(https://i.postimg.cc/R0GGf57t/0071-639-Vhv-B.jpg)
BOS 214
Detta var 16.00-avgången från Tekniska Högskolan idag. Några år under 70-talet körde dagens fotograf på fredagar någorlunda regelbundet förstärkning till 15.00-turen på samma sträcka. Den 15:e februari 1974 hade jag CF:en 6088, vilken ju under SJ-tiden haft nummer 0088. Åren går och dubbelnollorna kommer igen.....
Ursäkta nostalgin!
Nostalgi är enbart trevligt och inget som ska ursäktas, finns det något foto på SJ 0088?
Mvh zjbus
Mycket snyggt! Jag antar att det var för Enebybergsgaraget (föregångaren till Åkerby/Täby) du körde 1974.
När började vissa enstaka avgångar på 639 fortsätta söder om Rimbo? Jag hade för mig att busslinjen mellan Hallstavik och Rimbo inte förlängdes förrän några år innan man rev upp järnvägen 1981, men det kanske rentav var tidigt 70-tal som förlängda avgångar infördes?
Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2019, 11:51:32 AM
När började vissa enstaka avgångar på 639 fortsätta söder om Rimbo? Jag hade för mig att busslinjen mellan Hallstavik och Rimbo inte förlängdes förrän några år innan man rev upp järnvägen 1981, men det kanske rentav var tidigt 70-tal som förlängda avgångar infördes?
Under 70-talet kördes en avgång från Stockholm kl. 15.
15 måndagar-lördagar resp. 21.00 soh. 15.00 som jag skrev ovan skulle alltså ha varit 15.15. Fredagar fanns härutöver en avgång kl. 17.40. En förbindelse kl. 7.35 med tåg från Sthlm Ö och byte till 639 i Rimbo fanns dagligen i tidtabellen från 27.8.1973. Mer än så var det inte då.
Citat från: Hobgoblin skrivet 02 februari 2019, 13:02:39 PM
Under 70-talet kördes en avgång från Stockholm kl. 15.15 måndagar-lördagar resp. 21.00 soh. 15.00 som jag skrev ovan skulle alltså ha varit 15.15. Fredagar fanns härutöver en avgång kl. 17.40. En förbindelse kl. 7.35 med tåg från Sthlm Ö och byte till 639 i Rimbo fanns dagligen i tidtabellen från 27.8.1973. Mer än så var det inte då.
(https://i.postimg.cc/TP9BqNbV/SL-tabell-639-1978-A.jpg) (https://postimg.cc/VSJ7zRDv)
(https://i.postimg.cc/63pgHVVD/SL-tabell-639-1978-B.jpg) (https://postimg.cc/t18BJxM5)
Tack för uppgifterna! Bifogar fotografier över tidtabell från 1978.
Citat från: Hobgoblin skrivet 02 februari 2019, 13:02:39 PM
Under 70-talet kördes en avgång från Stockholm kl. 15.15 måndagar-lördagar resp. 21.00 soh. 15.00 som jag skrev ovan skulle alltså ha varit 15.15. Fredagar fanns härutöver en avgång kl. 17.40. En förbindelse kl. 7.35 med tåg från Sthlm Ö och byte till 639 i Rimbo fanns dagligen i tidtabellen från 27.8.1973. Mer än så var det inte då.
Tackar! Jag tänkte väl att det inte kunnat röra sig om alltför många avgångar under 70-talet. Det var väl inte förrän i mitten på 00-talet som antalet avgångar med 639or började överstiga antalet avgångar med 625or mellan Danderyd och Rimbo, om jag inte minns fel.
Körde SJ(redan då)några turer,ty upplägget på t ex lördagar tyder på det?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 februari 2019, 15:42:16 PM
Körde SJ(redan då)några turer,ty upplägget på t ex lördagar tyder på det?/Ulf
SJ? har väl aldrig kört några 639:or planerat efter att SJ:s linjer tagits över av SJ 1969
Däremot när linjen förlängdes till Östhammar vissa turer så blev det Swebus som körde en del av dessa och sedermera KR Trafik.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 februari 2019, 20:43:49 PM
SJ? har väl aldrig kört några 639:or planerat efter att SJ:s linjer tagits över av SJ 1969
Däremot när linjen förlängdes till Östhammar vissa turer så blev det Swebus som körde en del av dessa och sedermera KR Trafik.
Hej, Ulf kanske menade SJ 810, sedermera UL 810, på sträckan norr om Hallstavik? Denna linje nämns i tidtabellen ovan.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 20:52:02 PM
Hej, Ulf kanske menade SJ 810, sedermera UL 810, på sträckan norr om Hallstavik? Denna linje nämns i tidtabellen ovan.
Linje 810 nämns mycket riktigt i tidtabellen ovan, men söder om Hallstavik gick den aldrig.
Dock kan man ju undra vad Hallstaviksbussen användes till mellan 9:15 och 15:00 på lördagar. Meranvändning på övriga linjer runtom Åkersberga, Rimbo och Norrtälje, såsom 620/621/625 kanske?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 14:37:47 PM
Bifogar fotografier över tidtabell från 1978.
Jag skulle bli väldigt glad om du kunde lägga in fler bilder från denna och liknande tidtabeller för Norrtälje, i busshistoriska delen. :)
Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2019, 20:56:19 PM
Linje 810 nämns mycket riktigt i tidtabellen ovan, men söder om Hallstavik gick den aldrig.
Dock kan man ju undra vad Hallstaviksbussen användes till mellan 9:15 och 15:00 på lördagar. Meranvändning på övriga linjer runtom Åkersberga, Rimbo och Norrtälje, såsom 620/621/625 kanske?
Jag har för mig att den några år senare hade en tur till Norrtälje och åter i a f
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 14:37:47 PM
(https://i.postimg.cc/TP9BqNbV/SL-tabell-639-1978-A.jpg) (https://postimg.cc/VSJ7zRDv)
Lite rolig blir den inte speciellt skalenliga kartan på tidtabellen. Hållplatsen Kanalvägen finns ju än idag i Roslags Näsby, även om den anslutande vägen närmast Ytterbyvägen numera heter Näsbyvägen. Men på kartan gör skalan att det blir lite förvrängt, vilket gör att Kanalvägen ser ut att ligga någonstans i Brottby. ;D
Det blir samma sak som de som än idag tror att Gillingebanan ligger bara ett par hundra meter norr om Roslags Näsby trafikplats, då de reser med dagens 639. Trycker på stoppknappen direkt då bussen rullar från Roslags Näsby trafikplats, och ställer sig därefter vid dörren, och står där i 11 km.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 08:30:27 AM
Mycket snyggt! Jag antar att det var för Enebybergsgaraget (föregångaren till Åkerby/Täby) du körde 1974.
Tack! Ja, det var Enebyberg som gällde före 28 oktober 1974, då Åkerbygaraget (som det ursprungligen hette) i Täby togs i bruk. Anläggningen i Enebyberg var i bruk ännu en tid; radiotrafikledningen var kvar och några extraturer sattes ut därifrån med bussar som fick plats på den gamla planen i anslutning till verkstaden. Själva verkstaden fanns kvar betydligt längre.
Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2019, 21:02:23 PM
Jag skulle bli väldigt glad om du kunde lägga in fler bilder från denna och liknande tidtabeller för Norrtälje, i busshistoriska delen. :)
Hej,
Det finns som sagt några svartvita bilder från förr, men tyvärr hittar jag dem inte just nu. Så fort det dyker upp läggs det ut här på Bussnack :-)
Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2019, 22:00:11 PM
Lite rolig blir den inte speciellt skalenliga kartan på tidtabellen. Hållplatsen Kanalvägen finns ju än idag i Roslags Näsby, även om den anslutande vägen närmast Ytterbyvägen numera heter Näsbyvägen. Men på kartan gör skalan att det blir lite förvrängt, vilket gör att Kanalvägen ser ut att ligga någonstans i Brottby. ;D
Det blir samma sak som de som än idag tror att Gillingebanan ligger bara ett par hundra meter norr om Roslags Näsby trafikplats, då de reser med dagens 639. Trycker på stoppknappen direkt då bussen rullar från Roslags Näsby trafikplats, och ställer sig därefter vid dörren, och står där i 11 km.
[/email]
(https://i.postimg.cc/9f316Wcc/SJ-linje-639-1969.jpg) (https://postimg.cc/pmZD8M9S)
Ja, verkligen lustigt med de icke-skalenliga skisserna i tidtabellerna! :-)
Bifogar ett utdrag ur "Danderydslinjernas" (d v s 600-linjerna) tidtabellsbok från 1969, sidan 65.
Citat från: Hobgoblin skrivet 03 februari 2019, 12:32:26 PM
Tack! Ja, det var Enebyberg som gällde före 28 oktober 1974, då Åkerbygaraget (som det ursprungligen hette) i Täby togs i bruk. Anläggningen i Enebyberg var i bruk ännu en tid; radiotrafikledningen var kvar och några extraturer sattes ut därifrån med bussar som fick plats på den gamla planen i anslutning till verkstaden. Själva verkstaden fanns kvar betydligt längre.
Tack! Jag har för mig att verkstaden i Enebyberg fanns kvar fram till ca 1992/1993 då det byggdes moderna villor på samma plats.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 20:52:02 PM
Hej, Ulf kanske menade SJ 810, sedermera UL 810, på sträckan norr om Hallstavik? Denna linje nämns i tidtabellen ovan.
Nja,faktiskt inte utan SJ skulle kunna ha kört t ex lördagsturen in till stan och sedan ut igen.../Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 februari 2019, 19:11:42 PM
Nja,faktiskt inte utan SJ skulle kunna ha kört t ex lördagsturen in till stan och sedan ut igen.../Ulf
Aha, då förstår jag. Ja, det hade varit logiskt. 👍😀
Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 februari 2019, 19:11:42 PM
Nja,faktiskt inte utan SJ skulle kunna ha kört t ex lördagsturen in till stan och sedan ut igen.../Ulf
Fanns det ens förbindelse från Östhammar till Hallstavik en lördagmorgon?
Upplägget med ståtid (som det skulle ha blivit)i nästan 6 timmar i Stockholm var knappast idealiskt för en SJ förare från Östhammar
SL hade på den tiden ytterst få samarbeten (annat än taxemässiga) med andra trafikutövare
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 februari 2019, 19:17:51 PM
Aha, då förstår jag. Ja, det hade varit logiskt. 👍😀
Nej, som Lars-Håkan skriver hade det inte alls varit logiskt. Då Swebus och sedermera KR körde sina långa 639or (då ända från Öregrund visserligen) bestod arbetspassen ofta enbart av en tur till Stockholm, 45-60 minuters rast där (med reservation för felaktigt minne) och sen en tur hem norrut igen. Bara körtiden var ju omkring tre timmar i vardera riktning, och då får man även räkna in att E18 var färdigbyggd motortrafikled mellan Söderhall och Brottby, vilken inte fanns 1975.
Att ha en arbetsdag bestående av tre timmar körtid, sex timmar rast, följt av tre timmar körtid, hade knappast varit idealiskt.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2019, 14:37:47 PM
(https://i.postimg.cc/TP9BqNbV/SL-tabell-639-1978-A.jpg) (https://postimg.cc/VSJ7zRDv)
(https://i.postimg.cc/63pgHVVD/SL-tabell-639-1978-B.jpg) (https://postimg.cc/t18BJxM5)
Tack för uppgifterna! Bifogar fotografier över tidtabell från 1978.
Trevligt dokument!
Avgången från Hallstavik 18.20 på söndagar trafikerades med fyra/fem bussar sent sjuttiotal. Både Åkerby och Norrtälje körde turen.
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 05 februari 2019, 11:34:06 AM
Trevligt dokument!
Avgången från Hallstavik 18.20 på söndagar trafikerades med fyra/fem bussar sent sjuttiotal. Både Åkerby och Norrtälje körde turen.
//Peter
Tack Peter! Ja, jag minns att Åkerby och senare Täby körde en del förstärkning på 639:an fredagar och söndagar. Under 80-talet ansvarade Åkerby/Täby för en del kortturer i eftermiddagsrusningen M-F, d v s mellan Tekniska och Rimbo.
En Hallstavikförare - oftast med H45 4590 - körde ordinarieturen söndagar 18.20 och hem igen 21.00 från TeH. Vill minnas att denne hade börjat med en sväng t.o.r. Herräng som 642 med avgång därifrån 18.05.
Vad gäller det långa uppehållet i Stockholm vardagar, så minns jag att Hallstaviksförarna bl.a. körde på 603 till Stora Lappkärrsberget som utfyllnad. Sedan kan dom ju ha kört hemåt tidigare som 625 till Norrtälje och vidare som 641 till Hallstavik, men jag minns inte att det var så....
/Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 05 februari 2019, 17:01:48 PM
En Hallstavikförare - oftast med H45 4590 - körde ordinarieturen söndagar 18.20 och hem igen 21.00 från TeH. Vill minnas att denne hade börjat med en sväng t.o.r. Herräng som 642 med avgång därifrån 18.05.
Vad gäller det långa uppehållet i Stockholm vardagar, så minns jag att Hallstaviksförarna bl.a. körde på 603 till Stora Lappkärrsberget som utfyllnad. Sedan kan dom ju ha kört hemåt tidigare som 625 till Norrtälje och vidare som 641 till Hallstavik, men jag minns inte att det var så....
/Hasse
(https://i.postimg.cc/g2sJTkH6/SL_H45_4590_TEH_1982.jpg) (https://postimg.cc/18gsgST9)
Tack för uppgifterna! Hittade bildbevis på 4590 som linje 639.
4590, 4591, 4593 och 4598 var stationerade i Hallstavik. 4590 har tillsynes halvturiststolar i bussens främre del.
Vid leverans till SL 1971 var H45:orna Flygbussar i Råsta under en kortare period.
Tack för bilden på 4590 :)
Såg den på en söndagskväll vid RoslagsNäsby på utväg och då var den så fullsatt att det
t o m satt en tjej i dörrbrunnen framme hos föraren :o/Ulf
(Kom den kvällen från Grissslehamn och det blev bussbyte vid Stångberga p g av vagnfel på H80an.)
Citat från: Peter Rost skrivet 10 februari 2019, 11:10:21 AM
4590, 4591, 4593 och 4598 var stationerade i Hallstavik. 4590 har tillsynes halvturiststolar i bussens främre del.
Vid leverans till SL 1971 var H45:orna Flygbussar i Råsta under en kortare period.
Tack för uppgifterna! Det var nytt för mig att dessa först tursattes i Arlandatrafiken, speciallinje 560 eller 567, vilket nummer det nu var. Annars fanns det ju en hel del Volvo Ikarius litt H51 i Råsta för Arlanda.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 februari 2019, 12:18:53 PM
Tack för bilden på 4590 :)
Såg den på en söndagskväll vid RoslagsNäsby på utväg och då var den så fullsatt att det
t o m satt en tjej i dörrbrunnen framme hos föraren :o/Ulf
(Kom den kvällen från Grissslehamn och det blev bussbyte vid Stångberga p g av vagnfel på H80an.)
Roligt att du uppskattade bilden! Och kul att väcka gamla minnen. H80 var vanligt på Åkerby/Täbys turer på linje 637.
Någon som vet när Hallstaviks stationshus revs? - Fanns kvar för drygt tjugo år sedan, då jag var där senast.
Citat från: Peter Rost skrivet 14 februari 2019, 11:27:41 AM
Någon som vet när Hallstaviks stationshus revs? - Fanns kvar för drygt tjugo år sedan, då jag var där senast.
Det var inte så fasligt många år sedan. 4-5 år sedan skulle jag gissa. Någon gång i första halvan eller mot mitten på detta decennium.
Tråkigt att man inte kunde göra något kul av det, eller bygga en ny kopia, kanske med Faringe nuvarande stationshus som förebild. Gärna i samband med mer aktiv museitrafik på Hargshamnsbanan. Men fastigheten ägs ju av Holmen, och inte (den minst lika ointresserade) kommunen.
Citat från: Peter Rost skrivet 14 februari 2019, 11:27:41 AM
Någon som vet när Hallstaviks stationshus revs? - Fanns kvar för drygt tjugo år sedan, då jag var där senast.
23 sept. 2013 påbörjades rivningen av stationshuset:
https://www.norrteljetidning.se/artikel/norrtalje-kommun/har-rivs-det-gamla-stationshuset-i-hallstavik
Trist, tur att jag fotade huset..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 16 februari 2019, 05:08:30 AM
Trist, tur att jag fotade huset..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Tyckte nog varesig kommunen eller de boende där.../Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 februari 2019, 10:30:13 AM
Tyckte nog varesig kommunen eller de boende där.../Ulf
Kommunen har aldrig ägt fastigheten, så de har aldrig behövt ha någon åsikt i frågan. Angående de boende i Hallstavik, hatar de inte sin 1900-talshistoria vad jag vet. Det ser man tydligt på alla målningar och fotografier inne i det rejäla Folkets hus mitt i samhället.
Så här kunde det se ut en gång....
Reprisbild
(https://i.postimg.cc/vmRghgYc/4720-639-Havi-B.jpg)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 februari 2019, 20:22:39 PM
Tack för uppgifterna! Det var nytt för mig att dessa först tursattes i Arlandatrafiken, speciallinje 560 eller 567, vilket nummer det nu var. Annars fanns det ju en hel del Volvo Ikarius litt H51 i Råsta för Arlanda.
https://ifokus-assets.se/uploads/610/610e50e096b3479205bb561c5658c514/515-15.jpg (4596 Odenplan)
H45:orna användes "sporadiskt" under tiden i Råsta - även på Arlandalinjen som de egentligen var avsedda för. Trafikerade däremot "Fotbollslinjen" 565 Norra bantorget - Råsundastadion.
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 februari 2019, 17:51:43 PM
Så här kunde det se ut en gång....
Reprisbild
(https://i.postimg.cc/vmRghgYc/4720-639-Havi-B.jpg)
Snyggt, Hasse! Stilpoäng för destinationsskyltningen. ;)
Citat från: Peter Rost skrivet 17 februari 2019, 07:26:17 AM
https://ifokus-assets.se/uploads/610/610e50e096b3479205bb561c5658c514/515-15.jpg (4596 Odenplan)
H45:orna användes "sporadiskt" under tiden i Råsta - även på Arlandalinjen som de egentligen var avsedda för. Trafikerade däremot "Fotbollslinjen" 565 Norra bantorget - Råsundastadion.
Denna 565a skulle det vara trevligt att få se på bild ;)/Ulf
Stationshuset 2013, Vill minnas jag hört rykten då om rivning, kanske därför jag åkte dit..
Inte lika spännande som hasses bild kanske men jag är glad att ha bilderna ändå.
(https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/52063647_10156040694940933_3202218476483641344_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=19abbf4796b16eaec1b6f2f3e97ccdce&oe=5CE7DA96)
(https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/52901600_10156040694985933_5268516999092240384_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=be407439212fb6dc4a65e418434d2ed1&oe=5CE066FD)
(https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/52797021_10156040695015933_293847106748153856_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=f7c4ba08d3e93f4aa9a87d5ef07e7631&oe=5CEAE452)
(https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/52753340_10156040695200933_7682537332410417152_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=8d6f6c79d37319c6fb9a4ef67aa46b38&oe=5CF060BF)
Citat från: Bussmicke skrivet 23 februari 2019, 16:23:44 PM
Stationshuset 2013, Vill minnas jag hört rykten då om rivning, kanske därför jag åkte dit..
Jodå, det fanns gott om uppgifter om den stundande rivningen, och minns att du fick bråttom dit pga detta. Väldigt trevligt att även dina bilder finns.
Det hade säkert inte varit speciellt svårt eller dyrt att renovera upp huset i ursprungligt skick. Detta gör man med många andra jämngamla hus i kommunen just nu.