I ett inlägg på Linked In skriver Nobina att trafiken i Göteborg som börjar nästa vecka ska omfatta nästan 100 elbussar under 2023 men att man inledningsvis kör en del gasbussar i väntan på leveranser.
Vilka bussar tas över från GS? Är dem gasbussar?
Dom elektriska bussarna 350-379 som idag rullar på linjerna 59, 60, och 62 ska övergå till Nobina. Eventuellt också hybridbussarna 828-834 som idag rullar på linje 17, 17X och 16X.
Gasbussarna 800-827 kommer dock inte att övergå till Nobina men kanske kommer några av dom att tillfälligt hyras in nu i början om man inte kan flytta hit tillräckligt många gasbussar ifrån andra städer.
Sen vet jag inte om man måhända också kommer att behöva hyra in några av dom bussar som Keolis har använt för trafiken i Angered. Där finns det ju både diesel- och gasbussar.
Tack för svar.
De lär väl även behöva ett gäng gasbussar för spårvagnsersättningen i sommar.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Spårvagnsersättningen sköts väl av Connect Bus som har egna bussar för detta ändamål.
Den info jag fått är att Nobina Köpt/hyrt alla GS bussar för o klara starten och
Spv ersättning.
Connect brukar inta ha med planerad ersättning o göra då deras kontrakt är den akuta.
Nobina har alltså tagit över trafik i nordöstra delarna, dvs Lövgärdet,Ranneberg och Gårdsten. Området kallas oftast Angered. Detta ligger dock lite sydöst utmed vägen till Sjövik.
Nu är jag lite obekant om vilka bussar som gått tidigare i området.
'Hur är det Erling med verkstadsresurser. Tar man över verksamheten igen på Kruthusgatan ?
Inte insatt helt i Nobina mer Keolis
Utöver Angered så har Nobina även tagit över trafiken i innerstan. Jag får rätta mej själv lite, Keolis har tydligen hand om ersättningstrafiken på linje 3 och under helgen hade GS tydligen hand om samma sak på linje 6.
Nobina bör ha tagit över denna uppgift från GS nu och då använder man alltså deras gas- och hybridbussar för både detta och den ordinarie trafiken, tills tillräckligt många nya bussar har kommit.
Hybridbussarna hoppas jag dock att Nobina behåller som reserv för dom nya elektriska bussarna om problem uppstår, särskilt då på vintern och dom uppfyller ju dessutom både ålders- samt miljökraven.
GS elektriska bussar har ju sålts till Nobina för trafiken i innerstan eftersom det ingick i avtalet och kommer således att fortsätta rulla på samma linjer som innan samt några nya.
Dom bussar som Keolis körde med i Angered var följande: Solaris Urbino-15 LE Gas (2701-2714), Solaris Urbino-15 LE Diesel (2715-2722) och Solaris Urbino-18 LF Diesel (2723-2744). Samtliga från 2012.
Dock slopades 2714, bara ett år gammal, efter en krock 2013 och även 2715 samt 2716 slopades för några år sedan på grund av tekniska fel, dessa tre blev då reservdelsförråd åt övriga för att sedan skrotas.
Det fanns också några Optare Solo för trafiken på bland annat linje 57 (2946-2948).
Det senaste jag hört är att verkstads jobb sköter Volvo åt dem o de tog över resten av kruthus.
2946 47 48 ägdes inte av Keolis utan kördes på underentreprenad av Connect bus.
Alltså Keolisnummer för att man på deras avtal.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Erling.L skrivet 14 juni 2022, 09:49:45 AM
Det senaste jag hört är att verkstads jobb sköter Volvo åt dem o de tog över resten av kruthus.
2946 47 48 ägdes inte av Keolis utan kördes på underentreprenad av Connect bus.
Depån i Angered har dom ju byggt större så det ska rymmas lite fler bussar men undrar om det är likadant som tidigare om dom bara har tvätthall där men ska även då bussarna som står i Angered servas vid Kruthusgatan då?
som jag förstog det på diskussionen vi hade unde kvällen Keolis stängde o Nobina tog över så har de service avtal på alla fordon med VTC o gör bara klädsel o lampor själva allt annat på någon avt VTC anläggningarna
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76463.msg536672#msg536672
Övertagande i E-län ?
Jag slog på bilregister en buss i Göteborgsområdet, och denna var reg på Nobina med adress Kungälv. Bussen BEA01S var övertagen (reg på Nobina)2022-06-13.
Sitter någon på uppgifter om Keolis Solarisbussar kommer få nya uppdrag eller är de en enklelbiljett till skroten som gäller?
ni som gissar att dom går till skrot för att dom är 10 år gamla behöver inte svara...
Vilka linjer exakt är det Nobina tog över?
70-serien och 173 men mer då?
Såg 827 på linje 173 vid Svingeln på Instagram.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Bulgarien men hur mycket det ligger i det vet jag ej då jag inte hört det från officiell källa
Till S Svensson:
Både de nya Nobinabussarna och de från GS övertagna/inhyrda tycks skrivna på Kungälv. T ex 364 som du tittat på.
Citat från: Bussmicke skrivet 14 juni 2022, 20:12:21 PM
Vilka linjer exakt är det Nobina tog över?
70-serien och 173 men mer då?
Såg 827 på linje 173 vid Svingeln på Instagram.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
57, 59, 60, 62, 71, 73-78, 159, 167, 168, 173, 178, 179, 190
Tack för svar
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Va händer med kvarvarande 26xx serie som keolis körde med I bland annat Mölnlycke?
Till Bussfanatikern
Det finns ingen 17X.
Mölnlycke bussarna står i Partille i väntan på ny placering eller försäljning
Linje 17X finns inte officiellt men kallas så i folkmun.
26:orna från Mölnlycke kanske hamnar i SL-trafiken.
26xx har fel dörrställning för Stockholm
Tänkte mer på att resten av alla 26xx hamna i sthlm
Hoppas att dom får leva vidare
Dom har fel dörrarrangemang för Stockholms innerstad men inte för söderort, Huddinge, Botkyrka och Salem.
Någon som sett vilka vagnsnr fd GS-Buss 350-379 fått hos Nobina? De är överlåtna till Nobina Kungälv sen några dagar.
Samtliga bussar jag sett på linje 60 i veckan är ommärkta med Nobina-loggor men har kvar sina gamla nummer. Det verkar alltså som om de får behålla numren de hade hos GS, de är väl lediga hos Nobina.
Ok, tack. De "borde" dock få en nolla framför för Nobina har väl alltid fyrställiga vagnsnr. Tidigare övertagna har ju hamnat i 2xxx-serien. Man får se, helt enkelt.
"borde" ja, men i princip alla Nobinas bussar som kom från Stockholm i 00xx-serien saknade 00 ditklistrat då de väl kom till Götet.
Vilka bussar i 00-serien avser du då?
0058-0064
Aha, är väl rätt länge sen de flyttades till Götet. Ser att 0058 är avregistrerad.
Ja de gick ju på Grön Express och försvann från Göteborg för ett år sedan. Men de var märkta t ex 63 och inte 0063.
I Stockholm var samtliga 0:or utsatta.
Det kom tydligen något Västtrafik- krav/ önskemål för runt 3-4 år sedan ( kan vara ännu längre sedan också) att nollor först i inventarienumret ej ska stå utsatt, hos oss finns t.ex 0070 och 0225-0227 som alla blev av med sina nollor. Internt används nog mest det gamla numret och i RAKEL måste man slå fyra siffror, alltså man måste slå det gamla numret. Hos Nobina används inventarienumret också som radionummer.
Tack John P för klarläggandet. Då verkar det som att fd GS 350-379 blir 350-379 utan nollor även hos Nobina.
Jag tog mej en liten sväng till Angered igår för att se vilka bussar som Nobina använder där just nu och då hittade jag följande: GS 800, 801, 806, 808, 823 och 827. Dock fortfarande märkta Göteborgs Spårvägar och personligen så tycker jag att man skulle ha täckt över detta med texten ''Vikariebuss''. På så vis minskar man risken för att passagerarna eventuellt ska råka tro att det är dom som kör och inte Nobina.
Av dom nya bussarna så såg jag bara till 4472 och 4474 (Volvo 7900 Electric) samt 4494 (Volvo 7900A Electric). Vet någon exakt vilka nummer i 44-serien som är till för dom vanliga respektive dragspelsbussarna?
Även en 69XX sågs till på linje 401, vilket förvånade mej eftersom jag trodde att dessa skulle tacka för sej och ersättas med nya med tanke på åldern (13 år).
På ersättningslinje 6E för spårvagn syntes ytterligare några GS-bussar ur serien 800-827 till men hybriderna 828-834 såg jag däremot inte röken av, varken i Angered eller vid Svingeln.
Har dessa sålts tillbaka till Volvo eller vidare till annat bolag?
Att GS logga ska bort ja men Vikeriebuss anger ju mer att bussen har fel lack eller liknande och resenären åker med Västtrafik och bryr sig oftast inte om vem som kör.
Bifogar numrena till Angered/Kruthusgatan här nedan.
4092-4095
350-379
4470-4486
4494-4520
Skickat från min SM-S906B via Tapatalk
4470-4486 7900E
4494-4520 7900EA
Men vad är 4092-4095?
4092-4095 kanske är trafikledarbilar, servicebilar eller personalbilar.
Hybriderna 828-834 är konstigt nog varken uthyrda eller sålda till Nobina. 828-830 samt 832-834 står fortfarande skrivna på Göteborgs Spårvägar och är avställda, 831:an har tydligen redan sålts till Truxco AB i Dalby. Verkar som att övriga också kommer att säljas till annat bolag.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 21 juni 2022, 23:30:46 PM
4092-4095 kanske är trafikledarbilar, servicebilar eller personalbilar.
Knappast, sånt brukar hamna i 8 och 9xxx-serierna.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
4092-4095 bör vara de småbussar som är avsedda för trafiken på linje 57.
Dessa anländer som senast i augusti.
Hej,
Har kollat lite på SBH och i bilregistret angående vilka bussar som tagits över av Nobina från GS-buss och hittar följande. Uppgiften om 0 framför numret kommer från SBH:
GS BUSS 350-379 heter nu Nobina 0350-0379 enl SBH
Övertagna är även Gas-leder: 805-821, 823,825 och 827. Heter följaktligen 08xx hos Nobina.
GS 802, 804, 822, 824, 826, 828,829,830,832,833 och 834 är sålda till Truxco enl bilregistret.
Finns 803 och 831?
Enligt bilregistret tillhör 803 Nobina och 831 Truxco.
Ok, tack. Fick inte fram dem på SBH av någon anledning. Vad har de för regnr? GS 801 finns den och i så fall vilket regnr.
GS801 = DHW402
GS803=DHW461
Tack Walter.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 juli 2022, 11:27:33 AM
Enligt bilregistret tillhör 803 Nobina och 831 Truxco.
803 och 827 körde på 173 i fredags.
/Bussmicke
www.bussmicke.se