Med risk för att låta gnällig, ska jag konstatera att Swebus då tappat ytterligare trafik, när Swebus var nybildat hade man 3500 bussar, idag har man 2700 + att man då tycks ha tappat i årets upphandlingar, vart har dessa övriga 800 bussar tagit vägen ? Det tappas nån procent här och nån procent där, jag vill bara tycka att det inte leder någonstans att hålla på och upphandla trafik, det blir bara någon sorts cirkulations sak, där man kommer tillbaka till samma sak hela tiden, eller som någon sa: -"Hur går företaget ? - Jo tack, det går runt." -Idioti....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 december 2007, 18:32:19 PM
Med risk för att låta gnällig, ska jag konstatera att Swebus då tappat ytterligare trafik, när Swebus var nybildat hade man 3500 bussar, idag har man 2700 + att man då tycks ha tappat i årets upphandlingar, vart har dessa övriga 800 bussar tagit vägen ? Det tappas nån procent här och nån procent där, jag vill bara tycka att det inte leder någonstans att hålla på och upphandla trafik, det blir bara någon sorts cirkulations sak, där man kommer tillbaka till samma sak hela tiden, eller som någon sa: -"Hur går företaget ? - Jo tack, det går runt." -Idioti....
Helt klart har ju bussar utrangerats av olika anledningar men kan det möjligen vara så att nyttjandegraden har ökats?
Min gissning är m.a.o att man blivit bättre på att bruka bussarna så stillestånd undviks så långt det är möjligt.
Du skriver att upphandlingar inte leder någonstans och att de bara ger rundgång men hur uderbygger du detta?
För mig som inte alltid har hängt med är det intressant att veta hur du tänker.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 december 2007, 18:32:19 PM
Med risk för att låta gnällig, ska jag konstatera att Swebus då tappat ytterligare trafik, när Swebus var nybildat hade man 3500 bussar, idag har man 2700 + att man då tycks ha tappat i årets upphandlingar, vart har dessa övriga 800 bussar tagit vägen ? Det tappas nån procent här och nån procent där, jag vill bara tycka att det inte leder någonstans att hålla på och upphandla trafik, det blir bara någon sorts cirkulations sak, där man kommer tillbaka till samma sak hela tiden, eller som någon sa: -"Hur går företaget ? - Jo tack, det går runt." -Idioti....
Det kanske är så att det finns fler operatörer än Swebus, till skillnad mot hur det ser ut i din drömvärld?
Om nu Swebus tappar trafik så lär de nog inte vara lika "bra" som de operatörer som vinner trafik. :P
Citat från: Karsten skrivet 18 december 2007, 19:54:18 PM
Det kanske är så att det finns fler operatörer än Swebus, till skillnad mot hur det ser ut i din drömvärld?
Om nu Swebus tappar trafik så lär de nog inte vara lika "bra" som de operatörer som vinner trafik. :P
Om man ser på det var man vunnit respektive förlorat så kan man se att det främst är Göteborgsområdet och Norrland man tappat trafik. Man har vunnit i Stockholm trafik som man inte hade innan. Busstrafik som man förlorat helt är ju i Blekinge, Gotland, Östergötland, Kronoberg, GLAB, Jamtland/Härjedalen, Norrbotten.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 december 2007, 20:00:13 PM
Årets tappt lär ligga kring 200-225 tursatta bussar.
Sedan är det stor skillnad mellan hur många fordon man äger och hur många man har kontrakt för, i firmans barndom hade man en stor del "egentrafik" av vilken i princip endast SwX och någon enstaka beställningsbuss finns kvar idag, målsättningen nu är att köra upphandlad trafik åt länshuvudmän inget annat och i SwX linjetrafik på långlinjer i mellersta o södra/västra sverige.
Det senaste årens "förlorare" får väl sägas vara Veolia.
//Lars
Du skriver att Veolia kan ses som senaste årens "förlorare", men då vore ju intressant att höra
Vilket företag/samverkans bolag anser ni är 2007:års vinnare? (om man då bortser för hur dom har räknat och bara tittar till "vunnen" trafik)
//Linus
Lars: Räknar man då dessutom in tågtrafiken så har ju Veolia tappat ännu mer.. :(
KR trafik då? Vinnare eller förlorare iår?
//Linus
Citat från: LinusG skrivet 19 december 2007, 10:50:16 AM
KR trafik då? Vinnare eller förlorare iår?
Har KR någonsin förlorat något?
Antingen står man stilla, misslyckas med att kamma hem ett anbud/företagsköp (Dalarna/Örnsköldsviks Buss), eller så vinner man mer trafik. Förlora anbud till någon annan har man nog inte gjort ännu.
Veolia behöver vinna fler anbud framöver då man väl inte vunnit något sedan Umeå juni 2006? Det här har inte varit ett bra år för dem. :(
Jasså Kr har inte förlorat nått..
De är inte dum statistik de.. :)
//Linus
Hur många många områden kan det vara som KR behållit efter en andra upphandling?
Det kan väl inte vara så många fler än Berg, Krokom och Östersunds stad?
Var det inte dom som hade Linje 45 Östersund-Mora? Alltså även före det anbudet dom kör på nu?
Vem körde "tvärflöjten" (Linje 63) ? Östersund - Umeå alltså.. Tror den heter 63.. :)
//Linus
Det är väl ingen samhälls utveckling när man gör samma sak hela tiden ? I min vision av hur samhället ska vara, följer en spik rak linje som leder framåt....
Och om vi då ser till Swebus 1000 tappade bussar på 15 år, i den takten så kommer företaget att vara borta om 30 år...., det ger i snitt ett tapp på c:a 70 fordon om året...., Och varför ställer Swebus upp på ett system som företaget förlorar på ? Alla privata intressen ger mig intrycket att man har en uppfattning om att Swebus är den gammla offentliga kakan, eller att Swebus är störst, så dom kan vi plocka lite av, jag tänker då både på Veolia och alla samman slutningar av mindre bolag. Som sagt då, om ingen värnar om Swebus, så kommer bolaget att försvinna....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 december 2007, 17:40:40 PM
Det är väl ingen samhälls utveckling när man gör samma sak hela tiden ? I min vision av hur samhället ska vara, följer en spik rak linje som leder framåt....
Och om vi då ser till Swebus 1000 tappade bussar på 15 år, i den takten så kommer företaget att vara borta om 30 år...., det ger i snitt ett tapp på c:a 70 fordon om året...., Och varför ställer Swebus upp på ett system som företaget förlorar på ? Alla privata intressen ger mig intrycket att man har en uppfattning om att Swebus är den gammla offentliga kakan, eller att Swebus är störst, så dom kan vi plocka lite av, jag tänker då både på Veolia och alla samman slutningar av mindre bolag. Som sagt då, om ingen värnar om Swebus, så kommer bolaget att försvinna....
Ja, och än sen. Swebus är sedan 15 år tillbaka vilket bussbolag som helst i sammanhanget och varför skulle de ha några fördelar framför andra bussbolag? Klarar Swebus inte av att konkurrera på marknadsmässiga grunder när andra bussbolag gör det så får de ju ta konsekvenserna av det.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 december 2007, 17:40:40 PM
Det är väl ingen samhälls utveckling när man gör samma sak hela tiden ? I min vision av hur samhället ska vara, följer en spik rak linje som leder framåt....
Och om vi då ser till Swebus 1000 tappade bussar på 15 år, i den takten så kommer företaget att vara borta om 30 år...., det ger i snitt ett tapp på c:a 70 fordon om året...., Och varför ställer Swebus upp på ett system som företaget förlorar på ? Alla privata intressen ger mig intrycket att man har en uppfattning om att Swebus är den gammla offentliga kakan, eller att Swebus är störst, så dom kan vi plocka lite av, jag tänker då både på Veolia och alla samman slutningar av mindre bolag. Som sagt då, om ingen värnar om Swebus, så kommer bolaget att försvinna....
Nä nu förstår jag inte alls vad du svamlar om. Vem följer en rak linje och vad leder framåt? Varför skulle Veolia bry sig om Swebus välbefinnande? Swebus får väl för f-n själva se till att vara tillräckligt "bra" för att överleva, är de inte lika "bra" som övriga bolag så är det väl bäst för alla om de försvinner?
Eller är det bara namnet "Swebus" du gillar, oavsett vilka som äger och styr bolaget och hur det sköts?
Citat från: LinusG skrivet 19 december 2007, 12:50:49 PM
Var det inte dom som hade Linje 45 Östersund-Mora? Alltså även före det anbudet dom kör på nu?
Vem körde "tvärflöjten" (Linje 63) ? Östersund - Umeå alltså.. Tror den heter 63.. :)
//Linus
Det var Brunflo Buss och Vännäs Buss som körde "Latitud 63" som linjen tidigare kallades.
Tvärflöjten var har jag fått det namnet ifrån då ?
/Linus
Se där.. jag visste väl att de fanns en Flöjt där någonstans.. =)
Dock verkar jag ju ha fått om bakfoten att Kr körde den..
//Linus
Citat från: LinusG skrivet 19 december 2007, 12:50:49 PM
Var det inte dom som hade Linje 45 Östersund-Mora? Alltså även före det anbudet dom kör på nu?
Vem körde "tvärflöjten" (Linje 63) ? Östersund - Umeå alltså.. Tror den heter 63.. :)
//Linus
Latitud 63 / Sextitrean:
När jag var liten grabb och åkte sträckan var det Postens diligenstrafik som körde nuvarande 63:an med diligenserna 7766 "Beethoven" och 7767 "Mozart". Tror att Ödlund skrivit förr att man blev av med linjen innan Diligenstrafiken övertogs av Swebus. Kan det då ha varit kring 1990 som Centrala Buss & Busspoolen tog över? Det var iaf företagen Brunflo Buss och Vännäs Buss som körde varsin röd Carrus Star till att KR tog över. På slutet var det Vännäs Buss BAD762 och Brunflo Buss AHR951 som kördes på sträckan, men exakt vad man hade innan dessa minns jag inte (trots att vi körde Vännäs "gamle röding" på D-kortsutbildningen i just Vännäs 2001)
Tvärflöjten:
Detta är namnet på linje 40 Östersund-Hammarstrand-Örnsköldsvik. Har körts av Danielssons i Östersund resp Linjebuss i Örnsköldsvik tidigare (kring 2001)
Inlandsbussarna 45 Östersund-Mora (45S):
Kördes av Swebus med gula bussar med lila text när jag var ung. Innan Swebustiden vet jag inte om linjen fanns. På den tiden åkte man ju rymliga orange rälsbussar av modell Y1 istället för trånga bussar. Efter Swebus tog över KR Trafik över linjen med ljusgröna bussar. Det var rätt tidigt i KR:s historia. Kan det ha varit KR:s andra vunna anbud efter Berg? Krokom vanns väl efter 45S vad jag minns?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 december 2007, 21:37:16 PM
63:an, startade samtidigt som 45:an i tidtabellsskiftet juni 1991 även om den hette något annat har jag för mig, 45:an är inne på tredje kontraktet sedan starten
//Lars
Jovisst, och då hette Östersund-Umeå fortfarande linje 50 och ingick i samma paket som 45:an(norra delen). Bussarna gick på gemensamma omlopp på båda linjerna och var samtliga Star 501:or, godsrummare, ljusgula med lila dekor. Vid nästa upphandling (1995/1996) blev linjerna åtskiljda, Östersund-Umeå blev Latitud 63 och 45:ans bussar blev gröna med Inlandsbuss som ägare(Östersund och norrut då alltså, södra delen tog ju som sagt KR hand om..)
/GL
God Jul och Gott Nytt År !