Utdrag/utskrift från samlingsportalen. se Bildnummer: Jvm.KDAF07350:
(http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF07350&Imgnr=1)
Kan det vara en norskbyggd kaross för export till Sverige? Högerstyrning och avsaknad av passagerardörr på höger sida passar nog inte i Norge?
"Bildtext:
Norskregistrerad Scania turistbuss med teatergolv fotograferad i Osloområdet.
Anmärkning:
Text på kuvert: "Bussar o Lastbilar i utlandet".
Skada: Missfärgning och reva.
Fotograf: Ort/Driftplats Bandel:
Fototid 1953-08-03 -- Bolag Kompletterad 2015-02-20"
https://jernbanemuseet.no/august-2009-nsb-europabus/
NSB fikk bygd flere busser omkring 1960 til disse samarbeidsrutene,
vesentlig fra Larvik Karosseri og T.Knudsen Karosseri i Kristiansand.
Den avbildede bussen er nokså sannsynlig bygd hos T.Knudsen, typisk
er listverket i fronten.
Som nevnt hadde disse bussene amfigulv, dør var plassert i bakenden på
disse bussene, praktisk ved både høyre- og venstrekjøring, her er et eks:
https://digitaltmuseum.se/021018172656/linjebuss-norgeregistrerad-rutevogn
Bussene kjørte også med vertinner som besørget passasjerenes ve og vel ombord.
Litt mer om Europabuss
https://no.wikipedia.org/wiki/NSB_Biltrafikk#Europabus
Litt mer om disse bussene. Den som er avbildet her er antakelig en Scania-Vabis B63 levert i 1953 fra T.Knudsen Karosseri til NSB. På bildet er den påsatt datidens norske prøveskilter som var hvit skrift på rød bunn, A er bokstav for Oslo. Hvert fylke hadde den gang egen bokstav først i skiltet, som ellers var hvit bunn med svart skrift. Bildet som viser bakparten av D-14811 er også en Scania-Vabis B63 levert i 1952 fra T.Knudsen Karosseri. C-30240 er vel en av de siste bygde norske Europabusser, dette er en Volvo B655-08 bygd av Larvik Karosseri og levert til NSB i 1959.