Nu inför SL flexibla nattstopp i busstrafiken.
Försöket innebär att resenärerna kan välja var bussen ska stanna längs färdvägen i stället för att bussen bara stannar vid befintliga hållplatser.
– Det här är en trygghetsreform, säger trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M).
Försöket införs med start torsdag 2 maj på nattbusslinje 504Y som går genom Ursvik i Sundbyberg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-infors-flexibla-nattstopp-i-busstrafiken
Så bussarna kommer även fortsättningsvis stanna på ordinarie hållplatser? Är det dessutom möjligt att kliva på bussen mellan hållplatser?
Nej, försöket gäller enbart avstigning.
Vad skiljer egentligen detta från vinkområden, som funnits länge på närtrafiklinjer och enstaka mindre landsbygdslinjer? Ringlinjen 504Y är väl också en slags närtrafiklinje, även om den endast trafikeras kvällstid. Dock inte senare än vad daglinjer normalt brukar trafikeras, sista avgång ankommer ändhållplats kl. 00.16, så i den bemärkelsen så handlar det väl egentligen inte om nattstopp?
Citat från: Maven skrivet 26 april 2019, 08:26:49 AM
Vad skiljer egentligen detta från vinkområden, som funnits länge på närtrafiklinjer och enstaka mindre landsbygdslinjer? Ringlinjen 504Y är väl också en slags närtrafiklinje, även om den endast trafikeras kvällstid. Dock inte senare än vad daglinjer normalt brukar trafikeras, sista avgång ankommer ändhållplats kl. 00.16, så i den bemärkelsen så handlar det väl egentligen inte om nattstopp?
Tja,"SL"anser väl att det är bra att starta försöket på en"lugn"linje så att dom har visat
att dom kan dom också.../Ulf
(Det lär nog dröja innan det införs på"tunga"linjer såsom 591 och 791...)
Citat från: Maven skrivet 26 april 2019, 08:26:49 AM
Vad skiljer egentligen detta från vinkområden, som funnits länge på närtrafiklinjer och enstaka mindre landsbygdslinjer? Ringlinjen 504Y är väl också en slags närtrafiklinje, även om den endast trafikeras kvällstid. Dock inte senare än vad daglinjer normalt brukar trafikeras, sista avgång ankommer ändhållplats kl. 00.16, så i den bemärkelsen så handlar det väl egentligen inte om nattstopp?
Skillnaden är väl att det enbart gäller avstigning, vinkområden gäller väl endast påstigning...?
Inom vinkområden ska man normalt kunna kliva både på och av. Däremot är det så (i alla fall i Stockholms län) att de vinklinjer som finns är förlagda till vägar med mycket ringa trafik. De trafikeras normalt sett inte heller under dygnets mörkaste timmar.