(https://i.postimg.cc/Njm3TjhN/B41-LVSep79-Web.jpg)
GS B41 351 har anlänt till Lilla Varholmen från Torslandaverken i sep 1979 - 40 år sedan.
Mvh Gunnar
(http://mrg1.de/images/2642.JPG)
Tio år tidigare, i juli 1969 såg det ut så här. 50 år sen alltså.
(https://i.postimg.cc/c18DgP6s/B44-CH-st76-Web.jpg)
Citat från: Mr G skrivet 06 oktober 2019, 16:15:55 PM
Tio år tidigare, i juli 1969 såg det ut så här. 50 år sen alltså.
Ja, det var fina bussar och passade bra ut till Torslanda. Här ovan samma B44 328 som Flygbuss vid Centralstationen okt 1976 - 43 år sedan.
/Gunnar
Tack för trevliga fotografier från Lilla Varholmen, 8:an i inv. nr är tydligen borta på fotot från 1969 efter endast 2 år.
Varför lackerades bussen om, fick den inte gå som flygbuss i GS lackering?
Mvh zjbus
324-328 lackerades om då linje 110 körde över Älvsborgsbron. Tanken var att folk skulle känna igen sig och veta vilken buss de skulle ta. Det skall väl påpekas att antalet åkande med speciallinjen 110 inte var så många. Det gick ju att ta linje 24 som enbart krävde två kuponger (4 före jan 1973).
Bussarna 321 och 322 hade löstagbara nackstöd och 323 var enbart lokalvagn. Dessa målades inte om utan gick i den blå färgen. Troligen levererades dessa bussar i denna färg fastän till Göteborgs Trafik AB (=Linjebuss).
Motivet att känna igen sin buss återkom jan 1990 då busslinjer slogs ihop till GL Express. De fick då röd,gul resp blå färg i fronten. Spårvagnslinjerna har haft destinationsnummer med olika färgsättning. linje 1 vit, linje 2 gul,linje 3 blå,linje 4 grön, linje 5röd ,linje 6 orange,linje 7 brun och sedan linje 8 i två färger grön och röd liksom linje 9 något blå aktig och linje 10 gulaktig (kvällslinje) samtida med linje 110. Bussarna med gul färg fick flygbussmärkning struken i sept 1977 då Landvetter flygplats togs i bruk. Linje 9 slogs sedan ihop med linje 4. Linje 9 hade vändplan vid Järntorget som togs borg. Linje 9 var en gång (till september 1967?) järnväg sista biten av sträckningen till Saltholmen.
Citat från: S Svensson skrivet 08 oktober 2019, 17:35:45 PM
324-328 lackerades om då linje 110 körde över Älvsborgsbron. Tanken var att folk skulle känna igen sig och veta vilken buss de skulle ta. Det skall väl påpekas att antalet åkande med speciallinjen 110 inte var så många. Det gick ju att ta linje 24 som enbart krävde två kuponger (4 före jan 1973).
Bussarna 321 och 322 hade löstagbara nackstöd och 323 var enbart lokalvagn. Dessa målades inte om utan gick i den blå färgen. Troligen levererades dessa bussar i denna färg fastän till Göteborgs Trafik AB (=Linjebuss).
Motivet att känna igen sin buss återkom jan 1990 då busslinjer slogs ihop till GL Express. De fick då röd,gul resp blå färg i fronten. Spårvagnslinjerna har haft destinationsnummer med olika färgsättning. linje 1 vit, linje 2 gul,linje 3 blå,linje 4 grön, linje 5röd ,linje 6 orange,linje 7 brun och sedan linje 8 i två färger grön och röd liksom linje 9 något blå aktig och linje 10 gulaktig (kvällslinje) samtida med linje 110. Bussarna med gul färg fick flygbussmärkning struken i sept 1977 då Landvetter flygplats togs i bruk. Linje 9 slogs sedan ihop med linje 4. Linje 9 hade vändplan vid Järntorget som togs borg. Linje 9 var en gång (till september 1967?) järnväg sista biten av sträckningen till Saltholmen.
Stort tack för din utförliga information. Så linje 24 som på fotografiet från 1969 var en vanlig linje som körde till Torslanda flygplats och fortsatte med det efter införandet av linje 110 men med en mer tidskrävande linjesträckning och fler stopp kan jag tänka mej?
Citat från: S Svensson skrivet 08 oktober 2019, 17:35:45 PM
324-328 lackerades om då linje 110 körde över Älvsborgsbron. Tanken var att folk skulle känna igen sig och veta vilken buss de skulle ta. Det skall väl påpekas att antalet åkande med speciallinjen 110 inte var så många. Det gick ju att ta linje 24 som enbart krävde två kuponger (4 före jan 1973).
Bussarna 321 och 322 hade löstagbara nackstöd och 323 var enbart lokalvagn. Dessa målades inte om utan gick i den blå färgen. Troligen levererades dessa bussar i denna färg fastän till Göteborgs Trafik AB (=Linjebuss).
GS övertog 1 mars 1968 de av Linjebuss trafikerade busslinjerna på Hisingen som inordnades i GS linjenät 1 apr 1968. De 15 övertagna Volvobussarna torde dessförinnan ha varit lackade i Linjebuss mörkare blå färg. Flygbusslinjen inrättades 1 apr 1971. B44 321-328 omnumrerades till 3-10 jan/feb 1977.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 11 oktober 2019, 14:11:51 PM
GS övertog 1 mars 1968 de av Linjebuss trafikerade busslinjerna på Hisingen som inordnades i GS linjenät 1 apr 1968. De 15 övertagna Volvobussarna torde dessförinnan ha varit lackade i Linjebuss mörkare blå färg. Flygbusslinjen inrättades 1 apr 1971. B44 321-328 omnumrerades till 3-10 jan/feb 1977.
/Gunnar
Just nu är jag lite osäker på vilka bussar som övrtogs utöver 321-328+344. Jag vill minnas det var flera ytterligare varianter. Sn
Citat från: S Svensson skrivet 16 oktober 2019, 19:11:32 PM
Just nu är jag lite osäker på vilka bussar som övrtogs utöver 321-328+344. Jag vill minnas det var flera ytterligare varianter. Sn
Tittade i "Ringlinien" 1/99 som förtäljer att det sammantaget var:
B40 341 (Volvo B70501/Säffle)
B40 342-344 (Volvo B70503/Säffle)
B44 321-328 (Volvo B58-60/Säffle)
B45 331-334 (Volvo B65508/Säffle)
varav en B40 som köptes lite senare från Linjebuss i Småland (vet inte vilken).
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 17 oktober 2019, 10:17:07 AM
Tittade i "Ringlinien" 1/99 som förtäljer att det sammantaget var:
B40 341 (Volvo B70501/Säffle)
B40 342-344 (Volvo B70503/Säffle)
B44 321-328 (Volvo B58-60/Säffle)
B45 331-334 (Volvo B65508/Säffle)
varav en B40 som köptes lite senare från Linjebuss i Småland (vet inte vilken).
/Gunnar
Det var B40 344 som köptes från Linjebuss i Ljungby, om nu inte minnet spelar mig ett spratt. 344 var lite större än de andra tre och hade en bakdörr längst bak på vänstersidan.
Överst ser vi 344 och därunder som jämförelse en av de mindre, 341.
(https://live.staticflickr.com/65535/48914016763_cd4b9f3719_b.jpg) (https://flic.kr/p/2hwn83B)
(https://live.staticflickr.com/65535/48914552306_5fe9d8d8e0_b.jpg) (https://flic.kr/p/2hwn83B)
Citat från: Bengt H skrivet 17 oktober 2019, 18:53:51 PM
Det var B40 344 som köptes från Linjebuss i Ljungby, om nu inte minnet spelar mig ett spratt. 344 var lite större än de andra tre och hade en bakdörr längst bak på vänstersidan.
Överst ser vi 344 och därunder som jämförelse en av de mindre, 341.
Tack Bengt, antog att smålänningen skulle identifieras!
Om du har en bild på en B45 att visa så skulle det uppskattas!
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 17 oktober 2019, 20:17:47 PM
Om du har en bild på en B45 att visa så skulle det uppskattas!
Mvh Gunnar
Jag har en diabild på 334 under GS-tiden men den är tyvärr inte inskannad. Jag har inte riktigt samma ordning på mina diabilder som jag har på mina svart-vita negativ så det kan ta ett tag att finna på den.
i väntan på bilden så kan jag bara bjuda på en bild på 331 i en senare skepnad som "urbuss" eller kanske "bussen som håller tiden".
Någon, några eller samtliga övriga blev bokbussar.
(https://live.staticflickr.com/65535/48920928872_fd933c87da_b.jpg) (https://flic.kr/p/2hwYxLU)
(https://flic.kr/p/2hwYxLU)
Någon som vet om Linjebuss hann och sätta in de bussar som spårvägen senare övertog, nr 321-328? Hade väl nr 40-47 hos Linjebuss? Finns det i så fall även bilder från den trafiken?
Citat från: Bengt H skrivet 18 oktober 2019, 23:08:28 PM
Jag har en diabild på 334 under GS-tiden men den är tyvärr inte inskannad. Jag har inte riktigt samma ordning på mina diabilder som jag har på mina svart-vita negativ så det kan ta ett tag att finna på den.
i väntan på bilden så kan jag bara bjuda på en bild på 331 i en senare skepnad som "urbuss" eller kanske "bussen som håller tiden".
Någon, några eller samtliga övriga blev bokbussar.
Stort tack för den bilden på 331, "urkul"! Är den tagen i Töreboda? Tack även för bilderna på B40!
I väntan på diabilden på 334 njuter jag av bilden på 334 vid Eketrägatan jan 1969 i "Ringlinien" 1/99. Kanske samma bild?
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 19 oktober 2019, 16:29:20 PM
Stort tack för den bilden på 331, "urkul"! Är den tagen i Töreboda? Tack även för bilderna på B40!
I väntan på diabilden på 334 njuter jag av bilden på 334 vid Eketrägatan jan 1969 i "Ringlinien" 1/99. Kanske samma bild?
Mvh Gunnar
Ja, bilden på den "urtida" bussen är från Töreboda 1973. Jag har inte tillgång till Ringlinjen 1/99 men min bild är från Eketrägatan. Som jag minns den står bussen i en av de yttre hållplatslägena med fronten mot kameran och en röd-gul förbudsskylt tydligt vid bussen. Kanske lånade jag ut bilden och lade sedan inte tillbaka den på sin plats och är därför inte skannad med de andra Göteborgsbilderna.
Citat från: Anders Eriksson skrivet 19 oktober 2019, 13:55:44 PM
Någon som vet om Linjebuss hann och sätta in de bussar som spårvägen senare övertog, nr 321-328? Hade väl nr 40-47 hos Linjebuss? Finns det i så fall även bilder från den trafiken?
Vad jag vet gick dessa ,321-328, i trafik för Linjebuss. Eftersom LB använde sig av dotterbolag vet jag inte hur dessa var registrerade.
Det fanns även en depå som LB använde på Hisingen. Göteborgs stad tog alltså över Göteborgs Trafik AB. Vill minnas att även viss färjedrift togs över av staden. Trafiken Heden-Partille med förgreningar sköttes av Partille Trafik AB. LB avvecklade sedan sina dotterbolag och drev trafiken av moderbolaget.
LB köpte för övrigt en del privata bolag som startats på 20-och 30- talet.
Citat från: S Svensson skrivet 20 oktober 2019, 00:22:00 AM
Vad jag vet gick dessa ,321-328, i trafik för Linjebuss. Eftersom LB använde sig av dotterbolag vet jag inte hur dessa var registrerade.
Det fanns även en depå som LB använde på Hisingen. Göteborgs stad tog alltså över Göteborgs Trafik AB. Vill minnas att även viss färjedrift togs över av staden. Trafiken Heden-Partille med förgreningar sköttes av Partille Trafik AB. LB avvecklade sedan sina dotterbolag och drev trafiken av moderbolaget.
LB köpte för övrigt en del privata bolag som startats på 20-och 30- talet.
Tack för denna kompletterande information.
Citat från: Bengt H skrivet 19 oktober 2019, 18:48:21 PM
Jag har inte tillgång till Ringlinjen 1/99 men min bild är från Eketrägatan. Som jag minns den står bussen i en av de yttre hållplatslägena med fronten mot kameran och en röd-gul förbudsskylt tydligt vid bussen. Kanske lånade jag ut bilden och lade sedan inte tillbaka den på sin plats och är därför inte skannad med de andra Göteborgsbilderna.
Det stämmer med bilden i tidningen fast där är den i s/v förstås.
/Gunnar
Gunnar ! Jag kanske är lite osäker men Göteborgs stadsbibliotek hade ända in på 1980-talet tre bokbussar. Den ena var av gammal modell medan två var av samma typ som den Bengt visar från Vesterstrands. Bokbussarna hade även någon form av Id nr.
De två som är lite yngre är alltså Säffle från 1958-62 (ca).
Kanske någon har foto på dessa.
Citat från: S Svensson skrivet 20 oktober 2019, 16:50:37 PM
Gunnar ! Jag kanske är lite osäker men Göteborgs stadsbibliotek hade ända in på 1980-talet tre bokbussar. Den ena var av gammal modell medan två var av samma typ som den Bengt visar från Vesterstrands. Bokbussarna hade även någon form av Id nr.
De två som är lite yngre är alltså Säffle från 1958-62 (ca).
Kanske någon har foto på dessa.
Du har rätt! Enligt "Ringlinien" 1/99 såldes B45 333-334 (första reg 1961) till Gbg stadsbibliotek 1970 för att bli bokbussar. B45 332 (första reg 1960) gick samtidigt till Örebro för bokbuss.
Jag borde ha sett de i Gbg men har inget minne av det.
Mvh Gunnar
Kan upplysa om att LB Hisings depå låg bredvid Toys r us på Backaplan.
Ett stenkast ifrån GS Kville depå.
Ångrar att jag inte fotograferade LB depån.
Citat från: Bfg skrivet 22 oktober 2019, 22:54:06 PM
Kan upplysa om att LB Hisings depå låg bredvid Toys r us på Backaplan.
Ett stenkast ifrån GS Kville depå.
Ångrar att jag inte fotograferade LB depån.
Ok, då vet jag precis. När avvecklades LB depån och när togs GS Kvilledepå i bruk?
/Gunnar
Tror att Kville garaget stod klart 1972.
Vet inte om LB depån ingick i GS övertagande av Hisingstrafiken.
Men vad skulle LB med depån till när dom inte har någon trafik kvar?
Göteborgsstad har dock haft verksamhet i depån tills den revs på 2000 talet.