Omröstning
				
Fråga: 
Vilket märke köper dom mest.
					Alternativ 1: Volvo.
						röster: 30
					
					Alternativ 2: Scania.
						röster: 6
					
					Alternativ 3: Mercedes.
						röster: 1
					
					Alternativ 4: MAN.
						röster: 8
					
					Alternativ 5: Neoplan.
						röster: 0
					
					Alternativ 6: Setra.
						röster: 2
					
					Alternativ 7: Vanhool.
						röster: 1
					
					Alternativ 8: Temsa.
						röster: 1
					
			
				Snart är det års 2008 så trevligt.
Då i års 2007 köpte swebus o Arriva MAN i skåne så mycket.
Och MAN köptes av Swebus Express med o Uppsalabuss med.
O i stockholm köpte dom mycket Scania o Volvo bussar där mest.
undrar vilket buss märke kommer köpa mest i år 2008 då mycket svår fråga så klart  :P 
			
			
			
				Nyregistreingsstatistiken för Jan-Nov 2007 ser ut så här (från tidningen "Buss-branschen"):
Mercedes   44 st    Marknadsandel   5,9%
Neoplan     18 st    Marknadsandel   2,4%
Scania     129 st    Marknadsandel  17,3%
Setra        84 st    Marknadsandel  11,3%
Volvo      328 st    Marknadsandel  44,1%
Övriga     141 st    Marknadsandel  19,0%
------------------------------------------
Totalt     744 st    Marknadsandel  100%
Tyvärr redovisas inte MAN separat utan ingår i Övriga.
Det enda som torde vara helt klart, är nog att Volvo kommer att sälja mest, så har det varit under lång lång tid.
			
			
			
				Antalet MAN överstiger säkert antalet Neoplan, så MAN borde redovisas separat. Någon som vet vad gruppen övriga består av?
Hur mycket påverkas Volvos höga andel av att Swebus köper Volvo men  inte Scania (bortsett från ett antal etanolbussar)?
			
			
			
				Gruppen övriga svara för en 5 del av all försäljning. Det är så stor andel att det borde redovisas mer i detalj åtminstone för de som sålt halvdussinet bussar eller fler.
			
			
			
				Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2007, 01:37:24 AM
Antalet MAN överstiger säkert antalet Neoplan, så MAN borde redovisas separat. Någon som vet vad gruppen övriga består av?
Hur mycket påverkas Volvos höga andel av att Swebus köper Volvo men  inte Scania (bortsett från ett antal etanolbussar)?
Övriga är alltså de bussmärken som inte redovisas på annat håll. Det vill säga MAN, VDL (som Bova och Jonckheere), Autosan,Temsa, Marbus, Beulas, Ayats, Irisbus (Iveco och Renault), KingLong m fl. Merparten av de bussar som redovisas som övriga torde vara MAN. 
Redovisningen i Bussbranschen kommer från Bil Sweden AB och är något bearbetad av Mats Karlsson. Han har också påpekat det orimliga i att MAN inte särredovisas. Rimligen borde alla bussmärken som säljs i fler än 10 exempelar särredovisas. Det skulle under 2007 ha gynnat åtminstone också Autosan och Temsa. Möjligen även Marbus. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2007, 09:33:51 AM
Rimligen borde alla bussmärken som säljs i fler än 10 exempelar särredovisas. Det skulle under 2007 ha gynnat åtminstone också Autosan och Temsa. Möjligen även Marbus. 
Även Solaris borde kanske redovisas.
/K
			
 
			
			
				Citat från: Krille skrivet 30 december 2007, 09:44:59 AM
Även Solaris borde kanske redovisas.
/K
Ja, de skulle naturligtvis varit med bland de av mig uppräknade företagen. Men de har väl inte sålt 10 bussar till Sverige under 2007 och kommer kanske inte göra det 2008.  
			
 
			
			
				Citat från: Krille skrivet 30 december 2007, 09:44:59 AM
Även Solaris borde kanske redovisas.
/K
Det är väl tveksamt om fler Solaris kommer att beställas till Sverige. Serviceledet släpar, vet att både de i norr och i Landskrona har problem då något är fel.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 30 december 2007, 10:08:02 AM
Det är väl tveksamt om fler Solaris kommer att beställas till Sverige. Serviceledet släpar, vet att både de i norr och i Landskrona har problem då något är fel.
Skelleftebuss har en order på gång. Och köpte inte Luleå ett par till också - eller var det något jag drömde? 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2007, 10:23:34 AM
Skelleftebuss har en order på gång. Och köpte inte Luleå ett par till också - eller var det något jag drömde? 
Luleå Köpte 4st 2006 och 3st 2007 så de har numera 7st Solaris Urbino 12LE
2008 Blir det 4st Scanior istället.
			
 
			
			
				Skelleftebuss _köpte_ tio Solaris 2007 och den första var på reg besiktning i mellandagarna så vi får se på vilken sida årsskiftet första reg datum hamnar, troligen tillförs dom 2008 års statistik!
/GL
			
			
			
				Funderar på, hur rättvis enkäten egentligen blir. Menas det totalt i Sverige? Eller hela Europa? Eller bara en viss del av Sverige?
Om detta skulle gälla bara Uppsala skulle svaret bli MAN. Volvo tror jag inte införs i stadstrafik i Uppsala i första taget
Swebus Express verkar idag inte heller speciellt intresserade av Volvo idag
			
			
			
				Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 december 2007, 22:20:22 PM
Funderar på, hur rättvis enkäten egentligen blir. Menas det totalt i Sverige? Eller hela Europa? Eller bara en viss del av Sverige?
Om detta skulle gälla bara Uppsala skulle svaret bli MAN. Volvo tror jag inte införs i stadstrafik i Uppsala i första taget
Swebus Express verkar idag inte heller speciellt intresserade av Volvo idag
Volvo köps bara in till Swebus region Umeå. Alternativt om LHM kräver det. Vi har sett att Swebus köpt in Scania till ny trafik. Normalt sett har man inte gjort detta på länge.
			
 
			
			
				Hur är det med etanolscaniorna till Märsta? Ägs de av Swebus?
			
			
			
				Hur många bussar äger SL Finans? "Trängselbussarna" och de nya etanolbussarna? Gäller samma sak de gamla Busslink- etanolerna i innerstaden? SL Finans verkar alltså vara en stor bussägare?
			
			
			
				CitatSL Finans är ju även en stor ägare av järnvägsfordon, även sådana som används långt ifrån huvudstaden.
Med risk för off-topic:
Hur ska man tolka det? Att SL Finans äger en del fordon som rullar hos SJ, Veolia m.fl.? För pendeltåget till Bålsta/Gnesta/Märsta är inte särskilt långt från huvudstaden om man tänker hela Sverige.  ???
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2007, 23:20:37 PM
Tror dem går i trafik åt Västtrafik med SJ som operatör
SL Finans äger X12 3190 - 3197. 
Av dessa går 3190 för Östgötatrafiken, 3191-3193 för Affärsverket Statens Järnvägar, 3194 reservfordon hos SJ, 3195-3197 för Västtrafik. Alla med SJ som operatör och vad jag förstår också som leasingtagare förutom 3191-3193. 
			
 
			
			
				Borde man inte kunna få ett alternativ typ "Annat" också?
/Ante, som är helt övertygad om att Volvo kommer sälja flest bussar under nästa år :)