Enligt ett meddelnde på SL-hemsida och ett inlägg i Postvagnen så blir tydligen UL 807 från somaren 2008 en ny stombusslinje med blåbussar och linje nummer 677. 
			
			
			
				Detta har ju nämnts tidigare på forumet men en fråga har blivit obesvarad än så länge,nämligen:
-Kommer UL att behålla några turer på linjen och i så fall kommer några UL-vagnar att bli SL-blåa?/Ulf
			
			
			
				Och sannolikt lite härliga tomkörningar Uppsala-Rimbo och vice versa.
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2007, 17:54:33 PM
Även 639 blir samtidigt en ren SL linje som får Hallstavik som den norra ändpunkten
//Lars
En återgång till det gamla då antar jag, UL 810 ersätter  vidare ?
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2007, 18:00:55 PM
En återgång till det gamla då antar jag, UL 810 ersätter  vidare ?
Kanske inte just nummer 810, då denna siffra numera verkar vara upptagen på annat håll, nämligen på sträckan Knutby - Faringe - Almunge.
Som det ser ut verkar UL:s 800-serie vara rätt fullspäckad...
http://www.ul.se/Regiontrafiken/tidtabeller/Tidtabeller_i_nummerordning_vinter_vartidtabell/
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 29 december 2007, 17:51:36 PM
Och sannolikt lite härliga tomkörningar Uppsala-Rimbo och vice versa.
Så kan det kanske bli. Idag slipper man ju oftast tomkörningar då man t.ex delar på 809:an och då kan köra SL-rött via Edsbro/Knutby istället för att "tomma" till/från Uppsala. Framöver får vi fler specialbussar som låses till sina linjer pga de tre olika färgkraven (gul/röd/blå), samt lågentrékrav i det ena länet.
Fråga 1: Kommer denna nya indelning att påverka bussparken? Får Swebus Uppsala och KR Trafik Östhammar ett antal normalgolvade bussar med tillhörande förare över i och med detta? Vad säger trafikavtalen om att linjer helt plötsligt försvinner mitt under under en avtalsperiod? 
Fråga 2: Kompenseras dessa båda UL-entrepenörer möjligtvis med att de kan få ta över mera av linjerna 805 samt 809? Lite fler gula Swebusavgångar med 809:an på sträckan Knutby-Edsbro-Norrtälje och omvänt skulle inte skada. Gärna med samordning av 639:an t.ex för resande Rimbo-Knutby. Samt lite KR Trafik på 805:an kanske?
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 29 december 2007, 19:47:19 PM
Kanske inte just nummer 810, då denna siffra numera verkar vara upptagen på annat håll, nämligen på sträckan Knutby - Faringe - Almunge.
Som det ser ut verkar UL:s 800-serie vara rätt fullspäckad...
http://www.ul.se/Regiontrafiken/tidtabeller/Tidtabeller_i_nummerordning_vinter_vartidtabell/
Så är det när man måste leva i det förgångna och envist hålla sig kvar på 800 med få undantag...
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2007, 20:46:58 PM
Så är det när man måste leva i det förgångna och envist hålla sig kvar på 800 med få undantag...
Vad har hänt med dej Micke, du brukar väl ändå inte förespråka förnyelse och ändring ??
			
 
			
			
				Beror väl vad det gäller...
			
			
			
			
			
				Citat från: Leif D skrivet 29 december 2007, 20:50:32 PM
Vad har hänt med dej Micke, du brukar väl ändå inte förespråka förnyelse och ändring ??
Det här duger inte. Med så många nya idéer är jag inte längre säker på att Micke passar som ny ordförande i 
"intresseföreningen för bevarandet av Scania MaxCi i hufvudstadens innerstad"  :P
			
 
			
			
				Det titeln ger jag bort helt gratis..
			
			
			
				Kan de vara så att de b9s som levererats till råsta under året kommer flyttas till Norrtälje och de nya etanolbussarna som råsta ska få blir blåa?
			
			
			
				Fråga 3: Klarar SL Access av UL:s taxa och kort, eller måste 677-vagnarna ha dubbla biljettmaskiner?
Acessburken såg rätt stor ut på Bobjörks bilder, så jag undrar hur denna ska få plats bredvid UL:s stora röda burk.
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2007, 01:38:16 AM
Det lär väl bara behövas en kortläsare, kontantförsäljning blir knappast aktuell under SL:s paraply, möjligen blir det någon taxevariant ala Gnesta/Bålsta eftersom UL inte ska vara medansvarig.
Så det kan bli enbart SL-regler/taxa (kontantstopp) även på lokalt UL-resande Uppsala - Mora stenar - Åby vsk och omvänt? Intressant experiment. 
			
 
			
			
				CitatFråga 3: Klarar SL Access av UL:s taxa och kort, eller måste 677-vagnarna ha dubbla biljettmaskiner?
Acessburken såg rätt stor ut på Bobjörks bilder, så jag undrar hur denna ska få plats bredvid UL:s stora röda burk.
Det där lär inte vara något problem, eftersom Busslink 6316-6319 (m.fl.) har redan både maskiner. 
CitatSå det kan bli enbart SL-regler/taxa (kontantstopp) även på lokalt UL-resande Uppsala - Mora stenar - Åby vsk och omvänt? Intressant experiment.
Tja, det blir nog inte så många hållplatser mellan Åby vsk och Uppsala, eftersom 677 ska köra rv77-E4 till Uppsala. UL ska starta egen linje mellan Åby vsk och Uppsala, som kör UL807s väg, fast knappast med den turtäthet som idag (kan jag tänka mig).
CitatOch sannolikt lite härliga tomkörningar Uppsala-Rimbo och vice versa.
Den där kan vi nog undvika genom att låta de två första avgångar från Uppsala börja i Åby vsk istället, med anslutning från lokalbussen som kommer från Uppsala. På kvällerna kan det fungera visa versa, låta sista avgång(ar) sluta i Åby vsk, där anslutning till UL lokalbuss mot Uppsala finns.
På det sättet behöver man bara tomma till/från Åby vsk, ca 20km från Rimbogaraget (jämfört med 50km till Uppsala).
			
 
			
			
				Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 december 2007, 11:31:26 AM
Tja, det blir nog inte så många hållplatser mellan Åby vsk och Uppsala, eftersom 677 ska köra rv77-E4 till Uppsala. UL ska starta egen linje mellan Åby vsk och Uppsala, som kör UL807s väg, fast knappast med den turtäthet som idag (kan jag tänka mig).
Vågar man hoppas på att denna korta linje behåller numret 807?
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 30 december 2007, 17:56:54 PM
Vågar man hoppas på att denna korta linje behåller numret 807?
Varför inte ändra när linjens sträckning ändras markant?
			
 
			
			
				Citat från: Walter skrivet 30 december 2007, 18:00:10 PM
Varför inte ändra när linjens sträckning ändras markant?
Därför att UL har få luckor i 800-serien, som redan konstaterats i tråden?
Dessutom behöver man ju ett nytt nummer på linjen Öregrund-Östhammar-Hallstavik.
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 30 december 2007, 18:02:44 PM
Därför att UL har få luckor i 800-serien, som redan konstaterats i tråden?
Dessutom behöver man ju ett nytt nummer på linjen Öregrund-Östhammar-Hallstavik.
Jo men jag ifrågasatte varför man måst hålla sig där i alla år.
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 30 december 2007, 18:04:11 PM
Jo men jag ifrågasatte varför man måst hålla sig där i alla år.
De enda man bör passa sig för att nalla av är väl angränsande områden, som t.ex Norrtäljes 600-serie.
			
 
			
			
				Är resandet stort mellan Norrtälje och Uppsala?
			
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 30 december 2007, 18:09:35 PM
De enda man bör passa sig för att nalla av är väl angränsande områden, som t.ex Norrtäljes 600-serie.
Kan vi inte göra något som Inlandsexpressen/linje 45 (första halvan, Mora-Östersund; andra halvan Östersund-Arvidsjaur-Gällivare)?  ;D
Så det blir:
SL639 Stockholm-Hallstavik
UL639 Hallstavik-Östhammar (-Öregrund)
CitatÄr resandet stort mellan Norrtälje och Uppsala?
Det är inte så himla många som åker hela vägen från Norrtälje till Uppsala eller visa versa, utan jag skulle säga att det finns tre sorters "resgrupp" på linje UL807:
1. De som åker lokalt mellan Norrtälje och Rimbo.
2. De som pendlar eller kommer från/till Arlanda (med byte i Åby vsk till UL806) och åker till/från Rimbo-Norrtälje.
3. UL-resenärer som pendlar mellan Uppsala och Berga/Östuna.
Sen förekommer en del som hoppar på mellan Åby vsk och Rimbo, som vill åka till Rimbo och Norrtälje.
Så ser den generella resmönster ut för UL807, tycker jag.  ;)
			
 
			
			
				Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 december 2007, 19:10:03 PM
Kan vi inte göra något som Inlandsexpressen/linje 45 (första halvan, Mora-Östersund; andra halvan Östersund-Arvidsjaur-Gällivare)?  ;D
Så det blir:
SL639 Stockholm-Hallstavik
UL639 Hallstavik-Östhammar (-Öregrund)
Det är inte så himla många som åker hela vägen från Norrtälje till Uppsala eller visa versa, utan jag skulle säga att det finns tre sorters "resgrupp" på linje UL807:
1. De som åker lokalt mellan Norrtälje och Rimbo.
2. De som pendlar eller kommer från/till Arlanda (med byte i Åby vsk till UL806) och åker till/från Rimbo-Norrtälje.
3. UL-resenärer som pendlar mellan Uppsala och Berga/Östuna.
Sen förekommer en del som hoppar på mellan Åby vsk och Rimbo, som vill åka till Rimbo och Norrtälje.
Så ser den generella resmönster ut för UL807, tycker jag.  ;)
Ang. texten efter 3an så är det oootroooligt många som kliver på innan Rimbo innan 8-tiden eftersom alla skolbarn ska till skolan i Rimbo och Norrtälje.