Som jag redan sagt i ett annat inlägg så är jag en sån där hopplös person som fäster mig vid smådetaljer ibland
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7693.msg51049#msg51049
Ovala strålkastare från Hella har alltid fascinerat mig. Antagligen för att jag gillar Scania CR 76 och CR 110 och att detta är originalstrålkastarna för dessa bussar :D
Men är det någon som vet lite mer om denna typ av strålkastare? När kom de allra första? Det borde ha varit i mitten på 1960-talet. Kan det stämma eller har de funnits ännu tidigare i Tyskland?
Att Scania CR 76, CR 110 och tidiga CR 111 har haft dessa strålkastare är inget nytt. Även Säffle från 1960-talet hade dessa strålkastare. Men vilka fler hade dessa? Har sett bilder på samtida Neoplanbussar med dessa, Neoplan Hamburg. Även andra tyska bussar har jag sett med dessa strålkastare. Men hur många tillverkare hade dessa strålkastare och vilka var det? Det måste ha varit en stor mängd tillverkare av bussar som monterade upp dessa på sina bussar. En österrikisk buss tilllverkad 1992 har här visats som har varit försedd med dessa strålkastare. Kan detta var de allra sista bussar som nytillverkats med dessa? Eller har det tillverkats bussar ännu senare med dessa? Går dessa strålkastare att köpa än idag om man vänder sig till Hella?
Jag vet att detta är fåniga frågor men jag kunde inte låta bli att fråga lite om detta
			
			
			
				Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 december 2007, 19:22:53 PM
Som jag redan sagt i ett annat inlägg så är jag en sån där hopplös person som fäster mig vid smådetaljer ibland
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7693.msg51049#msg51049
Ovala strålkastare från Hella har alltid fascinerat mig. Antagligen för att jag gillar Scania CR 76 och CR 110 och att detta är originalstrålkastarna för dessa bussar :D
Men är det någon som vet lite mer om denna typ av strålkastare? När kom de allra första? Det borde ha varit i mitten på 1960-talet. Kan det stämma eller har de funnits ännu tidigare i Tyskland?
Att Scania CR 76, CR 110 och tidiga CR 111 har haft dessa strålkastare är inget nytt. Även Säffle från 1960-talet hade dessa strålkastare. Men vilka fler hade dessa? Har sett bilder på samtida Neoplanbussar med dessa, Neoplan Hamburg. Även andra tyska bussar har jag sett med dessa strålkastare. Men hur många tillverkare hade dessa strålkastare och vilka var det? Det måste ha varit en stor mängd tillverkare av bussar som monterade upp dessa på sina bussar. En österrikisk buss tilllverkad 1992 har här visats som har varit försedd med dessa strålkastare. Kan detta var de allra sista bussar som nytillverkats med dessa? Eller har det tillverkats bussar ännu senare med dessa? Går dessa strålkastare att köpa än idag om man vänder sig till Hella?
Jag vet att detta är fåniga frågor men jag kunde inte låta bli att fråga lite om detta
Kan väl inte nått om frågan direkt, men en sak, fånigt är det inte......
Snarare så att sånt här roar mej en del också.
			
 
			
			
				Citat från: Leif D skrivet 30 december 2007, 19:32:14 PM
Kan väl inte nått om frågan direkt, men en sak, fånigt är det inte......
Snarare så att sånt här roar mej en del också.
Jag håller med. Jag har alltid fått höra att det inte finns några korkade frågor, bara korkade svar. 
//Simon
			
 
			
			
				Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 december 2007, 19:22:53 PM
Som jag redan sagt i ett annat inlägg så är jag en sån där hopplös person som fäster mig vid smådetaljer ibland
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7693.msg51049#msg51049
Ovala strålkastare från Hella har alltid fascinerat mig. Antagligen för att jag gillar Scania CR 76 och CR 110 och att detta är originalstrålkastarna för dessa bussar :D
Men är det någon som vet lite mer om denna typ av strålkastare? När kom de allra första? Det borde ha varit i mitten på 1960-talet. Kan det stämma eller har de funnits ännu tidigare i Tyskland?
Att Scania CR 76, CR 110 och tidiga CR 111 har haft dessa strålkastare är inget nytt. Även Säffle från 1960-talet hade dessa strålkastare. Men vilka fler hade dessa? Har sett bilder på samtida Neoplanbussar med dessa, Neoplan Hamburg. Även andra tyska bussar har jag sett med dessa strålkastare. Men hur många tillverkare hade dessa strålkastare och vilka var det? Det måste ha varit en stor mängd tillverkare av bussar som monterade upp dessa på sina bussar. En österrikisk buss tilllverkad 1992 har här visats som har varit försedd med dessa strålkastare. Kan detta var de allra sista bussar som nytillverkats med dessa? Eller har det tillverkats bussar ännu senare med dessa? Går dessa strålkastare att köpa än idag om man vänder sig till Hella?
Jag vet att detta är fåniga frågor men jag kunde inte låta bli att fråga lite om detta
De var rätt vanliga, tex den frambyggda lastbilen Scania LB110 som kom i slutet av 60-talet hade dessa från början.
På personbilssidan kommer jag på rak arm på att VW 411 av tidigare årgång hade dem.
			
 
			
			
				Troligen är det väl så att Hella tillverkade dessa så länge det fanns efterfrågan. Troligen finns de fortfarande att köpa, då bussar ned dessa strålkastare fanns i trafik åtminstone nyligen. Själv fick jag nya original Hella gamla runda baklysen till en av mina veteranbussar, fanns på lager hos tillverkaren!
Vad som ratades här i Sverige kan mycket väl ha dugit på kontinenten.
Så nu siktar vi på att sätta original Hella strålkastare på SvOf:s Vaxholms-B58/Säffle -71 (Wilsonlåda och norrlänning, det ni...)
Skulle tro att mycket av problemen här i Sverige var att Scania satte Hellalyktorna lågt i stötfångarna på LB110-140 där de satt extremt utsatta för smutssprut och stenskott. 
			
			
			
				Hehe, Niklas, det är tack vare sånna som dig som gör att jag kommer vårda mina 2 strålkastare från en numera skrotad CR 76:a ännu mera ömt! ;) Sen är det ju bara en bonus att de är förbannat snygga och tidlösa!
//M