SL H57 gästspelade på linje 404. Finns linjen kvar? Minnas inte om detta var Björknäs eller Tyresö som körde denna tur,
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204917%20Slussen%20%28T%29%2CStockholm%201995-07-13%20-1.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204917%20Londonviadukten%2CStockholm%201995-07-13%20-2.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204917%20Danvikstull%2CStockholm%201995-07-13%20-3.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204917%20Danvikstull%2CStockholm%201995-07-13%20-4.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204917%20Henriksdal%2CStockholm%201995-07-13%20-5.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204917%20Sickla%20bro%2CNacka%201995-07-13%20-6.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204917%20Finntorp%2CNacka%201995-07-13%20-7.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204917%20Nacka%20strand%201995-07-13%20-8.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204917%20Jarlaberg%2CNacka%201995-07-13%20-9.jpg)
4917 var stationerad i Tyresö, vilka körde 401 och 404 växlade i omloppen under en tid.
Björknäs hade också H57 en kort period. 4922, 4923, 4933 och 5036 vill jag minnas.
Citat från: Bussmicke skrivet 12 februari 2021, 22:14:49 PM
SL H57 gästspelade på linje 404. Finns linjen kvar? Minnas inte om detta var Björknäs eller Tyresö som körde denna tur,
Trevligt med bilder på 4917, denna och systern 4921 körde jag mycket 10 år innan dina bilder togs när jag jobbade i Åkerby, det var då i mitt tycke två av de bästa Wiimorna vi hade, "Lill Wiiman" 4725 var också en favorit som jag gärna tog ut på nattjobben med 697.
Väldigt trevliga bilder. Linjen finns inte kvar, kan de ha varit 2005 den försvann kanske.
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204917%20Gullmarsplan%20%28T%29%2CJohanneshov%201995-06-25.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H57%204921%20Danderyds%20sjukhus%20%28T%29%201991-09-18.jpg)
Du råkade skriva B mellan N & B på Danderyds Sjukhus!
PS. Vilken sträcka trafikerades och vart gick linjen 616?
Tack, Korrigerat. Linjesträckningen lämnar jag till andra att svara på.
Wiima var trevliga bussar att köra vi hade många i Borås. Framförallt väldigt bra värme i dem till skillnad mot Säffle..
Linje 616 var en ringlinje som gick Danderyds sjukhus-Nora Torg-Djursholm-Stocksund-Danderyds sjukhus. Ungefär som dagens 602 men svängde av mot Altorp och Svalnäs och sedan som 601 från Svalnäs mot Danderyds sjukhus.
I andra riktningen gick linje 606. 606 och 616 blev senare 601H/V.
/Måns
Tack för flera bilder på en H57a i N/V området :)/Ulf
Linje 404 ersattes först morgon och eftermiddag av 443 - så var det redan 1998 när jag började jobba i Nacka strand. Då gick 404 en första morgontur från Slussen och efter 18:30 samt helger, senare minskades det successivt så att det bara var 443 kvar, senare kompletterat med 71 Slussen (övre) - Sickla udde - Nacka Forum - Nacka Strand - Jarlaberg.
Då var ju Nacka Strand nästan enbart arbetsplatser och idag nästan enbart bostäder och skolor.
Helknäppt att 71 har det numret, inte mycket innerstad där inte.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Nja den började ju en gång vid Norrmalmstorg och gick till Björknäs sedan avkortad till Slussen och ändrad till Jarlaberg. Har ju huvudsakligen resande Slussen-Sickla och Sickla-Nacka-Jarlaberg. Kördes först från Björknäs med korta vagnar och är numera en blandning av Fredriksdal och Björknäs/Charlottendal. Verkar vanligt att omloppen går mellan 71/443/465 när det inte är Fredriksdalsvagnar.
Vilka härliga bilder! :)
Och Nacka Strand såg lite annorlunda ut...
//R
Citat från: Resenären skrivet 16 februari 2021, 11:22:03 AM
Nja den började ju en gång vid Norrmalmstorg och gick till Björknäs sedan avkortad till Slussen och ändrad till Jarlaberg. Har ju huvudsakligen resande Slussen-Sickla och Sickla-Nacka-Jarlaberg. Kördes först från Björknäs med korta vagnar och är numera en blandning av Fredriksdal och Björknäs/Charlottendal. Verkar vanligt att omloppen går mellan 71/443/465 när det inte är Fredriksdalsvagnar.
Vad jag menar är att ett 400-nummer skulle passa bättre med tanke på hur mycket det går utanför stan.
Ja visst den går väl mer i Nacka än i Stockholm men nånstans måste ju saker gå över gränserna. Linje 53 och 55 går ju också i Nacka, om än inte lika långt. Inför bron mellan Kvarnholmen och Nacka blev ju turerna till Kvarnholmen linje 402... och den är ju ofta rätt tom när den når Nacka Forum.
Vad spelar det för roll vilket nummer linjen har? Knappast någon utanför detta forum bryr sig om sådana här saker. Däremot blir resenärerna alltid förvirrade om man byter nummer hit och dit.
Varför ifrågasätta ett intresse för något?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: B10M skrivet 17 februari 2021, 13:30:04 PM
Vad spelar det för roll vilket nummer linjen har? Knappast någon utanför detta forum bryr sig om sådana här saker. Däremot blir resenärerna alltid förvirrade om man byter nummer hit och dit.
Jag tror att just i detta forum finns det flera som är intresserade av det. Jag till exempel. Man behöver ju inte läsa allt men ändå acceptera att intresse finns.
Linjenummer kan ju spela roll för att visa nåt särskilt syfte - typ stombussar eller expressbussar eller liknande. För vissa spelar det ingen roll men kanske för andra och inte minst administrativt - det är ju som Bussmicke visar så att tvåsiffriga nummer är innerstad (stadsbuss) och tresiffriga är det inte och olika hundratal visar var i regionen det är.