Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 29 november 2018, 20:43:16 PM

Titel: Utanför högkvarteret
Skrivet av: Hasse L skrivet 29 november 2018, 20:43:16 PM
(https://i.postimg.cc/tTWszdCt/4150-53-Teg-f-B.jpg)
DGL 640 - Büssing Präfekt 1967 - SL H32 4150.
Titel: SV: Utanför högkvarteret
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 29 november 2018, 21:17:33 PM
Oj,53an var väl"i huvudsak"en Leylandlinje?/Ulf
Titel: SV: Utanför högkvarteret
Skrivet av: Leyland skrivet 29 november 2018, 21:19:27 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 november 2018, 21:17:33 PM
Oj,53an var väl"i huvudsak"en Leylandlinje?/Ulf

Ja, men Büssing från Söderhallen förekom.

Trevlig bild Hasse!
Titel: SV: Utanför högkvarteret
Skrivet av: christian berg skrivet 01 december 2018, 17:11:40 PM
Ja, mycket trevlig bild!

Söderhallen hade vid den här tiden H32 4149-54, men de flyttades snart till Hornsberg och senare vidare till Nyboda eller Bromma. I Hornsberg gick 4150 och systervagnen 4151 nästan uteslutande som övningsbuss. De f.d. Söderhallsvagnarna måste ha varit ovanligt bra eller så användes de inte så mycket. Hur som helst blev de mycket långlivade; 4149 avlutade Büssingepoken i Nyboda och 4153 i Bromma. Även 4150 blev kvar tills i början av 1984.

Även Leylanddominerade Hammarby hade tre Büssing (4155-57) som vid enstaka tillfällen dök upp på linje 55.

Kanske någon som har foto på detta?

Hälsningar
Christian B
Titel: SV: Utanför högkvarteret
Skrivet av: Mr H skrivet 01 december 2018, 18:35:16 PM
Citat från: christian berg skrivet 01 december 2018, 17:11:40 PM
Ja, mycket trevlig bild!

Söderhallen hade vid den här tiden H32 4149-54, men de flyttades snart till Hornsberg och senare vidare till Nyboda eller Bromma. I Hornsberg gick 4150 och systervagnen 4151 nästan uteslutande som övningsbuss. De f.d. Söderhallsvagnarna måste ha varit ovanligt bra eller så användes de inte så mycket. Hur som helst blev de mycket långlivade; 4149 avlutade Büssingepoken i Nyboda och 4153 i Bromma. Även 4150 blev kvar tills i början av 1984.

Även Leylanddominerade Hammarby hade tre Büssing (4155-57) som vid enstaka tillfällen dök upp på linje 55.

Kanske någon som har foto på detta?

De där H32:orna med riktiga färdskrivare dessutom var i huvudsak vikta för Muskötrafiken. men de förekom förstås också i andra sammanhang ex.vis i vanlig beställningstrafik.

/Mr H

Hälsningar
Christian B
Titel: SV: Utanför högkvarteret
Skrivet av: Hasse L skrivet 01 december 2018, 22:16:57 PM
Har en bild på 4157 på Nybodalinje 141 i februari 1983, men ingen på någon Hammarbylinje.  /Hasse
Titel: SV: Utanför högkvarteret
Skrivet av: Gunnar Berglund skrivet 02 december 2018, 15:18:29 PM
Citat från: christian berg skrivet 01 december 2018, 17:11:40 PM

Söderhallen hade vid den här tiden H32 4149-54, men de flyttades snart till Hornsberg och senare vidare till Nyboda eller Bromma. I Hornsberg gick 4150 och systervagnen 4151 nästan uteslutande som övningsbuss. De f.d. Söderhallsvagnarna måste ha varit ovanligt bra eller så användes de inte så mycket. Hur som helst blev de mycket långlivade; 4149 avlutade Büssingepoken i Nyboda och 4153 i Bromma. Även 4150 blev kvar tills i början av 1984.


De är lite roligt med de här Büssingarna, uppdaterade H32 4150 på min sida om vagnarnas placeringar: https://www.bussgaraget.se/vagnhistoria.php (https://www.bussgaraget.se/vagnhistoria.php) (sök på 4150)
Titel: SV: Utanför högkvarteret
Skrivet av: Leyland skrivet 02 december 2018, 15:50:40 PM
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 02 december 2018, 15:18:29 PM
De är lite roligt med de här Büssingarna, uppdaterade H32 4150 på min sida om vagnarnas placeringar: https://www.bussgaraget.se/vagnhistoria.php (https://www.bussgaraget.se/vagnhistoria.php) (sök på 4150)

Mycket trevligt med denna databas! Finns det utsättningsuppgifter också?
Titel: SV: Utanför högkvarteret
Skrivet av: John skrivet 05 december 2018, 09:20:18 AM
Att dessa Bussing var utkastade i Leyland land berodde på att 4151-4165 hade färdskrivare för abonering vilket ingen Leyland hade. Att dom var i bra skick berodde på att man använde dom sparsamt och underhöll dom för att klara en abonering utan för stora problem.