Några bilder på Wiimor
(ur mitt och Christians arkiv)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/0891.jpg)
Swebus 0891 (fd Wasa 1757) på busstn i Hudiksvall
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/0894.jpg)
Swebus 0894 (fd Wasa 1763) vid Bussgodset i Ljusdal
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/3480.jpg)
Swebus 3480 (fd Ingmans Trafik) fotad vid garaget i Karlstad
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/5365.jpg)
Swebus 5365 (fd BTA 65) fotad i Frihamnen Sthlm
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/5379.jpg)
Swebus 5379 (fd BTA 79) vid garaget i Karlskoga (när Swebus precis övertagit trafiken)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/5384.jpg)
Swebus 5384 (fd BTA 84) på Nyköpingsdepån
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/7676.jpg)
Swebus 7676 (fd Dil) vid uppställningen i Vallentuna 1994
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/7685.jpg)
Swebus 7685 (fd Dil) på Ö-vik:s Busstn
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/7705.jpg)
Swebus 7705 (fd Dil) på garageplanen i Östersund
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/7718.jpg)
Swebus 7718 (fd Dil) vid garaget i Gävle
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/7791.jpg)
Swebus 7791 (fd Dil) vid Hotings Jvg stn
			
			
			
				
Mumma, rena porren.
			
			
			
				Håller med...porr porr  ;D
/Rickardo
			
			
			
				Oehört kul tidsdokument
			
			
			
				Mums! Mycket trevligt.
			
			
			
				Väcker minnen. Vilka av dem var 303 och vilka var 353/354 ?
LHM i Gävleborg hade två "turistare" (500??) som hamnde på Swebus och på slutet i Göteborg som regionalvagnar. 2995 och 2996 var väl deras nummer. 
Postverket köpte huvudsakligen Wiima eftersom de ville ha stålkarosser. Dessa är lättare isolera än lättmetall. Den senare blir dessutom sprödare i kyla.Wiima efterträdde Hägglunds som PVs karossör. 
Det fanns i Västsverige några företag som köpte huvudsakligen Wiima från Vanda.Borås Lokaltrafik är det ena och Kålleredsbussar det andra. Enstaka Säffle fanns vissa år där också. I Mölndal jv stn ligger Kållereds nr 49(?) på sidan och övertäckt.  
			
			
			
				Citat från: S Svensson skrivet 27 december 2007, 05:41:09 AM
Det fanns i Västsverige några företag som köpte huvudsakligen Wiima från Vanda.Borås Lokaltrafik är det ena och Kålleredsbussar det andra. Enstaka Säffle fanns vissa år där också. I Mölndal jv stn ligger Kållereds nr 49(?) på sidan och övertäckt.  
Om vi tar från mitten av 1950-talet köpte Stadsbussar i Borås/Borås Lokaltrafik mest Hägglunds fram till 1962. Sedan blev det Säffle till 1978. Och från 1979 fram till 1993 blev det Wiima/Carrus med undantag för fem Säffle 1987. Ett ytterligare undantag finns för tätortstrafiken: en Scania-Vabis CR76 1968. 
År 1995 köpte BL Säffle och Scania MaxCi. Från 2004 har de nya bussarna varit av MAN:s fabrikat, men med början nästa år blir det 20 nya Scania OmniLink. 
Om vi tittar på beställnings- och regiontrafiken så har även där mest köpts Wiima/Carrus men uppblandat med ett par Säffle och van Hool. 
(http://www.savenfjord.nu/bl_116.JPG)
			
 
			
			
				När började man märka Postverkets vagnar med Swebus?
			
			
			
				Citat från: Ove Bojarp skrivet 27 december 2007, 12:50:08 PM
När började man märka Postverkets vagnar med Swebus?
Var det många släpvagnar som medföljde över till Swebus från Postverket?
			
 
			
			
				Mycket trevligt dessa Wiima var väldigt välbyggda och sköna att köra med god värme. Visa gärna fler bilder tack!! :)
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 december 2007, 19:45:19 PM
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/7676.jpg)
Swebus 7676 (fd Dil) vid uppställningen i Vallentuna 1993
Kul med 7676! Var gick den när den var i Postens ägo, och hur många diligenser blev SL-röda?
Idag lär det vara svårt att flytta en landsbygdsbuss i "diligensland" till Vallentunatrafiken  ;D
			
 
			
			
				Citat från: S Svensson skrivet 27 december 2007, 05:41:09 AM
Det fanns i Västsverige några företag som köpte huvudsakligen Wiima från Vanda.Borås Lokaltrafik är det ena och Kålleredsbussar det andra. Enstaka Säffle fanns vissa år där också. I Mölndal jv stn ligger Kållereds nr 49(?) på sidan och övertäckt.  
Mölndalsbussarna hade också några Wiima-bussar. Bussen vid Mölndals station är f.d. GS 145, bör väl vara Kålleredsbuss 45, den används av Räddningstjänsten för olika övningar.
Några bilder från idag på f.d.145.
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/IMG_0095.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/IMG_0096.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/IMG_0097.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/IMG_0098.jpg)
(http://i183.photobucket.com/albums/x118/matsbrolin/IMG_0099.jpg)
			
 
			
			
				(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/3480.jpg)
Du råkar inte ha en bild på tiden den kördes av Ingmans, med den gråa lackan ?
Åkte med denna varje M-F under 1990-1993 (våren) på speciallinjen Karlstad Buss-stn -> Lysåskolan den kom in fr Säffle på linje 200 sedan avgick den ca kl 07:55 till Lysåskolan det var alltid samma snubbe som körde, en med en riktig 80-tals frilla kolla länskortet gjorde han inte heller.. Bussen hade motorn fram vid föraren å det märktes på vintern för den spann mycket lätt med bakhjulen.. i övrigt en skön vagn att åka med!!!
//Fredde
			
			
			
				Citat från: Fredde skrivet 28 december 2007, 19:19:36 PM
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/3480.jpg)
Vet du Lars Ö vilken Säffle vagn i Skaraborgslack som syns bakom 3480?
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 december 2007, 21:40:20 PM
Nej, men det bör vara en boggi i 24 eller 26 serien, radionr ser ut som 76012 eller 76002
Jag tyckte först det såg ut som en ledbuss med tanke på längden men jag kan inte urskilja någon led så det stämmer säkert. Kan det vara en vagn som gått extra på 839hela vägen till Karlstad?
			
 
			
			
				Citat från: Walter skrivet 29 december 2007, 00:01:45 AM
Jag tyckte först det såg ut som en ledbuss med tanke på längden men jag kan inte urskilja någon led så det stämmer säkert. Kan det vara en vagn som gått extra på 839hela vägen till Karlstad?
Man skall väl aldrig säga aldrig men det fanns rätt gott om bussar med expressbusstandard i Skövde vid den här tiden. Så det verkar lite konstigt att man plockar fram en sådan här buss för 839-an men det är inte helt omöjligt. Det går rykten om att en buss av samma typ vid ett tillfälle fick rycka in som expressbuss Borås-Stockholm. De här Säffle-bussarna var synnerligen obekväma med alldeles för dåligt benutrymme (även för mina taxben) exempelvis.