Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 22 augusti 2019, 16:09:05 PM

Titel: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Hasse L skrivet 22 augusti 2019, 16:09:05 PM
Kanske var bussfilen också ny då?
(https://i.postimg.cc/X7b3pzZq/6465-509-M-rby-backe-B.jpg)
AKR 975 - Volvo B655 /Hägglund&Söner 1962 - SL H84 6465.

Två förstärkningsbussar följs åt uppför backen. 509E till Djursholms Ösby och en av flera insatsbussar på 625:ans 17.30-tur mot Norrtälje. Mycket talar för att det är H80 6938 på 625:an. Denna får hålla igen bakom den långsammare "Raketen", men båda trafikerar hållplatsen Mörby Centrum på backkrönet och skiljs sedan åt.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 16:58:51 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 22 augusti 2019, 16:09:05 PM
Kanske var bussfilen också ny då?

AKR 975 - Volvo B655 /Hägglund&Söner 1962 - SL H84 6465.

Två förstärkningsbussar följs åt uppför backen. 509E till Djursholms Ösby och en av flera insatsbussar på 625:ans 17.30-tur mot Norrtälje. Mycket talar för att det är H80 6938 på 625:an. Denna får hålla igen bakom den långsammare "Raketen", men båda trafikerar hållplatsen Mörby Centrum på backkrönet och skiljs sedan åt.
Tack för en trevlig bild! En f.d. SJ Buss i täten och en Volvo F 86:a inför omkörning.
Mvh zjbus
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 22 augusti 2019, 17:24:51 PM
Tack för en underbar bild!
En H84:a från Råsta och en H80 från Enebyberg!
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 22 augusti 2019, 19:17:42 PM
Citat från: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 16:58:51 PM
Tack för en trevlig bild! En f.d. SJ Buss i täten och en Volvo F 86:a inför omkörning.
Mvh zjbus

Hej,

Även den bakre bussen är en f.d. SJ-buss. Om det är SL H80 6938 så levererades den som SJ 0938. 😀
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 20:06:40 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 22 augusti 2019, 19:17:42 PM
Hej,

Även den bakre bussen är en f.d. SJ-buss. Om det är SL H80 6938 så levererades den som SJ 0938. 😀
Hej!
Ok, trodde de flesta f.d. SJ Bussarna som SL tog över fick behålla sin snygga lackering.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2019, 07:07:13 AM
Citat från: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 20:06:40 PM
Hej!
Ok, trodde de flesta f.d. SJ Bussarna som SL tog över fick behålla sin snygga lackering.

Detta riktigt att många f.d. SJ-vagnar fick rulla vidare i orange ett bra tag eller resten av brukstiden hos SL, men just de H80 som gick på 600-linjerna blev röda ganska tidigt, d v s 6906-6945 (SJ 0906-0945).
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Gunnar D skrivet 23 augusti 2019, 13:57:38 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 22 augusti 2019, 16:09:05 PM
Två förstärkningsbussar följs åt uppför backen. 509E till Djursholms Ösby och en av flera insatsbussar på 625:ans 17.30-tur mot Norrtälje. Mycket talar för att det är H80 6938 på 625:an. Denna får hålla igen bakom den långsammare "Raketen", men båda trafikerar hållplatsen Mörby Centrum på backkrönet och skiljs sedan åt.

Trevlig bild, antar att fotografen står på gångbron över vägen strax söder om Mörby Centrum?
På en bild från 1965 låg det en Gulfmack utmed Norrtäljevägen i dessa trakter. Var det vid Danderyds Sjukhus?

Mvh Gunnar

Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2019, 17:23:14 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 augusti 2019, 13:57:38 PM
Trevlig bild, antar att fotografen står på gångbron över vägen strax söder om Mörby Centrum?
På en bild från 1965 låg det en Gulfmack utmed Norrtäljevägen i dessa trakter. Var det vid Danderyds Sjukhus?

Mvh Gunnar

Hej, det låg en mack utmed Norrtäljevägen i höjd med Inverness. Det kan ha varit den. Eller så var Invernessmacken en Texaco-mack.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Hasse L skrivet 24 augusti 2019, 15:22:56 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 augusti 2019, 13:57:38 PM
Trevlig bild, antar att fotografen står på gångbron över vägen strax söder om Mörby Centrum?
På en bild från 1965 låg det en Gulfmack utmed Norrtäljevägen i dessa trakter. Var det vid Danderyds Sjukhus?

Mvh Gunnar
Stod nyligen på sagda bro och funderade på om det var samma bro då som idag. Tänkte att en äldre  bro kanske var kortare och fanns litet längre norrut, men på en karta från 1972 ser läget ut att vara detsamma som idag. Bron bör ändå ha förlängts någon gång under årens lopp.

Hasse
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: CW66 skrivet 24 augusti 2019, 16:13:00 PM
Mycket trevlig bild Hasse!
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Gunnar D skrivet 24 augusti 2019, 18:54:40 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2019, 17:23:14 PM
Hej, det låg en mack utmed Norrtäljevägen i höjd med Inverness. Det kan ha varit den. Eller så var Invernessmacken en Texaco-mack.

Ok, men den Gulfmack jag åsyftar bör ha legat där Mysingevägen anslöt till Norrtäljevägen, alltså vid Danderyds Sjukhus. Allt enligt nytillkommen info.

/Gunnar
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ersa skrivet 24 augusti 2019, 19:10:57 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 24 augusti 2019, 15:22:56 PM
Stod nyligen på sagda bro och funderade på om det var samma bro då som idag. Tänkte att en äldre  bro kanske var kortare och fanns litet längre norrut, men på en karta från 1972 ser läget ut att vara detsamma som idag. Bron bör ändå ha förlängts någon gång under årens lopp.

Ett tips är hemsidan www.kartbild.com där det finns flygfoton från omkring 1960, omkring 1975 samt dagens satellitbilder. Där kan man jämföra om man själv är osäker. I detta fall ser man att bron inte fanns 1960, men var byggd 1975, och att den verkar finnas på exakt samma ställe än idag.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ersa skrivet 24 augusti 2019, 19:16:00 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 24 augusti 2019, 18:54:40 PM
Ok, men den Gulfmack jag åsyftar bör ha legat där Mysingevägen anslöt till Norrtäljevägen, alltså vid Danderyds Sjukhus. Allt enligt nytillkommen info.

/Gunnar

På www.kartbild.com syns något som mycket väl kan vara en bensinstation just där Visingevägen ansluter till dåvarande Norrtäljevägen, på lagren från omkring 1960 samt omkring 1975.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Gunnar D skrivet 25 augusti 2019, 14:57:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2019, 19:16:00 PM
På www.kartbild.com syns något som mycket väl kan vara en bensinstation just där Visingevägen ansluter till dåvarande Norrtäljevägen, på lagren från omkring 1960 samt omkring 1975.

Tack, ja där bör macken vara, öster om Norrtäljevägen!

Mvh Gunnar
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 25 augusti 2019, 15:30:39 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 24 augusti 2019, 18:54:40 PM
Ok, men den Gulfmack jag åsyftar bör ha legat där Mysingevägen anslöt till Norrtäljevägen, alltså vid Danderyds Sjukhus. Allt enligt nytillkommen info.

/Gunnar

Hej, ja då handlar det om en annan mack.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Olle skrivet 26 augusti 2019, 17:25:56 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2019, 19:10:57 PM
Ett tips är hemsidan www.kartbild.com där det finns flygfoton från omkring 1960, omkring 1975 samt dagens satellitbilder. Där kan man jämföra om man själv är osäker. I detta fall ser man att bron inte fanns 1960, men var byggd 1975, och att den verkar finnas på exakt samma ställe än idag.


Gulfacken låg ungefär där bron går över Norrtäljevägen vid Danderyds sjukhus.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Peter Rost skrivet 27 augusti 2019, 10:13:12 AM
Härlig bild, Hasse!

Hållplatsen för påstigande resenärer mot Roslagen och Vaxholm i höjd med Danderyds sjukhus var belägen vid/på Norrtäljevägen vid denna tidpunkt om jag minns rätt.

//Peter
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 27 augusti 2019, 18:19:06 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 27 augusti 2019, 10:13:12 AM
Härlig bild, Hasse!

Hållplatsen för påstigande resenärer mot Roslagen och Vaxholm i höjd med Danderyds sjukhus var belägen vid/på Norrtäljevägen vid denna tidpunkt om jag minns rätt.

//Peter
Även avstigningshållplatsen låg ute på Norrtäljevägen ung vid viadukten över denna.
Dessa linjers hållplatser flyttades väl in till terminalen först på mitten av 80-talet?/Ulf
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 27 augusti 2019, 19:32:20 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 augusti 2019, 18:19:06 PM
Även avstigningshållplatsen låg ute på Norrtäljevägen ung vid viadukten över denna.
Dessa linjers hållplatser flyttades väl in till terminalen först på mitten av 80-talet?/Ulf

Avstigningshållplatsen mot stan var flyttad in på terminalen senast några år in på 80-talet (åtminstone någon gång 82-83) och så vitt jag minns fanns det inga spår av den kvar ute vid E3:an (som den nog alltid kallades på den tiden). Misstänker att bussarna flyttades in i samband med att tunnelbanan blev klar 1979. Däremot låg påstigningshållplatsen norrut kvar ute på E3 till någon gång under andra halvan av 80-talet.

/Måns
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Hasse L skrivet 27 augusti 2019, 20:52:56 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 27 augusti 2019, 10:13:12 AM
Härlig bild, Hasse!

Hållplatsen för påstigande resenärer mot Roslagen och Vaxholm i höjd med Danderyds sjukhus var belägen vid/på Norrtäljevägen vid denna tidpunkt om jag minns rätt.

//Peter
Ja, det stämmer. Hållplatsen låg där backen just hade börjat och det kunde vara en smula knepigt att komma iväg med fullt lass i en H81-82 - de var ju manuellt växlade från början. Spaken gick så trögt mellan första och andra växelläget, att bussen hann tappa mycket fart. Fast vi entusiaster försökte förstås hålla oss till CF:arna.....

/Hasse
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Leyland skrivet 28 augusti 2019, 07:02:45 AM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 27 augusti 2019, 19:32:20 PM
Avstigningshållplatsen mot stan var flyttad in på terminalen senast några år in på 80-talet (åtminstone någon gång 82-83) och så vitt jag minns fanns det inga spår av den kvar ute vid E3:an (som den nog alltid kallades på den tiden). Misstänker att bussarna flyttades in i samband med att tunnelbanan blev klar 1979. Däremot låg påstigningshållplatsen norrut kvar ute på E3 till någon gång under andra halvan av 80-talet.

/Måns

Var det inte redan 28 januari 1978 jag åkte invigningståget från Mörby?
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Peter Rost skrivet 28 augusti 2019, 09:34:36 AM
Jodå. ;)

Sträckan Universitetet - Mörby centrum invigdes mycket riktigt den 29/1 1978.

C6 som invigningståg månne?
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Leyland skrivet 28 augusti 2019, 10:34:40 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 28 augusti 2019, 09:34:36 AM
Jodå. ;)

Sträckan Universitetet - Mörby centrum invigdes mycket riktigt den 29/1 1978.

C6 som invigningståg månne?

Ja,
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 28 augusti 2019, 11:24:43 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 27 augusti 2019, 20:52:56 PM
Ja, det stämmer. Hållplatsen låg där backen just hade börjat och det kunde vara en smula knepigt att komma iväg med fullt lass i en H81-82 - de var ju manuellt växlade från början. Spaken gick så trögt mellan första och andra växelläget, att bussen hann tappa mycket fart. Fast vi entusiaster försökte förstås hålla oss till CF:arna.....

/Hasse
Även för senare ledbussar gick det inte särskilt fort uppåt då heller ;)/Ulf
Titel: SL H47A 7993 vid Danderyds sjukhus/E3 - april 1987
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 28 augusti 2019, 20:29:03 PM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 27 augusti 2019, 19:32:20 PM
Avstigningshållplatsen mot stan var flyttad in på terminalen senast några år in på 80-talet (åtminstone någon gång 82-83) och så vitt jag minns fanns det inga spår av den kvar ute vid E3:an (som den nog alltid kallades på den tiden). Misstänker att bussarna flyttades in i samband med att tunnelbanan blev klar 1979. Däremot låg påstigningshållplatsen norrut kvar ute på E3 till någon gång under andra halvan av 80-talet.

/Måns

(https://i.postimg.cc/B6sF5YcD/SL-H47-A-7993-Danderyds-sjh-E3-1987.jpg) (https://postimg.cc/3ySWYZqJ)

Hej,

Hållplatsen vid E3/Danderyds sjukhus norrut fanns kvar fram till åtminstone 1988. Tyvärr hittar jag inte mina bilder därifrån från det året. Den senast tagna bilden från hållplatsen som jag hittade i arkivet var denna från april 1987 föreställande en av Vaxholms fyra H47A på linje 671 mot Vaxholm via Arninge-Rydbo stn-Bogesund. Jag har för mig att linje 671 fick ledbussförbud någon gång under mitten av 80-talet p g a att Pålsundsbron var ömtålig.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ersa skrivet 28 augusti 2019, 20:31:58 PM
Citat från: Olle skrivet 26 augusti 2019, 17:25:56 PM
Gulfacken låg ungefär där bron går över Norrtäljevägen vid Danderyds sjukhus.

Ja, och som jag skrev tidigare syns den tydligt på hemsidan i fråga.
Titel: SV: SL H47A 7993 vid Danderyds sjukhus/E3 - april 1987
Skrivet av: zjbus skrivet 28 augusti 2019, 21:37:59 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 augusti 2019, 20:29:03 PM

Hej,

Hållplatsen vid E3/Danderyds sjukhus norrut fanns kvar fram till åtminstone 1988. Tyvärr hittar jag inte mina bilder därifrån från det året. Den senast tagna bilden från hållplatsen som jag hittade i arkivet var denna från april 1987 föreställande en av Vaxholms fyra H47A på linje 671 mot Vaxholm via Arninge-Rydbo stn-Bogesund. Jag har för mig att linje 671 fick ledbussförbud någon gång under mitten av 80-talet p g a att Pålsundsbron var ömtålig.
Hej, tack för ditt trevliga foto. Gissar att bussen är från sent 60-tal/tidigt 70-tal, ingen träff hos SBH.
Mvh zjbus
Titel: SV: SL H47A 7993 vid Danderyds sjukhus/E3 - april 1987
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 28 augusti 2019, 22:01:28 PM
Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2019, 21:37:59 PM
Hej, tack för ditt trevliga foto. Gissar att bussen är från sent 60-tal/tidigt 70-tal, ingen träff hos SBH.
Mvh zjbus

Roligt att du uppskattade bilden!

Bra gissat! Om jag minns rätt var H47A 7993-7994 från 1970 och syskonvagnarna 7995-7996 från 1971.
Vaxholm hade även två H47:or utan suffixet "A" och som var röda.
Titel: SV: SL H47A 7993 vid Danderyds sjukhus/E3 - april 1987
Skrivet av: almeli skrivet 28 augusti 2019, 22:03:46 PM
Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2019, 21:37:59 PM
Hej, tack för ditt trevliga foto. Gissar att bussen är från sent 60-tal/tidigt 70-tal, ingen träff hos SBH.
Mvh zjbus

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15595
Titel: SV: SL H47A 7993 vid Danderyds sjukhus/E3 - april 1987
Skrivet av: zjbus skrivet 28 augusti 2019, 22:45:46 PM
Citat från: almeli skrivet 28 augusti 2019, 22:03:46 PM
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15595
Tack, tyckte det stod ADA 684
Mvh zjbus
Titel: SV: SL H47A 7993 vid Danderyds sjukhus/E3 - april 1987
Skrivet av: almeli skrivet 29 augusti 2019, 07:00:04 AM
Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2019, 22:45:46 PM
Tack, tyckte det stod ADA 684
Mvh zjbus

Hmm javell, søkte på 7993.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Hasse L skrivet 29 augusti 2019, 13:46:37 PM
Tack till Mikael T för bilden på 7993!

Här kommer en 10 år äldre vy sedd söderifrån. Fotodatum rättat nedan!
(https://i.postimg.cc/Tw3Rt1Q7/6209-601-Inverness-B.jpg)
ADX 691 - Scania-Vabis CF7661 1964 - SL H65A 6209.
Eftermiddagarnas förstärkningsbussar på linje 601 från Stockholm brukade köras i trafik även på inväg. De utgick då från Danderyds Sjukhus 30 minuter före avgången från Sveavägen/T-banan.

En H57 Volvo/Wiima rullar norrut på linje 607 och den igenbommade Mörby Gård ligger ännu kvar bakom dungen i väntan på att rivas för att ge plats åt en blivande bussterminal.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 29 augusti 2019, 14:05:40 PM
Verkligen läcker bild på 7993 :)
(...och endast ett litet diskret SL märke på grillen.)/Ulf
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: zjbus skrivet 29 augusti 2019, 14:08:51 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 29 augusti 2019, 13:46:37 PM
Tack till Mikael T för bilden på 7993!

Här kommer en 10 år äldre vy sedd söderifrån.

ADX 691 - Scania-Vabis CF7661 1964 - SL H65A 6209.
Eftermiddagarnas förstärkningsbussar på linje 601 från Stockholm brukade köras i trafik även på inväg. De utgick då från Danderyds Sjukhus 30 minuter före avgången från Sveavägen/T-banan.

En H57 Volvo/Wiima rullar norrut på linje 607 och den igenbommade Mörby Gård ligger ännu kvar bakom dungen i väntan på att rivas för att ge plats åt en blivande bussterminal.
Tack för din trevliga bild på fd. SJ 0209.
Mvh zjbus
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Gunnar D skrivet 29 augusti 2019, 14:52:23 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 29 augusti 2019, 13:46:37 PM

Här kommer en 10 år äldre vy sedd söderifrån.

ADX 691 - Scania-Vabis CF7661 1964 - SL H65A 6209.
Eftermiddagarnas förstärkningsbussar på linje 601 från Stockholm brukade köras i trafik även på inväg. De utgick då från Danderyds Sjukhus 30 minuter före avgången från Sveavägen/T-banan.

En H57 Volvo/Wiima rullar norrut på linje 607 och den igenbommade Mörby Gård ligger ännu kvar bakom dungen i väntan på att rivas för att ge plats åt en blivande bussterminal.

Intressant bild! Bussfilen tycks ha gått rakt fram till skillnad från övrig trafik.
Men 23 nov är det väl knappast, med den grönskan.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Hasse L skrivet 29 augusti 2019, 15:36:10 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 29 augusti 2019, 14:52:23 PM
Intressant bild! Bussfilen tycks ha gått rakt fram till skillnad från övrig trafik.
Men 23 nov är det väl knappast, med den grönskan.

Mvh Gunnar
September skulle det ha varit.
Rättar på en gång:
(https://i.postimg.cc/c4QgY6Hq/6209-601-Inverness-BB.jpg)
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: bjorn.lovdahl skrivet 29 augusti 2019, 15:51:34 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 29 augusti 2019, 15:36:10 PM
September skulle det ha varit.
Rättar på en gång:
(https://i.postimg.cc/c4QgY6Hq/6209-601-Inverness-BB.jpg)

Intressant bild, antar att vägen i bild är det som idag är Mörbygårdsvägen medan man i bakgrunden ser "nya" E18, men att den inte ligger i sitt "nya" läge närmast fotografen
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Gunnar Berglund skrivet 29 augusti 2019, 19:58:07 PM
Citat
Här kommer en 10 år äldre vy sedd söderifrån. Fotodatum rättat nedan!
ADX 691 - Scania-Vabis CF7661 1964 - SL H65A 6209.
Eftermiddagarnas förstärkningsbussar på linje 601 från Stockholm brukade köras i trafik även på inväg. De utgick då från Danderyds Sjukhus 30 minuter före avgången från Sveavägen/T-banan.

En H57 Volvo/Wiima rullar norrut på linje 607 och den igenbommade Mörby Gård ligger ännu kvar bakom dungen i väntan på att rivas för att ge plats åt en blivande bussterminal.

Tackar Hasse, CF:en rullar också på sista versen, såld i juli 1978. Den var väl enbart Danderydsbuss trogen?
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 30 augusti 2019, 16:22:12 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 augusti 2019, 14:05:40 PM
Verkligen läcker bild på 7993 :)
(...och endast ett litet diskret SL märke på grillen.)/Ulf

Ja, verkligen! Enda indikationen på att det är en SL-buss.  ;)

Citat från: zjbus skrivet 29 augusti 2019, 14:08:51 PM
Tack för din trevliga bild på fd. SJ 0209.
Mvh zjbus

Instämmer!
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2019, 16:25:29 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 augusti 2019, 16:22:12 PM


Instämmer!
Hej, du råkar inte ha någon bild på den när den var SJ Buss?
Mvh zjbus
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 augusti 2019, 21:43:13 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 29 augusti 2019, 13:46:37 PM
Tack till Mikael T för bilden på 7993!

Här kommer en 10 år äldre vy sedd söderifrån. Fotodatum rättat nedan!
(https://i.postimg.cc/Tw3Rt1Q7/6209-601-Inverness-B.jpg)
ADX 691 - Scania-Vabis CF7661 1964 - SL H65A 6209.
Eftermiddagarnas förstärkningsbussar på linje 601 från Stockholm brukade köras i trafik även på inväg. De utgick då från Danderyds Sjukhus 30 minuter före avgången från Sveavägen/T-banan.

En H57 Volvo/Wiima rullar norrut på linje 607 och den igenbommade Mörby Gård ligger ännu kvar bakom dungen i väntan på att rivas för att ge plats åt en blivande bussterminal.
Fantastiskt trevlig bild som även fungerar som tidsdokument.
Har motorvägen flyttats i sidled sedan bilden togs, eller byggdes Mörby gårdsväg längre till vänster i bild?
Jag trodde att Mörbylund med sina höghus skulle vara byggt vid denna tid, men det hade väl krävt en väg in till området ungefär där den södergående hållplatsen på bilden ligger?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ola Å skrivet 31 augusti 2019, 16:29:07 PM
Kul med gamla bilder, norrgående hållplatsen i backen fanns kvar åtminstone 1990 vad jag kan minnas, det var en udda trafiklösning där, man lastade inne på terminalen, mycket folk, för att sedan lasta igen i backen, gamla H44 eller H59 med wilson halvautomatlåda gick väl i högst 10 km/h upp för den backen.

Mörby Gård brann väl upp precis innan de skulle fatta beslut om vad som skulle hända där?
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 31 augusti 2019, 17:49:15 PM
Citat från: Ola Å skrivet 31 augusti 2019, 16:29:07 PM
Kul med gamla bilder, norrgående hållplatsen i backen fanns kvar åtminstone 1990 vad jag kan minnas, det var en udda trafiklösning där, man lastade inne på terminalen, mycket folk, för att sedan lasta igen i backen, gamla H44 eller H59 med wilson halvautomatlåda gick väl i högst 10 km/h upp för den backen.

Mörby Gård brann väl upp precis innan de skulle fatta beslut om vad som skulle hända där?

Ola, du menar nog H57 med Wilson...
H59 var ju Scania CR111 som inte trafikerade de breddgraderna.

// Niclas
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ola Å skrivet 31 augusti 2019, 18:46:36 PM
Jo det stämmer nog Niclas.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Hasse L skrivet 31 augusti 2019, 21:46:26 PM
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 29 augusti 2019, 19:58:07 PM
Tackar Hasse, CF:en rullar också på sista versen, såld i juli 1978. Den var väl enbart Danderydsbuss trogen?
Det stämmer - med ett undantag: Har noterat att trion 6208-6209-6210 lånades ut till Huddingebuss precis innan årsskiftet 1970/71. Har ingen anteckning om hur långvarigt detta blev eller vad orsaken var. (Jag hade flyttat tillbaka till Hornsberg över vintern eftersom jag bodde i innerstan och min bil inte var riktigt vintermässig - det var ingen svårighet att byta stationering då och då vid denna tid.) Ser att jag körde 6210 igen i juni.

Till hösttabellen 1973 blev linje 616 ringlinje och kom att köras över järnvägsviadukten i Stocksund, vilken inte tålde axeltrycket av en H80 (i linjetrafik), varför 6209 och fyra andra CF utrustades för helpasskörning på linjen med bullerdämpande täckning av motorhuven och extra värmefläkt vid förarplatsen och kanske ytterligare någon finess som jag har glömt.

6209 hade, i samband med en kollision (före min tid), blivit sned i framvagnen, vilket gav sig tillkänna varje gång man tog plats vid ratten och fann att den inte satt i rak linje med förarstolen, ett par cm åt ena hållet skilde, fullt märkbart varje gång - till en början i alla fall.
(https://i.postimg.cc/Df5wpttS/6209-606-Enga-B.jpg) 
6209 är klar för kvällens insats på tjänst 622 en lördag för 47 år sedan. Hoppas jag har räknat rätt den här gången.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: david96 skrivet 31 augusti 2019, 22:07:32 PM
Ja det stämmer.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: david96 skrivet 31 augusti 2019, 22:27:03 PM
Var det tjänst 622 eller busslinje 606 ni pratar om på den bilden?
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Leyland skrivet 01 september 2019, 05:56:34 AM
Citat från: david96 skrivet 31 augusti 2019, 22:07:32 PM
Ja det stämmer.

Vad stämmer?
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ersa skrivet 01 september 2019, 13:15:56 PM
Citat från: Ola Å skrivet 31 augusti 2019, 16:29:07 PM
Mörby Gård brann väl upp precis innan de skulle fatta beslut om vad som skulle hända där?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6rby_g%C3%A5rd
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Gunnar D skrivet 01 september 2019, 15:35:34 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 27 augusti 2019, 20:52:56 PM
Ja, det stämmer. Hållplatsen låg där backen just hade börjat och det kunde vara en smula knepigt att komma iväg med fullt lass i en H81-82 - de var ju manuellt växlade från början. Spaken gick så trögt mellan första och andra växelläget, att bussen hann tappa mycket fart. Fast vi entusiaster försökte förstås hålla oss till CF:arna.....

/Hasse

När vi ändå pratar om hållplatser i denna sektor så i riktning mot stan fanns det 1973 en hpl i en vänsterkurva under en viadukt där man fick köra in på en parallell "lokalgata" för att angöra.
När jag kom som förstärkning från Roslagen brukade jag alltid fråga i högtalaren "Någon avstigning?" för att i onödan slippa köra in där.
Var det vid Täby?

undrar
Gunnar
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Hasse L skrivet 01 september 2019, 18:42:38 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 01 september 2019, 15:35:34 PM
När vi ändå pratar om hållplatser i denna sektor så i riktning mot stan fanns det 1973 en hpl i en vänsterkurva under en viadukt där man fick köra in på en parallell "lokalgata" för att angöra.
När jag kom som förstärkning från Roslagen brukade jag alltid fråga i högtalaren "Någon avstigning?" för att i onödan slippa köra in där.
Var det vid Täby?

undrar
Gunnar
Det måste ha varit hpl Kanalvägen /Roslags Näsby. Finns kvar än idag i motsvarande läge men trafikeras nu bara av lokala linjer, t ex 605. Motorvägshållplatser har tillkommit för de längre linjerna.

Hasse
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Gunnar D skrivet 01 september 2019, 19:18:51 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 september 2019, 18:42:38 PM
Det måste ha varit hpl Kanalvägen /Roslags Näsby. Finns kvar än idag i motsvarande läge men trafikeras nu bara av lokala linjer, t ex 605. Motorvägshållplatser har tillkommit för de längre linjerna.

Hasse

Tack, kollade på karta och det måste ha varit den jag åsyftade!

Mvh Gunnar
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ersa skrivet 01 september 2019, 20:33:19 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 september 2019, 18:42:38 PM
Det måste ha varit hpl Kanalvägen /Roslags Näsby. Finns kvar än idag i motsvarande läge men trafikeras nu bara av lokala linjer, t ex 605. Motorvägshållplatser har tillkommit för de längre linjerna.

Det var inte så fasligt länge sedan som alla avgångar på 625,  639 och 640 gick in på den slingan. Visst var det några decennier sedan, men det jobbar än idag förare som körde denna färdväg tidigare i karriären. På www.kartbild.com syns inga spår av dagens busshållplats vid Roslags Näsby trafikplats i norrgående riktning på flygfotona från 1971.
Hur såg det ut i södergående riktning vid denna tid? Körde 625, 639 och 640 samma väg via Ytterbyvägen då också?

Sen kördes ju 639 och 676 även in här i början av ombyggnaden av Roslags Näsby trafikplats, för ett par år sedan, men det är en annan sak.  :)
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 01 september 2019, 21:24:38 PM
Jag har ett minne från min barndom då jag bodde på Kanalvägen att det gick flera Roslagslinjer vid den hållplatsen då.
Bland annat åkte jag därifrån till Kapellskär, troligen med en anslutningsbuss i form av en H22:a som var väldigt modern då. Det måste ha varit en snörik och kall vinter före 1981 då jag flyttade från Kanalvägen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Hasse L skrivet 02 september 2019, 10:24:30 AM
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2019, 20:33:19 PM
Det var inte så fasligt länge sedan som alla avgångar på 625,  639 och 640 gick in på den slingan. Visst var det några decennier sedan, men det jobbar än idag förare som körde denna färdväg tidigare i karriären. På www.kartbild.com syns inga spår av dagens busshållplats vid Roslags Näsby trafikplats i norrgående riktning på flygfotona från 1971.
Hur såg det ut i södergående riktning vid denna tid? Körde 625, 639 och 640 samma väg via Ytterbyvägen då också?

Sen kördes ju 639 och 676 även in här i början av ombyggnaden av Roslags Näsby trafikplats, för ett par år sedan, men det är en annan sak.  :)
Det var samma körväg i södergående riktning. (Även för 621, 624, 626, 631 och 635-38 förstås...)
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ersa skrivet 02 september 2019, 11:59:46 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 02 september 2019, 10:24:30 AM
Det var samma körväg i södergående riktning. (Även för 621, 624, 626, 631 och 635-38 förstås...)

Usch så omständigt och besvärligt. Den där vänstersvängen upp på Centralvägen, då man svängt av E18 (E3) norrifrån var inte rolig ens med personbil. Därav dagens cirkulationsplats, som underlättat manövern. Men det kanske var betydligt färre bilar på viadukten på 70-talet jämfört med idag.

Det märktes verkligen innan ombyggnaden att Roslags Näsby trafikplats var designad för vänstertrafiken.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 04 september 2019, 08:13:06 AM
Det var inte lika illa ens i början av 80-talet trafikmässigt på Centralvägen, men sedan ökade trafiken hela tiden vilket ledde till intressanta situationer i korsningen med Grindtorpsvägen/Kanalvägen vid OK där trafikljusen effektivt skapade köer i rusningstid.
Jag förvånas lite över hur man löste trafikflödet när man byggde om trafikplatsen, det blev ju nästan samma lösning för av- och påfarterna som innan.
Det är ju fortfarande dålig sikt när man skall ut från busshållplatsen på E18 söderut till exempel, här hade jag hoppats att någon ingenjör skulle lyckas trolla bort lösningen som innebär att bilarna kommer i döda vinkeln.
Hållplatsen norrut fick ju också tillbaka sitt gamla problem med att bussarna skall ut från stillastående på avfarten där bilarna håller närmare 70-80km/h.
För att lösa dessa problem skulle man behöva separera bussar och bilar helt vid av- och påfarterna och det blir antagligen för dyrt/komplicerat.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ersa skrivet 04 september 2019, 09:53:09 AM
Det blev ju åtminstone cirkulationsplatser på varsin sida om nya viadukten, som underlättar något. Tyvärr kör ju många bilister fortfarande som om Centralvägen har en huvudled rätt genom rondellen, vilket är ett fenomen som uppstår ibland där det varit huvudled förr. Rätt märkligt.

En annan intressant sak med denna trafikplats är att påfartstrafiken från Centralvägen ut på E18 norrut har företräde mot de norrgående bussarna samt bilister som ska ut från Shellmacken. Speciellt sedan dubbeldäckarna kom 2011 med trappan och döda vinkeln snett bakåt på högersidan, är detta en ovanlig dålig lösning.
Trots att jag mestadels kör personbil i detta område numera, tycker jag att man kunnat lägga rejält med energi på lösningar där bussarna har tydligt skyltat företräde mot bilisterna.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 04 september 2019, 17:07:34 PM
Som sagt så tycker jag att det i stort sett blev samma trafiklösning som före ombyggnaden, men som sagt med förbättrad framkomlighet på Centralvägen.
Ur bussförarnas synvinkel blev det alltså inte någon större förbättring mot hur det var före ombyggnaden.
Biltrafiken har fortfarande företräde framför kollektivtrafiken på E18 vilket jag kan förstå eftersom det väl blir som utfartsregeln ungefär när man kommer från hållplatserna och vill ut på påfarterna till E18. Därmed tycker jag inte att det är den bästa av lösningar.
Det skall bli intressant att se om det blir bättre i Arninge som står näst på tur att byggas om. Där verkar det bli en liknande lösning som i Roslags Näsby med stora cirkulationsplatser i vardera änden av bron över E18. Fördelen här är dock att det inte är någon hållplats i direkt anslutning till påfarterna. Däremot gissar jag att Roslags- och Vaxholmsbussarna kommer att ledas av från motorvägen för att komma till det nya resecentrumet.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Ersa skrivet 04 september 2019, 17:55:37 PM
Finns en rätt bra karta på sida 8 i detta dokument från 2014:
https://www.taby.se/globalassets/3.-dokument-per-dokumenttyp/detaljplaner-och-programhandlingar-taby-vaxer/arninge-resecentrum/g_arninge-resecentrum-_planbeskrivning.pdf

639 och 676 får hållplatser längsmed motorvägen, likt hur det ser ut vid Gillingebanan idag. Medan 670 och andra lokalbussar leds ner/upp bl.a på lokalvägar från de bägge cirkulationsplatserna på varsin sida viadukten.
Titel: SV: Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973
Skrivet av: Buss-busen skrivet 21 september 2019, 12:29:09 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 augusti 2019, 21:43:13 PM
Fantastiskt trevlig bild som även fungerar som tidsdokument.
Har motorvägen flyttats i sidled sedan bilden togs, eller byggdes Mörby gårdsväg längre till vänster i bild?
Jag trodde att Mörbylund med sina höghus skulle vara byggt vid denna tid, men det hade väl krävt en väg in till området ungefär där den södergående hållplatsen på bilden ligger?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Det där är dagens Mörbygårdsvägen. Till Mörbylund körde man via Inverness. På bilden har man börjat bygga Mörbylund, och det bör väl vara första halvan av 70-talet. Och där kan man se hur man körde.

https://kartbild.com/#17/59.38690/18.04326/0x8