Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Svoca skrivet 28 december 2007, 07:39:41 AM

Titel: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Svoca skrivet 28 december 2007, 07:39:41 AM
Tidiga H18-bussar (5001-5022) hos Busslink har rak nederkant på sidorutor närmast efter mittdörrarna.
Någon som känner till om Scania levererade flera tidiga MaxCi med dessa raka rutor? Senare leveranser
fick nederkanten på fönstret lutande ner mot mittdörrarna. Har ev. för mig att jag sett någon MaxCi i
Norge (Nettbuss i Kongsvinger) med rak sidoruta.
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Ersa skrivet 28 december 2007, 08:30:04 AM
Det stämmer bra att de tidigaste H18 hade raka rutor, medan de senare fick lutande nederkanter.
Mera detaljrikt beskrivande samt bilder får andra stå för.
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Peter L skrivet 28 december 2007, 10:28:18 AM
Beror på årsmodellerna. De tidigaste MaxCi-bussarna hade rak nederkant medan senare årsmodeller (runt 1994-95 tror jag) fick den lutande kanten. Linjebuss 580-583 t.ex. hade den raka (årsmodell 1992) medan 584-587 (årsmodell 1995) hade lutande kant.
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 december 2007, 10:29:24 AM
Var nog bara en designgrej.
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Signvard skrivet 28 december 2007, 12:45:03 PM
Även kylargallret var olika, de tidiga MaxCi hade högt kylargaller.
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Svoca skrivet 28 december 2007, 13:34:21 PM
Finns flera detaljskillnader inom de flesta busserier. Inom serien Busslink H18E 5001-5020 finns detaljer som skiljer inom denna leverans. Bl a stolsplacering och reglage vid förarplatsen. Även växellådans funktion skiljer mellan denna serie och senare MaxCi-leveranser. Kylargallret är dock inte större, bara luckans storlek. Tanken med frågeställningen
endast betr. sidorutorna var att få reda på gränsen i chassinummer mellan raka och sneda rutor. Kul om någon hittar
någon ytterligare bussleverans med raka rutor.
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 28 december 2007, 16:52:34 PM
Citat från: Svoca skrivet 28 december 2007, 13:34:21 PM
Finns flera detaljskillnader inom de flesta busserier. Inom serien Busslink H18E 5001-5020 finns detaljer som skiljer inom denna leverans. Bl a stolsplacering och reglage vid förarplatsen. Även växellådans funktion skiljer mellan denna serie och senare MaxCi-leveranser. Kylargallret är dock inte större, bara luckans storlek. Tanken med frågeställningen
endast betr. sidorutorna var att få reda på gränsen i chassinummer mellan raka och sneda rutor. Kul om någon hittar
någon ytterligare bussleverans med raka rutor.


Jag tycker motorljudet låter annorlunda också jämfört med MaxCi som Hornsberg har (d.v.s senare serie).
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Signvard skrivet 29 december 2007, 10:37:54 AM
Det är klart att det även finns sådana skillnader på olika versioner av en bussmodell, men då skaparen av tråden uttryckligen skrivit att det enda som skulle diskyuteras i denna tråd var gränsen mellan raka och fasade sidorutor på MaxCi modell Busslink H18 så faller väl samtliga Veolia Swebus m fl bort.

Vi bör därför respektera Svoca's tråd och skapa en annan tråd för sådana diskussioner om MaxCi.

/Johan
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Peter L skrivet 29 december 2007, 11:43:59 AM
Citat från: Signvard skrivet 29 december 2007, 10:37:54 AM
Det är klart att det även finns sådana skillnader på olika versioner av en bussmodell, men då skaparen av tråden uttryckligen skrivit att det enda som skulle diskyuteras i denna tråd var gränsen mellan raka och fasade sidorutor på MaxCi modell Busslink H18 så faller väl samtliga Veolia Swebus m fl bort.

Vi bör därför respektera Svoca's tråd och skapa en annan tråd för sådana diskussioner om MaxCi.

/Johan

Med risk för att vara petig  ;) så gäller inte frågan specifikt Busslink H18 utan Scania MaxCi och när modellen bytte från rak till fasad kant för sidorutorna (chassinummer för brytpunkt rentav). Eller läste jag frågan och följdfrågan fel?  ::) ::)

Jag vidhåller därför fortfarande att brytningen kom innan 1995 då det bevisligen fanns MaxCi-bussar med fasad kant, chassinummer 1824113 för Linjebuss 584. Med lite detektivanda och gott om tid kan man säkert använda SBH tillsammans med de eminenta bildsidor som ett flertal skribenter på detta forum håller igång för att pricka in brytpunkten.
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Ersa skrivet 29 december 2007, 19:11:57 PM
Citat från: Peter L skrivet 29 december 2007, 11:43:59 AM
Med lite detektivanda och gott om tid kan man säkert använda SBH tillsammans med de eminenta bildsidor som ett flertal skribenter på detta forum håller igång för att pricka in brytpunkten.

Via Phbuss.se noterar jag att 5022 har raka rutor, medan 5023 har sneda. Det kan vara brytpunkten, men man blir ju inte förvånad om det finns någon udda "särling" som bryter mot denna brytpunkt.

Bilder upplagda med tillstånd från Patrik:

(http://www.phbuss.se/Sidor/Bilder/0812_2006/5022_busslink_busmarket_huddinge_0812_2006.jpg)

(http://www.phbuss.se/Sidor/Bilder/0812_2006/5023_busslink_busmarket_huddinge_0812_2006.jpg)
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Walter skrivet 29 december 2007, 19:56:41 PM
5021 och 5022 (Urspr 4021-4022) var ju de första levererade MAxCin till SL. Så att det skiljer mellan 5022 och 5023 är ju inte konstigt

SL Nr  - Kaross nr

5001 - 0023
5021 - 0005
5022 - 0006
5023 - 0064

Man borde med hjälp av befintliga bilddatabaser och karossnummer å igenom och se om man kan hitta brytpunkten för Sverige i vilket fall.
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: bjalle skrivet 29 december 2007, 20:03:03 PM
Jag som aldrig lagt märke till att det finns Maxci med raka fönster
Titel: SV: Olika sidorutor Busslink H18
Skrivet av: Walter skrivet 29 december 2007, 20:07:26 PM
Kaross - Ägare - Rak/sned
0043 - Öviksbuss 85 - Rak
0044 - Öviksbuss 86 - Rak
0045 - Demobuss - ?
0062 - Mellansvensk Omnibus - Rak
0063 - Mellansvensk Omnibus - Rak
0064 - SL 5023 - Sned
0065 - SL 5024 - Sned

Detta är vad som är sålda i Sverige. Om det finns avvikelser dvs sneda tidigare nummer eller raka senare kan andra gärna hjälpa till att kolla upp.


Edit: Jag har via BM och Patriks sidor kollat dom bilder som finns på tidiga MaxCi (vilket är dom flesta) och krosscheckat detta med SBH och inte hittat något som motstrider att SL Buss 5023 är den med lägst karossnummer med sned ruta. Hävdar dock inte att det är absolut sanning. Vill man vet absolut får man även undersöka utländska leveranser - det kan jag dock inte hjälpa till med.