(http://www.home.no/polarlys/1588_Ekstubben_200306.JPG)
Ekstubben juni 2003
Den här bussen var det en annan tjej som gillade bestämt.
Rullade i Tyresö och var även den i mycket bra skick för sin ålder.
			
			
			
				man blir så glad när man ser den gamla lacken
			
			
			
				Citat från: Marc skrivet 21 december 2007, 00:05:44 AM
(http://www.home.no/polarlys/1588_Ekstubben_200306.JPG)
Ekstubben juni 2003
Den här bussen var det en annan tjej som gillade bestämt.
Rullade i Tyresö och var även den i mycket bra skick för sin ålder.
En annan tjej? Vem var den första tjejen? :P
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 21 december 2007, 00:31:55 AM
En annan tjej? Vem var den första tjejen? :P
Kära Karsten, du och dina brudar! :) 
Men första syftade jag på 6100-inlägget nedan!
			
 
			
			
				Alla vi förare har har våra favoriter, själv gillar jag Kepsen och Agenten andra gillade 43XX, en annan 4660 och vissa förare vill bara köra 18XX-led. En förare "grät" när andra förare körde 1826. Vi är bara sådana. / Peter
			
			
			
				(http://www.home.no/polarlys/4301.jpg)
Bild på en saknad busstyp, Swebus 4301.
(http://lh5.google.se/tur899/Rb8Nfmh7f0I/AAAAAAAAAEg/VVpKbkwghEo/s800/IMG_7284.JPG)
			
			
			
				Vad hände med bussar 4301 mfl ? Exporterade?
/K
			
			
			
				Citat från: Krille skrivet 22 december 2007, 15:20:14 PM
Vad hände med bussar 4301 mfl ? Exporterade?
/K
Japp dom är Exporterade
			
 
			
			
				Citat från: Krille skrivet 22 december 2007, 15:20:14 PM
Vad hände med bussar 4301 mfl ? Exporterade?
/K
De gjorde ett gästspel hos Arriva Trelleborg innan exporten.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/A/Arriva/Inlanat/Swebus_4301_DFW709_Trelleborg_060515a.jpg)
			
 
			
			
				4301 var i mitt tycke den trevligaste av de fyra. 4300 var fräsch men lite seg och 4302 var dålig i lådan och sur i bromsarna. 4303 har jag inte kört mer än tomt Björknäs-Mölnvik när Marc kört punka på 4300 och behövde hämtas. 
Men det finns andra som kört alla fyra mycket mer än jag och kan ge mer detaljerade omdömen, jag är ju bara hobbybussför(stör)are. :P
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2007, 19:07:38 PM
De gjorde ett gästspel hos Arriva Trelleborg innan exporten.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/A/Arriva/Inlanat/Swebus_4301_DFW709_Trelleborg_060515a.jpg)
Ja just ja. Såg ju kanonfräch ut. Var det pga ålderskrav de flyttades från N/V?
/K
			
 
			
			
				nää, det nå´t om omloppstekniska skäl som gjorde dem olämliga i Nacka-Värmdö.
Lars Ödlund har redogjort om detta en gång men han får gärna bidra med en summering av det igen.
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2007, 20:18:01 PM
nää, det nå´t om omloppstekniska skäl som gjorde dem olämliga i Nacka-Värmdö.
Lars Ödlund har redogjort om detta en gång men han får gärna bidra med en summering av det igen.
Jag hoppar väl in i Lars ställe.
Bussarna är perfekta på de längre Värmdölinjerna, men helt hopplösa på Nackalinjerna. I Nacka är det täta stopp och mycket på och avstigning, gärna med ett antal barnvagnslastningar. Utan bakdörr och tre-fyra trappsteg upp i bussen gör att det tar en väldig tid i förortstrafik. 
I Nacka/Värmdö är omloppen ofta friskt blandade mellan de olika linjerna. Tillsammans med ointresserad/okunnig arbetsledning, förare som hatar all som inte är "som vanligt" och de många småfel som bussarna var behäftade med gjorde att 4300-4303 inte rullade så mycket. De stod mest vid ramp/på verkstad och kostade pengar, jag tror inte att alla fyra var ute samtidigt någon gång.
Tyvärr försvann de lika fort som de dök upp, jag trivdes väldigt bra i dem.
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 22 december 2007, 20:39:19 PM
Jag hoppar väl in i Lars ställe.
Onödig kommentar, Lars skriver visst mycket snabbare än jag. ;)
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 december 2007, 20:45:04 PM
Bägge inläggen var liktydiga, väldigt intressant! ;)
F.ö så minns jag tydligt den eftermiddag när vi fick listorna på övertaliga "Göteborgare", förutom 43** lederna stod faktiskt 0699-0700 på min ursprungliga önskelista över tilldelning till Tyresö, dessa omprioriterades senare till N/V till glädje för vissa förare/skribenter.
//Lars
Ja, visst hade nog 0699-0700 passat bättre i N/V. Som det är nu rullar de mest på linjer som kräver regionalstandard, eftersom de är placerade i Mölnvik. Som passagerare är de ingen höjdare att åka långt i, dock är de bra att köra.
			
 
			
			
				47XX-boggibussarna börjar tyvärr packa ihop nu, i takt med övriga äldre(nåja) vagnar. Deras popularitet kan nog förklaras med att det är en bra konstruktion i grunden, och förarkåren kände sig hemma i dem. Samtidigt spädde dessa bra bussar på missnöjet med fjollorna, att Volvo lyckats tillverka så bra bussar som 47-vagnarna och efter några år bygga sånt skräp som fjollorna förundrades många över.