Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: IngemarJ skrivet 21 december 2007, 23:11:19 PM

Titel: Intressant beteende!
Skrivet av: IngemarJ skrivet 21 december 2007, 23:11:19 PM
Hej!

Var igår åter ute och reste med Säffle till København. På vägen hem i kvällsmörkret upptäckte jag något nytt mellan tungfordonsförarna, när omkörande hade kommit förbi så kom det från omkörde en blink med helljuset tydligen betydande att nu är du förbi och kan gå in framför. Sedan hur länge praktiseras detta och varför lär man inte ut detta även till personbilsförare för att undvika trängningsolyckor.

Undrar

Ingemar
Titel: SV: Intressant beteende!
Skrivet av: BD skrivet 21 december 2007, 23:14:21 PM
Såg det först på Autobahn i Tyskland i slutet på 1960-talet.
Titel: SV: Intressant beteende!
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 21 december 2007, 23:25:41 PM
Vanligt förekommande bland yrkeschaufförer. När omkörande fordon kommit om och det är fritt att gå in, blinkar man till med helljuset, då vet den omkörande chaufföreren att det är klart att gå in. Men man ska givetvist ha koll själv, innan man svänger. För det mesta tackas det med hö och vä blinker, varvid det följer ytterliggare ett helljusblink. / Henrik   
Titel: SV: Intressant beteende!
Skrivet av: IngemarJ skrivet 21 december 2007, 23:30:43 PM
Tackandet: Görs det sedan man kommit in?

Undrar

Ingemar
Titel: SV: Intressant beteende!
Skrivet av: Danne B. skrivet 21 december 2007, 23:55:52 PM
Detta är väl allmänt vedertaget bland yrkesförare på samma sätt som tackblink efter omkörning är bland personbilsförare?

Och det skadar inte alls om t.ex. Svensson skulle praktisera detta när han/hon t.ex. drar släp eller kör sakta av någon annan anledning... Ännu bättre vore det om inte Svensson ÖKADE farten när man körde om så man slapp sakta in och gå in bakom bara för att man nått fartspärren...

//Danne
Titel: SV: Intressant beteende!
Skrivet av: Björn Ax skrivet 22 december 2007, 07:34:41 AM
Citat från: Danne B. skrivet 21 december 2007, 23:55:52 PM
Detta är väl allmänt vedertaget bland yrkesförare på samma sätt som tackblink efter omkörning är bland personbilsförare?

Och det skadar inte alls om t.ex. Svensson skulle praktisera detta när han/hon t.ex. drar släp eller kör sakta av någon annan anledning... Ännu bättre vore det om inte Svensson ÖKADE farten när man körde om så man slapp sakta in och gå in bakom bara för att man nått fartspärren...

//Danne

Ja det blev jag irriterad på många gånger när jag körde för swebus. Bilen låg 80 på motorväg. Jag körde 90.
Direkt när jag började köra om så gasade bilen upp till 95 och jag fick sakta ner. Sen låg bilen där i 80-85 igen när jag lagt mig bakom igen.  >:(
Titel: SV: Intressant beteende!
Skrivet av: Ersa skrivet 22 december 2007, 08:05:30 AM
Citat från: hamre skrivet 22 december 2007, 07:34:41 AM
Ja det blev jag irriterad på många gånger när jag körde för swebus. Bilen låg 80 på motorväg. Jag körde 90.
Direkt när jag började köra om så gasade bilen upp till 95 och jag fick sakta ner. Sen låg bilen där i 80-85 igen när jag lagt mig bakom igen.  >:(

Tyckte han att det verkade säkrare att ligga någon meter framför bussen, än bakom?  ??? Själv föredrar jag att ha släppa förbi tung trafik framför min personbil om alla kör 80-90 på 90-väg. Precis som du skriver sänker ju iaf Svensson farten senare. Oftast först efter du lagt dig bakom honom igen och ni båda når en uppförsbacke...  >:(

Ungefär lika kul som när man kör i god fart med farthållaren aktiverad och blir omkörd. Och det är väl inget mer med det, förrän man hinner ikapp samma bil ungefär 30-60 sekunder, senare trots att man själv inte ökat hastigheten ett dugg...
Titel: SV: Intressant beteende!
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 22 december 2007, 10:01:03 AM
Citat från: IngemarJ skrivet 21 december 2007, 23:30:43 PM
Tackandet: Görs det sedan man kommit in?

Undrar

Ingemar
Ja, det gör det för det mesta, eller under sidoförflyttningen. / Henrik .