Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 17:57:22 PM

Titel: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 17:57:22 PM
(https://i.postimg.cc/0jH7kvv2/H34K%C3%A4tApr80Web.jpg)

H34 4381 i Kärrtorp en aprildag 1980.
Jag gillade att köra H34, bra motor och växellåda men förstås en del skrammel i olika grad på olika vagnar. Dock gillade jag inte H34 på linje 742
och det var på den linjen jag körde H34 för sista gången, 17 okt 1972. Inser förstås att skramlet bör ha ökat under de resterande 9-10 åren i trafik.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: zjbus skrivet 23 juli 2019, 18:24:18 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 17:57:22 PM


H34 4381 i Kärrtorp en aprildag 1980.
Jag gillade att köra H34, bra motor och växellåda men förstås en del skrammel i olika grad på olika vagnar. Dock gillade jag inte H34 på linje 742
och det var på den linjen jag körde H34 för sista gången, 17 okt 1972. Inser förstås att skramlet bör ha ökat under de resterande 9-10 åren i trafik.

Mvh Gunnar
Tack för en trevlig bild, vad gjorde H32 mindre rolig att köra 1972?
Mvh zjbus
Titel: SV: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2019, 18:45:06 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 17:57:22 PM
(https://i.postimg.cc/0jH7kvv2/H34K%C3%A4tApr80Web.jpg)

H34 4381 i Kärrtorp en aprildag 1980.
Jag gillade att köra H34, bra motor och växellåda men förstås en del skrammel i olika grad på olika vagnar. Dock gillade jag inte H34 på linje 742
och det var på den linjen jag körde H34 för sista gången, 17 okt 1972. Inser förstås att skramlet bör ha ökat under de resterande 9-10 åren i trafik.

Mvh Gunnar
Var läste du om H32? Alltså Büssing Präfekt.  Men rent allmänt vet jag att de flesta förare tyckte att Büssing var alldeles för tröga i starten efter exempelvis en hållplats.
Titel: SV: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: zjbus skrivet 23 juli 2019, 18:50:10 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2019, 18:45:06 PM
Var läste du om H32? Alltså Büssing Präfekt.  Men rent allmänt vet jag att de flesta förare tyckte att Büssing var alldeles för tröga i starten efter exempelvis en hållplats.
Frågade du mig?
Mvh zjbus
Titel: SV: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: Leyland skrivet 23 juli 2019, 18:51:27 PM
Citat från: zjbus skrivet 23 juli 2019, 18:50:10 PM
Frågade du mig?
Mvh zjbus

Ja, det gjorde Staffan då du refererade till H32 i ditt tidigare inlägg.
Titel: SV: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: zjbus skrivet 23 juli 2019, 18:56:33 PM
Citat från: Leyland skrivet 23 juli 2019, 18:51:27 PM
Ja, det gjorde Staffan då du refererade till H32 i ditt tidigare inlägg.
Gunnar D skrev det i tråden 130E med Leyland Panther
Titel: SV: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2019, 19:25:02 PM
Citat från: zjbus skrivet 23 juli 2019, 18:56:33 PM
Gunnar D skrev det i tråden 130E med Leyland Panther
Suck! Här alltså:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73027.msg510665.html#msg510665

Svar och frågor skall naturligtvis placeras i direkt anslutning till ämnet.

Nåväl, du har redan fått ett allmänt svar på din fråga om H32 contra H34.
Titel: SV: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 19:37:23 PM
Citat från: zjbus skrivet 23 juli 2019, 18:24:18 PM
Tack för en trevlig bild, vad gjorde H32 mindre rolig att köra 1972?
Mvh zjbus

Upplevde att H32 ofta var sega, hade föråldrad motor, dålig körställning, reglage olämpligt utformade och placerade, svårdoserad bromsverkan vid halt väglag m.m.
Själva "bygget" kändes bra men "ritningen" var felaktig. Kanske kan man säga att det var tvärtom med H34?

/Gunnar
Titel: SV: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: zjbus skrivet 23 juli 2019, 19:46:26 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 19:37:23 PM
Upplevde att H32 ofta var sega, hade föråldrad motor, dålig körställning, reglage olämpligt utformade och placerade, svårdoserad bromsverkan vid halt väglag m.m.
Själva "bygget" kändes bra men "ritningen" var felaktig. Kanske kan man säga att det var tvärtom med H34?

/Gunnar
Tack Gunnar för din klargöring, nu vet jag att H32 var sämre och att det inte var någon speciell skillnad mellan årtalen.
Mvh zjbus
Titel: SV: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: Peter Rost skrivet 24 juli 2019, 09:53:29 AM
Fin bild, Gunnar!

H32 Büssing U 7 förkammardiesel hade 150 HK. - H34:orna hade 160 HK.
Titel: SV: SL H34 4381 på 181
Skrivet av: Mr H skrivet 24 juli 2019, 19:33:43 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 19:37:23 PM
Upplevde att H32 ofta var sega, hade föråldrad motor, dålig körställning, reglage olämpligt utformade och placerade, svårdoserad bromsverkan vid halt väglag m.m.
Själva "bygget" kändes bra men "ritningen" var felaktig. Kanske kan man säga att det var tvärtom med H34?

/Gunnar

Förkammardiesel år 1967! Det mest tekniskt avancerade i H32 var väl utrustningen för att manövrera de tre takluckorna! Gjordes från förarplatsen med hjälp av en stor spak!

//Mr H