Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Camilla skrivet 12 augusti 2023, 20:22:35 PM

Titel: Busslink 5116
Skrivet av: Camilla skrivet 12 augusti 2023, 20:22:35 PM
Nån kanske blir glad av att se en Scania Maxi.
Jag har visat båda bilderna för många år sedan

(https://i.postimg.cc/Hx8VnCtj/027.jpg) (https://postimg.cc/PphtV99k)

(https://i.postimg.cc/BvzQFwhy/028.jpg) (https://postimg.cc/sBprdKC9)
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 12 augusti 2023, 22:35:23 PM
Trevligt.
Det var ett tag sedan man såg dom i trafik ;) /Ulf
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: K R skrivet 13 augusti 2023, 08:45:48 AM
Hej!

Fina vardagsbilder där jag uppehåller mig speciellt vid den nedre bilden, tagen ner mot Vasagatan från Klarabergsviadukten.

De två transportbilarna i filen framför H18-Maxcin har något att berätta var för sig.

Värdetransportbilen är från Securitas (vaktbolaget "tre lingon") vid den tiden man namnändrade värdetransportverksamheten till Loomis.
Båda märkningarna finns som synes på denna bil.
 
Framför denna kör en bil från budföretaget ASA Transporter med uppdrag för landstinget i Stockholm
att skyndsamt transportera t ex medicin mellan olika sjukhus. Därav blåljusrampen på taket.
ASA Transporter gick senare ihop med Best Transport som numera utför samma uppdrag med sina orangea bilar.

Sedan kan även nämnas att AISAB på den övre bildens ambulans uttyds Ambulanssjukvården I Stockholm AB.

mvh K R
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Camilla skrivet 14 augusti 2023, 10:46:55 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 augusti 2023, 22:35:23 PMTrevligt.
Det var ett tag sedan man såg dom i trafik ;) /Ulf
Bilderna är tagna 2010-05-16 så det är ett tag sedan och bussen  blev överförd på  Hölö 2014-08-22 enligt SBH   
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Camilla skrivet 14 augusti 2023, 10:48:39 AM
Citat från: K R skrivet 13 augusti 2023, 08:45:48 AMHej!

Fina vardagsbilder där jag uppehåller mig speciellt vid den nedre bilden, tagen ner mot Vasagatan från Klarabergsviadukten.

De två transportbilarna i filen framför H18-Maxcin har något att berätta var för sig.

Värdetransportbilen är från Securitas (vaktbolaget "tre lingon") vid den tiden man namnändrade värdetransportverksamheten till Loomis.
Båda märkningarna finns som synes på denna bil.
 
Framför denna kör en bil från budföretaget ASA Transporter med uppdrag för landstinget i Stockholm
att skyndsamt transportera t ex medicin mellan olika sjukhus. Därav blåljusrampen på taket.
ASA Transporter gick senare ihop med Best Transport som numera utför samma uppdrag med sina orangea bilar.

Sedan kan även nämnas att AISAB på den övre bildens ambulans uttyds Ambulanssjukvården I Stockholm AB.

mvh K R

Tack för infon
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: yngrot skrivet 15 augusti 2023, 08:27:21 AM
Tack Camilla för dessa fina bilder på en mycket omtyckt busstyp
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 15 augusti 2023, 12:50:19 PM
Det är intressant att vi ibland tycker bättre om bussar när de försvunnit ur aktiv tjänst än när vi körde dem.
Det gäller inte bara H18, samma fenomen gäller även många andra busstyper som Capitol, CF och många andra.
Själv har jag en viss förkärlek för halvgamla Volvobussar eftersom det var de jag körde i Norrort när det begav sig.
Dock minns jag att MaxCi (H18 i Stockholm) var en trevlig bekantskap när vi körde i stan på vinterhalvåret.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Camilla skrivet 16 augusti 2023, 12:13:56 PM
Citat från: yngrot skrivet 15 augusti 2023, 08:27:21 AMTack Camilla för dessa fina bilder på en mycket omtyckt busstyp
Kul att du gillade bilderna
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 augusti 2023, 12:48:20 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 augusti 2023, 12:50:19 PMDet är intressant att vi ibland tycker bättre om bussar när de försvunnit ur aktiv tjänst än när vi körde dem.
Det gäller inte bara H18, samma fenomen gäller även många andra busstyper som Capitol, CF och många andra.
Själv har jag en viss förkärlek för halvgamla Volvobussar eftersom det var de jag körde i Norrort när det begav sig.
Dock minns jag att MaxCi (H18 i Stockholm) var en trevlig bekantskap när vi körde i stan på vinterhalvåret.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



MaxCi var jag så evinnerligt trött på när de var som vanligast, nu innehar ju MAN Lion City den positionen.
Antagligen för det finns/fanns för många på en gång och för lite variation.
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: virtual1 skrivet 16 augusti 2023, 13:05:34 PM
Men det beror nog mest på att du bor i Västerås numer Micke, jag tycker 8900 börjar inneha den platsen själv... Korta MAN gödslas det ju inte av i Sthlm direkt i alla fall, ledbussar desto mer
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 16 augusti 2023, 15:17:27 PM
Fast i Stockholms innerstad är det ju bara MAN i SL-trafiken, om vi inte räknar in trafiken till/från förorterna. Således har väl MAN samma status som MaxCi under 00-talet.

Det var väl dock ganska länge som man kunde se tvåaxliga Scania Omnilink II på exempelvis linje 66. Har de försvunnit helt från den trafiken, eller?
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Jörgen skrivet 16 augusti 2023, 15:48:17 PM
På linje 66 så var det väl mest (eller bara) Nyboda som körde för ett par år sedan, numera är mestadels Tomteboda och en skvätt Fredriksdal som kör.
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: virtual1 skrivet 16 augusti 2023, 16:36:18 PM
Citat från: toddetoddelito skrivet 16 augusti 2023, 15:17:27 PMFast i Stockholms innerstad är det ju bara MAN i SL-trafiken, om vi inte räknar in trafiken till/från förorterna. Således har väl MAN samma status som MaxCi under 00-talet.

Det var väl dock ganska länge som man kunde se tvåaxliga Scania Omnilink II på exempelvis linje 66. Har de försvunnit helt från den trafiken, eller?

Jo, men nu tänkte jag på landet i stort, OmniLink eller MAN ser du inte så mycket av trots allt på de flesta orter, utan där är det 8900 som dominerar.
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: B10M skrivet 16 augusti 2023, 16:46:07 PM
Det är inget annat än MAN på innerstadslinjerna längre, Nyboda kör inget längre, inte ens på 77:an. Det är en viss skillnad mot 00-talet för då var det bara de röda linjerna som gick med MaxCi, linje 70 gick också med ledbussar. MaxCi var aldrig de enda kortbussarna heller, det fanns några korta OmniCity också.
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 16 augusti 2023, 16:59:07 PM
Citat från: virtual1 skrivet 16 augusti 2023, 16:36:18 PMJo, men nu tänkte jag på landet i stort, OmniLink eller MAN ser du inte så mycket av trots allt på de flesta orter, utan där är det 8900 som dominerar.
Det beror nog på var i landet man befinner sig och vilken operatör som kör.

Visst är det gott om Volvo 8900, men jag tycker det dräller av MAN Lions City också, speciellt i de större städerna och dess närhet.
När jag passerade Mjölby för en tid sedan verkade det bara vara Lions City hos Bliva, så nog finns det Lions City även utanför storstäderna.

Jag tror även att 8900:orna kommer att fasas ut vartefter av åldersskäl de närmaste åren och eftersom modellen inte går att beställa längre lär det bli något annat som ersätter dem.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: homer skrivet 16 augusti 2023, 19:55:52 PM
Nu kanske vi spårar lite från ämnet men om Volvo 8900 inte går att lägga order på längre varför har inte volvo presenterat någon ersättare på den skandinaviska marknaden?
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 16 augusti 2023, 20:05:24 PM
Citat från: homer skrivet 16 augusti 2023, 19:55:52 PMNu kanske vi spårar lite från ämnet men om Volvo 8900 inte går att lägga order på längre varför har inte volvo presenterat någon ersättare på den skandinaviska marknaden?
Volvo och Scania avslutar båda sina bussproduktioner i Polen under nästa år och därmed kommer ingen ersättare för 8900 och Scania ersätter inte Citywide.
Orsaken sägs vara att det inte går att räkna hem omställningen till eldrift för detta produktsegment.
Men nu börjar vi glida från ämnet H18 tror jag...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: homer skrivet 16 augusti 2023, 21:15:36 PM
Jo jag vet att dom lägger ner, men chassi ska fortfarande säjas antar jag? eller lämnar volvo den upphandlade kollektivtrafiken till andra aktörer?
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 17 augusti 2023, 00:01:49 AM
Både Volvo och Scania verkar fortsätta med chassitillverkningen, men för stadsbussar verkar ingen av dem kunna erbjuda någon helbyggd produkt som 8900 och Citywide är idag.
Volvo kommer dock att fortsätta bygga 9700 i Spanien, men Scania verkar inte ha några planer på att leverera helbyggda regionbussar, så där blir det till att köpa Van Hool, Irizar eller något annat på Scaniachassin.
Vill man ha något motsvarande 8900 på Volvochassi återstår det att se vad samarbetet med nuvarande fabrikens ägare utmynnar i antar jag.
Scania har väl agenturen för Irizar och Higer, möjligen går det att få Van Hools karosser även på Volvos chassin, sedan finns det väl inte så många större fristående karossörer representerade i Sverige?
VDL och tyskarna lär nog inte leverera något annat än helbyggen för stadsbussar och i praktiken även på regionbussmarknaden då det inte finns så många andra att vända sig till för karosser på deras chassin på den Svenska marknaden antar jag.
I praktiken lär det nog inte säljas så många Volvobussar på ett tag och eftersom Volvo redan aviserat att de inte kommer till Busworld i år känns det som att stads- och regionbussar inte kommer att vara någon större produkt från Volvo framöver.
Att de fortsätter bygga 9700 för turistbussmarknaden gäller nog bara fram tills den nuvarande generationen av modellen gjort sitt.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Peter Rost skrivet 17 augusti 2023, 08:32:27 AM
Lite off limit kanske, men på tal om Scania: Tillverkningen av busskarosser av Scania fortskrider väl en bit in på 2024?

//Peter
Titel: SV: Busslink 5116
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 augusti 2023, 19:55:42 PM
Scania upphör förutom med helbyggda bussar även med chassitillverkning av låggolvsmodeller.

Så i fortsättningen blir det nog bara turistbussar (ett fåtal per år) och specialbyggen typ vanHool dubbeldäckare till Regiontrafik.