(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H3%206414%20Norrt%C3%A4lje%20busstation%201998-09-25.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H27A%204115%20Norrt%C3%A4lje%20busstation%201998-09-25.jpg)
650 Stadstrafik - När ingen besökare eller ovan resenär hade koll på vilken av de tre slingorna bussen gick. Höjden av otydlighet.
Knappt att vi som körde hade koll
Tja,det är ju ingen skillnad mot bilden på 6414 som inte har någon dest skylt alls...
Från bussstationen gick ju alla 3 slingorna från olika hållplatser,så resenärerna tog nog rätt buss ;)/Ulf
De gånger jag körde 650 så kan inte jag komma på att någon åkte fel slinga, däremot var det ju så klart rätt rörigt och ovana resenärer kom ofta och frågade vilken buss de skulle åka med.
När trafiken var gles och det bara var en buss som trafikerade de tre slingorna efter varandra så kunde det ju förekomma att den som kom på fel tid fick en rätt ordentlig sightseeing av Norrtälje :-)
// Niclas
Finns ju tråkigare tätorter att se ;D
Fråga från en som inte var med på 90-talet, skiljde man på stads-, och landsbygdstrafik bussmässigt i Norrtälje på den tiden?
Tänker om det var som det är idag, där vi (mestadels) har separerat bussarna som kör stadstrafiken från de som kör landsbygdslinjer och stombusslinjerna (tack och lov, tänk skräcken med en BYD på 637an :-\).
Under delar av 80- och 90-talet så körde man med H2 5698 och 5699 på stadstrafiken, den tredje turen brukade väl tursättas med någon H1 eller H3.
I slutet på 90-talet så tursattes linje 650 med H18 5029 och H18A 5030-5031, senare kom H52 4433 som blev den huvudsakliga bussen på 650.
Den oinvigde i SL´s litterasystem kan med fördel titta på denna hemsida och bli upplyst https://www.bussgaraget.se/vagntyper.php (https://www.bussgaraget.se/vagntyper.php)
// Niclas
Citat från: Ersa skrivet 12 september 2021, 12:42:33 PM
650 Stadstrafik - När ingen besökare eller ovan resenär hade koll på vilken av de tre slingorna bussen gick. Höjden av otydlighet.
Och de tre slingorna hette:
- Solbackaslingan
- Vigelsjöslingan
- Grindslingan
Guldstjärna till mig?
När dessa tre slingors namn kom upp på matrisskyltarna såg det lite tydligare ut. Men för nyinflyttade tog det fortfarande rätt lång tid att lära sig hur linjerna egentligen gick. Dessutom fanns det knappt bra tydliga linjekartor någonstans. Jag minns tydligt än idag hur många som var osäkra och skeptiska då, Ulf.
Sedan 2008(?) har de ju egna linjenummer, och skulle man byta tillbaka idag till ett enda linjenummer (inkl destinationen Stadstrafik) skulle det nog bli totalt kaos bland resenärerna.
Omloppen för stadstrafiken var väl alltid mer eller mindre separata, kanske med tillägg för nån 653/654 som man varvade med. Samt att det som sedermera blev linje 651 kördes av alla möjliga fordon på morgnarna, från stationen till Sporrongs/Rodengymnasiet och Vårgatan. Men då orkade få veva om siffrorna fram för de 950 meter linje, så det fick stå 621, 647 mm kvar.
Citat från: roggek skrivet 13 september 2021, 01:26:23 AM
Och de tre slingorna hette:
- Solbackaslingan
- Vigelsjöslingan
- Grindslingan
Guldstjärna till mig?
Kan inte tänka mig att man körde tre slingor varav samtliga var på norra sidan om ån. Kvisthamraslingan istället för Solbackaslingan var det enligt min minnesbild.
Någon gång tidigt på 00-talet började man köra bussar till Nordrona också, men den trafiken fick ett separat linjenummer, minns inte vilket, någonstans i 680-serien kanske?
Virrpannor har alltid funnits ;)/Ulf
Citat från: B10M skrivet 13 september 2021, 10:40:51 AM
Kvisthamraslingan istället för Solbackaslingan var det enligt min minnesbild.
Richtig! Höst-vinter-vår-tabellen 1997-1998:
(https://i.postimg.cc/fbpRR4JL/20210913-202215.jpg) (https://postimages.org/)
Att kalla folk för virrpannor för att de anser att ett linjenät utan karta och där tre linjer har samma linjenummer och destination, då är man ute på rejäl hal is. Pinsam lågnivåkommentar där, Ulf. Oavsett smiley.
Citat från: B10M skrivet 13 september 2021, 10:40:51 AM
Kvisthamraslingan istället för Solbackaslingan var det enligt min minnesbild.
ja,ja, silverstjärna då... :P
Citat från: Kristian skrivet 13 september 2021, 20:35:04 PM
Richtig! Höst-vinter-vår-tabellen 1997-1998:
(https://i.postimg.cc/fbpRR4JL/20210913-202215.jpg) (https://postimages.org/)
Väldigt vad mycket bättre turtätheten var då jämfört med idag, särskilt dagtid. Noterar också att bussarna inte gick lika länge nattetid, men på bekostnad av ett par morgonturer. Kan väl på sätt och vis förstå varför, men samtidigt är det lite vemodigt att så konkret se stadstrafikens avveckling.
Det var väl inte så länge sedan man gick från halvtimmestrafik till bara en avgång per timme dagtid? Kan det ha varit runt 2019?
Det går ju inte riktigt att jämföra slingorna med dagens linjenät med dubbelriktade linjer. Men 20-minuterstrafik i enkelriktade slingor är ju helt klart bättre än dagens 60-minuterstrafik. Nu går ju varken Kvisthamraslingan eller Vigelsjöslingan att återskapa med dagens bebyggelse. Nordrona och Baldersgatan måste ha egna linjer. Däremot borde man kunna förlänga 656:an till Solbackavägen (direkt från Grinds servicehus) och koppla ihop med 658:an till en obetydlig kostnad. Med en välplanerad tidtabell får man då en dubbelriktad slinga med 30-minuterstrafik totalt sett utanför rusningen, vilket är nästan lika bra som förut, men bättre i rusningen.
Ett stort tack till Bussmicke som lägger ut dessa vackra bilder från 90-talets Norrtälje som väcker härliga minnen till liv.
Samtidigt är det idag ett betydligt ökat resande inom tätorten på de vanliga långa linjerna. Det här att som fullt frisk ungdom/vuxen hoppa på och åka dubbeldäckare eller redan fullsatt boggiebuss mot Singö, bara en enda hållplats inom tätorten, är ett fenomen som snarare ökat. Särskilt under pandemin.
Kul att bilderna uppskattas Hälsar Bussmicke Från ett regnigt Malmö
/Bussmicke
www.bussmicke.se