Buss 3891 hos Swebus i Falkenberg har avslutat sitt sista arbetspass och står nu avställd nere vid garaget.
Buss 3891 är tillverkad 1996 och genom åren har detta genererat lite drygt 72 200 mil, vilket motsvarar 18 varv runt jorden (ett varv är ca 4 000 mil).
Läs mer om bussen och annan i tidningen Hallandstrafiken.
Klicka på länken nedan:
Källa:http://www.hlt.se/files/Tidningen%20Hallandstrafiken/Tidningen%20Hallandstrafiken_low%202%202007.pdf (http://www.hlt.se/files/Tidningen%20Hallandstrafiken/Tidningen%20Hallandstrafiken_low%202%202007.pdf)
Numera står den på swebus depå i Halmstad, vet inte vad som kommer att hända med den.
			
			
			
				72000 mil i stadstrafik är ju ganska bra, men dock på 11 år.
I SL-trafiken finns förortsbussar som är runt 8år och nu börjar passera 100000 mil.
Hur långt t ex Swebus Express mfl kör vet jag inte men de är säkert uppemot det dubbla.
// Anders
			
			
			
				Citat från: Anders Lundén skrivet 26 december 2007, 19:13:25 PM
72000 mil i stadstrafik är ju ganska bra, men dock på 11 år.
I SL-trafiken finns förortsbussar som är runt 8år och nu börjar passera 100000 mil.
Hur långt t ex Swebus Express mfl kör vet jag inte men de är säkert uppemot det dubbla.
// Anders
4395 lär vara uppe i minst 175 000 mil enligt uppgift i BS och 4335 (?) uppges att passerat 180 000.
Tråd om ämnet: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1384.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1384.0)
			
 
			
			
				Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 december 2007, 20:19:10 PM
4395 lär vara uppe i minst 175 000 mil enligt uppgift i BS och 4335 (?) uppges att passerat 180 000.
Tråd om ämnet: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1384.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1384.0)
Swebus Express brukar ha mellan 160 000 och 180 000 mil när de gör sig av med bussarna. Naturligtvis kan bränder, olyckor och mycket annat ändra på detta men det lär vara ett riktvärde. 
			
 
			
			
				Här har vi en i SL-trafiken...
Fabrikat: VOLVO B10M-70 BOGGI 
Årsmodell: 1997
Senast godkända besiktning: 2007-05-07 
Föreläggande: Nej Körförbud: Nej 
Vägmätarställning, km: 494724 
De ni! ;)
/Fredde
			
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 26 december 2007, 23:27:38 PM
Här har vi en i SL-trafiken...
Fabrikat: VOLVO B10M-70 BOGGI 
Årsmodell: 1997
Senast godkända besiktning: 2007-05-07 
Föreläggande: Nej Körförbud: Nej 
Vägmätarställning, km: 494724 
De ni! ;)
/Fredde
Menar du att mätarn har slagit runt ett varv och den i själva verket har rullat närmare 150 000 mil? Annars är det ju inte särskilt imponerande. 
			
 
			
			
				CitatMenar du att mätarn har slagit runt ett varv och den i själva verket har rullat närmare 150 000 mil? Annars är det ju inte särskilt imponerande. 
Så borde det vara ja, syns bla. på ratt och pedaler. Har även hört av kollegor att det ska vara en etta framför, de som var med när den "slog runt".
Många andra i samma serie (led/boggi) börjar närma sig 100-110.
/F
			
 
			
			
				Buss 316 hos GS i Göteborg, en Den Oudsten har rullat ca 65000 mil sen 2000 och är inne på helrekond. Får se hur långt den rullar efter det.
			
			
			
				CitatNu ska jag vara lite frågvis.
Bussen du avser torde vara Swebus 1816, om jag jämför 2002 och 2005 års mätarställningar för N/V:s vagnpark så gick dessa bussar kring 10-12 t mil/år och mätarställningarna i febr 2005 låg kring 75-80 t mil för dessa -97:or, (som nu ligger kring 95-105 t mil) förutom 1816 som 2004 hade en mätarställning på 28 t mil, att den redan då skulle ha gått över 50 t mil mer än sina syskon verkar helt orimligt, allrahelst när just den bussen stod avställd en lång tid under 2002-2003.
Antingen är mätaren bytt någon gång på SL Buss tiden eller så har bussen inte rullat längre än 50 t mil idag.
//Lars
Men om vagnen bara har rullat 28 t mil på 7 år, så tar vi bort de två den hade stillestånd.. Det blir inte många mil/år.
Låt vara att jag tänker fel denna tid på dygnet, men det är nog mätaren som är bytt isf.
CitatBuss 316 hos GS i Göteborg, en Den Oudsten har rullat ca 65000 mil sen 2000 och är inne på helrekond. Får se hur långt den rullar efter det.
Hur mycket/vad gör man åt bussarna på en helrekond?
/F
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J date=1198711656
Hur mycket/vad gör man åt bussarna på en helrekond?
/F
Allt inredning, lack, motor m.m.
			
 
			
			
				CitatI jmf:
1818 hade gått 50 t mil då
1865 hade gått 44 t mil (2 år yngre) jmf med 1816 samma år
4567 (från Tyresö) hade gått 46 t mil
Så antingen är mätaren bytt  på 1816 eller så har bussen rullat på ett milfattigt omlopp i många år, det kan vi nog snart ta reda på tror jag.
//Lars
Intressant jämförelse.
Detta kommer upp till snack mellan varven, när någon lägger märke till mätarställningen. Skulle vara av intresse att få reda på hur det egentligen ligger till.
CitatAllt inredning, lack, motor m.m.
Okej, då blir det ju som ny sen. Finns bild på vagnen, tro?
/F
			
 
			
			
				För åtskilliga år sedan arbetade jag med elkomponenter till fordon. Vad som är vilktigt är inte  ofta hur mycket mil som bussen går egentligen. För det är lika viktigt med driftstiden. Nu finns det  inte ofta sådana mätare i bussar. 
En buss som kör på en linje i Göteborg kanske kör 70-80 000 mil men driftstiden för denna buss är större än en expressbuss. Sedan vet jag inte hur långt sådana går. GDG 2635 gick över 300 000 mil men då byttes flera komponenter ut. Jag antar att man gör så fortfarande,fastän det då görs i bussens nya hemländer. 
Jag minns mycket väl Jerzy Tarkovsky när han höll föreläsning om lastbilar,hur långt de går och ekonomisk längd och tid. 5-7 år och 40-60 000 mil är lämpligt. För att undvika omfattande reparationer. Återstående värde finns som tas hem vid försäljning utomlands. Är det någon som har synpunkter på ovan ???
			
			
			
				Citat från: Tomas skrivet 27 december 2007, 00:39:53 AM
Allt inredning, lack, motor m.m.
Lite OT men är det verkligen lönt på en ost, blir dom bättre då?