Stomlinje 4 är en ny konstruktion i Jönköping, en kombination av delar av linje 13 (nedlagd), 28 (avkortad) och 12 (nedlagd).
Linjefärgerna har återkommit efter uppehåll när främst Mercedesbussarna kördes på stomlinjerna 2019-21. Ny färg är ett slags blå för linje 4. Skylten har ett litet udda typsnitt med kapitäler i slutdestinationen.
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/1/d0c/496/3d1/4c2/e61/629/db5/6dd/b36/34c/b51/ccf/c7b.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
I Vätterslund (tidigare linje 12) blev det ingen laddstolpe, den skulle ju förstöra utsikten för dubbelbilsägarna över Vättern.
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/5/a88/08e/451/f43/012/3f6/9ac/b7f/7af/ee9/595/3d9/432.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
Andra ändhållplatsen vid Viktoriaplan, som åter är bussterminal (25 år sedan sist). Många prylar är det för eldriften. Tre laddstolpar finns för linje 1 (2 st.) och linje 4. I gatan bakom bussen stannar lokallinjerna 15 och 16.
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/b/0bf/4dd/fb7/f94/ecf/415/89e/8e7/903/248/ae9/2a2/0f0.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
De inklädda hjulhusen ser bara fjompigt ut (för att välja det adjektiv som kom för mig). Svårt också att se vitsen med färgschemat med de två röda nyanserna. Kanske var det snyggt som powerpoint?
Trevliga bilder. Synd man inte tar sig att provlacka för att se hur det blir i verkligheten. De täckta hjulhusen ska väl påminna om spårvagn.
Mycket borde testas först. Ligger nog mycket i det att man mest beslutat utifrån en PowerPoint eller motsvarande, helt utan att bekymra sig om hur kontrastverkan skulle te sig i verkligheten.
Spännande, jag var där för en dryg vecka sen o plåtade, märkte inte ens att det var två nyanser... rätt poänglöst!
Jag märkte nyanserna direkt och tycker dessa är de finaste bussarna i Sverige att titta på just nu i iallafall :P Täckta hjul på ledbussar får gärna fler hoppa på, ser bara bättre ut.
Kollade upp lite data om bussen vikt utan passagerare 20,90 ton med passagerare 28,0 ton då får bussen ta på 37 sittande och 81 stående. Detta gör att passagerna får väga max 67 kg styck, om man nu får med 118 stycken passagerare. Samt 2 rullstolar.
Intressant är också att en ledbuss modell Volvo B9S har en vikt utan passagerare på 17,5 ton och med passagerare 24,28 ton och få lasta 99 passagerare totalt. Vilket gör att passagerarna får väga 68 kg styck.
Största skillnaden är skatten på fordonen från under 1000 lappen per år för el buss och nästan 16.000 kr för diesel bussen.
// Christer K