Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 15 december 2019, 13:25:30 PM

Titel: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 december 2019, 13:25:30 PM
(https://i.postimg.cc/wB5PG5qK/Almgrens-YKE542-Taby-kyrkby-stn-20191215-A.jpg) (https://postimg.cc/gwJNwZL4)

Här kommer två bilder från premiärdagen för nya linje 611X i Täby kyrkby.

(https://i.postimg.cc/Bvfkp7Gc/Almgrens-YKE542-Taby-kyrkby-20191215.jpg) (https://postimg.cc/5XpsN3y6)

Tydligen är det inte Arriva själva som är direkt trafikutövera utan underentreprenören(?) Almgrens. Det kanske är effektivare/billigare än att ha mindre bussar i egen regi.

Notera att lösa linje- & destinationsskylar i plast är tillbaka.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 16 december 2019, 06:45:27 AM
Påpassligt, jag tänkte ge mig dit i veckan för att kolla hur det ser ut men du var snabbare.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 december 2019, 08:12:48 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 december 2019, 06:45:27 AM
Påpassligt, jag tänkte ge mig dit i veckan för att kolla hur det ser ut men du var snabbare.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Tack! Jag hade vägarna förbi och kom på att det var tidtabellsskifte samma dag. Vid den nya busstationen vid Täby kyrkby stn har varje linje fått egen refug och hållplatsskylt, 611, 611X och 616, med nosen mot järnvägen till.

Jag tyckte föraren hade Arrivajacka på sig, men kan ha sett fel.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 16 december 2019, 09:30:25 AM
Då förstår jag varför den bussen stod inne på Täby-depån i söndags.

Ser ut som en förare med Arrivauniform.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: mister_omsi skrivet 16 december 2019, 11:00:30 AM
På 611X är det Almgrens buss men Arrivas chaufförer  ;)
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: igel skrivet 16 december 2019, 18:03:17 PM
Citat från: Mr.Omsi skrivet 16 december 2019, 11:00:30 AM
På 611X är det Almgrens buss men Arrivas chaufförer  ;)
Lär bli ändring på det mot slutet av veckan, vems förare och vems bussar som ska rulla vet jag inte. Almgrens med Almgrens?
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Buzzlover skrivet 16 december 2019, 19:26:28 PM
Det intressanta i det hela är att denna minibuss har en entré av de smalare lagen samt två/tre trappsteg vid ingång, hur blir det när rullstolsbundna kommer eller barnvagnar? Detta känns inte så värsta planerat...
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: igel skrivet 16 december 2019, 20:02:37 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 16 december 2019, 19:26:28 PM
Det intressanta i det hela är att denna minibuss har en entré av de smalare lagen samt två/tre trappsteg vid ingång, hur blir det när rullstolsbundna kommer eller barnvagnar? Detta känns inte så värsta planerat...
Var aldrig firsta hands valet.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 december 2019, 07:34:22 AM
Hej,

Tack för era svar. Då har Arriva alltså inte beslutat hur den slutgiltiga vagnlösningen för 611X ser ut. Det kan alltså bli så att man kör "egen" buss i slutändan, precis som med linje 350 som körs av mindre bussar i SL-utförande?
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 17 december 2019, 09:04:32 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 december 2019, 07:34:22 AM
Hej,

Tack för era svar. Då har Arriva alltså inte beslutat hur den slutgiltiga vagnlösningen för 611X ser ut. Det kan alltså bli så att man kör "egen" buss i slutändan, precis som med linje 350 som körs av mindre bussar i SL-utförande?

Det vet vi ju inte. Att vi förare inte vet, betyder inte att Arriva inte vet.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 december 2019, 09:26:16 AM
Citat från: buskörare skrivet 17 december 2019, 09:04:32 AM
Det vet vi ju inte. Att vi förare inte vet, betyder inte att Arriva inte vet.

Ser med spänning fram emot hur det blir.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 17 december 2019, 15:02:43 PM
Från och med imorgon kör vi med egen minibuss.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 december 2019, 18:34:14 PM
Citat från: buskörare skrivet 17 december 2019, 15:02:43 PM
Från och med imorgon kör vi med egen minibuss.

Tack för uppgiften! Vet du vilken buss det blir (inv.nr. eller reg.nr)?
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 17 december 2019, 19:27:59 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 december 2019, 18:34:14 PM
Tack för uppgiften! Vet du vilken buss det blir (inv.nr. eller reg.nr)?

Tyvärr inte.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 18 december 2019, 08:42:12 AM
Citat från: buskörare skrivet 17 december 2019, 19:27:59 PM
Tyvärr inte.

Ok, tack. Då får vi se vad det blir för buss.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Buzzlover skrivet 19 december 2019, 08:25:44 AM
Citat från: buskörare skrivet 17 december 2019, 19:27:59 PM
Tyvärr inte.
7300 blir det som flyttas från Ekerö även om 7500 var tänkt från början.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 december 2019, 16:17:10 PM
Så vad ersätter 7301 eller 7302 om en av dessa pajar? Går det att köra 7500 på Jundfrusundsfärjan?
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Nico skrivet 19 december 2019, 18:01:05 PM
Klarar 7500 normalt att användas på färjan till Adelsö så bör inte färjan till Slagsta vara något problem.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Buzzlover skrivet 19 december 2019, 18:43:59 PM
Citat från: Nico skrivet 19 december 2019, 18:01:05 PM
Klarar 7500 normalt att användas på färjan till Adelsö så bör inte färjan till Slagsta vara något problem.
Det är just det som jag funderar på, SL fick väl en maxvikt på färjan i och med 350:s start och 7500 väger ju betydligt mer.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Tommy E skrivet 19 december 2019, 22:00:12 PM
Citat från: Nico skrivet 19 december 2019, 18:01:05 PM
Klarar 7500 normalt att användas på färjan till Adelsö så bör inte färjan till Slagsta vara något problem.

Citat från: Buzzlover skrivet 19 december 2019, 18:43:59 PM
Det är just det som jag funderar på, SL fick väl en maxvikt på färjan i och med 350:s start och 7500 väger ju betydligt mer.

Såvitt jag har hört är det färjeläget på Slagstasidan som är problemet. Där är det som en liten "backe" upp på land från sjön, vilket gör att fordon med långa överhäng riskerar att fastna. Speciellt nu när det är ovanligt högt vattenstånd är risken extra stor. Just nu ligger färjan så högt att det blir som en "grop", där man först måste köra nedför färjans fällbara klaff och sedan uppför den lilla backen på land. På informationsskyltarna vid färjelägena avråder man låga och tunga fordon från att använda färjeleden så länge vattnet är så här högt. Tyvärr har jag inte sett hur det är vid Adelsöleden, men förmodligen fungerar det bättre eftersom färjelägena inte lutar lika mycket där.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 20 december 2019, 08:47:31 AM
Citat från: Buzzlover skrivet 19 december 2019, 08:25:44 AM
7300 blir det som flyttas från Ekerö även om 7500 var tänkt från början.

Intressant! Tack för uppgiften!
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Buzzlover skrivet 20 december 2019, 19:01:53 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 december 2019, 08:47:31 AM
Intressant! Tack för uppgiften!
Den är ute nu, fotade den idag vid stationen, dock har de inte lagt in destinationen i bussens skyltningssystem ännu så de ser ganska tråkigt ut när den kör runt som Ej i trafik med en knappt synlig papperskylt :-\
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 december 2019, 21:32:44 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 19 december 2019, 18:43:59 PM
Det är just det som jag funderar på, SL fick väl en maxvikt på färjan i och med 350:s start och 7500 väger ju betydligt mer.

Det finns väl ingen generell maxvikt på färjan eller på någon annan vanlig vägfärja som drivs av Trafikverket

På Ekeröleden går det alldeles utmärkt att köra med en buss på 20 ton eller ett grusekipage på 60 ton.

Det vissa enklare linjebussar har problem med är möjligheten (eller bristen på möjlighet) att höja bussen vid på och avkörning vid visst vattenstånd, i normalfallet har jag inget minne av att något av lägena (Slagsta/Jungfrusund) utgör något besvär alls med en stor buss.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 21 december 2019, 11:41:52 AM
Citat från: Buzzlover skrivet 20 december 2019, 19:01:53 PM
Den är ute nu, fotade den idag vid stationen, dock har de inte lagt in destinationen i bussens skyltningssystem ännu så de ser ganska tråkigt ut när den kör runt som Ej i trafik med en knappt synlig papperskylt :-\

Tack! Då ska jag svänga förbi och ta en bild vid ett tillfälle.  :)
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Buzzlover skrivet 22 december 2019, 12:39:32 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 december 2019, 21:32:44 PM
Det finns väl ingen generell maxvikt på färjan eller på någon annan vanlig vägfärja som drivs av Trafikverket

På Ekeröleden går det alldeles utmärkt att köra med en buss på 20 ton eller ett grusekipage på 60 ton.

Det vissa enklare linjebussar har problem med är möjligheten (eller bristen på möjlighet) att höja bussen vid på och avkörning vid visst vattenstånd, i normalfallet har jag inget minne av att något av lägena (Slagsta/Jungfrusund) utgör något besvär alls med en stor buss.
Det har du helt rätt i, men jag är ändå rätt säker på att de finns en maxvikt på bussen som fick trafikera 350, annars kan jag nästan svära på att Arriva inte hade köpt in nya Mercedes Sprinter minibussar bara för att linjen är en "testlinje"
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Nico skrivet 22 december 2019, 12:58:29 PM
Frågan är i så fall vem eller vad som kan ha krävt det? Sedan är väl inte "maxvikt" ett generellt begrepp, i alla fall inte när man talar om vikter i denna typ av sammanhang? Inte heller om man talar om totalvikt, dvs. tjänstevikt plus maxlast, så torde detta (som Lars-Håkan_E skriver) med bussfordonens vikt vara ett problem ens med en normalbuss på en av Trafikverkets färjor.

Det enda som jag kan se som kan begränsa användande av en normalbuss är dels detta med lutning (och ev. islagsrisk överhäng) vid embarkering och debarkering, men det borde som sagt gå genom att man höjer bussen vid de tillfällena. Sedan är det som sagt brist på plats för ytterligare busstrafik i Fittja C och detta sammantaget med att det faktiskt är ett försök kan nog vara det som gjort att man valt midibussar. Frågan är väl även om Arriva verkligen köpt fordonen eller bara brukar dem via leasing?
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 22 december 2019, 13:32:56 PM
Citat från: Nico skrivet 22 december 2019, 12:58:29 PM
Frågan är i så fall vem eller vad som kan ha krävt det? Sedan är väl inte "maxvikt" ett generellt begrepp, i alla fall inte när man talar om vikter i denna typ av sammanhang? Inte heller om man talar om totalvikt, dvs. tjänstevikt plus maxlast, så torde detta (som Lars-Håkan_E skriver) med bussfordonens vikt vara ett problem ens med en normalbuss på en av Trafikverkets färjor.

Det enda som jag kan se som kan begränsa användande av en normalbuss är dels detta med lutning (och ev. islagsrisk överhäng) vid embarkering och debarkering, men det borde som sagt gå genom att man höjer bussen vid de tillfällena. Sedan är det som sagt brist på plats för ytterligare busstrafik i Fittja C och detta sammantaget med att det faktiskt är ett försök kan nog vara det som gjort att man valt midibussar. Frågan är väl även om Arriva verkligen köpt fordonen eller bara brukar dem via leasing?

Åtminstone 7300 ägs av Arriva enligt Transportstyrelsen.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Nico skrivet 22 december 2019, 14:00:07 PM
Citat från: buskörare skrivet 22 december 2019, 13:32:56 PM
Åtminstone 7300 ägs av Arriva enligt Transportstyrelsen.

Nja, på TS fordonsuppgifter så står det väl »ägare/brukare« initialt? I övrigt står det sedan bara »brukare« vilket inte säger något om ägarförhållande på så vis.

På TS hemsida kan man även läsa följande just om man går in under »brukare«. "Antal brukare som varit registrerade som ägare till fordonet sedan det ställdes på för första gången. Brukare är oftast likställt med ägare till fordonet, men om fordonet är ett leasingfordon är leasinggivaren ägare till fordonet och brukaren den som leasar fordonet." Alltså, så är det inget explicit som säger om dessa MB Sprintrar är ägda eller leasade.

Förutom ovanstående så finns ytterligare ett tillägg (även om TS inte skriver ut det) och rör fordon som är leasade eller på avbetalning. Oavsett vem/vilka som då står som »brukare« så är fordonet normalt försett med en s.k. leasings- eller försäljningsspärr för att förhindra överlåtelse av fordonet. Brukar kunna kollas via telefon.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 22 december 2019, 14:11:38 PM
Ofta står det dock under 'Sammanfattning' (översta rutan när man söker på nätet) 'Upplysningar Leasing' längst ned till höger (tror det står så gott som alltid på Keolis vagnar), på 7300 står inget där. Men om detta är något som alltid står om de är leasade eller om det är något som kan men inte måste stå på ett leasad fordon vet jag inte.

/Måns
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 22 december 2019, 14:37:53 PM
Citat från: Nico skrivet 22 december 2019, 14:00:07 PM
Nja, på TS fordonsuppgifter så står det väl »ägare/brukare« initialt? I övrigt står det sedan bara »brukare« vilket inte säger något om ägarförhållande på så vis.

På TS hemsida kan man även läsa följande just om man går in under »brukare«. "Antal brukare som varit registrerade som ägare till fordonet sedan det ställdes på för första gången. Brukare är oftast likställt med ägare till fordonet, men om fordonet är ett leasingfordon är leasinggivaren ägare till fordonet och brukaren den som leasar fordonet." Alltså, så är det inget explicit som säger om dessa MB Sprintrar är ägda eller leasade.

Förutom ovanstående så finns ytterligare ett tillägg (även om TS inte skriver ut det) och rör fordon som är leasade eller på avbetalning. Oavsett vem/vilka som då står som »brukare« så är fordonet normalt försett med en s.k. leasings- eller försäljningsspärr för att förhindra överlåtelse av fordonet. Brukar kunna kollas via telefon.

Nja, jag tycker det är ganska tydligt i appen om det är ett leaaingfordon. Står längst ner på första sidan man kommer in på. Går man sen in på fliken grunddata, så får man reda på leasinggivare också.
Är man osäker, så kan man ringa 0771141516, det numret har jag använt mig av långt innan appen kom.
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Tommy E skrivet 16 januari 2020, 09:18:28 AM
Idag går 7300 på linje 350 igen. 7302 var ur trafik även igår, och nu verkar man ha tagit in 7300 för att slippa ställa in fler turer. Frågan är då vad som går på 611X istället. 7500??
Titel: SV: Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019
Skrivet av: Tommy E skrivet 16 januari 2020, 22:16:16 PM
På kvällen idag trafikerades 350 istället av Almgrens-bussen som tidigare gick på 611X! Bilden blev inte direkt något att skryta med, men jag är i alla fall glad att jag fick en någorlunda skarp bild med 1/5 sekunds slutartid... ;)

(http://tommy.enefalk.se/reportage/2020/01/16/bild1.jpg)