Det här kanske egentligen skulle varit ett egen ämne men postar här så får ni väl flytta om de är bättre:
Ang ULs nya avtal med keolis.
CitatTotalt åtta trafikföretag kom in med anbudsansökningar på den stora trafikupphandling som Region Uppsala avgjorde på tisdagen
CitatTvå av de företag som lämnade in anbudsansökan bedömdes inte klara alla krav på yrkesmässig och teknisk kapacitet.
Dessa båda företag var Bergkvarabuss och Connect Bus Söne. Däremot klarade danska Anchersen med Mekka Traffic som delägare kraven. Mekka Traffic äger också Bergkvarabuss. Förutom Anchersen ApS uppfyllde även Arriva Sverige, Keolis Sverige, Nobina Sverige, Transdev Sverige och Vy Buss de krav som ställdes i upphandlingen. Men bara Keolis och Nobina lämnade in anbud – övriga avstod.
från : bussmagasinet.se
Har inte upphandlingarna nått vägs ändå när bara 2 gigantiska företag väljer att lägga bud och 2 av Sveriges största företag blir diskvalificerade p g a att dem inte anses ha yrkesmässig kompetens... ??? Vad skulle UL gjort om bara 1 företag hade valt att lägga bud? Förstår inte varför de blivit så avancerat att driva ett bussbolag?!
Utan att känna till kraven och varför vissa bolag inte klarade dem så undrar man hur ett bolag som t ex Bergkvara kan vinna en stor upphandling i Skåne för att några månader senare inte anses klara något som ändå låter grundläggande? Är kraven så pass olika mellan huvudmännen?
UL skulle kunnat dela upp trafiken i mindre block så inte investeringarna skulle blivit så enorma. Dels kostar det några miljoner att lämna anbud i den här volymen och sedan ska du ha muskler att kunna investera någonstans mellan en halv och en miljard inför en trafikstart. Här måste också dom stora bolagen prioritera i vilka anbud man ska lämna på. Men sedan är det inte alltid bäst för en uppdragsgivare att låta dela upp trafiken i mindre block för då kan man få en suboptimering och därmed dyrare trafik.
"Vi har ingen korruption eller otillbörligt gynnande i detta land", heter det. Alla upphandlingar sker på lika villkor.
Ändå är det idag helt okej att rikta upphandlingarna så att bara två av de allra största giganterna klarar av att lämna in bud. Att ha ett oligopol med ett fåtal stora utlandsägda bolag som kör all trafik, är uppenbarligen helt okej.
Detta är inget nytt heller, då vi ju minns Norrort (Täby) 2012, där Nobina inte lade in något eget bud bl.a pga att Roslagsbanan denna gång ingick i trafikområdet för buss.
SL fick ge med sig och ta bort Roslagsbanan i nästa upphandling, då man inte fick några ekonomiska vinster alls att ha dem sammanslagna.
Frågan är om man på regionnivå i Uppsala län om ytterligare 10-15 år börjar inse att nuvarande idé med ofantligt stora trafikområden inte heller leder till någon förbättring mot hur det var förr? Man kan ju hoppas. Det vore väl ändå fullt normalt att upphandla t.ex Östhammar och Enköping som separata områden? I princip skulle väl upphandlingsområdena kunna matcha kommunerna, och inte alls behövas upphandlas samtidigt. Det är en skrämmande utveckling annars, dessa oligopol, och de leder knappast till någon vidare förbättring vare sig för passagerarna eller de anställda.
Citat från: Oskar A skrivet 11 maj 2021, 11:18:12 AM
Ja, Nobina förlorar allt i länet inklusive Tierp som sagt. Med stadstrafik avses tätortstrafiken i Bålsta och Enköping och inte den i Uppsala som GUB kör. Kul för Keolis även om det säkert känns vemodigt för Nobina som funnits i länet ända sedan SJ Buss-tiden.
Vilka stationeringsorter har Nobina idag, om möjligt i fallande ordning storleksmässigt?
Minst -> Störst kommer här: (borde va rätt, om något är fel tveka inte att rätta :) )
Öregrund (Osäker om den fortfarande används, endast någon enstaka Sjukresebuss här)
Skutskär
Heby
Österbybruk
Östervåla
Östhammar
Tierp
Enköping
Uppsala (Fyrislund)
Öregrund används fortfarande, två sjukresebussar varav en också används kvällstid för "vanliga" linjer.
Östhammar har fler bussar än både Österby och Östervåla, dessutom egen verkstad. :)
Trafiken som Danielssons kör runt knutby, ingår den också i detta avtal?
Ja, Danielssons och Sköldhs är underentreprenörer i Knutby under Nobina, på detta stora avtal.
Och varför jag inte skrev med depån i Knutby var för att Nobina (vad jag vet) inte direkt använder den, används väl främst på Mohlins-avtalet (Gimo buss) men förmodligen litegrann av b.la Sköldhs och Danielssons under Nobina-avtalet för pauser etc.
Men själva "Knutbydepån" upplever jag som oklar huruvida den används av båda avtalen eller inte.
I Knutby depån har Danielsson 5 bussar. Gimo 5 Bussar. Skölds 2 bussar.
Gimo Buss fem bussar på Knutbydepån trafikerar mycket riktigt det andra avtalet, för Mohlins Buss.
Depån hyrs väl av UL/Regionen från markägaren TASS (Takstolspecialisten AB), och det är därför inga problem att låta tre underentreprenörer som kör två olika UL-avtal dela på en depå.
Citat från: homer skrivet 17 maj 2021, 16:56:43 PM
Trafiken som Danielssons kör runt knutby, ingår den också i detta avtal?
Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2021, 17:49:36 PM
Ja, Danielssons och Sköldhs är underentreprenörer i Knutby under Nobina, på detta stora avtal.
Tillsammans med Edlunds Trafik i Alunda och Kristian Larsson i Björklinge.
Citat från: Ersa skrivet 12 maj 2021, 09:12:43 AM
"Vi har ingen korruption eller otillbörligt gynnande i detta land", heter det. Alla upphandlingar sker på lika villkor.
Ändå är det idag helt okej att rikta upphandlingarna så att bara två av de allra största giganterna klarar av att lämna in bud. Att ha ett oligopol med ett fåtal stora utlandsägda bolag som kör all trafik, är uppenbarligen helt okej.
Ja, och det är ju i grunden en fråga om vad politiken vill. Vill du ha mer konkurrens och ge möjlighet för mindre, lokala bolag att lägga bud på enskilda paket så får du göra upphandlingarna på det sättet. Olika län gör ju som vi vet väldigt olika, och större och större avtal är modellen i vissa län medan det inte är det i andra. Det finns såklart för- och nackdelar med båda modellerna. Tyvärr är det ju inte så ofta som politiken driver på för de frågeställningarna.
Är det någon som vet om det blir några nyheter gällande fordon med det nya avtalet? Är det samma garage som idag som kommer ha biogas eller blir det fler? Vilka linjer kommer ha krav på dubbeldäckare? :)
Vad jag har hört så kommer man inte fortsätta med dubbeldäckare i UL-trafiken, motiveringen ska vara att trafiken idag är vindkänslig samt svår att framföra vid omläggningar pga höjden osv.
Synd för bussfloran, men samtidigt förståeligt. Kanske dubbeldäckare skulle passat bättre i Uppsala stadstrafik än i landsbygden? Känns som att det finns tillräckligt med underlag passagerarmässigt, sen om det skulle vara möjligt att utföra vet jag inte.
De inläggen som handlade om generell användning av dubbeldäckare i stadstrafik har knoppats av till en egen tråd som nås här (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75521.msg529157#msg529157).
Är det någon som vet om Nobina överklagat UL upphandlingen.....
Det är inte överklagat och 10 dagar har gått så avtalet är klart
Hurra
, hurrar för att det som omväxling inte blev överklagat.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Det kommer inte bli automatiskt övertagande av all personal vid operatörsbytet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stockholms-bussbolag-tar-over-all-personal-per-automatik
Om jag inte missminner mig så var det en bussstrejk på den privata sidan 2013. Den strejken skulle ha fått till följd att man skulle reglera hanteringen av personal vid operatörsbyten. Om detta kan man läsa i Expressen från 27 juni 2013. Men detta verkar vara helt bortglömt idag..... Vad hände med det avtalet egentligen....
https://www.expressen.se/nyheter/busstrejken-avblast--parterna-overens/
kimpan:
"Företagen ska däremot åta sig att göra vad de kan för att behålla personal vid händelse av ett ägarbyte, säger Peter Jeppsson."
Göra vad de kan :p
Att stora bolag missar på formkrav händer då och då oavsett bransch.
Citat från: Ersa"Vi har ingen korruption eller otillbörligt gynnande i detta land", heter det.
Vem kommer det citatet ifrån? Jag har aldrig hört/läst att någon förnekat att det förekommer korruption i Sverige. Låter som en halmgubbe från din sida. Skulle även vara intressant om du kunde utveckla på vilket sätt det förekommit korruption i denna upphandling.
Nu tänker du rent juridiskt. Inte moraliskt eller generellt.
Det har inte förekommit någon juridisk korruption i någon upphandling. Korruption och otillbörligt gynnande är när lagbrott sker, men det listiga är att man i upphandlingar kan rikta kraven helt lagligt så att många tänkbara mindre budgivare helt utestängs. Däremot får man aldrig gynna mindre företag, genom att stänga ute stora. Först då blir det ett brott, rent juridiskt.
Jag har dessutom inte uttalat mig alls om just denna upphandling specifikt. Var fick du det ifrån?
Att bara två stora bolag lagt anbud behöver ju inte alls betyda att de andra missat på formkrav. De kan ju också ha avstått från att lägga anbud pga. att de inte ser någon som helst chans att få lönsamhet i affären när de får se hur de närmare villkoren är utformade.
Nu är ju det här en rätt gammal tråd så det är inte säkert att alla kommer ihåg vad de menade, men jag förstår det som att flera bussföretag i detta fall klarat prekvalificeringen men sedan avstått från att lägga anbud. Det tycker jag är ett varningstecken för någonting!