Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 02 juli 2019, 21:42:46 PM

Titel: H99 4047/SL 4041
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 juli 2019, 21:42:46 PM
Enligt det Jag vet hette bussen H99 4047 men SL 4041 enligt Svensk Busshistoria vilket är något jag aldrig hört tidigare.Den finns inte med i den vagnlistor jag har som jag hoppas någon Vet korrekt Littera och vagnsnummer,

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/65847028_10156327616605933_3160130069020540928_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_eui2=AeGY2U1mxoXu3jxKwTIyjHgwb_Inh-oz5CHElGTHPz2beUI6GNhULlxhyG8AVLq-iaDCEbw0_qcmqKwq0fSAJnFNPj2x6niqeWKdtQRg1eoWlg&_nc_oc=AQmuazGx9lC_EafSZqjfrz9W5NnP2CSUeKZP_iR5eYjgkjFz8-iJL8zzz0u5btRdnoI&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=f7d33036b6895fc50d4bed0854dfc000&oe=5DB3CDF1)

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/66356015_10156327616620933_7350586551417438208_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_eui2=AeGSgieYqZmBafxxiSxAS8pnElfhMxVNdCZoxF4K78bHAhXHM5D9lkUEvXWthg41gvi4GzYn_JUBddvvVOvnrbGvvvw-phJNs3KCnuBmRJKgsQ&_nc_oc=AQmV26T0ZKIGPsHcxOUbQFF5HJdRyB5JH_ZpNxculNcTf9Flk-eOpKdAqr4F9_mE0qs&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=9a6b997718aacdcfe185e667da8817f2&oe=5DC020DC)
Titel: SV: H99 4047/SL 4041
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2019, 17:43:24 PM
Denna buss fanns med vid utställningen Persontrafik 93 i Kalmar i september 1993.

(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813825%29.jpg)

I mars 1993 såg jag den i fabirken i Silkeborg.

(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812318%29.jpg)

(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2812319%29.jpg)
Titel: SV: H99 4047/SL 4041
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 juli 2019, 09:40:02 AM
Trevligt att få se Staffan, undrar varför de aldrig kom i trafik..
Titel: SV: H99 4047/SL 4041
Skrivet av: Fredsduvan skrivet 11 juli 2019, 14:58:52 PM
En Bussmekanikers våta dröm? Öppna ladugårdsdörrarna bak. Snabbkopplingar för drivlina, rulla ut drivlina komplett och i med en extra uppsättning drivlina. Bussen i trafik på ca 1 timme. Sedan kunde motor växellåda och allt annat i drivlinan lagas i maklig takt. JA så var grundtanken med DAB bussen. Varje depå som hade ett antal bussar skulle ha en extra drivlina för utbyte.