Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 12 augusti 2020, 15:45:51 PM

Titel: Bergkvarabuss 1658 och Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 augusti 2020, 15:45:51 PM
20 stycken skall komma.
Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss som förlorat skolbussarna i Västerås kommun till Bergkvarabuss. Vet ej hur länge avtalet är.
Då blir det återbesök i Irsta, Sjultuna och Tillberga för mig.

(https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/117644268_3388864927830980_317230804861554805_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_sid=e007fa&_nc_ohc=AZ0E9TvzcF4AX_XpagA&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=33d5f9cd3f334083216c99d6e38aedd3&oe=5F59B164)

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/117640262_3388864947830978_4002539876711969802_o.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=e007fa&_nc_ohc=BL6w9cLRF-MAX8fBM1o&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=01577c877b43833e93568edc5c17f065&oe=5F59B5DF)

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/117645854_3388864951164311_95860563517330545_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=e007fa&_nc_ohc=Iy-bCe83GTcAX_DiXul&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=673044b4f05754cb3e33703ee6a6c62b&oe=5F591160)
Titel: SV: Bergkvarabuss 1658 och Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss.
Skrivet av: Carl Eric skrivet 12 augusti 2020, 18:38:32 PM
Har Bergkvara börjat med 4-siffriga inventarienummer?
Titel: SV: Bergkvarabuss 1658 och Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 augusti 2020, 18:40:02 PM
Det var många år sedan
Titel: SV: Bergkvarabuss 1658 och Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss.
Skrivet av: homer skrivet 12 augusti 2020, 20:40:47 PM
undrar när bergkvara anser sig vara för stora för att etablera sig på massa småorter för att få köra några skolbussar, jag menar, det verkar ju inte vara attraktiv trafik för Nobina, Keolis, Arriva eller Transdev. eller handlar allt bara om att kunna slå ut konkurrerande turistbussföretag som får svårt att överleva utan skoltrafiken
Titel: SV: Bergkvarabuss 1658 och Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss.
Skrivet av: Walter skrivet 12 augusti 2020, 21:02:27 PM
Fast de andra stora bolagen har väl inte det som Bergkvara ofta kombinerar skoltrafiken med,dvs anslutningar till och själva turisttrafiken vi Scandorama.
Titel: SV: Bergkvarabuss 1658 och Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss.
Skrivet av: pnott skrivet 12 augusti 2020, 21:42:20 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 12 augusti 2020, 15:45:51 PM
20 stycken skall komma.
Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss som förlorat skolbussarna i Västerås kommun till Bergkvarabuss. Vet ej hur länge avtalet är.
Då blir det återbesök i Irsta, Sjultuna och Tillberga för mig.

Jag vet inte heller något om avtalslängden, men vad jag förstår så låter Västerås regionens kollektivtrafikmyndighet anordna skolskjutsarna. De har ju ett hälftenägt bolag som kör buss. Bergkvarabuss borde alltså vara underenteprenör till Svealandstrafiken vilket också antyds av skolskjutstidtabellerna på VL:s hemsida.

https://vl.se/skola/grundskola/res-med-skolkort/vasteras/ (https://vl.se/skola/grundskola/res-med-skolkort/vasteras/)
Titel: SV: Bergkvarabuss 1658 och Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 augusti 2020, 21:55:01 PM
Ska spara tidtabellerna. Jag förmodar att Svealandstrafiken åter börjar köra linje 32.
Titel: SV: Bergkvarabuss 1658 och Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss.
Skrivet av: pnott skrivet 14 augusti 2020, 19:17:51 PM
Ja linje 32 ska börja gå på måndag igen efter sommaren.
Titel: SV: Bergkvarabuss 1658 och Hej då Axelssons Turisttrafik och Björks Buss.
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2020, 07:24:40 AM
Citat från: Walter skrivet 12 augusti 2020, 21:02:27 PM
Fast de andra stora bolagen har väl inte det som Bergkvara ofta kombinerar skoltrafiken med,dvs anslutningar till och själva turisttrafiken vi Scandorama.

Kanske att det kombineras med detta i Skåne, men i övriga Sverige, åtminstone runtom Svealand är det mest enbart deltidstjänster som inte kombineras med något annat, och därför håller sig på 70-80% av en heltidstjänst.
De lokala åkarna som nu tappar mark, brukade däremot kombinera rikligt med beställningtrafik, så skolbussförarna kunde arbeta med full heltidslön.