(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/B0784780700D11DB9C02B2A6D542D1C5.jpg)
Kristian Larsson 50
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/B26857B0700D11DBBF270C13D542D1C5.jpg)
Samma buss senare hos Arnessons
/Janne
			
			
			
				Och årtalen?
			
			
			
				Måste vara en av de häftigaste bussarna som gått i UL-trafik ju!
			
			
			
				Kristian Larsson ägde bussen 1990-07-24 till 1996-09-04
Månkarbo Taxi (Arnesson) 1996-09-09 till 2000-08-01
/Janne
			
			
			
				Trevligt, tack.
klart häftig buss.
			
			
			
				Väldigt udda
			
			
			
				Skulle tippa på att den undre bilden är tagen 1999 eller 2000 eftersom jag tycker det ser ut som en Volvo S80 stå i taxifilen. Bilmodellen har jag för mig kom 1998 men vill minnas att det då var under senare delen av året.
			
			
			
				Originell, ja vet inte det ja.....
CBR säger att det är:
Regnr:  OEK507     Färg:  VIT
Fabrikat: SCANIA K9CLB
Årsmodell: 1990    Fordonsslag: BUSS
Fordonsår:
Chassinummer: KC4X2B01816465
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-05-15
Karossen synes ju vara en ARNA-kaross och bussen är väl exporterad eftersom den fått EU-regbevis i år efter att ha varit avställd ca 2 år.
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2007, 23:46:46 PM
Nästan, det är/var en Vest Liner
//Lars
Visst är det det Lars, kan bara skylla på att minnet är gammalt....
			
 
			
			
				står ju tom på översta bilden att det är en vestkaross
			
			
			
				Citat från: robbes skrivet 29 december 2007, 23:57:47 PM
står ju tom på översta bilden att det är en vestkaross
Ja, jag ser det !....   Nu
Å andra sidan gör det ju bussen ännu mindre originell.
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2007, 23:46:46 PM
Nästan, det är/var en Vest Liner
//Lars
Någon ny Arna-buss exporterades aldrig till Sverige. Man var i gång med att marknadsföra dem samtidigt som Vest (och Repstad) började men man lyckades inte. Det hade inte Vest gjort heller om det inte varit av två anledningar: 1. Kutter lade ned sin tillverkning. 2. Rune Gustafsson på Busscentrum i Uppsala ville ha en ny generalagentur och valde då Vest. Hans tidigare Kutter-kunder köpte Vest-bussar närmast därför att de litade på Rune. 
Av tidigare norska karosser är det bara VBK som blivit någorlunda stor i Sverige. Även Horten såldes i ett antal men då under namnet Säffle. En och annan T Knudsen kom också till vårt land. 
			
 
			
			
				Ohh... Mums! :) En (liten) Vest! 8)
//Danne
			
			
			
				Arna bussar,dvs bussar med Arna-kaross,kunde ofta ses i västsverige. Det är tråkigt att den är borta. Den enda buss som Arna byggt som hamnade i Sverige som ny var en ledbuss som liknar GS nr 20. Denna fanns på SA byggnaden hos Volvobuss. Någon tid efteråt gick Arna Bruk i likvidation. Det är möjligt att Arna bussar finns med svenskt regnr också. Jag såg en sådan förra hösten,men lyckades inte identifiera den. Möjligt att svensk regskylt satts dit på skoj och bussen kördes med grön skylt. 
Ofta gick det Arna turistbussar med B9M chassie. Dvs det chassie som var en mindre effektfull kopia av B10M. Kom då B57/BB57 upphörde.  Se bilderna som Greger L scannat in. Där finns en Arna med B9M med.