(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4751_XGK923_Stockholm_071217x.jpg)
Trevlig bild på snygg buss. Nytt typsnitt på vagnsnumret tycker jag det ser ut som.
/Cero
Den här bussen var i fint skick :)
Där har vi en av dessa nya vagnar, trevligt att få se... Och som vanligt hög kvalitet..
Snygg bild :D
/ Kricke
Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 17 december 2007, 17:02:18 PM
Och som vanligt hög kvalitet..
Både på bilden och bussen får vi hoppas. ;)
Trevligt Micke!
/KRNI
Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 17 december 2007, 17:02:18 PM
Där har vi en av dessa nya vagnar, trevligt att få se... Och som vanligt hög kvalitet..
Tack alla, laddar upp några fler bilder på hemsidan om en stund.
Trevligt! Dessa vagnar som gör att en ny Stockholmsresa måste ske ganska snart
Vänta någon vecka eller två så fler hinner levereras och trafiksättas.
Snygg bild Micke! ;)
Jasså, du använder fortfarande den bästa kameran ;)
Mycket snygg bild!
Mycket trevligt.
//Simon
Fin bild på en trevlig busstyp!
Jag hade turen att bli förevisad en av dessa vagnar (4753) på Fridhemsgatan idag. Enligt instruktören verkade det som om den största skillnaden ur förarsynpunkt är att även framdörrarna har kännande lister. Vid kontakt med något går dörren/dörrarna upp automatiskt och föraren måste sedan kvittera en "preset"-knapp för att kunna stänga på nytt. En annan finess, som jag tror redan finns på vissa bussar, är att man kan stå på dörrbromsen vid t.ex. rödljus (utan att dessförinnan ha behövt aktivera dörrarna). På så sätt slipper man sitta och trycka ner bromspedalen eller lägga i parkeringsbromsen. Som sig bör med en ny buss kändes den mycket bekväm och fräsch och verkar även vara lättkörd.
/Danne
Citat från: christianm skrivet 17 december 2007, 19:20:18 PM
Jasså, du använder fortfarande den bästa kameran ;)
Mycket snygg bild!
Tack, ja jag tyckte det räckte med den mindre för det lilla som skulle fotograferas.
Citat från: Dan Henriksson skrivet 17 december 2007, 20:26:34 PM
En annan finess, som jag tror redan finns på vissa bussar, är att man kan stå på dörrbromsen vid t.ex. rödljus (utan att dessförinnan ha behövt aktivera dörrarna). På så sätt slipper man sitta och trycka ner bromspedalen eller lägga i parkeringsbromsen.
/Danne
Har för mig den funktionen även finns på MAN-bussarna som går på linje 2 i Sthlm.
/K
Uppsala neoplaner(förrutom de äldsta) har också denna funktion. En liten spak som man drar till så aktiveras dörbromsen. Väldigt skönt tycker pappa, enligt honom de bäste Neoplan har gjort ;D
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 17 december 2007, 21:05:19 PM
Uppsala neoplaner(förrutom de äldsta) har också denna funktion. En liten spak som man drar till så aktiveras dörbromsen. Väldigt skönt tycker pappa, enligt honom de bäste Neoplan har gjort ;D
Och det Neoplan har, har oftast även de polska "kusinerna". Dvs ni kan lägga till Solaris i denna lista.
Kul att Scania hänger på.
Nackdelen som jag har upptäckt med denna knapp, som sitter i Handens 60xx omnilinkar är att dom någon pax har plingat så måste man "Nollställa" det innan man åker vidare...
Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2007, 16:32:20 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4751_XGK923_Stockholm_071217x.jpg)
Roligt att de fortfarande håller på att ha bussarna utan det blaffiga Scaniamärket i fronten och låter SL-märket dominera stället :)
Citat från: Dan Henriksson skrivet 17 december 2007, 20:26:34 PM
En annan finess, som jag tror redan finns på vissa bussar, är att man kan stå på dörrbromsen vid t.ex. rödljus (utan att dessförinnan ha behövt aktivera dörrarna). På så sätt slipper man sitta och trycka ner bromspedalen eller lägga i parkeringsbromsen.
Finns på Scania fr.o.m. det nya chassit som kom 2006. Vi har det på Söne Buss Göteborgs 1169. Skillnaden mot många äldre liknande system är att här räcker det att trycka till lite hårdare på bromsen, så går dörrbromsen in, och man kan sedan släppa bromspedalen och klia sig på benet framför rödljuset ;)
MVH Ingemar
Och så här ser det ut i Solaris Urbino. En enkel brytare med ett H på.
Uppfällt läge = Inaktiverat
Nedfällt läge = Om bussen står still aktiveras dörrbromsen utan att dörrarna behövs öppnas. När brytaren fälls upp bromsas bussen ändå, tills dess att man ger gas med pedalen. Altså behöver man bara snabbt vinkla ner den, och sedan direkt upp igen efter att ha stannat vid rött ljus.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra6/Nyckelstart.jpg)
Precis likadant som i Neoplan.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 19 december 2007, 11:40:40 AM
Precis likadant som i Neoplan.
//Simon
Har för mig att det var så det fungerade på Larssons Buss setra (HYA860) också..
Ingemar
Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2007, 18:02:50 PM
Vänta någon vecka eller två så fler hinner levereras och trafiksättas.
4754 var ute o snurrade igår, tyvärr hann jag inte få upp kamera i tid...
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 december 2007, 06:54:52 AM
Roligt att de fortfarande håller på att ha bussarna utan det blaffiga Scaniamärket i fronten och låter SL-märket dominera stället :)
Skojare där. Men SL-märket har ju faktiskt blivit något mindre. Ju mindre och diskretare desto bättre.
Citat från: Cero skrivet 17 december 2007, 16:46:57 PM
Trevlig bild på snygg buss. Nytt typsnitt på vagnsnumret tycker jag det ser ut som.
/Cero
Ser ut att komma från SJ... eller är detta del i det nya grafiska formspråket?
Jag gillar verkligen dessa vagnar. SL-lacken passar på dem.
Detta är alltså, allt enligt Busslinks interna tidning, en av de fem Omnicity som testas med den senaste Scania-Etanol motorn.
Totalt är det 10 st. 5 som testas för Busslink och 5 som testas av Scania själva.
Omnicity?
Citat från: Simon A skrivet 19 december 2007, 11:40:40 AM
Precis likadant som i Neoplan.
//Simon
Även släktingarna MAN-bussarna i Söderhallen här i Stockholm har denna "knapp", men används sparsamt som jag förstått det.
Denna lilla spak orsakade mycket problem och en del bärgningar när bussarna var nya...
//Fredrik