Läser i senaste nr av SJ Nytt om ett projekt i Tyskland, kallat toutch & travel som testas på tåg, spårvagn, och buss, resenärens resande registreras vid på och avstigning och vederbörande får en gång i månaden en faktura hem på det belopp han rest för. Detta måste ju vara lösningen på alla biljett problem, kan ju om vi tänker vidare utökas till att omfatta även övriga färdmedel, som tex Taxi, man betalar ju allt annat en gång i månaden, så varför inte också det kollektiva resandet ? Med detta system skulle man ju kunna införa någon sorts rabatt system, att ju mer man åker desto större rabatt....   Nyckel ordet är ju enkelhet. Med detta system är det ju enkelt att vara pendlare, samtidigt som spontan resandet rimligtvis borde öka....
			
			
			
				Ytterligare ett ogenomtänkt inlägg:
Alla dessa som gör springnotor från taxi hur kommer man åt dem om man skall faktutreras i efterskott.
Vem skall stå för kostnaderna för alla dem som smiter från att betala?
Jo det får alla andra övriga resande göra eller skall fn gå in och betala det?
			
			
			
				Ett visst svinn får man räkna med, så är det i alla sammanhang, enda sättet att undvika det är ju att införa fria resor....
			
			
			
				nej att undvika det är i så fall forskottsbetalning via laddning av rabatt kort där m,an sätter in poengarna i förskott och där i kan man få högre rabbat efter  antalet resor
			
			
			
				Citat från: robbes skrivet 29 december 2007, 17:45:31 PM
Ytterligare ett ogenomtänkt inlägg:
Alla dessa som gör springnotor från taxi hur kommer man åt dem om man skall faktutreras i efterskott.
Vem skall stå för kostnaderna för alla dem som smiter från att betala?
Jo det får alla andra övriga resande göra eller skall fn gå in och betala det?
Jo man kan ju ha ett kort (ID, annat) som man visar innan resan så resan registreras på rätt peron, jämför om man köper bensin på en automatstation.
Alla betalar ju inte idag heller, om alla gjorde det skulle det ju bli billigare för oss andra. Så funkar det redan idag oavsett om du åker buss eller handlar på Ica.
Största problemet blir att få alla att acceptera just denden valda lösningen. Ett gemensamt taxesystem skulle kunna införas redan idag, det är ju inte tekniken som hindrar.
			
 
			
			
				Eftersom det heter "Touch & Travel låter det ju ändå som att passageraren på något sätt måste röra något som registrerar resan och då kan man ju inte heller smita ifrån det. Om man inte förvisso inte rör saken som man ska röra men det kan man ju avhjälpa genom att ha kameror som tar kort vid avstigning eller alternativt en kontrollant. Förlsaget är inte dåligt tycker jag men det finns vissa brister i det, men det gör det väl i allt?
//Simon 
			
			
			
				Citat från: Simon A skrivet 29 december 2007, 19:54:19 PM
Eftersom det heter "Touch & Travel låter det ju ändå som att passageraren på något sätt måste röra något som registrerar resan och då kan man ju inte heller smita ifrån det. Om man inte förvisso inte rör saken som man ska röra men det kan man ju avhjälpa genom att ha kameror som tar kort vid avstigning eller alternativt en kontrollant. Förlsaget är inte dåligt tycker jag men det finns vissa brister i det, men det gör det väl i allt?
//Simon 
det jag menar med smitning är det när fakturan kommer och de skiter i att betala den
			
 
			
			
				Säkert är detta ett system som kan komma att utvecklas vart efter. Fakturakort finns ju redan hos TIM, men då som ett slags företagskort, men kortet ska registreras som alla andra kort.
Nu finns det ju dessutom ett problem till som inte någon ovan tog upp, nämligen att det finns en stor mängd människor i samhället som som inte kan ha sånna här kort. Detta pga av att de inte får kredit av någon orsak. Samma gäller redan nu bankkort med kreditfunktion, dvs VISA och MasterCard (m.fl.) dessa kort kan bara den få som är kreditvärdig, dvs den som har fast inkomst, är över 18 år, inte har betalningsanmärkningar m.m.  Klarar man inte dessa krav, kan man bara få ett s.k. "Online-kort", med vilket pengar dras direkt från innehavarens konto. Kräver också att säljstället har fungerande uppkoppling mot bankdatorena.
Något mobilt system för att kunna hantera "Online-kort" finns ännu inte, dock pågår försöksverksamhet med att utveckal ett sådant system i Motala, på uppdrag av bl.a. Östgötatrafiken. Intresset för dessa försök är stort från kollektivtrafikbranschen.
			
			
			
				Citat från: robbes skrivet 29 december 2007, 19:55:21 PM
det jag menar med smitning är det när fakturan kommer och de skiter i att betala den
Då blir det väl som med alla andra räkningar, påminnelser och efterhand dyrare och dyrare. Dumt att smita ifrån, till sist blir man ju tagen ändå. 
//Simon
			
 
			
			
				Vid påstigning av av färdmedlet så dra man sitt id kort, körkort etc etc... snabbt så lyser det en grön lampa som tala om att resan godkänds... dvs att resan är registrerad och kommer med i månadsbetalningen... 
			
			
			
				Citat från: robbes skrivet 29 december 2007, 17:45:31 PM
Alla dessa som gör springnotor från taxi hur kommer man åt dem om man skall faktutreras i efterskott.
Hur menar du nu egentligen? Att det skulle vara sämre med ett personligt kort än med opersonliga pengar?
Jag tror nog tvärtom... Att dom som drar sitt kort(!) vid resans början knappast smiter... Folk som ska betala kontant utan att vid resans början legitimera sig torde vara en mycket större risk gälland smitningar!
Jag tycker att Herr Vasas förslag låter som en bra idé! Dock kanske lite jobbig ur administrations-synpunkt då väl alla som skaffar dessa res-kort behöver granskas gällande kreditvärdighet... Men å andra sidan, det funkar ju med bensinkort och kreditkort och det har ju merparten av dom som har behov av dessa så nog borde även ett res-kort kunna fungera!
Fast... Taxi-resor som debiteras på ett taxi-kort jämfört med taxi-resor som debiteras ett kreditkort...?! Var är skillnaden egentligen, kanske att man får lättare att få en överblick över resorna (samtliga resor alltså, tåg taxi buss osv.) och kan få någon gemensam rabatt? Vem ska tillhandahålla rabatten då? Kanske företaget som samordnar dessa saker och ger ut reskortet...
Tänk så smidigt att kunna ta en taxi till tåget i Malmö, sedan åka tåg till Stockholm och där kanske ta pendeltåget till en förort och sedan en buss till mötet och sedan buss till Arlanda och flyg till Boden där samma kort som man betalat hela resan med även fungerar på den lokala bussen...
Inte helt tokigt faktiskt... Men finns marknaden tro?
//Danne
			
 
			
			
				
Öööh... överlag så finns det redan en mängd lösningar som fungerar bra, oavsett vad man åker. Detta enda som normalt krävs är att man tänker lite före vad man ska göra och sedan använder sitt sunda förnuft. Förstår därför inte direkt vad behovet av något s.k. touch & travel skulle vara? I princip är ju även det enbart en form av kreditkort som dock inte behöver dras i en vanlig läsare utan istället bara hålls upp mot en avläsare. Tekniken går som sagt framåt även på detta område. Att sedan ha ett kreditkort som är begränsat till att enbart kunna nyttjas inom olika former av kollektiva färdmedel ser jag som en brist. 
Vad gäller taxi så ser jag i övrigt inga direkta problem där med nuvarande system. Började själv köra 1989 och har mestadels kört nätter, men mitt totala antal smitningar/springnotor på hela denna tid fram till dags dato är två! stycken. Fenomenet är normalt sett ganska ovanligt då vi faktiskt har rätt att begära förskottsbetalning om vi känner att det inte riktigt rockar. I det ena fallet så berodde smitningen på att jag var helt grön och inte kunde knepen. I det andra fallet, som inträffade runt 1994-1995, vet jag inte om man egentligen ens kan tala om smitning. Den ganska packade kunden hade då på min begäran (hade inte ens tagit upp vederbörande om jag sett honom i tid, men nu klev han in bakifrån s.a.s. när jag stod vid ett rödljus vid Kungsträdgården) redan lagt upp en 500-hundring på instrumentbrädan. När han väcktes vid framkomst till destinationen, som då var Vallentuna, så pekade jag på mätaren som stoppat på en 350-360 kronor. Då flög han helt plötsligt ut ur bilen och hojtade något i stil med att jag kunde känna mig blåst, men med tanke på vad som låg kvar på instrumentbrädan så kan man ju fråga sig vem som var mest blåst?  :P  ::)
Vad gäller Taxikort mm. så har sådant funnits under ganska många år i olika former och det fungerar ungefär som vanliga kreditkort. Taxi Stockholm och deras partners (t.ex. Taxi Göteborg) har egna kort (i olika former) som gäller hos ganska många större bolag i Sverige och även hos vissa enstaka samarbetspartners i t.ex. Danmark, Frankrike m.fl. länder. Förutom företag finns det även kunder i form av föräldrar som använder denna typ av kort som ett slags 'barnvakt'. Detta då glina får ett kort som är laddat med kanske 500 kronor för att de i alla fall ska kunna komma hem. Korten går dock enbart att använda i en taxi som är ansluten till avtalet och man kan alltså inte bränna kulorna på ett par öl till. Sedan finns även företagskort i samma stuk, men utan att några av taxibolagen administrerar det. Alla dessa kort har dock samma inbyggda inflexibilitet som touch & travel-konceptet. Det vanligaste, och mest flexibla, är därför att olika företag har sina vanliga företagskort (Eurocard, Visa, Mastercard m.fl.) kopplade till ett företagskonto för att man ska få sina mängdrabatter. 
			
			
			
				En vanlig fråga som ger ett enkelt svar ! Naturligtvis är detta lösningen på de flesta kontantproblem. Ja bara inte det lilla ordet -men- kommer in. 
Går det hålla reda på pengarna. Finns det rutiner. Vad händer vid fel. Det sistnämda förstärde de sk kontantkorten. Det fanns ingen registrering. 
Sedan så är det det här med att ha "hajen" biljetter. Det kan nämligen bli minus på korten.Dvs om man inför det hela. Allt blir nog bra med de personer som inte har dåligt ställt. För om det blir minus så skall det hela betalas. Det låter ganska lätt eller hur attfolk skall betala sina skulder. Det är bara det att en liten del av befolkningen varken kan betala,vill betala eller tänker betala. Därför är det i längden omöjligt att ha ett system som tillåter en ,i och för sig liten andel, att få betala i efterhand.
Alltså systemets tillförlitlighet måste vara perfekt för de som sköter sig och de som inte sköter sig skall betala i förväg. 
Jag vet inte hur man skall skilja den ena gruppen från den andra i förväg. Vet någon detta ??
			
			
			
				Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 december 2007, 17:42:50 PM
Läser i senaste nr av SJ Nytt om ett projekt i Tyskland, kallat toutch & travel som testas på tåg, spårvagn, och buss, resenärens resande registreras vid på och avstigning och vederbörande får en gång i månaden en faktura hem på det belopp han rest för. Detta måste ju vara lösningen på alla biljett problem, kan ju om vi tänker vidare utökas till att omfatta även övriga färdmedel, som tex Taxi, man betalar ju allt annat en gång i månaden, så varför inte också det kollektiva resandet ? Med detta system skulle man ju kunna införa någon sorts rabatt system, att ju mer man åker desto större rabatt....   Nyckel ordet är ju enkelhet. Med detta system är det ju enkelt att vara pendlare, samtidigt som spontan resandet rimligtvis borde öka....
O du tror att alla som reser råkar bo i landet?? Hahahaha... - varför inte bjussa alla turister/diplomater/utlänningar som inte är reggade i sverige på resorna? - uridiotiskt system... - glömde också tillägga alla som är under 16 o inte får ingå avtal utan föräldrars medgivande, tror inte det lär bli liiite plankning där???
			
 
			
			
				Om det förutsätts fungera utan något slags registrering eller vara helt opersonligt så är det självklart mer än korkat. För att fungera så måste ju användarna vara registrerade/kredittestade på något vis och ha en faktureringsadress varför jag förutsätter att det finns inlagt i systemet (även om inte trådstartaren kanske tog med det i sin resumé av artikeln i SJ-Nytt). 
Dock är det då fortfarande enbart en form av vanlig kreditbetalning och min fråga om behovet av ytterligare en sådan (när det redan finns väl fungerande och mera flexibla system) kvarstår? Ett kort som kan användas på flera ställen än enbart på bussen och i t-banan mm. måste ju vara att föredra. Min tanke om detta är att det mera handlar om att att de tyska kollektivtrafikföretagen vill binda upp kunderna/trafikanterna med ett kort som i sig är ganska onödigt.  
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 december 2007, 18:26:10 PM
Ett visst svinn får man räkna med, så är det i alla sammanhang, enda sättet att undvika det är ju att införa fria resor....
Något som fria resor, eller gratis resor, existerar inte. Det enda som skiljer är hur betalningen äger rum, dvs. om man betalar direkt ombord eller helt via skattsedeln eller motsvarande. Försöken i Örebro m.fl. platser (var väl även några storskaliga försök i Canada för ett par år sedan) med betalningsfrihet ombord ledde dock i princip enbart mest till problem. 
"There ain't no such thing as a free lunch"    ;D
 
			
			
				Ja, det allra bästa vore ju om alla hade ett varsit kort som man kunde betala allt med överallt, vi kanske kommer dit, men i det här fallet, måste man som sägs vara registrerad på något vis, och kollektivtrafiken ska vara till för alla, så om någon inte är kredit värdig, så måste man lösa det....
			
			
			
				Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 december 2007, 16:59:37 PM
Ja, det allra bästa vore ju om alla hade ett varsit kort som man kunde betala allt med överallt, vi kanske kommer dit, men i det här fallet, måste man som sägs vara registrerad på något vis, och kollektivtrafiken ska vara till för alla, så om någon inte är kredit värdig, så måste man lösa det....
Kollektivtrafiken skall vara till för alla i så måtto att ras, kön, handikapp etc inte skall spela någon roll. Men inte i den meningen att den skall vara till också för den som inte kan - eller oftast kan men inte vill - betala för sig.