Jag har fått önskemål om fler Nässjöbilder. Jag har därför letat upp några bilder från 1971
Först ut F768 en Volvo B655 med kaross från Arvika.
(https://live.staticflickr.com/65535/47830562532_4e1050e94e_b.jpg)[/url]
Därefter F701 som är en Volvo B755, karosserad av VBK
(https://live.staticflickr.com/65535/47882574231_de24321613_b.jpg) (https://flic.kr/p/2fSC8Rf)
Den originella biljettmaskin som Nässjö omnibustrafik hade vid tiden. De är av en typ som, såvitt jag vet, också provades av SJ. Dess biljetter var beskrivna i den handbok för bussförare som jag hade när jag körde för SJ buss i slutet av 70-talet. Maskinen står i buss F768 som har en Wilsonlåda med elektrisk manövrering. Det var väl mycket ovanligt. De övriga B755 med Wilsonlåda som jag känner till hade "pyswilson".
(https://live.staticflickr.com/65535/47882573951_1370909941_b.jpg) (https://flic.kr/p/2fXdH7F)
Till sist en tidtabell från vintern 1970-71
(https://live.staticflickr.com/65535/47830551122_64a329c663_b.jpg) (https://flic.kr/p/2fXdH2R)
Registreringsnummer rättat i texten
(https://flic.kr/p/2fSC5sw)
Biljettmaskinen påminner lite om National, men dessa hade ett böjt tangentbord. Kan detta vara en svensk kopia? Utseendet påminner om Hugin kassaapparater för affärer. Hugin var väl ett KF-företag.
Citat från: Harald Nordius skrivet 19 maj 2019, 20:45:08 PM
Biljettmaskinen påminner lite om National, men dessa hade ett böjt tangentbord. Kan detta vara en svensk kopia? Utseendet påminner om Hugin kassaapparater för affärer. Hugin var väl ett KF-företag.
SJ kallade dem "LM", vilket skulle kunna tyda på att LM Ericson var inblandad. Det är väl tämligen uppenbart att maskinen bygger på en normal dåtida kassaapparat. Upgift om från- och tillhållplats samt biljettyp är dock sådant som en vanlig kassaapparat saknar. Uppställning av uppgifterna och märkningen under sifferfönstret påminner helt klart om SJ:s Nationalapparater. Jag skulle inte vara förvånad om dessa är sambeställda med SJ eller köpta begagnade därifrån.
Hej.
Kassaapparaten är nog av märket LM Sweda.
LM Ericsson var säkert inblandad på något vis,
(kanske dotterbolag? ) för dom hade samma
logga, där namnet Ericsson var ersatt med namnet Sweda.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRSZZ8U7FdHtHiV1xOT9pRj7FjAOy4CarSJjmvrACJig1oBEFfWzQ
Hälsningar Nisse.
Citat från: Digitalt Museum
Eftersom det bara fanns importerade kassaregister på 1930-talet, av märket National, tog Kooperativa förbundet initiativ till utveckling av svenska kassaapparater inom Hugin. Kooperationens behov av apparater var begränsat, varför uppfinnaren Birger Högfors efter att ha konstruerat en enkel apparat för Hugin sökte stöd hos LM Ericsson som startade LM Ericssons kassaregister. Detta såldes och det nya bolaget fick först namnet Svenska Kassaregister AB, senare Svenska Dataregister, Sweda.
Hela texten här: https://digitaltmuseum.se/021026361724/kassaregister
text på busser og reg nr stämmer inte med foto. VBK er da F701
Citat från: Knut skrivet 20 maj 2019, 15:59:59 PM
text på busser og reg nr stämmer inte med foto. VBK er da F701
Tack för påpekandet. Nu har jag rättat.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 20 maj 2019, 08:18:58 AM
Hej.
Kassaapparaten är nog av märket LM Sweda.
LM Ericsson var säkert inblandad på något vis,
(kanske dotterbolag? ) för dom hade samma
logga, där namnet Ericsson var ersatt med namnet Sweda.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRSZZ8U7FdHtHiV1xOT9pRj7FjAOy4CarSJjmvrACJig1oBEFfWzQ
Hälsningar Nisse.
Sweda kassaapparat tillverkades I Varberg. Sweda efterträdde konfektionsjätten Mab och Mya (Malmö Ylle AB) som lades ned cirka 1961,ev 1962. Jag besökte några gånger fabriken och tillverkningen skedde rent mekaniskt. Ingen elektronik här inte.
http://www.bt.se/ledare/hjelmstedt-radda-textilfabriken-i-varberg/
Tack för tidtabellen. :)