det förlorar man på gångtiden.
Så visst, utan kollektiva resvägar blir inte de som ska till/från Norra Djurgårdsstan men restiden blir 2-3 ggr längre i många fall.
Citat från: Kristofer skrivet 06 augusti 2024, 16:02:10 PMDe har glömt att länka till 501, men tidtabellen finns ändå uppe https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h501.pdf
Halvtimmestrafik till Frösundavik mitt på dagen, kvällstid samt SoH hela dagen. Fast det kanske räcker?
Jag har sett den nya tidtabellen. Lite märkligt ändå att den inte stannar vid Gesällvägen och Sundbypark södra trots att den passerar förbi de hållplatserna (hade det varit en blåbusslinje hade jag förstått det, men den här är ju röd)
En annan sak som jag är lite förvånad över är att de låtit 157:an behålla sin sträcka via Rissneleden trots att de i återkopplingsdokumentet för T24 skrev att den skulle sluta trafikera den delen och att den skulle köra via Ursvik och Enköpingsvägen (den delen där 591:an kör).
Citat från: 846 skrivet 06 augusti 2024, 16:53:25 PMJodå, visst kan man åka 6:an till Ropsten och ta tunnelbanan istället för 75:an men restiden blir ju 2-3 ggr längre. Ska man t.ex. till Kungsgatan tar 75:an ca 10 min från hållplats Jaktgatan till hållplats Regeringsgatan. Att ta 6:an till Ropsten, byta till t-bana och åka till T-Centralen, byta linje och åka till Hötorget så hamnar man inkl. väntetider på 25-30 min total restid. Att gå från Östermalmstorgs t-bana till Kungsgatan istället sparar lite res- och väntetid men det förlorar man på gångtiden.
Så visst, utan kollektiva resvägar blir inte de som ska till/från Norra Djurgårdsstan men restiden blir 2-3 ggr längre i många fall.
Men det är väl ganska självklart att det går fortare om det går en buss direkt mellan två hållplatser, än om man behöver göra byten. Jag hade också gärna haft en busslinje som går direkt från där jag bor till dit jag behöver komma, men vore det ekonomiskt försvarbart?
25-30 minuters restid är fullt rimligt i innerstan. Knappast något uppseendeväckande.
Uppseendeväckande är det inte. Det är däremot en kraftig försämring. Ska man från Norra Djurgårdsstan till säg Stureplan (idag en bussresa på knappt 10 min med 75:an) kommer det fr.o.m. måndag den 19/8 innebära en restid som under större delen av dygnet motsvarar ungefär den tid det tar att promenera samma sträcka. Om det är ekonomiskt försvarbart beror ju helt enkelt på resandeunderlaget och alternativen. Om det är några tusen människor som åker en viss sträcka per dag och alternativen har restider som motsvarar vad det tar att promenera sträckan skulle jag säga att det är försvarbart. Några andra faktorer än resandeunderlag och alternativa resvägar tror jag ingen här sagt bör vägas in. Vad gäller resandeunderlaget för 75:an har ju Region Stockholm vägrat lämnat ut den när lokalpressen begärt att se den. Så kanske har man vägt in något annat, oklart vad.
Man kan, tycker jag, inte heller jämföra med att det skulle vara bra att ha en busslinje som går direkt mellan två punkter rent allmänt med situationen när det faktiskt finns en busslinje i ett område som folk inrättat sitt vardagsliv efter. Att det skulle vara rimligt med "25-30 minuters restid i innerstan" beror väl på vilka sträckor man pratar om. Mellan Sofia och Norrtull - visst. Mellan Norra Djugårdsstan och Kungsgatan? Tycker jag inte, om man som sagt beaktar att det då inte blir någon större skillnad att promenera hela vägen.
Allra värst är väl detta:
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h69.pdf
Endast halvtimmestrafik utanför rusningen, och detta på en linje som hade 10-11-minuterstrafik för bara två år sedan.
https://web.archive.org/web/20220821134847/https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H69.pdf (https://web.archive.org/web/20220821134847/https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H69.pdf)
Kul ljushuvud som klantar sig med tidtabellen... https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h54.pdf
71 avkortad till Henriksdal https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h71.pdf
Högtrafiklinjerna 423 och 449 kortas av till Glasbruksgatan istället för dagens ändhållplats i Medborgarplatsen (kanske skjuter man ändå upp resandeantalet då nya provisoriska terminalen i Slussen ligger intill Fotografiska..)
Citat från: B10M skrivet 07 augusti 2024, 21:53:59 PMAllra värst är väl detta:
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h69.pdf
Endast halvtimmestrafik utanför rusningen, och detta på en linje som hade 10-11-minuterstrafik för bara två år sedan.
https://web.archive.org/web/20220821134847/https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H69.pdf (https://web.archive.org/web/20220821134847/https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H69.pdf)
Jösses - det var förvånande. På helgerna är det
mycket passagerare som reser framför allt till/från Museiparken. Inte bara är det - faktiskt - magstarkt att tycka att halvtimmestrafik är en lämplig servicenivå under dagtid på den linjen utan jag förstår ärligt talat inte hur man kan tro att det är en tillräcklig kapacitet. Inte minst är det många barnfamiljer med barnvagn på den linjen under helgerna. Jag undrar om man tänkt köra extrabussar som man inte annonserar i tidtabellen, för om Regionen på allvar tror att en buss var 30:e minut kan svälja alla passagerare på 69:an under helgerna så har de dålig koll på verkligheten.
Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2024, 00:36:24 AMKul ljushuvud som klantar sig med tidtabellen... https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h54.pdf
71 avkortad till Henriksdal https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h71.pdf
Enligt information på Region Stockholms hemsida inrättas en ny linje med beteckning 71T. Jag har dock inte hittat någon tidtabell för linjen. Så här skriver Regionen:
Ny linje 71T
För att säkerställa tillgång till tunnelbaneentréer för de som har svårt att gå kommer den nya linjen 71T att trafikera sträckan Henriksdal – Slussen (via Katarinavägen) – Medborgarplatsen (via Söderledstunneln) – Henriksdalsviadukten (via Folkungagatan). Bussen går var 15:e minut och kommer stanna endast vid följande hållplatser: Henriksdal, Londonviadukten, Slussbrogatan, Medborgarplatsen, Londonviadukten, Henriksdalsviadukten. Resenärerna som är i behov av denna linje föreslås att byta mellan linje 71T och övrig Nacka-Värmdö trafik vid Londonviadukten
Glöm inte bort att i Norra Djurgårdsstaden har byggherrarna fått dispens från kravet att bygga parkeringsplatser, just för att kollektivtrafiken ska vara det självklara alternativet. Spårvägen skulle ha varit på plats för över ett decennium sedan. Då funkar det inte att hänvisa till en omväg med byte som gör att restiden blir lika lång som att gå. De som tycker att sådant får man stå ut med brukar vara de som själva inte dagspendlar med kollektivtrafik, åtminstone inte med byte, utan mest åker bil.
SL:s trafikplanering saknar helt konsekvens. Det ena stupröret gör mångmiljonsatsningar på "pendelbåtar" för turister och enstaka boende i regionens gräddhyllor. Det andra stupröret gör stora nedskärningar i buss- och spårtrafik. Var finns kopplingen till de politiska målen om ökad marknadsandel för kollektivtrafiken?
Detta har inget att göra med debatten om trafiken ska upphandlas eller inte, utan bristen på samordning, styrning och framförhållning i politiken.
Fast då behöver vi väl dra linjer överallt så att det alltid går snabbare att resa kollektivt än att gå? Då behövs nog en linje mellan Viksjö i Järfälla och Backlura i Stockholm också, då det går mycket fortare att gå än att resa kollektivt. Eller varför inte mellan Häggeby i Håbo kommun (visserligen i Uppsala län, men men) och Erikssund i Sigtuna kommun.
Jag driver lite, men eftersom SL behöver spara någonstans, anser jag det helt enkelt rimligare att reducera 75an, som har tillgång till stabila alternativa resvägar och där sträckan är såpass kort att man kan gå på en halvtimme, än att reducera ytterligare i de många områden där regionen redan kapat linjer.
Titta på Upplands-Bro som exempel, där inte en enda busslinje går utanför kommungränsen längre. Alla som bor där måste göra minst ett byte om de behöver resa till en annan kommun, och till råga på allt till SLs statistikmässigt minst tillförlitliga trafikslag.
Gäller helt enkelt att ha lite perspektiv, och lien har redan gått över de flesta områden utanför tullarna. Dessutom kommer ju linje 75 fortsätta att gå i rusningstrafiken, och det är väl ändå då som arbetspendlarna primärt reser? Helger går alltid att planera med extra restid eller promenad.
Jag vidhåller fortfarande att 25-30 minuter inte är någon uppseendeväckande lång restid, allra minst utanför rusningen. Samtidigt håller jag med föregående talare i att SL borde fatta ett helhetsgrepp om trafiken, och prioritera sträckor där många reser och där alternativ samtidigt saknas (exempelvis linje 69) före exempelvis pendelbåtar som redan går parallellt med annan trafik (exempelvis linje 84).
//En som inte äger bil, och vars vardagliga pendling utgörs av att välja på antingen en halvtimmes promenad enkel väg, eller att resa lika lång tid kollektivt.
Nu låter denna diskussion mer som i SSS forum ;D
Fast seriöst nu, politikerna är helt tandlösa när det gäller kollektivtrafiken vilket har visat sig allt mer i snarare de närmsta tio åren. Fördyrningar och nedskärningar i alla håll stup i kvarten, och landets största kollektivtrafikbolag sakta men säkert närmar sig konkurs(!) genom fördyrningar, hårt nedskuren trafik samt exponentiellt ökande konkurrens från personliga fordon (både bil och cykel)
På kort sikt behövs statliga bidrag för att rädda SL i sin helhet, på lång sikt att regionens politiker kan "smaka på sin egen medicin".
Regionen måste spara pengar för SL-trafiken och då är frågan hur man bäst gör det. Man kan höja biljettpriserna och/eller dra ned på trafiken. Regionen har t.o.m. valt att sänka kostnaden för att åka med SL. Man har inte höjt priserna för reducerade biljetter alls, trots hög inflation, man har höjt priser för vuxna mindre än inflationen och därutöver så har man infört "gratis" (d.v.s. betalat av skattebetalarna) lovkort året runt till alla skolungdomar fram till det år de fyller 18 plus att man infört "gratisresor" för barn upp till 12 år i vuxens sällskap alla dagar i veckan, tidigare bara fredag kl. 12 - söndag kl. 24. Detta är också en bidragande förklaring till varför man drar ned busstrafiken så pass mycket som man gör.
När man drar ned busstrafiken av ekonomiska skäl kan jag tycka att man kanske också borde göra några ekonomiska överväganden. Rent krasst så subventionerar busstrafiken i innerstan (inte alla linjer men många) mycket av annan busstrafik i länet. Om det kostar 42 kr enkel att resa 10 min från säg Gärdet till Hötorget samtidigt som det också kostar 42 kr att åka buss från Stockholm till Norrtälje säger väl det tydligt vilken resa som subventionerar vilken.
Därtill är det betydligt högre andel resande som löser enkelbiljetter i innerstadstrafiken, vilket förstås är en god intäkt för SL. Många resor är också hyfsat korta. Men uppenbarligen är man inte rädd om denna intäkt för det verkar som att man tror att man kommer att behålla lika många resenärer när det tar lika lång tid att gå som att åka kollektivt eller när stombusslinjerna 1, 2 och 3 går i 20-minuterstrafik redan från kl. 18 eller 19 beroende på veckodag. Om det är 15-20 minuter till nästa buss när man kommer till hållplatsen för en stomlinje så kommer nog en hel del av de som tänkt lösa enkelbiljett faktiskt gå istället. Jag vet inte hur många som vill ta sig mellan Viksjö och Baklura men jag gissar att de är betydligt färre än de som vill ta sig mellan Norra Djurgårdsstan och Kungsgatan och det är vad som har relevans när man pratar biljettintäkter.
Även försäljningen av månadskort lär minska i områden som det tar lika lång tid att gå istället för att åka med byte. Man kan absolut tycka att 25-30 minuters restid är rimlig (när det tar 35 minuter att gå) men problemet är att den åsikten knappast delas av en majoritet och det är det väsentliga för biljettintäkterna.
Man kan göra en jämförelse med 2015 när SL (eller Keolis egentligen) la ned massa trafik i innerstan - de nedläggningarna var ju bedrövliga i mitt tycke, men ekonomiskt smarta. Man la t.ex. ned linje 43:s sträckning genom centrala stan och Vasastan upp till Ruddammen och 56:ans trafik genom Östermalm på Linnégatan. Jag skulle tro att den stora majoriteten av passagerarna på 43:an och 56:an (som inte var jättemånga heller) började åka andra busslinjer, med längre promenadväg till/från hållplatserna, och då var intäkterna i stort oförändrade samtidigt som kostnaden för att driva trafiken minskade betydligt. Neddragningarna i år är inte alls ekonomiskt genomtänkta på det sättet.
Det resonemanget köper jag helt och hållet. Tack för fördjupningen! :)
Citat från: 846 skrivet 08 augusti 2024, 11:36:45 AMJösses - det var förvånande. På helgerna är det mycket passagerare som reser framför allt till/från Museiparken. Inte bara är det - faktiskt - magstarkt att tycka att halvtimmestrafik är en lämplig servicenivå under dagtid på den linjen utan jag förstår ärligt talat inte hur man kan tro att det är en tillräcklig kapacitet. Inte minst är det många barnfamiljer med barnvagn på den linjen under helgerna. Jag undrar om man tänkt köra extrabussar som man inte annonserar i tidtabellen, för om Regionen på allvar tror att en buss var 30:e minut kan svälja alla passagerare på 69:an under helgerna så har de dålig koll på verkligheten.
Vet inte hur det ser ut nuförtiden, men förr var det ofta många grupper, främst skolklasser, som åkte till och från Museiparken på dagtid vardagar. Fast det kanske är bra för folkhälsan ifall de promenerar från Karlaplan istället?
Citat från: 846 skrivet 08 augusti 2024, 11:42:30 AMJag har dock inte hittat någon tidtabell för linjen. Så här skriver Regionen:
Ny linje 71T
För att säkerställa tillgång till tunnelbaneentréer för de som har svårt att gå kommer den nya linjen 71T att trafikera sträckan Henriksdal – Slussen (via Katarinavägen) – Medborgarplatsen (via Söderledstunneln) – Henriksdalsviadukten (via Folkungagatan). Bussen går var 15:e minut och kommer stanna endast vid följande hållplatser: Henriksdal, Londonviadukten, Slussbrogatan, Medborgarplatsen, Londonviadukten, Henriksdalsviadukten. Resenärerna som är i behov av denna linje föreslås att byta mellan linje 71T och övrig Nacka-Värmdö trafik vid Londonviadukten
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h71t.pdf
SL backar på indragningen av linje 57 i Norra Hammarbyhamnen.
Dock kommer beslutet med så kort varsel att indragningen fortfarande kommer att genomföras vid skiftet till hösttidtabell drar igång, för att sedan återställas senare.
https://www.mitti.se/nyheter/gladjebeskedet-57ans-hallplatser-langs-kajen-raddas-6.3.240239.7d41d5d5ec
Puh! Vilken lättnad. Det kommer dock ta längre tid innan den börjar gå till Barnängen igen än det gjorde när 66:an vände vid Vintertullen istället för vid Barnängen efter att Guldbron invigdes hösten 2020...
Jag skulle förresten bli överraskad om de också lät 56:an gå till Stora Essingen igen – och dessutom trafikera hållplatserna Sällskapsvägen, Gammelgårdsvägen, Eremitvägen och Stenkullavägen i riktning västerut!
Som skrivits på annat håll i tråden handlar det rent krasst om att spara pengar, allt annat är underordnat.
Effekten blir att busstrafiken skärs ned till ett minimum i stora delar av länet och jag misstänker att politikerna tänkt att resenärerna skall byta till tunnelbanan istället.
Det lär bli trångt på fler ställen, exempelvis över Västerbron som dessutom skall byggas om inom kort vilket kommer att ställa till det för både bussar och bilar.
77:an blir åter bara en rusningslinje och 54:an kommer inte att gå så ofta samtidigt som linje fyra också får färre avgångar hela dygnet.
Visst kan det gå att sätta in extrabussar på många linjer, men även dessa skall ju betalas för i så fall.
Eftersom det uttalade syftet är att betala så lite som möjligt för busstrafiken gissar jag att det kanske inte är SLs främsta önskan som lösning på problemet.
Det går ju exempelvis att åka tunnelbanan mellan Hornstull och Fridhemsplan via Slussen, sedan att det nog tar ungefär lika lång tid att gå över bron är en annan sak.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Fast 99% av länet (ytmässigt) servas inte av tunnelbanan, länet är rätt stort trots allt...
Citat från: virtual1 skrivet 18 augusti 2024, 17:15:24 PMFast 99% av länet (ytmässigt) servas inte av tunnelbanan, länet är rätt stort trots allt...
Vad syftar du på?
Indragningarna mest nu handlar ju om innerstadstrafiken.../Ulf
"Effekten blir att busstrafiken skärs ned till ett minimum i stora delar av länet och jag misstänker att politikerna tänkt att resenärerna skall byta till tunnelbanan istället." Detta syftar jag på...
Stora delar av länet är väl att ta i, och inte förstår jag hur man ska ta tunnelbanan till Djurgårdsbrunn heller.
Andra delar av länet fick väl sina neddragningar redan i december förra året.