SVT: LKAB testade elbuss i gruvmiljö (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lkab-testade-elbuss-i-gruvmiljo).
LKAB: Elbuss testas i Malmberget (https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/lokala-nyheter/elbuss-testas-i-malmberget/?aid=5268).
			
			
			
				Citat från: Lulebussen skrivet 25 december 2019, 01:45:16 AM
SVT: LKAB testade elbuss i gruvmiljö (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lkab-testade-elbuss-i-gruvmiljo).
LKAB: Elbuss testas i Malmberget (https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/lokala-nyheter/elbuss-testas-i-malmberget/?aid=5268).
Man får hoppas att de har funderat på säkerheten, en batteribrand i en buss under jord lär inte vara en rolig historia att lösa. I stockholm var det en batteribrand i ett arbetslok i tunnelbana, https://rib.msb.se/Filer/pdf/26481.pdf (https://rib.msb.se/Filer/pdf/26481.pdf). Det blev en svår insats.
			
 
			
			
				Citat från: igel skrivet 25 december 2019, 06:23:55 AM
Man får hoppas att de har funderat på säkerheten, en batteribrand i en buss under jord lär inte vara en rolig historia att lösa. I stockholm var det en batteribrand i ett arbetslok i tunnelbana, https://rib.msb.se/Filer/pdf/26481.pdf (https://rib.msb.se/Filer/pdf/26481.pdf). Det blev en svår insats.
Så du menar att en brand i ett dieselfordon under jord är bättre då?
			
 
			
			
				Citat från: bjorn.lovdahl skrivet 26 december 2019, 22:23:16 PM
Så du menar att en brand i ett dieselfordon under jord är bättre då?
Den är ju i alla fall betydligt enklare att släcka. Batteribränder är svåra, och behövs ofta kylas länge. Här är en tysk lösning för personbilar, efter den initiala släckningsfasenhttps://www.youtube.com/watch?v=xZFMTurnHHc (https://www.youtube.com/watch?v=xZFMTurnHHc).
antar att man inte har en sådan jättevariant stående i gruvan.
			
 
			
			
				Överlag är bränder i undermarksanläggningar något man oroar sig för generellt. Batteridrift (liksom gas) vållar sedan extra huvudbry då räddningstjänsterna [i Sverige] m.fl. än så länge har mycket begränsade erfarenheter av att bekämpa sådana fordonsbränder. Brandbekämpning i dieselfordon finns det däremot en helt annan erfarenhet av. 
			
			
			
				Den tanken med en "kyllåda" är bra. Men hur hanterar man tunga fordon? 
Batterikapaciteten i bussar och lastbilar är skyhögt över vad som sitter i
dagens personbilar. Får man intern kortslutning och termisk rusning i ett 
buss- eller lastbilsbatteri så har brandkåren bekymmer. Ett sådant fordon 
går knappast att sänka ner i en vattenfylld låda.    
Väl  att märka, den primära brandorsaken behöver inte vara batteriet. En 
kortslutning i elsystemet var som helst kan starta en brand. När den branden 
når batteriet så är det kört i alla fall. Moderna bussar har stora och komplicerade 
elinstallationer som då och då förorsakar brand även i dagens bussar.