(https://i.postimg.cc/pdv0CW96/CFHuga-Okt74-Web.jpg)
CF utsatta under högtrafiken har kommit in till Huga i okt 1974.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 31 oktober 2019, 11:03:55 AM
CF utsatta under högtrafiken har kommit in till Huga i okt 1974.
Mvh Gunnar
Tack för ditt trevliga foto.
Mvh zjbus
Citat från: Gunnar D skrivet 31 oktober 2019, 11:03:55 AM
(https://i.postimg.cc/pdv0CW96/CFHuga-Okt74-Web.jpg)
CF utsatta under högtrafiken har kommit in till Huga i okt 1974.
Mvh Gunnar
Det här gillar jag! En stämningsfull bild som känns så tidstypisk :D
Helt klart verkar CF dominera i Huddinge 1974. Men längst till höger ser man faktiskt sidan på en Capitol. Så var det dessa två modeller som gällde i Huddinge 1974? Alltså mest CF men sedan några Capitoler också?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 november 2019, 05:31:46 AM
Det här gillar jag! En stämningsfull bild som känns så tidstypisk :D
Helt klart verkar CF dominera i Huddinge 1974. Men längst till höger ser man faktiskt sidan på en Capitol. Så var det dessa två modeller som gällde i Huddinge 1974? Alltså mest CF men sedan några Capitoler också?
Tack, sedan början av 1974 fanns det också ett antal H56, osäker på hur många men kanske något dussin/tjog.
/Gunnar
Tack för en trevlig bild som väcker gamla minnen till liv! Jag började min bussförarkarriär i Huddingegraget i oktober 1964 då jag precis hade muckat från värnplikten och fick jobb som busstvättare. Det blev några veckor med tvättning uppblandat med övningskörning. Den 11 november körde jag upp för busskortet och klarade mig. Bussen var SJ CF 3443. Det blev sedan lite drygt 10 år som bussförare innan jag gick över till att framföra tåg i januari 1975.
M v h
Ingwar
Citat från: Gunnar D skrivet 31 oktober 2019, 11:03:55 AM
(https://i.postimg.cc/pdv0CW96/CFHuga-Okt74-Web.jpg)
CF utsatta under högtrafiken har kommit in till Huga i okt 1974.
Mvh Gunnar
När jag tittar mer på den här trevliga bilden på alla dessa CF+en Capitol så gör jag en liten upptäckt.
Bussen som man kan se allra länst till vänster som står allra närmast stängslet verkar ha stolar med höga ryggstöd. Det ser faktiskt ut som om det vore en klassisk CF med Arlandastolar. Visst ser jag rätt när jag tycker att det ser ut som om den bussen har stolar med höga ryggstöd? Kan det till och med vara så att detta är en äkta klassisk Arlandabuss? :D
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 november 2019, 02:13:38 AM
Tack för en trevlig bild som väcker gamla minnen till liv! Jag började min bussförarkarriär i Huddingegraget i oktober 1964 då jag precis hade muckat från värnplikten och fick jobb som busstvättare. Det blev några veckor med tvättning uppblandat med övningskörning. Den 11 november körde jag upp för busskortet och klarade mig. Bussen var SJ CF 3443. Det blev sedan lite drygt 10 år som bussförare innan jag gick över till att framföra tåg i januari 1975.
M v h
Ingwar
Tack för info, 3443 blev tydligen kortlivad, avreg 680606 för skrot. Vad hände denna?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2019, 05:54:07 AM
Bussen som man kan se allra länst till vänster som står allra närmast stängslet verkar ha stolar med höga ryggstöd. Det ser faktiskt ut som om det vore en klassisk CF med Arlandastolar. Visst ser jag rätt när jag tycker att det ser ut som om den bussen har stolar med höga ryggstöd? Kan det till och med vara så att detta är en äkta klassisk Arlandabuss? :D
Där var du skarpögd, bör vara en vagn i serien 648x tror jag. Kanske har den gått som båtbuss till Nynäshamn eftersom den är skyltad "SL"?
/Gunnar
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2019, 05:54:07 AM
Bussen som man kan se allra länst till vänster som står allra närmast stängslet verkar ha stolar med höga ryggstöd. Det ser faktiskt ut som om det vore en klassisk CF med Arlandastolar. Visst ser jag rätt när jag tycker att det ser ut som om den bussen har stolar med höga ryggstöd? Kan det till och med vara så att detta är en äkta klassisk Arlandabuss? :D
Den verkar ha regnr ABG423 och ska då vara H65A 6489.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 03 november 2019, 15:36:26 PM
Den verkar ha regnr ABG423 och ska då vara H65A 6489.
/Gunnar
Ursprungligen SJ 3619 och därefter 4089 om den genomgick en helombyggnad.
Mvh zjbus
Citat från: Gunnar D skrivet 03 november 2019, 15:36:26 PM
Den verkar ha regnr ABG423 och ska då vara H65A 6489.
/Gunnar
Citat från: zjbus skrivet 03 november 2019, 15:59:58 PM
Ursprungligen SJ 3619 och därefter 4089 om den genomgick en helombyggnad.
Mvh zjbus
Då är det alltså inte en fd Arlandabuss? Utan en annan CF med stolar med höga ryggstöd?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2019, 20:01:00 PM
Då är det alltså inte en fd Arlandabuss? Utan en annan CF med stolar med höga ryggstöd?
Vet inte vad du menar med f.d. Arlandabuss, tror alla AB Storstockholms Lokaltrafiks CF förvärvades från SJ Buss 1969 när SJ Buss försvann från Stockholm p.g.a. uppköp av AB Storstockholms Lokaltrafik.
När flygtrafiken flyttade till stor del av den alltså från Bromma till Arlanda så körde SJ med CF bussar flygresenärer. Det introducerades så kallade Arlandasäten och bussar med högre utväxling på bakaxeln.
Vilka bussar som SJ använde sig av är jag lite osäker på. Men dörrarna var Vänster 1-1-0
och troligen höga säten.
En uppgift gör gällande att följande användes: 3461-3462,3466-3469,3472-3475,3480-3481.Det går att ha V1-0-0 om det står stolar vid dörren. Det fanns även guidemikrofon.
Om några bussar ur serien ,högertrafik, 084-243 var avsedda för flygbusstrafik vet jag inte. Denna serie tog SL över 1 maj 1969 (alltså för 50 år sedan)
Bussarna 6482-6512 verkar ha dubbla dörrar baktill i högertrafikutförande. Vad jag kan minnas hade 4078 dörr 1-2-0.
Alltså SJ bussar 3603-3608 blev 4073-4075 plac någonstans i Norrköping blg och 4076-7078 placerades i Skövde tätortstrafik men omplacerades till Uddevalla,Halmstad och Borås (Kinna)1976 ( i samband med omstrukturering av gränserna inom Skaraborgs blg).
Resterade bussar 3609-3642 byggdes om till högertrafik och blev 4079-4112. Till SL och nr6479-6512 (källa SL vagnritning)
Om jag fattat några personer rätt , bla Ulf Essen, så hade SJ även bussar som gick på insidan av Arlanda.
Så SJ överlät bussar till SL 1 maj 1969. Sedan kan det hända att säten byttes ut. Det kan till och med hända att andra säten med höga ryggar monterades in. Men det vet jag inte så mycket om i detalj. Jag vet inte heller om SL tog över CF från andra företag med höga säten.
Troligen är det så att det byttes säten i bussar. SJ hade ett visst överskott själva eftersom vissa av mopederna och BF76 med Arlandasäten fick dessa utbytta mot äldre CF säten (soffa säten). SJ bussar som blev H82 var avsedda för Arlandatrafiken och innan dessa ankom bör ovan CF gått på Arlanda (de med mikrofon).
Citat från: S Svensson skrivet 03 november 2019, 23:02:42 PM
När flygtrafiken flyttade till stor del av den alltså från Bromma till Arlanda så körde SJ med CF bussar flygresenärer. Det introducerades så kallade Arlandasäten och bussar med högre utväxling på bakaxeln.
Vilka bussar som SJ använde sig av är jag lite osäker på. Men dörrarna var Vänster 1-1-0
och troligen höga säten.
En uppgift gör gällande att följande användes: 3461-3462,3466-3469,3472-3475,3480-3481.Det går att ha V1-0-0 om det står stolar vid dörren. Det fanns även guidemikrofon.
Om några bussar ur serien ,högertrafik, 084-243 var avsedda för flygbusstrafik vet jag inte. Denna serie tog SL över 1 maj 1969 (alltså för 50 år sedan)
Bussarna 6482-6512 verkar ha dubbla dörrar baktill i högertrafikutförande. Vad jag kan minnas hade 4078 dörr 1-2-0.
Alltså SJ bussar 3603-3608 blev 4073-4075 plac någonstans i Norrköping blg och 4076-7078 placerades i Skövde tätortstrafik men omplacerades till Uddevalla,Halmstad och Borås (Kinna)1976 ( i samband med omstrukturering av gränserna inom Skaraborgs blg).
Resterade bussar 3609-3642 byggdes om till högertrafik och blev 4079-4112. Till SL och nr6479-6512 (källa SL vagnritning)
Om jag fattat några personer rätt , bla Ulf Essen, så hade SJ även bussar som gick på insidan av Arlanda.
Så SJ överlät bussar till SL 1 maj 1969. Sedan kan det hända att säten byttes ut. Det kan till och med hända att andra säten med höga ryggar monterades in. Men det vet jag inte så mycket om i detalj. Jag vet inte heller om SL tog över CF från andra företag med höga säten.
Troligen är det så att det byttes säten i bussar. SJ hade ett visst överskott själva eftersom vissa av mopederna och BF76 med Arlandasäten fick dessa utbytta mot äldre CF säten (soffa säten). SJ bussar som blev H82 var avsedda för Arlandatrafiken och innan dessa ankom bör ovan CF gått på Arlanda (de med mikrofon).
Tack för intressant information. Även 3446 har varit utrustad med Arlandastolar, källa samlingsportalen:
https://digitaltmuseum.se/021018069476/kombinerad-linje-och-turistbuss-vagbuss-statens-jarnvagar-sj-cf-65-61-3446
https://digitaltmuseum.se/021018069472/kombinerad-linje-och-turistbuss-vagbuss-sj-cf-65-61-3446-utrustad-med-arlandastola
Mvh zjbus
Förutom 6489 hade 6486 och 6492(lite osäker) och kanske ytterligare någon de höga ryggstöden i högertrafik. 6486 och 6489 blev efter försäljning kvar i SL-trafiken som "charterbussar" några år mot slutet av 70-talet.
/Hasse
Jag tror att SJ hade bussarna 3443-3444,3446,3448-3449,3454 utöver de jag räknat upp tidigare.
Ni som vill kan ju titta på fotot från 1962 på 3446. Vad ser Ni då ? Destinationsskylten ! CF6561 som gick utanför tätorter hade skylt med namn.
Gör en jämförelse med bilden. Jag vill minnas att bakre skylten saknas på de bussar som har namnskylt istället för nummerskylt.
Om det är så att bussen med "SL" i bakre skylt är jag osäker på inredningen. Något säger mig att inredningen är utbytt. Men vad säger Ni andra ?
Sedan till bilden på samlingsportalen. Fotografen som SJ-Nytt hade utöver Seved Walter hette John Hyltskog om jag nu minns rätt. Han var tidigare förare av dressiner i Borås och verksam på banavdelningen där.
Citat från: S Svensson skrivet 04 november 2019, 10:32:27 AM
Jag tror att SJ hade bussarna 3443-3444,3446,3448-3449,3454 utöver de jag räknat upp tidigare.
Ni som vill kan ju titta på fotot från 1962 på 3446. Vad ser Ni då ? Destinationsskylten ! CF6561 som gick utanför tätorter hade skylt med namn.
Gör en jämförelse med bilden. Jag vill minnas att bakre skylten saknas på de bussar som har namnskylt istället för nummerskylt.
Om det är så att bussen med "SL" i bakre skylt är jag osäker på inredningen. Något säger mig att inredningen är utbytt. Men vad säger Ni andra ?
Sedan till bilden på samlingsportalen. Fotografen som SJ-Nytt hade utöver Seved Walter hette John Hyltskog om jag nu minns rätt. Han var tidigare förare av dressiner i Borås och verksam på banavdelningen där.
Stort tack för din kompletterande information, menar du fotografierna som jag länkade till från Samlingsportalen så är dom enligt uppgift där från 1963 och fotograferade av
John Hylterskog, då var bussen fabriksny, sitter ju t.o.m. rödplåtar på den så sätena är fabriksmonterade.
Citat från: zjbus skrivet 04 november 2019, 00:58:32 AM
Tack för intressant information. Även 3446 har varit utrustad med Arlandastolar, källa samlingsportalen:
https://digitaltmuseum.se/021018069476/kombinerad-linje-och-turistbuss-vagbuss-statens-jarnvagar-sj-cf-65-61-3446
https://digitaltmuseum.se/021018069472/kombinerad-linje-och-turistbuss-vagbuss-sj-cf-65-61-3446-utrustad-med-arlandastola
Mvh zjbus
Jag tycker att dessa Scania CF var väldigt tjusiga med sina Arlandastolar :D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 november 2019, 14:33:30 PM
Jag tycker att dessa Scania CF var väldigt tjusiga med sina Arlandastolar :D
Scania Vabis CF var väldigt tjusiga även med normala stolar, länk från Samlingsportalen SJ Buss 0098:
https://digitaltmuseum.se/021018171233/statens-jarnvagar-sj-buss-0098
Citat från: zjbus skrivet 04 november 2019, 16:03:34 PM
Scania Vabis CF var väldigt tjusiga även med normala stolar, länk från Samlingsportalen SJ Buss 0098:
https://digitaltmuseum.se/021018171233/statens-jarnvagar-sj-buss-0098
Jag håller med om att de var fina. Men jag tycker dessa Scania CF var extra eleganta med sina Arlandastolar. De känns liksom lite förfinade så att säga :D
https://digitaltmuseum.se/021018069476/kombinerad-linje-och-turistbuss-vagbuss-statens-jarnvagar-sj-cf-65-61-3446
https://digitaltmuseum.se/021018069472/kombinerad-linje-och-turistbuss-vagbuss-sj-cf-65-61-3446-utrustad-med-arlandastola
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 november 2019, 18:10:01 PM
Jag håller med om att de var fina. Men jag tycker dessa Scania CF var extra eleganta med sina Arlandastolar. De känns liksom lite förfinade så att säga :D
https://digitaltmuseum.se/021018069476/kombinerad-linje-och-turistbuss-vagbuss-statens-jarnvagar-sj-cf-65-61-3446
https://digitaltmuseum.se/021018069472/kombinerad-linje-och-turistbuss-vagbuss-sj-cf-65-61-3446-utrustad-med-arlandastola
Ok och fabrikatet var Scania-Vabis fram till 1968 då Scania och Saab förenades, i samband med det så försvann namnet Vabis liksom bussen CF redan hade gjort då.
Det finns inga varken bussar eller lastbilar tillverkade före 1968 som heter Scania, samtliga heter alltså Scania-Vabis och alla tillverkade 1968 eller senare heter Scania.
Mvh zjbus
Citat från: zjbus skrivet 04 november 2019, 14:06:08 PM
Stort tack för din kompletterande information, menar du fotografierna som jag länkade till från Samlingsportalen så är dom enligt uppgift där från 1963 och fotograferade av
John Hylterskog, då var bussen fabriksny, sitter ju t.o.m. rödplåtar på den så sätena är fabriksmonterade.
Banbiträde 406 John Viktor Hyltskog född 1911-05-27 hette i vilket fall Hyltskog, enl förteckning över personal, sid 507 av Avlöningsstat 1 jan 1949.
Jag skall titta över när den 3446 är byggd.
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=3446&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false
Citat från: S Svensson skrivet 04 november 2019, 20:20:01 PM
Banbiträde 406 John Viktor Hyltskog född 1911-05-27 hette i vilket fall Hyltskog, enl förteckning över personal, sid 507 av Avlöningsstat 1 jan 1949.
Jag skall titta över när den 3446 är byggd.
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=3446&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false
Vi pratar nog inte om samma person, under fotografiet på 3446 står det så här:
Historik
•
o Fotografering 1963
o FOTOGRAF Hylterskog, John
o
o Accession
o FÖRVÄRVAT FRÅN SJ Press
Ange en kommentar eller föreslå ändringar
https://digitaltmuseum.se/021018067285/fotograf-john-hyltskog-john-hylterskog/media?slide=0
https://digitaltmuseum.se/021018071852/jvmkbdb13398-01
Får man tro Arne Hällqvist 'SJ:s busstrafik kring Stockholm' så var följande CF:ar avsedda för Arlanda-trafiken: 3291-3298 (beställda 1961) samt 3488-3497 (beställda 1962).
Vagnarna 3443, 3444, 3446, 3448, 3449 och 3474 anges som vagnar med halvturistinredning och möjlighet att sätta igen bakdörren, dessa vagnar är dock utspridda på olika depåer. Det nämns även att de något avvikande 3466, 3468, 3474 och 3480 finns i Stockholm 1964-1967, dessa torde alltså rullat de första åren någon annanstans. Av dessa vagnar är dock endast 3446, 3448, 3466 och 3468 placerade i Solna och kan kanske hjälpt till på Arlanda.
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 november 2019, 23:42:13 PM
Får man tro Arne Hällqvist 'SJ:s busstrafik kring Stockholm' så var följande CF:ar avsedda för Arlanda-trafiken: 3291-3298 (beställda 1961) samt 3488-3497 (beställda 1962).
Vagnarna 3443, 3444, 3446, 3448, 3449 och 3474 anges som vagnar med halvturistinredning och möjlighet att sätta igen bakdörren, dessa vagnar är dock utspridda på olika depåer. Det nämns även att de något avvikande 3466, 3468, 3474 och 3480 finns i Stockholm 1964-1967, dessa torde alltså rullat de första åren någon annanstans. Av dessa vagnar är dock endast 3446, 3448, 3466 och 3468 placerade i Solna och kan kanske hjälpt till på Arlanda.
/Måns
Tack för din kompletterande information.
På Samlingsportalen hittade jag 3292 och 3298 med SAS anknytning:
3292: https://digitaltmuseum.se/021018066623/statens-jarnvagar-sj-buss-3292-sas-terminalen-vid-haga-pressvisning-scania/media?slide=0
3298: https://digitaltmuseum.se/021018066651/sas-terminalen-vid-haga-pressvisning-arlanda-flygplats-pressvisning
Mvh zjbus
Citat från: Hobgoblin skrivet 04 november 2019, 10:30:36 AM
Förutom 6489 hade 6486 och 6492(lite osäker) och kanske ytterligare någon de höga ryggstöden i högertrafik. 6486 och 6489 blev efter försäljning kvar i SL-trafiken som "charterbussar" några år mot slutet av 70-talet.
/Hasse
Dessa, som väl även hade MV/FM-radio, kallades "halvturistare" inom SL Huddinge.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 06 november 2019, 16:17:55 PM
Dessa, som väl även hade MV/FM-radio, kallades "halvturistare" inom SL Huddinge.
/Gunnar
Då antar jag att du menar en äkta Blaupunkt München. Se länk:
https://www.radiomuseum.org/images/radio/blaupunkt/munchen_v_1821941.jpg
Dessa brukade sitta i CF, men även i andra bussar från den tiden, som t ex SKV-karosser :D