(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/2D77B860B71111DC81D3D932D54313DC.jpg)
Lägger upp en gul buss igen
Mathias Rickman
De här bussarna ska visst ganska snart försvinna har jag hört
Ja det sejs så tyvär
men du kan ju kolla på minna innlägg så får du se
Mathias
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 december 2007, 21:02:30 PM
De här bussarna ska visst ganska snart försvinna har jag hört
Ska de ersättas av något eller upphör servicelinjerna helt?
Citat från: Bussmicke skrivet 30 december 2007, 21:27:33 PM
Ska de ersättas av något eller upphör servicelinjerna helt?
Jag tror att servicelinjerna har ett så pass bra kundunderlag för att bara försvinna så de kommer nog att ersättas med nåt annat. Annars kanske det ändrar linesträckningen lite så att vanliga bussar kan gå på dom men troligare är väl att det blir nya.
//Simon
Kan gissa det blir MAN A22 dörr 2-1-0 ::)
Om dessa bussar ska ersättas och fortsätta ha samma linjesträckning så måste de ersättas med något mycket snarlikt.
För er som inte bor i Uppsala kan jag meddela att dessa används på servicelinjen 91/95, en linje som svänger in på vändplaner framför vårdhem, backvänder, bökar och har sig. Det är mycket trångt på sina ställen även med en näbbmus som inte är så stor. Dessutom har många av dess passagerare svårt att röra sig. Ramp som klarar permobil är ett krav, samt platser att spänna fast dessa på.
Som nån tidigare nämnt så har dessa linjer faktiskt ett ganska hyggligt resandeunderlag, speciellt efter "löning" är det många äldre som tar bussen till Gränby C och handlar.
När jag var ute på förarutbildning för två år sen fick vi åka med en normal tur och titta. Vi fick då flera kommentarer från passagerare som trodde vi var ute och räknade resande. Jag har även hört från andra förare att ryktet sprider sig när det är dags för en riktig passagerarräkning, passagerarna passar på att åka lite extra de dagarna för att få upp statistiken lite. Så att lägga ner helt och hållet verkar inte troligt, men man vet ju aldrig.
Kan väl även lägga till att bussarna är tämligen illa omtyckta av de flesta förarna. De är trånga i förarbåset, otroligt bullriga (man sitter ovanpå motorn) och ganska sega i starten. Men de funkar mycket bra till det användningsområde de är avsedda för.
Jo det stämmer 76 det sista du sejer om den
Mathias R
Kan väl även lägga till att bussarna är tämligen illa omtyckta av de flesta förarna. De är trånga i förarbåset, otroligt bullriga (man sitter ovanpå motorn) och ganska sega i starten. Men de funkar mycket bra till det användningsområde de är avsedda för.
[/quote]
Detta är bara att hålla med dessutom är svängradien på dessa bussar större än en 12m buss. I Borås hände det att vi fick köra med 12mbuss när Ontario var trasiga och man kom fram nästan överallt.
Citat från: yngrot skrivet 01 januari 2008, 23:29:02 PM
Kan väl även lägga till att bussarna är tämligen illa omtyckta av de flesta förarna. De är trånga i förarbåset, otroligt bullriga (man sitter ovanpå motorn) och ganska sega i starten. Men de funkar mycket bra till det användningsområde de är avsedda för.
Detta är bara att hålla med dessutom är svängradien på dessa bussar större än en 12m buss. I Borås hände det att vi fick köra med 12mbuss när Ontario var trasiga och man kom fram nästan överallt.
Fast där 91:an går finns det vissa områden inne i Nyby där det omöjligen går att komma runt med en vanlig buss, då behövs dessa även om det händer att man måste backa och lägga om även med de här om man kommer tokigt inne i vändfickan.
//Simon