Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Muk skrivet 30 december 2007, 14:35:53 PM

Titel: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Muk skrivet 30 december 2007, 14:35:53 PM
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/buss-kilades-fast-under-bro(405243).gm (http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/buss-kilades-fast-under-bro(405243).gm)
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Nico skrivet 30 december 2007, 15:01:25 PM

Liknar våra Råsta-misshapps om man säger så, men lite undrar jag över budskapet i den sista meningen (som då verkar vara journalistens egen slutkläm och antagande) i artikeln?

"Bussen var alltså inte i trafik och det sitter alkolås monterat i den."

Jag vill å det starkaste betona att jag absolut inte är ute efter att misstänkliggöra föraren i detta enskilda fall. Istället spekulerar jag i största allmänhet om varför många, journalister såväl som privatpersoner, verkar ha en sådan övertro på tekniken. Vad är det som förutsätter att bara för att ett alkolås är installerat så är allt grönt? Känns lite som idiotin med att vissa förare av bilar som har 4x4 drivning inte anser att man behöver vinterdäck (man ha ju knappast någon större hjälp av fyrhjulsdriften när man inte har något fäste mellan däck och väg... eller?) eller de som överskattar effekterna av dubbdäck, diffspärrar, framhjulsdrift (som i princip maskerar halka snarare än att eliminera den – när det sedan väl släpper så görs det med besked), låsningsfria bromsar, dörrbromsar, varningssummers etc.

Alkolås är bara ytterligare en sådan sak som verkar syfta till att undvika personligt ansvar och på något vis så kommer troligen de, ändå relativt få, förare som alkolåsen är till för att stoppa (oavsett om dessa kör yrkesmässig eller privat) att komma på metoder att komma runt alkolås och motsvarande hinder. Jämför med att alkisar och andra missbrukare inte upphör med sina avigheter bara för att de är portade på Systembolaget, inte kan köpa droger lagligt osv. Istället anpassar man sig till förhållandena och genom alternativa metoder kommer man tyvärr oftast runt eventuella svårigheter och liknande.

Just my two cents worth...   :-\
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Jan skrivet 30 december 2007, 15:13:43 PM
Citat från: Muk skrivet 30 december 2007, 14:35:53 PM
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/buss-kilades-fast-under-bro(405243).gm (http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/buss-kilades-fast-under-bro(405243).gm)

Detta är inget positivt för resenärerna. Det finns tonvis av Citaro i Blekinge och de får höra det höga motorljudet inne samt den obekväma åkningen.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Jan skrivet 30 december 2007, 15:45:11 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2007, 15:20:48 PM
Tycker snarare att Citaron känns gedignare än de MAN bussar som finns i stora mängder på många håll, även vid jämförelse med likartade Volvoprodukter med billigare karosseringar känns MB rejälare.

På tal om invändigt buller torde ju Volvo B7/B10L/LA inneha rekordet i modern tid.

F.ö avvek vi rejält från ämnet nu

Skillnaden mot MAN som du jämför med, är att där finns Vogelstolar som är bekväma och inte MB orginal. MAN är inte tyst, men tystare än Citaron. Däremot så har du rätt angående B7 LA.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 30 december 2007, 16:17:57 PM
Citat från: Nico skrivet 30 december 2007, 15:01:25 PM
Liknar våra Råsta-misshapps om man säger så, men lite undrar jag över budskapet i den sista meningen (som då verkar vara journalistens egen slutkläm och antagande) i artikeln?

"Bussen var alltså inte i trafik och det sitter alkolås monterat i den."

Jag vill å det starkaste betona att jag absolut inte är ute efter att misstänkliggöra föraren i detta enskilda fall. Istället spekulerar jag i största allmänhet om varför många, journalister såväl som privatpersoner, verkar ha en sådan övertro på tekniken. Vad är det som förutsätter att bara för att ett alkolås är installerat så är allt grönt? Känns lite som idiotin med att vissa förare av bilar som har 4x4 drivning inte anser att man behöver vinterdäck (man ha ju knappast någon större hjälp av fyrhjulsdriften när man inte har något fäste mellan däck och väg... eller?) eller de som överskattar effekterna av dubbdäck, diffspärrar, framhjulsdrift (som i princip maskerar halka snarare än att eliminera den – när det sedan väl släpper så görs det med besked), låsningsfria bromsar, dörrbromsar, varningssummers etc.

Alkolås är bara ytterligare en sådan sak som verkar syfta till att undvika personligt ansvar och på något vis så kommer troligen de, ändå relativt få, förare som alkolåsen är till för att stoppa (oavsett om dessa kör yrkesmässig eller privat) att komma på metoder att komma runt alkolås och motsvarande hinder. Jämför med att alkisar och andra missbrukare inte upphör med sina avigheter bara för att de är portade på Systembolaget, inte kan köpa droger lagligt osv. Istället anpassar man sig till förhållandena och genom alternativa metoder kommer man tyvärr oftast runt eventuella svårigheter och liknande.

Just my two cents worth...   :-\

Jag håller med du, reagerade också på sista meningen
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Hagri skrivet 30 december 2007, 16:42:28 PM
Det kommer alltid att fastna fordon under för låga passager, hur väl skyltat det än är.
Alkolåset är en överskattad säkerhetsdetalj som många har stor tilltro till. Beroende på inställning kan en buss vara igång en hel dag med olika förare efter att ha blivit "igångblåst" en gång, av en person på morgonen.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 30 december 2007, 16:42:33 PM
Aj, Mycket taskigt läge.
Tycker självklart synd om föraren, risk för varning och lite till.
Tack o lov var det en tomkörning.
Bussen blir väl borta ett par månader.
Var lagas dessa bussar.
Så som Volvos bussar skickas i Säffle
Har merzedes någon liknade i Sverige eller går den till Tyskland??
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2007, 18:13:57 PM
Jag har kvastat ett antal inlägg som gäller bemötande vad Niklas Vasa har uttalat i BLT. Dessa uttalanden berör inte Bussnack och det finns således ingen anledning att bemöta dem här. Det kan man med fördel göras på tidningens hemsida.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Ersa skrivet 30 december 2007, 18:28:04 PM
Andra skriver kommentarer på sidan också:

Citat
Under swebus tid som entrepenör åt blekingetrafiken satte man tre bussar i samma
viadukt

Postad av Christer 2007-12-30 17:04
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Nico skrivet 30 december 2007, 18:49:36 PM

Att låta en enskild förares agerande representera hela entreprenörens förarkår blir ofta ganska fel och det känns ganska naivt och subjektivt när så ändå görs. I synnerhet då som förarna i många fall är desamma då de, oavsett entreprenör, följer med kontraktet. I fall som detta hade det nog knappast spelat någon roll vilket entreprenör bussen och föraren tillhörde. Ävenså är nog entreprenörerna likvärdiga i fall som detta och det är nog svårt att utnämna någon till att vara bättre eller sämre.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Blue skrivet 31 december 2007, 00:05:02 AM
Citat från: Johan H skrivet 30 december 2007, 16:42:33 PM
Aj, Mycket taskigt läge.
Tycker självklart synd om föraren, risk för varning och lite till.
Tack o lov var det en tomkörning.
Bussen blir väl borta ett par månader.
Var lagas dessa bussar.
Så som Volvos bussar skickas i Säffle
Har merzedes någon liknade i Sverige eller går den till Tyskland??

Cartes (ja jag vet att det numer heter Evobus, men Cartes påminner om roligare tider) i Vetlanda ligger nog bra till för reparationen.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 december 2007, 04:48:09 AM
Jag läste artikeln i BLT. Det är lätt hänt att det händer en olycka. Att en förare tar av vid fel väg kan hända vem som helst som är bussförare.
Samma sak gjorde en privatbilist i Grönkullen,Hultafors för många år sedan. Tog av vid en infart till HP färg istället. Föraren av bilen omkom. Oberoende av förarerfarenhet så vet jag att det ibland händer att mångåriga förare kör av vid fel väg,backar på motorväg,har svårt skilja på trafikljusstolpar.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 01 januari 2008, 15:25:13 PM
Märkligt att man inte uppfunnit hindervarnare på bussar än. Liknande sensorer som finns baktill på bilar och som signalerar när man är i färd med att backa på någonting borde ju gå att ha framtill på taket på lokaltrafikbussar.

En sån där olycka är ju lätt hänt i en många gånger rörig trafikmiljö och ett (rätt injusterat) höjdvarningssystem borde betala sig rätt snabbt.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2008, 16:32:29 PM
Citat från: Lulebjörnen skrivet 01 januari 2008, 15:25:13 PM
Märkligt att man inte uppfunnit hindervarnare på bussar än. Liknande sensorer som finns baktill på bilar och som signalerar när man är i färd med att backa på någonting borde ju gå att ha framtill på taket på lokaltrafikbussar.

En sån där olycka är ju lätt hänt i en många gånger rörig trafikmiljö och ett (rätt injusterat) höjdvarningssystem borde betala sig rätt snabbt.

En parkeringssensor fungerar bara på ungefär en meters håll. För att göra nytta gäller det alltså att farten är mycket låg. Det är den i regel inte när man närmar sig en underfart. Vid de flesta låga underfarter finns angivet maxhöjden om den understiger 4,50 meter och det brukar stå angivet i bussen hur hög den är. Lite bättre uppmärksamhet från föraren är vad som behövs. Tekniskt kan sådant här bara lösas genom att det finns sensorer i landskapet strax före underfarten.

Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Erol skrivet 01 januari 2008, 23:15:14 PM
Men bekymret är ju som jag läste i antingen BLT eller Sydöstran nu när jag var nere, var att föraren hade ju inga kunskaper om linjen heller.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Erol skrivet 01 januari 2008, 23:41:50 PM
Nej då Lars, det var inte meningen att det skulle tolkas som om han skulle bryta några regler, men det är synd att det inte är fler som förstår att man måste få utbildning på det man ska köra, har delat ut tidningar nu ett antal år och vi har ju samma bekymmer här som det är inom busstrafiken, att man bara blir ivägskickad på en tur/runda som man aldrig varit på förut och måste lära sig själv och då blir det lätt fel.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Hagri skrivet 02 januari 2008, 00:05:03 AM
Men oavsett om föraren har linjekunskap eller inte händer det att förare får köra bussar på andra sträckor, som inte är linjer, också. Det gäller att ha koll på fordonets höjd och vägportarnas höjd. När det missas händer det olyckor.
På sin tid fanns det trafikplatser på motorvägen (E6) strax norr om Tingstadstunneln på Hisingen som var lägre än 4,50 meter. Trotts skyltningar och varningsanordningar fastnade det lastbilar, bland annat biltransportbilar på väg från Volvo med personbilar.  Till slut gav vägverket upp och byggde om trafikplatserna så att de fick rätt höjd.
Det är så det ser ut.  Så länge det finns lägre vägportar eller tunnlar än 4,5 meter kommer det att hända olyckor.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2008, 08:45:20 AM
Citat från: Hagri skrivet 02 januari 2008, 00:05:03 AM

Det är så det ser ut.  Så länge det finns lägre vägportar eller tunnlar än 4,5 meter kommer det att hända olyckor.


Förvisso. Men det skulle bli förfärligt dyrt och inte stå i rimlig proportion till vad man spar på minskade skador att bygga om alla dessa underfarter. Däremot borde man på utsatta ställen kunna bygga detektorer framför underfarten som varnar för höga fordon. Det finns på en del håll redan men det kunde bli fler. I Borås har vi t ex en underfart på en genomfartsgata under motorvägen där ett par höga fordon fastnar varje år. Men det har ändå inte kommit upp några detektorer.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: robbes skrivet 02 januari 2008, 11:49:51 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2008, 08:45:20 AM
Förvisso. Men det skulle bli förfärligt dyrt och inte stå i rimlig proportion till vad man spar på minskade skador att bygga om alla dessa underfarter. Däremot borde man på utsatta ställen kunna bygga detektorer framför underfarten som varnar för höga fordon. Det finns på en del håll redan men det kunde bli fler. I Borås har vi t ex en underfart på en genomfartsgata under motorvägen där ett par höga fordon fastnar varje år. Men det har ändå inte kommit upp några detektorer.

Detektorer som varnar det hjälper inte alls se bara i Norrköping där det med blinkande ljus i parti och minut varnas om fordonet är för högt men trots det såfastnar fordon där.

Så länge människan finns så kommer dessa olycor att ske för det handlar ENDAST om en chaufför som bör tänka efter ett par gånger till om han har rätt jobb och är tillräckligt observant för att framföra ett större fordon
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Cero skrivet 02 januari 2008, 12:02:16 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 januari 2008, 23:25:45 PM
Oavsett om man har linjekännedom eller ej gäller ju för alla fordonsförare att följa gällande trafikregler, man frias inte bara av en sådan anledning.

Om vi gjorde en undersökning bland 1000 slumpmässigt utvalda bussförare landet runt skulle jag bli mycket förvånad om mer än 20% av dem sade sig ha fått utbildning på samtliga linjer de någonsin kört, det som gäller är att vara uppmärksam, jag har själv gjort det misstaget att köra under bron under järnvägen vid g:a Busstn i Gävle på -80 talet, inga skador på bussen men att bussen var 3.50 och viadukten 3,40 upptäckte jag på tok för sent, nu gick det att i ytterst låg fart passera (stängde takluckorna först) men en kombination av "annan buss" och mycket att tänka på gjorde att det blev fel.

Jag skulle bli förvånad om mer än 20% av bilförare som tillfrågades har koll på hur lång och bred den egna bilen är också. Se bara på alla som måste ha nio meters ruta för att baxa in en 4,5-meters bil eller som behöver tre meter i bredd för att långsamt lirka sin bil förbi ett hinder. Med detta i minnet och med tanke på att alla som kör buss eller lastbil även ska hålla reda på höjden får man snarare betrakta den förarkåren som uppmärksam med tanke på hur relativt få fordon som trots allt fastnar under broar varje år. Det är nog dessutom många av oss vanliga B-körkortare som hyrt lastbil på OK och i sista stund insett det kloka i att kolla höjden under taket vid lastrampen på IKEA då vi inte är vana att köra höga fordon.
Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Hagri skrivet 02 januari 2008, 13:16:36 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2008, 08:45:20 AM
Förvisso. Men det skulle bli förfärligt dyrt och inte stå i rimlig proportion till vad man spar på minskade skador att bygga om alla dessa underfarter. Däremot borde man på utsatta ställen kunna bygga detektorer framför underfarten som varnar för höga fordon. Det finns på en del håll redan men det kunde bli fler. I Borås har vi t ex en underfart på en genomfartsgata under motorvägen där ett par höga fordon fastnar varje år. Men det har ändå inte kommit upp några detektorer.
Detektorer är inget som är en patentlösning på problemet heller. I Säffle finns en underfart under järnvägen som är under 3 meter hög.  Tidigare fanns en detektor, från varje håll, som satte i gång en blinkande skylt samt lampor om fordonet som var på väg under järnvägen var för högt. Trotts detta hände det olyckor. Resultatet blev även att skyltar och varningslampor fick bytas då de gick sönder vid olyckorna. De har senare bytts ut mot plåtar, ett 50 tal meter innan järnvägsbron, med en nedre del som viker sig vid påkörning samt en omfattande komplettering av skyltningen. Inte heller den utökade skyltningen hjälper utan plåtarna bär spår av en hel del påkörningar.
Genom åren är det en hel del fordon som kört in i den låga bron. Förutom släpvagnar, husbilar och lätta lastbilar har även traktorer, lastbilar och en buss fastnat där. En förklaring till det kan vara att folk tar samma väg med sitt tunga fordon som man är van att ta med sin personbil, utan att tänka på vilket fordon man rattar.

Titel: SV: Buss kilades fast under bro
Skrivet av: Skalman skrivet 02 januari 2008, 17:53:12 PM
Det billigaste och enklaste måste vara varianten med "plaströr" som hänger ner
vertikalt strax innan sista "vägen ut". Vill minnas att t ex Klaratunneln i Sthlm
har (hade?) denna lösning vid infarten söderifrån. Det lär dunsa ganska bra, samtidigt
som man inte skadar vare sig fordonet eller varningsanordningen om man är för hög.