(http://forumbilder.se/I4G91/ss-provbuss-mack-c-50-pa-vasabron.jpg) (http://forumbilder.se/I4G91/ss-provbuss-mack-c-50-pa-vasabron)
Den provbuss som SS testade inför Scania-Vabis tillverkning fick reg-nummer A514,
men fick den också ett H-litt. ?
/LYR
Trevligt!
Jodå, den fick littera H17.
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 21 februari 2019, 14:00:17 PM
Trevligt!
Jodå, den fick littera H17.
//Peter
Tack Peter, under vagnförteckningen littera H17 fanns ju också en del underlittera såsom H17 D och H17 E, alltså några Volvo-bussar
och gavs det möjligen också ut någon Typbeskrivning på Macken...?
/LYR
Citat från: LYR skrivet 21 februari 2019, 14:36:49 PM
Tack Peter, under vagnförteckningen littera H17 fanns ju också en del underlittera såsom H17 D och H17 E, alltså några Volvo-bussar
och gavs det möjligen också ut någon Typbeskrivning på Macken...?
/LYR
Macken blev kortlivad och demonterades av Scania-Vabis inför tillverkning av H19. Tror inte man gjorde något typbeskrivningsblad för denna provbuss.
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 februari 2019, 23:06:42 PM
Macken blev kortlivad och demonterades av Scania-Vabis inför tillverkning av H19. Tror inte man gjorde något typbeskrivningsblad för denna provbuss.
Tack för den informationen!
/LYR
Läcker bild :)
Tilläggas kan att bilden är tagen 1949./Ulf
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 februari 2019, 23:06:42 PM
Macken blev kortlivad och demonterades av Scania-Vabis inför tillverkning av H19. Tror inte man gjorde något typbeskrivningsblad för denna provbuss.
Det finns väl en Mackbuss bevarad i Sverige?
Hej !
Det finns en Mack-buss som fortfarande existerar.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 23 februari 2019, 14:03:36 PM
Hej !
Det finns en Mack-buss som fortfarande existerar.
Mvh Peter Ö
Intressant, i registret, i så fall reg. nr, ägare?
Mvh zjbus
Hej !
Finns ej i registret, har bl.a. haft O 142 som reg.nr tidigare.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 23 februari 2019, 14:35:23 PM
Hej !
Finns ej i registret, har bl.a. haft O 142 som reg.nr tidigare.
Mvh Peter Ö
Tack, tyvärr ingen träff på O 142 hos SBH.
Vet du något om bussens skick?
mvh zjbus
Jag har sett lillmacken rulla för egen maskin för några år sedan . Skicket. " renoverbar "
Svempa
Citat från: Svempa skrivet 28 februari 2019, 05:48:35 AM
Jag har sett lillmacken rulla för egen maskin för några år sedan . Skicket. " renoverbar "
Svempa
Fantastiskt, var det på allmän väg, såg du några registreringsskyltar?
Mvh zjbus
Hej !
"Lillmacken" är ett renoveringsobjekt, och har vid något tillfälle varit igång.
Det torde väl ta ett bra tag innan den är klar för trafik.
Vän av ordning funderar också vad det är för motor och växellåda i den ?
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 01 mars 2019, 09:09:13 AM
Hej !
"Lillmacken" är ett renoveringsobjekt, och har vid något tillfälle varit igång.
Det torde väl ta ett bra tag innan den är klar för trafik.
Vän av ordning funderar också vad det är för motor och växellåda i den ?
Mvh Peter Ö
Hej!
Tack, ja då har den sannerligen inte varit ute på allmän väg på ett bra tag.
Tittade på SBH A 514 för att göra en ev. jämförelse men där finns inget angivet på motor och växellåda.
Mvh zjbus
Hej!
Ett par tidigare trådar om "lillmacken", Mack C-41:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=67437.0
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=60057.0
I den övre tråden nämns i ett inlägg att C-41 var manuellt växlad.
Det brukar sägas att Mack-bussarna hade motorer av typ Lanova, vilket har med motorns arbetssätt att göra.
C-50 (A514) hade i a f en 6-cyl. förkammardiesel.
Länk till engelsk text om Lanova-motorns arbetssätt:
https://www.yesterdaystractors.com/mm/messages/15944.html
mvh K R
Citat från: K R skrivet 01 mars 2019, 12:25:19 PM
Hej!
Ett par tidigare trådar om "lillmacken", Mack C-41:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=67437.0
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=60057.0
I den övre tråden nämns i ett inlägg att C-41 var manuellt växlad.
Det brukar sägas att Mack-bussarna hade motorer av typ Lanova, vilket har med motorns arbetssätt att göra.
C-50 (A514) hade i a f en 6-cyl. förkammardiesel.
Länk till engelsk text om Lanova-motorns arbetssätt:
https://www.yesterdaystractors.com/mm/messages/15944.html
mvh K R
Hej!
Stort tack för saklig info
Mvh zjbus
Citat från: LYR skrivet 21 februari 2019, 13:44:10 PM
(http://forumbilder.se/I4G91/ss-provbuss-mack-c-50-pa-vasabron.jpg) (http://forumbilder.se/I4G91/ss-provbuss-mack-c-50-pa-vasabron)
Den provbuss som SS testade inför Scania-Vabis tillverkning fick reg-nummer A514,
men fick den också ett H-litt. ?
/LYR
Det har tidigare visats bilder och nu men alla är svart-vita ingen färgbild.
Jag undrar om A514 är SS röd och vita färger och SJ är cremgul med grönsnibb?
M.A.O. vilka är färgerna.
Citat från: Lasse i Bdn skrivet 01 mars 2019, 15:56:20 PM
Det har tidigare visats bilder och nu men alla är svart-vita ingen färgbild.
Jag undrar om A514 är SS röd och vita färger och SJ är cremgul med grönsnibb?
M.A.O. vilka är färgerna.
Hej!
Mack C-41 som till en början provades på SJ var mycket riktigt cremegul med grön frontsnibb och hade f ö under tiden i Stockholm regnr A858.
Mack C-50 (SS H17 A514) skall ha varit grön med silver som andra färg i snibben och med den silvriga färgen bl a nerdragen över bakpartiet.
Uppgift om färgen samt även andra bilder på A514 finns på den flersidiga länken:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=1825
mvh K R
(http://forumbilder.se/I4O38/mack-c-41-sj-huddinge.jpg) (http://forumbilder.se/I4O38/mack-c-41-sj-huddinge)
bild från samlingsportalen.
(http://forumbilder.se/I4O38/mack-c-41-pa-prov-i-huddinge.jpg) (http://forumbilder.se/I4O38/mack-c-41-pa-prov-i-huddinge)
/LYR