...ty 1 tur på morgonen M-F på linje 677 har bussbyte vid Långhundra Åby vägskäl och här har morgonens buss återkommit till Uppsala C:
(https://i.postimg.cc/44hzMGbf/IMG-5340.jpg) (https://postimg.cc/grmXXfTQ)
(https://i.postimg.cc/qR6C9cKb/IMG-5342.jpg) (https://postimg.cc/sQyXWhw7)
Nobina 7538(Är denna buss"specad"för denna tur med ex vis SL utrustning ombord?/Ulf
Länk till Uls tidtabell:
https://www.ul.se/globalassets/tidtabeller/nya/Regionbuss/191215_200614/Regionbuss_677_191215_200614.pdf (https://www.ul.se/globalassets/tidtabeller/nya/Regionbuss/191215_200614/Regionbuss_677_191215_200614.pdf)
Bussen jag åkte på den turen för drygt 2 år sedan var inte SL-utrustad.
Behövs inte heller då UL:s del av avgången inte går in i Stockholms län heller.
Dock gäller SL-biljetter på hela sträckan. Oklart hur de gör utan Accessläsare.
Ja när min resa gjordes för två år sedan blippade jag säkert mitt UL-kort, men man kan ju undra hur det är tänkt här.
UL skulle väl på sin avgång och i sitt län kunna kräva UL-biljett och även om SL-bussarna som kör linjen helt inte kan validera färdbevisen känns det i varje fall som om en UL-biljett behövs?
Om så inte är fallet skulle jag gärna i ren nyfikenhet vilja se vad som säger att UL-biljett inte behövs Långhundra - Uppsala C.
HusbyLånghundra vägskäl ligger i SL land,men dom flesta resenärerna är nog övergångsresande från Rimbo/Norrtälje./Ulf
Det finns inga särskilda bussar för denna avgång utan det är blandat mellan alla gasbussar från Uppsala-depån. De gånger jag har kört är det ca 1 resenär mot Norrtälje och 10-15 mot Uppsala. Alla är pendlare så de flesta brukar visa upp sina SL-kort när de kliver på!
Jag är mest nyfiken vad som händer med denna lösning när (om?) Transdev tar över trafiken?
Norrtälje överklagades väl aldrig? och 10 dagar borde ha gått nu
En gul buss har rullat på denna avgång åtminstone sedan sommaren 2012, så det här är minst tio år gamla rutiner. Med tanke på att UL-bussarna på 806 rullat mellan Åby-Långhundra och Arlanda i alla år utan SL-utrustning lär det knappast vara något bekymmer med denna enda gula 677-avgång som dessutom vänder västerut igen vid Åby.
För att svara Ulf Berlin,
Nej, Husby-Långhundra är precis på länsgränsen men på Knivsta kommuns/Uppsala Läns sida av länsgränsen, alltså går som jag sa innan hela UL:s del av avgången i Uppsala län.
Citat från: Buzzlover skrivet 01 juni 2020, 20:13:09 PM
Ja när min resa gjordes för två år sedan blippade jag säkert mitt UL-kort, men man kan ju undra hur det är tänkt här.
UL skulle väl på sin avgång och i sitt län kunna kräva UL-biljett och även om SL-bussarna som kör linjen helt inte kan validera färdbevisen känns det i varje fall som om en UL-biljett behövs?
Om så inte är fallet skulle jag gärna i ren nyfikenhet vilja se vad som säger att UL-biljett inte behövs Långhundra - Uppsala C.
Det är taxebestämmelserna som säger det:
https://sl.se/sv/info/biljetter/over-lansgransen/677/
Citat från: SLAlla SL:s biljetter gäller på hela sträckningen på busslinje 677.
Tack!
Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2020, 05:34:25 AM
En gul buss har rullat på denna avgång åtminstone sedan sommaren 2012, så det här är minst tio år gamla rutiner. Med tanke på att UL-bussarna på 806 rullat mellan Åby-Långhundra och Arlanda i alla år utan SL-utrustning lär det knappast vara något bekymmer med denna enda gula 677-avgång som dessutom vänder västerut igen vid Åby.
Skillnaden är att alla SL:s biljetter gäller på hela sträckan på linje 677 medan de enda SL-biljetter som gäller på UL806 är periodbiljetter med kvitto.
Tack för info,ty länsgränserna är lite kniviga ibland.../Ulf
Citat från: Carl Eric skrivet 01 juni 2020, 20:52:39 PM
Jag är mest nyfiken vad som händer med denna lösning när (om?) Transdev tar över trafiken?
Hej,
Nobina kommer upphöra som trafikutövare i UL-trafiken innan Norrtäljetrafiken övergår från Nobina till Transdev. Frågan är om den nya trafikutövaren hos UL (fr o m augusti 2020) kommer dela trafiken med Nobina (SL/Norrtälje).
Vem tar över Uppland nu i augusti?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 juni 2020, 10:54:07 AM
Hej,
Nobina kommer upphöra som trafikutövare i UL-trafiken innan Norrtäljetrafiken övergår från Nobina till Transdev. Frågan är om den nya trafikutövaren hos UL (fr o m augusti 2020) kommer dela trafiken med Nobina (SL/Norrtälje).
Va??? - Vad pratar du om? Avtalen löper väl till 2022, förutom det skolskjutsavtal och tätortsavtal som Bergkvara väl vann? (Som SAMBUS kör idag) - så Nobina tappar väl ingen trafik alls f.n.????
Nobinas avtal med Region Uppsala går ut i augusti 2022, så det är några år kvar! Den enda förändringen i UL-trafiken i närtid är att Mohlins tar över skolbussarna från 1 januari 2021.
Hej,
Sorry, trodde det var 2020 för hela UL-trafiken. Tack för saklig info och trevlig ton! :-)
Citat från: Carl Eric skrivet 01 juni 2020, 20:52:39 PM
Det finns inga särskilda bussar för denna avgång utan det är blandat mellan alla gasbussar från Uppsala-depån. De gånger jag har kört är det ca 1 resenär mot Norrtälje och 10-15 mot Uppsala. Alla är pendlare så de flesta brukar visa upp sina SL-kort när de kliver på!
Jag är mest nyfiken vad som händer med denna lösning när (om?) Transdev tar över trafiken?
Lösningen med att första 677 byter passagerare med varandra i Åby vsk fanns redan när Busslink/Keolis hade Norrtälje. Poängen är ju just att man får en lagom tidig avgång från vardera hållet, utan att det behöver gå en alldeles för tidig avgång från Norrtälje som ska hinna till Uppsala och vända, alternativt ha en Norrtäljebuss som övernattar i Uppsala. Därför finns det inget som säger att lösningen behöver ändras bara för att Nobina lämnar över Norrtälje till Transdev, tvärtom så fungerar den ju oavsett vem som kör på respektive sida av länsgränsen.
Tidigare var det väl 2 morgonavgångar som hade byten där(eller i Rimbo)och det är en bra lösning.
(Överliggningar tillhör nog historien i storstadsregionerna,utan det handlar nog om svintidiga/-sena tomkörningar i så fall...)/Ulf
Lite längre tillbaka, 2008 och bakåt, stod ungefär hälften av bussarna som användes på sträckan baserade i Rimbo, och andra hälften var UL-bussar. Efter att 807 blivit till 677 var fortfarande fler 677-bussar baserade i Rimbo, än i Norrtälje.
Ännu in på detta avtal från och med 2011, när nästan alla bussarna är Norrtäljebaserade* tomkörs flera av dem till Rimbo för att påbörja sina omlopp där, och likaså samma tomkörning Rimbo - Norrtälje efter avslutat omlopp.
* Först sedan två-tre år står någon enstaka blå baserad i Rimbo (igen).
Vi får se hur en ny operatör planerar. Idag är det nog mestadels den välbehövliga och planerade, men ännu inte beslutade och påbörjade utbyggnaden av Rimbodepån som bromsar placeringen av alla bussar som har Rimboomlopp. Därmed den rätt stora andelen tomkörningar till/från Norrtälje. Dessutom påverkade det en hel del åt fel håll att underentreprenören som kört sedan 1973 försvann, och därmed blev Rimbodepån mer belastad än den någonsin varit.
Citat från: Maven skrivet 03 juni 2020, 18:15:18 PM
Lösningen med att första 677 byter passagerare med varandra i Åby vsk fanns redan när Busslink/Keolis hade Norrtälje. Poängen är ju just att man får en lagom tidig avgång från vardera hållet, utan att det behöver gå en alldeles för tidig avgång från Norrtälje som ska hinna till Uppsala och vända, alternativt ha en Norrtäljebuss som övernattar i Uppsala. Därför finns det inget som säger att lösningen behöver ändras bara för att Nobina lämnar över Norrtälje till Transdev, tvärtom så fungerar den ju oavsett vem som kör på respektive sida av länsgränsen.
Vilket avtal hör morgonturen Uppsala-Åby vsk-Uppsala till egentligen? Hör den till SL:s Norrtäljeavtal och Nobina har valt att köra den med gul buss från Uppsala, eller är det UL som har upphandlat den?
Hela linjen är i SL:s regi sedan augusti 2008. Men att köra en kort gul avgång från Uppsala på morgonen, lär vara enklare än att ha en udda blåbuss baserad i Uppsala, och betydligt mycket billigare än att tomköra en blåbuss hela vägen från Norrtälje (inte Rimbo ens, märkligt nog) till Uppsala.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Blir intressant att se vad nästa entreprenör kommer ha för upplägg för 677 och ev. underentreprenör...
man skulle kunna tänka sig att Märstadepån får hjälpa till, en tomkörning från Märsta till Uppsala är ju betydligt enklare än från Norrtälje
Då blir det ju Blåbussar i Märsta ;)/Ulf