"Hittade" denna nykomling på 56:an tidigare idag, det verkar som om nykomlingarna börjar röra på sig så smått...
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/4751_2S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/4751_4S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/4751_5S.jpg)
Jag måste säga att jag tycker att de gråa partierna är riktigt klädsamma tillsammans med denna lackering.
Ber om ursäkt för bildkvaliteten, men ljuset var inte direkt på min sida denna dag och jag försöker fortfarande komma underfund med hur jag bäst skall ställa in kameran för att slippa grynigheten.
//Fredrik
Treeeevligt!
Jag tycker dessa är hel-läckra! De passar i SL-kläder verkligen!
När börjar utrangeringen av Maxci som dessa torde ersätta...?
Väldigt snygga bussar. Bilderna var det inte heller något fel på, man såg vad det var utan tvekan.
//Simon
:D Kul, bilderna kom till slut! Hoppas scania lyckas bättre med kvaliteten på de nya omnilinkarna.
Men vi vet ju att Hornsbergs är en förserie.
fin buss i jul tid
Citat från: Ivo skrivet 15 december 2007, 10:05:29 AM
:D Kul, bilderna kom till slut! Hoppas scania lyckas bättre med kvaliteten på de nya omnilinkarna.
Men vi vet ju att Hornsbergs är en förserie.
Och de första fem är fältprovsbussar vad nu det innebär.
Fordon på fältprov utlånas av tillverkaren till betrodda kunder som har
lämplig körning för just de tester tillverkaren vill att fordonet ska
genomgå. Det går aldrig för en tillverkare att på egen hand genomföra
fullskaleprov som motsvarar den körning/belastning fordonet utsätts för
under x månader hos en kund i dennes dagliga verksamhet.
Trevliga bilder på snygga bussar
likaså är oftast fältprovsfrdon plomberade så att service etc endast görs av speciell personal. vet fall av fältprovslastbilar där de ej fick tippa hytten ens
> likaså är oftast fältprovsfrdon plomberade så att service etc endast görs av speciell personal.
Visst är det så. Det gäller ju att verkligen utläsa alla "tecken" man kan på hur fordonet
reagerar på den aktuella körningen. Det är ju så att säga poängen med det hela.
Hur är det...har Busslink köpt bussarna ändå eller de ägs av Scania....
Hade de inte varit intressant för Scanias del och även för Sl's del att testa bussen hos något garage som har landsvägslinjer och motorvägar
Citat från: robbes skrivet 15 december 2007, 22:18:51 PM
likaså är oftast fältprovsfrdon plomberade så att service etc endast görs av speciell personal. vet fall av fältprovslastbilar där de ej fick tippa hytten ens
Vid min gymnasieskola finns en FM12 m. powershiftlåda som är just en provbil, hyttippning görs då och då men vid tyngre servicearbeten måste Göteborg kontaktas. Likadant gäller en annan bil, en P124 dragare som varit testbil hos Scania och som dessutom inte får köras på allmän väg
Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2007, 20:59:24 PM
Och de första fem är fältprovsbussar vad nu det innebär.
I detta fall innebär det att bussarna skall finnas tillhands för Scania för utprovning av diverse ny teknik och komponenter under så realistiska förhållanden som möjligt.
Således används de i den dagliga trafiken men kan bytas in under ett pågående pass för t ex byte av komponenter.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 december 2007, 22:52:48 PM
Hur är det...har Busslink köpt bussarna ändå eller de ägs av Scania....
Bussarna ägs av Scania, men brukas av Busslink.
Det verkar inte troligt att man skulle köpa prototyper om de ändå skall fungera som rullande provbänkar...
Citat från: homer skrivet 15 december 2007, 23:06:38 PM
Hade de inte varit intressant för Scanias del och även för Sl's del att testa bussen hos något garage som har landsvägslinjer och motorvägar
Det kanske blir aktuellt i ett senare skede, men påfrestningarna är troligen större i stadstrafik, så det verkar logiskt att börja med att utsätta bussen för det.
Dessutom är ju bussmodellen främst avsedd att användas i stads- och förortstrafik, vill man ha en motorvägsbuss finns det nog bättre alternativ till hands.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 december 2007, 09:43:50 AM
Det kanske blir aktuellt i ett senare skede, men påfrestningarna är troligen större i stadstrafik, så det verkar logiskt att börja med att utsätta bussen för det.
Dessutom är ju bussmodellen främst avsedd att användas i stads- och förortstrafik, vill man ha en motorvägsbuss finns det nog bättre alternativ till hands.
//Fredrik
Gamla OmniCityn blir ju olycklig i redan 70 km/h, så denna nya lär nog inte heller trivas på 90-vägar.
Ska man köra i 90 med stadsbuss på längre sträckor krävs den äldre "skokartongen" som nämns av Kvarne ovan. ;)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 december 2007, 09:43:50 AM
.
Bussarna ägs av Scania, men brukas av Busslink.
Det verkar inte troligt att man skulle köpa prototyper om de ändå skall fungera som rullande provbänkar...
//Fredrik
Nä det var det jag också funderade på..
Har inte Swebus dalarna också fått sådana här Omnilink II med Etanol?
Du tänker då dessa?
Vet ej vad som skiljer dessa mot Busslinks 4551->.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6400/Swebus_6468_Tradgardsgatan_Borlange_060922.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6400/Swebus_6468_Wallingatan_Borlange_060922c.jpg)
En betydande skillnad mellan 6468 och 4751 är att de drivs av Diesel resp. etanol...
//Fredrik