(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_6100_Bjorknasgaraget.jpg)
Något för Björknäsfantasterna Peter Erret & Marc...?  ;) ;D
			
			
			
				Man verkar ha lackat om bussen eller finns det annan anledning till att SL-märket i fronten är rött?
			
			
			
				Anledningen till det röda SL-märket och gardinerna var att den gick som personlig vagn till en kvinna som hade sina egna idéer om "sin" buss. Man kan lugnt påstå att kvinnan ifråga var mycket speciell i sin karaktär och skulle ha saker och ting på sitt sätt.
Min egen erfarenhet av denna buss var att den gick bra men topparna var helt slut som gjorde att den slukade massvis med kylvätska och att kvinnan i fråga inte uppskattade att någon annan körde den vilket gjorde att jag givetvis var tvungen att ta ut den på ett kväll/nattsjobb som snurrade ca fem varv i hennes bostadsområde  :D.
Jag hörde dock aldrig några kommentaren från henne om detta.
//Niclas
			
			
			
				Där ser man! :D
			
			
			
				Trevlig bild!
Lite skillnad från den nuvarande 6100 som vi har hos oss nu ;)
			
			
			
				Citat från: Niclas Andersson skrivet 20 december 2007, 11:30:29 AM
Anledningen till det röda SL-märket och gardinerna var att den gick som personlig vagn till en kvinna som hade sina egna idéer om "sin" buss. Man kan lugnt påstå att kvinnan ifråga var mycket speciell i sin karaktär och skulle ha saker och ting på sitt sätt.
Min egen erfarenhet av denna buss var att den gick bra men topparna var helt slut som gjorde att den slukade massvis med kylvätska och att kvinnan i fråga inte uppskattade att någon annan körde den vilket gjorde att jag givetvis var tvungen att ta ut den på ett kväll/nattsjobb som snurrade ca fem varv i hennes bostadsområde  :D.
Jag hörde dock aldrig några kommentaren från henne om detta.
//Niclas
Att den gick som personlig vagn åt en kvinna menas det med att hon kunde ringa o den kom och hämtade henne och körde dit hon begärde att få åka? 
//Simon
			
 
			
			
				Citat från: Simon A skrivet 20 december 2007, 13:33:05 PM
Att den gick som personlig vagn åt en kvinna menas det med att hon kunde ringa o den kom och hämtade henne och körde dit hon begärde att få åka? 
//Simon
Nej, snarare att kvinnan är bussförare och anser sig vara lite bättre än sina kolleger och därför tycker sig vara värd en egen buss som ingen, i hennes ögon, får köra. Nu var jag visst lite elak också.. :-X
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 20 december 2007, 14:10:50 PM
Nej, snarare att kvinnan är bussförare och anser sig vara lite bättre än sina kolleger och därför tycker sig vara värd en egen buss som ingen, i hennes ögon, får köra. Nu var jag visst lite elak också.. :-X
Såna tjejer finns det överallt ;) Så det är inte elakt, bara ren och skär sanning ;D
//Simon
			
 
			
			
				...och/men det kanske var hennes förtjänst att bussen var så välhållen att den t o m
kunde exporteras?
Den stod nämligen på Tallinnexporten 2002-02-09./Ulf
			
			
			
				Tack för bilden!
Visst är det en buss man minns och trevlig att köra var den med! Tidigare i livet hade den varit placerad på yttergaraget Ramsmora och blivit lite extra ompysslad där med. Få förare och långa linjer...sedan undrar Niclas varför topparna var slut. Hmm!?  ;)
			
			
			
				Kanske Marc bidrog med sin blyfot till att topparna var slut? ;)
//Niclas
			
			
			
				Citat från: Kvarne skrivet 20 december 2007, 07:22:58 AM
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_6100_Bjorknasgaraget.jpg)
Något för Björknäsfantasterna Peter Erret & Marc...?  ;) ;D
;D  :D  8)
Även en före detta Nacka/Värmdö förare som jag blir nostalgisk. Denna vagn tillsammans med 6096-6099 & 6101-6102 var nyleverade 1985 då jag gick på bussförarutbildningen i Björknäs. Den 11 februari var jag internt överförd från SL Tunnelbanedisriktet till SL Östradistriktet. Bussarna stog uppställda i den gamla SL-lacken fortfarande med leverans pappret på golven allt var nytt & skinande blankt. Det var tider det.
 :P ::)  8)
			
 
			
			
				En detalj i skyltningen fram, mittre rullbandet är gult. Troligen delar från 4052 som fick helmatris och därför fanns det gamla rullband över.   ;D
			
			
			
				Citat från: Ivo skrivet 21 december 2007, 11:38:14 AM
 ;D  :D  8)
Även en före detta Nacka/Värmdö förare som jag blir nostalgisk. Denna vagn tillsammans med 6096-6099 & 6101-6102 var nyleverade 1985 då jag gick på bussförarutbildningen i Björknäs. Den 11 februari var jag internt överförd från SL Tunnelbanedisriktet till SL Östradistriktet. Bussarna stog uppställda i den gamla SL-lacken fortfarande med leverans pappret på golven allt var nytt & skinande blankt. Det var tider det.
 :P ::)  8)
6095 får du inte glömma Ivo! 6102 försvann väl efter ett par år till något annat garage (Tyresö?). En annan udda sak är skyltningen, 426an trafikeras numer ej med ledvagn och har så aldrig regelmässigt gjort. Dock har det funnits undantag: På 90-talet fanns det en fredagstur till Aspvik och bussen som körde denna tur körde innan dess en båtkörning på 433 till Stavsnäs som krävde ledvagn. Således gick det att åka ledvagn till Aspvik en gång i veckan, men aldrig (regelmässigt) därifrån eftersom bussen gick tom åter till Björknäs efter ankomst Aspvik.
			
 
			
			
				Rugggg. 6095 kan vi visst glömma, få bussar har varit så hemska att köra som den.
Totalt orkeslös under 2000 r/m med tillhörande vibrationer i paritet med en centrifug och en styrning lika spänstig som en gummisnodd.
Denna buss fick man tvinga ut på någon stackare när man satt på TX, en vanlig kommentar från föraren var - Vad har jag gjort för ont att få denna buss, suck!
Inte ens jag som entusiast för de äldre bussarna gillade denna buss.
//Niclas
			
			
			
				Hehe...var det inte 6095 som hade ATR och som någon viss trafikledare bryskt satte ut veckans alla dagar?
Favoriterna i serien var nog 6097,6100 och 6101 (första ledvagn jag körde). 
6102 hamnade för övrigt i Täbyom jag minns rätt.
			
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 21 december 2007, 13:15:51 PM
6095 får du inte glömma Ivo! 6102 försvann väl efter ett par år till något annat garage (Tyresö?). En annan udda sak är skyltningen, 426an trafikeras numer ej med ledvagn och har så aldrig regelmässigt gjort. Dock har det funnits undantag: På 90-talet fanns det en fredagstur till Aspvik och bussen som körde denna tur körde innan dess en båtkörning på 433 till Stavsnäs som krävde ledvagn. Således gick det att åka ledvagn till Aspvik en gång i veckan, men aldrig (regelmässigt) därifrån eftersom bussen gick tom åter till Björknäs efter ankomst Aspvik.
Det stämmer Karsten. 6095 kom senare till Björknäs var troligen i Botkyrka först & 6102 fördes över till Täby.
			
 
			
			
				Citat från: Niclas Andersson skrivet 20 december 2007, 11:30:29 AM
Anledningen till det röda SL-märket och gardinerna var att den gick som personlig vagn till en kvinna som hade sina egna idéer om "sin" buss. Man kan lugnt påstå att kvinnan ifråga var mycket speciell i sin karaktär och skulle ha saker och ting på sitt sätt.
Min egen erfarenhet av denna buss var att den gick bra men topparna var helt slut som gjorde att den slukade massvis med kylvätska och att kvinnan i fråga inte uppskattade att någon annan körde den vilket gjorde att jag givetvis var tvungen att ta ut den på ett kväll/nattsjobb som snurrade ca fem varv i hennes bostadsområde  :D.
Jag hörde dock aldrig några kommentaren från henne om detta.
//Niclas
Är det någon som vet om det finns några personliga vagnar inom SL-trafiken i dagsläget?
			
 
			
			
				Citat från: Marc skrivet 21 december 2007, 16:38:42 PM
Hehe...var det inte 6095 som hade ATR och som någon viss trafikledare bryskt satte ut veckans alla dagar?
Favoriterna i serien var nog 6097,6100 och 6101 (första ledvagn jag körde). 
6102 hamnade för övrigt i Täbyom jag minns rätt.
Hehe, nja det var 6097 (också ATR) som fick rulla ut även på helger. Men den vagnen var & andra sidan faktiskt riktigt bra att köra men våran käre nattvagnmästare tyckte tyvärr ändå att den inte behövde rulla på helger :)
//Niclas
			
 
			
			
				Citat från: Oskar A skrivet 21 december 2007, 17:03:31 PM
Är det någon som vet om det finns några personliga vagnar inom SL-trafiken i dagsläget?
Busslink Söderort var väl sist ut att aveckla detta. De vagnar som vart de sista att vara personliga var 2119, 5280 & 5281....
			
 
			
			
				Citat från: Kvarne skrivet 21 december 2007, 17:20:44 PM
Busslink Söderort var väl sist ut att aveckla detta. De vagnar som vart de sista att vara personliga var 2119, 5280 & 5281....
I en annan tråd nämns 6651 som personlig vagn.
			
 
			
			
				Citat från: Niclas Andersson skrivet 21 december 2007, 17:18:10 PM
Hehe, nja det var 6097 (också ATR) som fick rulla ut även på helger. Men den vagnen var & andra sidan faktiskt riktigt bra att köra men våran käre nattvagnmästare tyckte tyvärr ändå att den inte behövde rulla på helger :)
//Niclas
Men innan alla H23or kom så var det ju bara 6095-6097,4223 och 6413-6416 som var ATR-utrustade. Dessa bussar var de som tursattes först, och på de omlopp som haft minst ATR-utsättningar under tidtabellsperioden. Däremot kunde ju alltsom oftast 6095 sättas ut till mindre populära förare, de andra ATR-vagnarna var trots allt rätt OK vad jag minns.
			
 
			
			
				Citat från: Kvarne skrivet 21 december 2007, 17:20:44 PM
Busslink Söderort var väl sist ut att aveckla detta. De vagnar som vart de sista att vara personliga var 2119, 5280 & 5281....
Har du fått detta bekräftat på något sett?? tror nämligen inte att de stämmer, de finns säkerligen många personliga vagnar idag och kommer säkert att göra så även i framtiden
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 december 2007, 11:38:23 AM
4223..hugaligen.
//Lars
Jag tyckte inte 4223 var så illa att köra. Värre var det med 4221 som hade otroligt dålig svängradie åt vänster och 4225 som hade en motorfläkt som lät liknande ett luft intag på en finlandsfärja.
//Niclas
			
 
			
			
				Vad är ATR för något? 
//Simon
			
			
			
				Automatisk TrafikantRäkning.
			
			
			
				Kul med dessa personliga omdömen och smeknamn (öknamn) på bussindivider. Gärma mera sådant! 
Salig farsan berättade om bussar på sin tid, en av de västa var BSS 166, som kallades "Onkel Toms stuga" då det bara var bekymmer med den bussen, efter att den fått ny kaross efter en krock. 
Så alla ni bussförare och mekar, berätta om era bussar, favoriter och hatobjekt, och vad ni kallar dem!