(https://i.postimg.cc/L5pJc668/Keolis-4729-Liljeholmen-20190527.jpg) (https://postimg.cc/5Ys9vJCh)
I går dök Nybodaflexen 4729 upp på linje 160. Det går inte att missa att det är en flexbuss, både märkning på karossen och en skylt i framrutan. :)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 maj 2019, 12:20:55 PM
(https://i.postimg.cc/L5pJc668/Keolis-4729-Liljeholmen-20190527.jpg) (https://postimg.cc/5Ys9vJCh)
I går dök Nybodaflexen 4729 upp på linje 160. Det går inte att missa att det är en flexbuss, både märkning på karossen och en skylt i framrutan. :)
Transportstyrelsen uppger 1 brukare på denna buss nämligen Keolis från 2006-06-26 och SBH uppger 2: Busslink från 2006-06-26 och Keolis från 2010-10-25 www.svenskbusshistoria.se/go?id=1783, motsägelsefullt, visst men ingen antydan om att det är en flexbuss, ska då en enkel fönsterskylt få mej att förstå att Flexbuss har tagit över ägandet av denna 13 år gamla buss i sin vanliga röda lackering och SL emblemet i fronten?
Mvh zjbus
Nu får du nog lära dig lite mer om vissa saker.
Busslink = Keolis
flexbuss= betyder att bussen kan gå på olika linjer, inte att den är såld till något bolag som heter Flexbuss
Citat från: Micke A skrivet 28 maj 2019, 14:06:23 PM
Nu får du nog lära dig lite mer om vissa saker.
Busslink = Keolis
flexbuss= betyder att bussen kan gå på olika linjer, inte att den är såld till något bolag som heter Flexbuss
Om nu Busslink och Keolis är samma sak vad var det då för förändringar i ägarförhållandena 2010-10-25?
Bra så har jag lärt mej det så du menar att det är ett allmänt känt begrepp hos folk i Stockholmstrafiken?
Alla bussar kan väl förresten gå på olika linjer oavsett extraskylt i fönstret, linjen skyltas normalt i destinationsskylten.
Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 14:15:16 PM
Om nu Busslink och Keolis är samma sak vad var det då för förändringar i ägarförhållandena 2010-10-25?
Det var ett namnbyte i oktober 2010. Eftersom organisationsnumret inte ändrades har detta inte tagits med i Transportstyrelsens fordonsregister.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2019, 14:28:02 PM
Det var ett namnbyte i oktober 2010. Eftersom organisationsnumret inte ändrades har detta inte tagits med i Transportstyrelsens fordonsregister.
Tack för info, vad innebär begreppet flexbuss, alla bussar kan väl gå på alla linjer oavsett den benämningen?
Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 14:42:51 PM
Tack för info, vad innebär begreppet flexbuss, alla bussar kan väl gå på alla linjer oavsett den benämningen?
Flexbus är en buss som inte tursätts, utan mer eller mindre väntar på att få täcka en tur som riskerar behöva ställas in.
Även då att förarna brukar ha lite mer utbildning och kan linjer även i andra trafikområden.
Det har t.ex. tidigare hänt (när man satt på trafikledningen) att man kunde ta en Cityflex och skicka iväg att påbörja en tur på en Haninge-linje. Under tiden kanske man fick en brist på en 47:a vid Tomteboda som man då istället täckte med en av Råsta-flexarna osv.
Vet sedan inte hur det är numer, men tidigare hade Keolis flexar även lite reservdelar och kunde hjälpa till med att byta t.ex. en blinkers eller strålkastarlampa. I vissa fall hade de även med NATO-kabel för att kunna starta en strömlös vagn.
Citat från: buskörare skrivet 28 maj 2019, 16:07:48 PM
Flexbus är en buss som inte tursätts, utan mer eller mindre väntar på att få täcka en tur som riskerar behöva ställas in.
Ok, tack för din info. En extrabuss som finns till hands om behov uppstår alltså.
Är väl i.o.f. ointressant för resenärer om de åker med en sådan eller en ordinarie.
Citat från: Nico skrivet 28 maj 2019, 16:50:24 PM
Även då att förarna brukar ha lite mer utbildning och kan linjer även i andra trafikområden.
Det har t.ex. tidigare hänt (när man satt på trafikledningen) att man kunde ta en Cityflex och skicka iväg att påbörja en tur på en Haninge-linje. Under tiden kanske man fick en brist på en 47:a vid Tomteboda som man då istället täckte med en av Råsta-flexarna osv.
Vet sedan inte hur det är numer, men tidigare hade Keolis flexar även lite reservdelar och kunde hjälpa till med att byta t.ex. en blinkers eller strålkastarlampa. I vissa fall hade de även med NATO-kabel för att kunna starta en strömlös vagn.
Tack för info, jag förstår, förare som är betydligt mer flexibla med ett bredare kunnande men det behöver väl inte allmänheten informeras om.
Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 17:37:21 PM
Tack för info, jag förstår, förare som är betydligt mer flexibla med ett bredare kunnande men det behöver väl inte allmänheten informeras om.
Vanligtvis brukar flexbussar som mest ha ett litet "f" efter inventarienumret. "4729f" borde det stå detta fall. Skylten i rutan är lite väl stor och tydlig, och det arrangemanget har jag inte sett tidigare. Att skylta detta för resenärerna är egentligen lite onödigt, ja.
Det lilla kursiva f:et finns vid inv.nr på sidan, men verkar saknas fram. Kan vara därför skylten tillfälligt finns med. Det kursiva f:et och infon om att det är en flexvagn är ju mest en information till trafikpersonalen.
Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2019, 18:02:50 PM
Skylten i rutan är lite väl stor och tydlig, och det arrangemanget har jag inte sett tidigare. Att skylta detta för resenärerna är egentligen lite onödigt, ja.
Då har vi samma uppfattning om detta överflödiga arrangemang.
Citat från: Nico skrivet 28 maj 2019, 18:24:53 PM
Det lilla kursiva f:et finns vid inv.nr på sidan, men verkar saknas fram. Kan vara därför skylten tillfälligt finns med. Det kursiva f:et och infon om att det är en flexvagn är ju mest en information till trafikpersonalen.
Det verkar ju inte så bra arrangerat, det innebär ju att man låser bussen i fråga för just flexkörningar.
Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 18:56:45 PM
Det verkar ju inte så bra arrangerat, det innebär ju att man låser bussen i fråga för just flexkörningar.
flexbussar har färdskrivare och kan därför ändå inte blandas med övriga vagnparken. i Stockholms län är de väl numera enbart Norrtälje som har färdskrivare på samtliga vagnar kan jag tänka mig
Citat från: homer skrivet 28 maj 2019, 19:05:52 PM
flexbussar har färdskrivare och kan därför ändå inte blandas med övriga vagnparken. i Stockholms län är de väl numera enbart Norrtälje som har färdskrivare på samtliga vagnar kan jag tänka mig
När Transdev börjar köra om ungefär en månad ska hela vagnparken ha färdskrivare även där så då blir det två områden hos SL :)
Citat från: homer skrivet 28 maj 2019, 19:05:52 PM
flexbussar har färdskrivare och kan därför ändå inte blandas med övriga vagnparken. i Stockholms län är de väl numera enbart Norrtälje som har färdskrivare på samtliga vagnar kan jag tänka mig
Tack för info, det var för mej en nyhet.
Citat från: homer skrivet 28 maj 2019, 19:05:52 PM
flexbussar har färdskrivare och kan därför ändå inte blandas med övriga vagnparken. i Stockholms län är de väl numera enbart Norrtälje som har färdskrivare på samtliga vagnar kan jag tänka mig
Även Södertörn har färdskrivare i alla bussar har jag för mig :)
Det är väl bara Keolis som i större utsträckning plockat bort färdskrivare från de bussar de använder i SL-trafiken. I vardagligt bruk är de ju ganska onödiga (finns ju inte så många linjer som överstiger 50 km) på rena linjevagnar, men finns de monterade så ska de ju i så fall ändå ses till. Antar att det kan vara en orsak till att man i vissa lägen då därför valt att inte ha några färdskrivare.
Citat från: Nico skrivet 28 maj 2019, 22:46:50 PM
Det är väl bara Keolis som i större utsträckning plockat bort färdskrivare från de bussar de använder i SL-trafiken. I vardagligt bruk är de ju ganska onödiga (finns ju inte så många linjer som överstiger 50 km) på rena linjevagnar, men finns de monterade så ska de ju i så fall ändå ses till. Antar att det kan vara en orsak till att man i vissa lägen då därför valt att inte ha några färdskrivare.
Samma med Arriva norrort, vi har bara några stycken med färdskrivare.
En stor anledning till att färdskrivare tas bort från bussarna i SL-trafiken är som sagt att de med några undantag inte behövs.
Finns det färdskrivare monterad måste den besiktigas och underhållas vilket inte är alldeles enkelt och billigt om man inte har kompetens för detta inom företaget.
Ju färre färdskrivare man har, desto enklare och mindre kostsamt blir det att hantera dessa.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 06:07:00 AM
Samma med Arriva norrort, vi har bara några stycken med färdskrivare.
Nattbusslinje 593 mellan Uppsala och Stockholm är ju en sådan linje där färdskrivare behövs och det är inte alltför många olika individer man brukar se på den linjen. Har fått för mig att Märsta och Råsta delar på linjen men häromnatten såg jag VDL:en 8702 och den hör väl hemma i Norrort?
Citat från: Oskar A skrivet 29 maj 2019, 11:34:40 AM
Nattbusslinje 593 mellan Uppsala och Stockholm är ju en sådan linje där färdskrivare behövs och det är inte alltför många olika individer man brukar se på den linjen. Har fått för mig att Märsta och Råsta delar på linjen men häromnatten såg jag VDL:en 8702 och den hör väl hemma i Norrort?
8702 har f.ö Färdskrivare men nej, det måste varit yttersta nödfall, extremt synd att du inte fick detta på bild.
Citat från: Oskar A skrivet 29 maj 2019, 11:34:40 AM
Nattbusslinje 593 mellan Uppsala och Stockholm är ju en sådan linje där färdskrivare behövs och det är inte alltför många olika individer man brukar se på den linjen. Har fått för mig att Märsta och Råsta delar på linjen men häromnatten såg jag VDL:en 8702 och den hör väl hemma i Norrort?
Ljusteröbuss. Utlånad till Råsta den natten pga vagnbrist tydligen.
Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 06:07:00 AM
Samma med Arriva norrort, vi har bara några stycken med färdskrivare.
Hej,
Är det VDL:erna 8701-8705(?) som brukar vara stationerade på Ljusterö som har färdskrivare?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 maj 2019, 13:02:22 PM
Hej,
Är det VDL:erna 8701-8705(?) som brukar vara stationerade på Ljusterö som har färdskrivare?
Och några till, Täby kör också ljusteröturer och det måste finnas reserver förstås. Vet dock inte vilka som har det. Kan säkert kolla om det är av intresse.
Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 13:23:45 PM
Och några till, Täby kör också ljusteröturer och det måste finnas reserver förstås. Vet dock inte vilka som har det. Kan säkert kolla om det är av intresse.
Tack! Nej, du behöver inte kolla upp extra. Tack ändå. Jag var mest intresserad av om det handlade om just Ljisteröbussarna. Då är det alltså endast ett begränsat gäng bussar som får trafikera Ljusterölinjen. Det är därför man i princip bara ser VDL:er, de som verkar ha färdskrivare.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 maj 2019, 15:17:46 PM
Tack! Nej, du behöver inte kolla upp extra. Tack ändå. Jag var mest intresserad av om det handlade om just Ljisteröbussarna. Då är det alltså endast ett begränsat gäng bussar som får trafikera Ljusterölinjen. Det är därför man i princip bara ser VDL:er, de som verkar ha färdskrivare.
Ja, man valde nog boggi rakt av eftersom ledbussarna har en förmåga att fastna där ute vintertid ;D
Citat från: Buzzlover skrivet 29 maj 2019, 12:36:03 PM
8702 har f.ö Färdskrivare men nej, det måste varit yttersta nödfall, extremt synd att du inte fick detta på bild.
Tyvärr ingen bild som sagt.
Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 12:55:59 PM
Ljusteröbuss. Utlånad till Råsta den natten pga vagnbrist tydligen.
Tack, då fick det sin "naturliga" förklaring.
Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 16:00:13 PM
Ja, man valde nog boggi rakt av eftersom ledbussarna har en förmåga att fastna där ute vintertid ;D
Tack! Det förklarar saken. Ledvagnar var vanligare på ön förr då det inte var lika vanligt med pushervarianten och aktermotor.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 maj 2019, 15:00:40 PM
Tack! Det förklarar saken. Ledvagnar var vanligare på ön förr då det inte var lika vanligt med pushervarianten och aktermotor.
Vilket kommer vara det enda som kommer att finnas (som det ser ut nu) efter att Volvos B9SALE successivt försvinner ut trafik. Än har de dock några år kvar. Däremot kan ju elbussar på sikt åter göra att att vi får bussar som driver på andra axeln... eller rentav fler axlar samtidigt som vi slipper växellådor, bakmotor etc.
Citat från: Nico skrivet 30 maj 2019, 15:08:31 PM
Vilket kommer vara det enda som kommer att finnas (som det ser ut nu) efter att Volvos B9SALE successivt försvinner ut trafik. Än har de dock några år kvar. Däremot kan ju elbussar på sikt åter göra att att vi får bussar som driver på andra axeln... eller rentav fler axlar samtidigt som vi slipper växellådor, bakmotor etc.
Tack för uppgiften! Då får man alltså tillsvidare hålla tillgodo med den kapacitet boggivagnar kan tillhandahålla. När det är extra mycket resenärer från Ljusterö brukar det, har jag sett, extrabussar stättas in.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 maj 2019, 17:15:47 PM
Tack för uppgiften! Då får man alltså tillsvidare hålla tillgodo med den kapacitet boggivagnar kan tillhandahålla. När det är extra mycket resenärer från Ljusterö brukar det, har jag sett, extrabussar stättas in.
B9S vagnarna har ju 55 sittplatser, samma som t ex Keolis scania boggivagnar, så någon sittplatsbrist blir de inte, möjligen att boggibussen upplevs som lite trängre. men i praktiken erbjuder dom samma antal passagerare
Citat från: homer skrivet 30 maj 2019, 18:22:19 PM
B9S vagnarna har ju 55 sittplatser, samma som t ex Keolis scania boggivagnar, så någon sittplatsbrist blir de inte, möjligen att boggibussen upplevs som lite trängre. men i praktiken erbjuder dom samma antal passagerare
Fast det gäller i och för sig inte riktigt för Arrivas boggivagnar, ja inte för senare boggivagnar överhuvud taget, då de oftast har lite färre sittplatser. Å andra sidan är ju de flesta nya ledvagnar också inredda för färre än 55 platser - särskilt när man har barnvagnsplatser vid båda bakdörrsparen.
Nu rör det sig i och för sig om ganska liten skillnad i platser. Men det är ju ändå intressant att en normalvagn som H80 på 1970-talet kunde få plats med fler sittande än vad många ledvagnar klarar idag...
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 maj 2019, 07:10:14 AM
En stor anledning till att färdskrivare tas bort från bussarna i SL-trafiken är som sagt att de med några undantag inte behövs.
Finns det färdskrivare monterad måste den besiktigas och underhållas vilket inte är alldeles enkelt och billigt om man inte har kompetens för detta inom företaget.
Ju färre färdskrivare man har, desto enklare och mindre kostsamt blir det att hantera dessa.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Just färdskrivare är en sådan detalj som ägaren av lätt begripliga skäl inte får sköta underhåll och besiktning av.
Utgå från att det kostar runt 2500:- vartannat år att besiktiga den.
Citat från: homer skrivet 30 maj 2019, 18:22:19 PM
B9S vagnarna har ju 55 sittplatser, samma som t ex Keolis scania boggivagnar, så någon sittplatsbrist blir de inte, möjligen att boggibussen upplevs som lite trängre. men i praktiken erbjuder dom samma antal passagerare
Ok. Tack!
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 maj 2019, 15:17:46 PM
Tack! Nej, du behöver inte kolla upp extra. Tack ändå. Jag var mest intresserad av om det handlade om just Ljisteröbussarna. Då är det alltså endast ett begränsat gäng bussar som får trafikera Ljusterölinjen. Det är därför man i princip bara ser VDL:er, de som verkar ha färdskrivare.
(https://i.postimg.cc/X75n9x2F/Arriva-8710-Akersberga-20190612.jpg) (https://postimg.cc/F79t4bXs)
Hej,
I dag dök Arriva 8710 upp på linje 626 mellan Danderyd och Ljusterö, så jag misstänker att även denna har färdskrivare.