Hej
Hur länge blir 24 m bussarna 4104-4109 kvar i trafiken? De börjar bli trötta och seg men är annars väl underhållna invändigt. De behövs ju såklart på den växande stombusslinje 16 och det verkar inte som Västtrafik ska beställa nya dubbelleder heller utan satsa på vanliga ledbussar, stämmer det?
Citat från: janjoh skrivet 24 februari 2019, 17:25:10 PM
Hej
Hur länge blir 24 m bussarna 4104-4109 kvar i trafiken? De börjar bli trötta och seg men är annars väl underhållna invändigt. De behövs ju såklart på den växande stombusslinje 16 och det verkar inte som Västtrafik ska beställa nya dubbelleder heller utan satsa på vanliga ledbussar, stämmer det?
De alla de gamla stombussar ska väck tidigast 2020
Skickat från min SM-J600FN via Tapatalk
Kommer bli 21 meters bussar istället för 24metarna
Är elbussen som idag går som "extrabuss" på linje 16 mellan Nordstan och Eriksbergstorget av 21 m modell ? Tänker de blir trångt ombord att köra med enbart Volvo 7900 hybridled som inte är så rymliga bussar.
Citat från: janjoh skrivet 24 februari 2019, 19:19:59 PM
Är elbussen som idag går som "extrabuss" på linje 16 mellan Nordstan och Eriksbergstorget av 21 m modell ? Tänker de blir trångt ombord att köra med enbart Volvo 7900 hybridled som inte är så rymliga bussar.
Nej, elledbussarna på linje 16 är "standard" 18-meters ledbuss
Citat från: PauPut skrivet 24 februari 2019, 18:57:24 PM
Kommer bli 21 meters bussar istället för 24metarna
Mercedes Capacity L ?
( Provades ju i Göteborg förra året och bussen ställdes sedan ut på Persontrafikmässan i Älvsjö.)
Citat från: John P skrivet 25 februari 2019, 14:57:45 PM
Mercedes Capacity L ?
( Provades ju i Göteborg förra året och bussen ställdes sedan ut på Persontrafikmässan i Älvsjö.)
Stämmer bra
Citat från: PauPut skrivet 25 februari 2019, 15:55:15 PM
Stämmer bra
Kul, Mercedes bussar känns gediget byggda överlag och Capacity L i det utförande som visades i på Persontrafikmässan såg riktigt trevlig ut!
En annan, kanske ännu lite bättre, men dyrare, kandidat till stomlinjebuss på linje 16 hade ju varit dubbelledade Vanhool, som bl.a körs i Malmö på Malmöexpressen.
Fördelen med 21-metersleden är att den tar i stort sett lika många resande, men till en betydligt lägre anskaffnings- och underhållskostnad i jämförelse med dubbelleden. 21-metersleden behöver inte heller någon direkt anpassning av gatorna utan i de flesta fall så klarar den samma gator som en vanlig ledvagn.
Citat från: janjoh skrivet 24 februari 2019, 17:25:10 PM
Hej
Hur länge blir 24 m bussarna 4104-4109 kvar i trafiken?
4104-4110 ska det vara.
Vet du något när dessa kan komma att levereras?
Men finns 4110 kvar? Bor på Eriksberg på Hisingen och åker dagligen och inte sett den på 1-2 år tror jag :D. Däremot trafikerar 4104 och 4107 igen efter en renovering. Dessa Volvo dubbelled är riktigt bra bussar för denna linje då de tar så mycket passagerare och har bra stolar. Nackdelen är att motorerna börjar bli sega, framförallt i backar som vid Sahlgrenska. Men kan verkligen så långa bussar som 21 m gå som enkelled, finns det sådana i någon annan stad just nu? Volvo 7900 Hybrid är fina bussar men de tar inte alls lika många passagerare som dessa dubbelled :). De kör dock inte dubbelled bussarna på helgkvällar längre på linje 16.
Citat från: janjoh skrivet 26 februari 2019, 18:57:49 PM
Men finns 4110 kvar? Bor på Eriksberg på Hisingen och åker dagligen och inte sett den på 1-2 år tror jag :D.
Visst är 4110 kvar, körde den senast igår.
Men är inte det en nyare Volvo dubbelled, dvs som 4111-4120 eller är det jag som är ute och cyklar? :o
Citat från: PauPut skrivet 26 februari 2019, 20:22:31 PM
Visst är 4110 kvar, körde den senast igår.
4110 har jag och Peter byggt om till mekanisk styrning på sista axeln, de övriga har elektohyralisk styrning.
/M
Citat från: janjoh skrivet 26 februari 2019, 20:27:46 PM
Men är inte det en nyare Volvo dubbelled, dvs som 4111-4120 eller är det jag som är ute och cyklar? :o
Nej, 4110 är utav samma typ som 4104-4109.
Citat från: janjoh skrivet 26 februari 2019, 18:57:49 PM
Men kan verkligen så långa bussar som 21 m gå som enkelled, finns det sådana i någon annan stad just nu?
Denna modell rullar väl i ett antal städer i Tyskland och någon i Nederländerna?
Stämmer... och även i Tjeckien rullar ett antal 21 meters MB CapaCity L. Den som provades i Göteborg och Stockholm vill jag minnas skulle till Prag.
Det enda är att jag är osäker på om man fått ett helgodkännande inom EU än eller om det fortfarande krävs nationella dispenser.
Tack för infon! :). Blir intressant att se det vid årsskiftet. Det är bra att det finns olika modeller av bussar i Göteborg, blir mer variation och både Volvo och MAN är bra, dock ej Solaris :-\
Dom Solaris-bussar som Keolis kör är dock utmärkta och har riktiga säten.
Hört rykten om att den ska bort i sommar men vet inte om det stämmer för att det var någon som sa att de skulle vara borta redan förra året, men eftersom det inte stämde så vet jag inte exakt hur länge de blir klar.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 05 mars 2019, 00:13:04 AM
Dom Solaris-bussar som Keolis kör är dock utmärkta och har riktiga säten.
Keolis har två (tre) olika modeller av Solaris. Dels boggigasbuss av samma typ som Transdev (men par år yngre), dels boggibuss med RME/HVO och till sist ledbuss med RME/HVO.
Hösten 2004, alltså för länge sedan, så berättade politiker att GSAB (dåvarande trafikinnehavare) skulle hyra in bussar. Bussarna skulle disponeras på samma sätt som spårvagnarna.
Nu är frågan om Transdev skall använda bussar de hyr/leasar/äger själva. Är det så att Spårvagnarna tas över av Västtrafik och de vill inte förvärva 24 m bussarna också ? Det har varit många turer om det hela. Vad säger Ni ? Curitibabussar borde väl kunna gå i Göteborg likaväl som i Curitiba, Brasilien.