På bilden i länken nedan från Växjö i augusti 1977 kan man se två bussar lastade på järnvägsvagnar. Tåget verkar vara på väg mot Kalmar/Karlskrona annars kunde man kanske tänka sig att bussarna var ämnade för den sista hållplatsen: Skrotplatsen i Vislanda. Om det nu är SJ-bussar, vill säga. Någon på detta eminenta forum kan kanske identifiera busstypen.
Länk till bilden:
http://tågbilder.se/Svenska%20ellok/index.html#sv0415-26.jpg (http://xn--tgbilder-9za.se/Svenska%20ellok/index.html#sv0415-26.jpg)
Vo B635 SKV
Tror inte man skrotade dessa så tidigt
Kanske de är på väg till Pinan. Två B635 med SKV kaross med ursprunglig L-registrering såldes till Försvarets Materielverk enligt Svensk Busshistoria.
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=B635+Försvaret&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false
Bussarna ser väldigt välpolerade ut(exteriört).
Skrotades det även bussar i Vislanda?/Ulf
Hej !
Bussar skrotade också i Vislanda, när busskrotningen upphörde är okänt.
Mvh Peter Ö
SJ ägde skrotplatsen i Vislanda till och med 1989.
//Peter
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 mars 2019, 20:17:27 PM
Vo B635 SKV
Tror inte man skrotade dessa så tidigt
Det är svårt med B635 att gå in på individnivå. För det skrotades en del redan 1969. Då kom det Volvo B58 med Hägglundskaross. Det kom även en leverans från Säffle, även om SL tog över bussar maj 1971.
Borås hade ett litet antal B635.Minns att det var skrot på minst 2 av dem redan ca 1969. Däremot 1972 så såg jag flera B635 och flera hade målats om till vit färg och blå tak (om jag nu minns rätt). Nya regnummer med FMV (gula och svarta för militärt bruk). Den sista serien av B635 var 2,50 m bred och hade servostyrning. Dessa var kvar ganska länge. Ca 1978-80 fanns det enstaka kvar.
SJ sände regelbundet bussar på järnvägsvagnar. Jag har sett sådana regelbundet. Både nyleverans från Örnsköldsvik och förflyttningar. Nä det flyttades CF 6561 och CF7661 från Skövde och Tidaholm så sändes de med järnväg. SJ byggde ju cirka 1952-1953 en ny verkstad i Kinna. Då byggdes även en ändkaj. Sådana var förutsättningen för att sända bussar på vagnar. Även flera CF6561 hamnade hos FMV.
Här (https://smalsparsarkivet.se/amne/vislanda/) finns bilder från Vislanda 1977, bl.a. denna (https://smalsparsarkivet.se/objekt/vislanda-13/).
M.v.h.
Ola
Hej !
Den troligen sista Volvo B 63508 SKV som fanns kvar, dock som reservbuss, var 3589 i Hälsingland.
Bussen finns bevarad och ägs av en privatperson.
Mvh Peter Ö
https://digitaltmuseum.se/021018171229/statens-jarnvagar-sj-buss-3589-i-grebbestad/media?slide=0
Mvh zjbus
Citat från: Ola Almquist skrivet 12 mars 2019, 13:08:27 PM
Här (https://smalsparsarkivet.se/amne/vislanda/) finns bilder från Vislanda 1977, bl.a. denna (https://smalsparsarkivet.se/objekt/vislanda-13/).
M.v.h.
Ola
Tack för dessa bilder./Ulf
De som gick i Örebro län flyttades senare till Blekinge.
Mvh Jan G
Av intresse för en del av ER kan nämnas att från SJ i Kinna sändes från ändkaj spåret bussarna 3423,(troligen)3460 och 4077.
Nu har jag inte exakta datumet. 3460 togs ur trafik i april 1979. Däremot 3423 FCC868 togs ur trafik en fredag i juni 1979. Den körde skolbarn från Landvetter högstadium och sista turen vid skolavslutningen på fredagen. Detta är troligen den sista CF65 i trafik i Göteborgsområdet.
4077 togs ur trafik lite senare 1979. 4116 AMU553 blev omplacerad till Helsingborg cirka 1979 juni. Den hade då soffasäten från äldre CF6561.
Den B635 jag nämner slopades 1969 var 3309. 3310 var kvar lite längre och kan ha fått AGZ322. Denna buss är struken i listan, som är daterad 1973-04-25
Som det sägs i rubriken så sändes bussarna på järnvägsvagnar.