(http://www.moment21.se/pics/58.jpg)
Tyvärr fick jag ingen bättre bild denna mörka december dag men är det någon som sitter på en bättre får ni gärna visa den.
Volvo B755 årsmodell 1964 är inget annat än en bastard på vägen tung i styrningen seg i motorn om man skall se till dagens mått, men ack  så underbar. Om man skall börja så är det motorn som kanske är den svagaste länken i kedjan. Det finns inget riktigt vrid, mest beroende på att den saknar turbo, så den är väldigt platt i karraktären men ack så vrålstark. 1967 kom Volvo B58 med 210hk THD100A som är mycket mer motor än den D96AL på 150hk som satt i B755an, men det är väl en smaksak åkare och chaufförer trodde inte riktigt på vad turbokompressorn kunde åstadkomma.
(http://www.moment21.se/pics/rv46.jpg)
Växellådan i bussen jag provkört är en Wilson RV46 tillverkad av Self Changing Gears Ltd, detta är en tryckluftsassisterad halvautomatisk växellåda med 4a steg samt att bussen hade 2stegs bakvagn sk "Norrlandsväxel". Växellådan fungerar mycket väl och är lätt att sammarbeta med bara lyssna till varvet så man vet när man skall växla. En viss ryckighet finns när man stegar från 1an till 2an på denna buss men det är troligtvis justering av bromsbanden som skall till, annars så växlar den mjuk och fint och när man väl vant sig går det att köra otroligt mjukt med en sådan här låda. Skulle vilja ha en sådan här i dagens stadstrafik då man själv kan välja vilken växel man vill ha och slippa koppling. Ända nackdelen är att man blir svart om skjortmanschetten av luften som pyser upp från spakstället. 
(http://www.moment21.se/pics/58under.jpg)
Fjädringen består av bladfjädring med luftassistering vilket gör att du har både blad och luftfjädring. Bladfjädringen bär upp bussen vikt och luftfjädringen anpassar sig efter lasten. Bussen sägs kunna köras utan last på enbart bladfjädringen. Denna typ av fjädring fungerar fint och det går mjuk och behagligt över gupp och skarvar, mycket skönare än nyare bussar. Visst slammer kan höras från framvagnen men inget direkt anmärkningsvärt.
Styrningen på denna buss har en grym känsla, det är bara hjälpservo. Det är ganska trögt i början men som allting när man väl vant sig så är styrningen toppen. Viss form av glappigt finns i styrpaket men det beror nog på slitna spindlar i framvagnen, eller är det medskickat från fabrik? Men att ratta runt en sådan här sak 8-10 timmar per dag krävde sin man eller kvinna.
(http://www.moment21.se/pics/58inne.jpg)
Inredningen är sober med gröna galon klädda stolar med stoppning av skumplast vilket gör att du sitter mjukt och bekvämt, akta dig bara för att åka med i shorts en varm sommardag. Väggarna är klädda med brun trämönstrad perstorpspanel. 
(http://www.moment21.se/pics/58instrument.jpg)
Förarplatsen är den lika elegant och sober som resten av bussen med den klassiska Volvo panelen i lackad grå plåt med två instrumentrundlar och diverse kontrolllampor för det nödvändigaste, spakar och knappar har fortfarande en skön känsla. På vänster sida om föraren finns en panel med vred för diverse sysslor som värmefläktar och belysning.
Bussen får 5 rattmuffar av 5 möjliga
			
			
			
				Är det en gamal spårvägare?
			
			
			
				Tack! Mycket trevligt och intressant reportage.
			
			
			
				Citat från: Hagri skrivet 23 december 2007, 20:25:43 PM
Är det en gamal spårvägare?
Ja buss 58 en B42 enligt GS littra om jag nu inte cyklar in i det blå skåpet.
			
 
			
			
				Citat från: Tomas skrivet 23 december 2007, 20:28:45 PM
Ja buss 58 en B42 enligt GS littra om jag nu inte cyklar in i det blå skåpet.
Trevligt med test på gamla godningar. Hur mycklet gamlingar finns bevarade? 
Även om det var mest spårvagn jag åkte var dessa en del av stadsbilden och när man åkte uranför banvallen.
			
 
			
			
				Måste instämma, ett mycket trevligt reportage. Här har Trafikmagasinet en hel del att lära  :D.
			
			
			
				Mycket trevligt reportage. Gamla bussar är väldigt härliga. 
//Simon
			
			
			
				Tack för en riktigt intressant artikel och en toppenrecension!
Jag begrep dock aldrig vad norrlandsväxeln var för något. Och vad är det för panel med kontrollampor till höger om växelspaken?
			
			
			
				Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 december 2007, 21:44:15 PM
Tack för en riktigt intressant artikel och en toppenrecension!
Jag begrep dock aldrig vad norrlandsväxeln var för något. Och vad är det för panel med kontrollampor till höger om växelspaken?
Panelen till höger om spaken är kommunikationsradion som togs i drift 1973 och används än idag. Norrlandsväxel innebär att du kan växla bakaxelutväxlingen i 2steg så du får inalles 8 växlar. Om du tittar på bilden tagen under så ser du en grön mojäng den styr växlingsförfarandet i bakaxeln. 
			
 
			
			
				Citat från: Tomas skrivet 23 december 2007, 21:50:31 PM
Panelen till höger om spaken är kommunikationsradion som togs i drift 1973 och används än idag. Norrlandsväxel innebär att du kan växla bakaxelutväxlingen i 2steg så du får inalles 8 växlar. Om du tittar på bilden tagen under så ser du en grön mojäng den styr växlingsförfarandet i bakaxeln. 
Aha. Snackar vi typ som range-delen i en lastbilslåda, eller är det inte ett lika stort skutt mellan områdena?
			
 
			
			
				Trevligt reportage! Även jag gillar att köra bussar från 1960-talet. Har fått äran att köra sådana hos Spårvägssällskapet i Uppsala :)
			
			
			
				Tjusigt! Funktionell placering av sätena. Samma placering som vår gamla AEC buss här i Kristianstad.
			
			
			
				Härligt att se... har själv kört liknande bussar och undrar om utvecklingen verkligen gått framåt???  enkelt och funktionellt krävde inte daglig reparation som dagens eländiga bussar >:(
			
			
			
				En av oss andra dårar på buss Ringlinien skickade mig bättre bilder på 58an i dagljus under inspelningen av "Upp till Kamp". Och givetvis fick jag rätt att ladda upp dem.
(http://www.moment21.se/pics/IMGP0010.JPG)
Först framifrån...
(http://www.moment21.se/pics/IMGP0014.JPG)
...och sen bakifrån.
			
			
			
				Hej !
Det skrev om Vlo B 755 i den här tråden, Gävle Lokaltrafik hade 11 Vlo B 75508 med VBK-kaross,
på dessa B 755:or hade tydligen VBK själva gjort en egen stor instrumentpanel i hårdplast som
s.a.s. var integrerad i hela framstycket framför vindruntorna. Om förhållandet var lika på "mopederna"
B 715 VBK att även de inte hade originalpanelen är jag osäker på, kanske någon kan verifirera detta.
Tyvärr har jag ingen bild att bidraga med.
Mvh Peter Ö