(http://mrg1.de/images/3218.JPG)
Den här synen var inte särskilt vanlig, men ibland hände det att det sattes ut en Büssing på 144:an. Det hände ju i början av högertrafiken åtminstone att det kom ut Capitoler bland Nybodas förfogandevagnar som ibland sågs trafikera 144E så en H32 blev väl i så fall lika naturlig efter ett tag. Bilden tog jag i oktober 1969. Som bonus får vi se bl a en C3 och en Huddinge-CF på linje 737 (ser det ut som i alla fall).
Den här synen var inte särskilt vanlig, men ibland hände det att det sattes ut en Büssing på 144:an. Det hände ju i början av högertrafiken åtminstone att det kom ut Capitoler bland Nybodas förfogandevagnar som ibland sågs trafikera 144E så en H32 blev väl i så fall lika naturlig efter ett tag. Bilden tog jag i oktober 1969. Som bonus får vi se bl a en C3 och en Huddinge-CF på linje 737 (ser det ut som i alla fall).
Trevlig bild, påminner mig om mina år som bussförare på 60- och 70-talen. Det ser mycket riktigt ut att vara linje 737 som visar lite av aktern. Den CF'n tillhörde helt riktigt Huddinge men var placerad i Nynäshamn/Ösmo. Linje 737 trafikerades av endast 1 vagn på vardagar. Aktuell tidtabell för linjen nedan. Beklagar hålen.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/Tdt%20737_zpsezj0jcox.jpg)
M v h
Ingwar
(https://i.postimg.cc/zGvmMCXY/H20-Gup22apr66-Web.jpg)
Citat från: Mr G skrivet 17 oktober 2018, 22:13:59 PM
Den här synen var inte särskilt vanlig, men ibland hände det att det sattes ut en Büssing på 144:an. Det hände ju i början av högertrafiken åtminstone att det kom ut Capitoler bland Nybodas förfogandevagnar som ibland sågs trafikera 144E så en H32 blev väl i så fall lika naturlig efter ett tag. Bilden tog jag i oktober 1969. Som bonus får vi se bl a en C3 och en Huddinge-CF på linje 737 (ser det ut som i alla fall).
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 oktober 2018, 03:28:50 AM
Trevlig bild, påminner mig om mina år som bussförare på 60- och 70-talen. Det ser mycket riktigt ut att vara linje 737 som visar lite av aktern. Den CF'n tillhörde helt riktigt Huddinge men var placerad i Nynäshamn/Ösmo. Linje 737 trafikerades av endast 1 vagn på vardagar. Aktuell tidtabell för linjen nedan. Beklagar hålen.
Som påpekat en mycket innehållsrik bild och det verkar stå "Älvsjögården" på pappskylten. Linje 737 körde jag någon gång 1972, gick det även H46 på den eller dess efterföljare?
Ovan H20 5227 på linje 144E på uppfartsrampen till Gullmarsplan 22 apr 1966 (lite längre ned än varifrån Mr G tog sin bild). En lite förbättrad reprisbild.
Mvh Gunnar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 oktober 2018, 03:28:50 AM
Den här synen var inte särskilt vanlig, men ibland hände det att det sattes ut en Büssing på 144:an. Det hände ju i början av högertrafiken åtminstone att det kom ut Capitoler bland Nybodas förfogandevagnar som ibland sågs trafikera 144E så en H32 blev väl i så fall lika naturlig efter ett tag. Bilden tog jag i oktober 1969. Som bonus får vi se bl a en C3 och en Huddinge-CF på linje 737 (ser det ut som i alla fall).
Trevlig bild, påminner mig om mina år som bussförare på 60- och 70-talen. Det ser mycket riktigt ut att vara linje 737 som visar lite av aktern. Den CF'n tillhörde helt riktigt Huddinge men var placerad i Nynäshamn/Ösmo. Linje 737 trafikerades av endast 1 vagn på vardagar. Aktuell tidtabell för linjen nedan. Beklagar hålen.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/Tdt%20737_zpsezj0jcox.jpg)
M v h
Ingwar
Skulle man kunna få se framsidan av tidtabellen också?
Jimmy
Citat från: Gunnar D skrivet 18 oktober 2018, 15:57:54 PM
Som påpekat en mycket innehållsrik bild och det verkar stå "Älvsjögården" på pappskylten. Linje 737 körde jag någon gång 1972, gick det även H46 på den eller dess efterföljare?
....
Mvh Gunnar
Nog står det Älvsjögården. Ser i en turlista från sommaren -69 att 144E om eftermiddagarna kördes Gup-Äsg. Om morgnarna kördes Gup-Juliaborg. En turlista från 1970 visar att man då börjat vända i terminalen vid ÄSt (i eftermiddagstrafiken). /Hasse
Det var en Gles tabell på 737...
Citat från: Jimmy skrivet 18 oktober 2018, 19:09:37 PM
Skulle man kunna få se framsidan av tidtabellen också?
Jimmy
Framsidan på tidtabellen för linje 737 från 1964.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/SJlinje737a687_zpsxczenou9.jpg)
M v h
Ingwar
Var linje 737 ett alternativ till Nynäsbanan? Fanns ju även en linje 731 som också den trafikerade Nynäshamn - Ölandsgatan/Skanstull den var väl mer av en "direktlinje" - och följde Nynäsvägen hela sträckan.
//Peter
Ber att få tacka Ingwar för tidtabellen, både fram- och baksida.
Gillar verkligen att få se tidtabeller från Trafik AB Stockholm - Nynäs!
Jimmy
Citat från: Peter Rost skrivet 19 oktober 2018, 13:56:43 PM
Var linje 737 ett alternativ till Nynäsbanan? Fanns ju även en linje 731 som också den trafikerade Nynäshamn - Ölandsgatan/Skanstull den var väl mer av en "direktlinje" - och följde Nynäsvägen hela sträckan.
//Peter
Linje 737 var avsedd för folk som bodde i t ex Stora Vika, Sorunda, Norr Enby och andra byar så de kunde ta sig till Stockholm med omgivningar utan att behöva byta buss ett flertal gånger. Linje 731 var en direkt linje som i princip gick längs Nynäsvägen hela vägen mellan Nynäshamn och Stockholm. Linje 731 hade ju också fler turer. Se tidtabellen nedan.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/SJ%20tdt%20731%20b736_zpst2vjkcdu.jpg)
Framsidan på linje 731's tidtabell.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/SJlinje731tdt_zpstp7rvdm6.jpg)
Slutligen en karta över linjesträckningen för linje 737.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Buses/SJlinje737c689_zps34fxnkvf.jpg)
M v h
Ingwar
Tack Ingwar, för ett väl utförligt svar! :)
Tack för bilderna. Två frågor:
- Büssingen är väl på väg till Skanstull? Det ser ut som om bilden är tagen norrut från Olaus Magnus väg. Det är väl Södersjukhuset man ser bakoom bussen.
- Vad gör H20 där? Det är väl Nynäsvägens ramp söderifrån, men 144 gick ju Huddingevägen.
Citat från: Harald Nordius skrivet 22 oktober 2018, 09:16:32 AM
Tack för bilderna. Två frågor:
- Büssingen är väl på väg till Skanstull? Det ser ut som om bilden är tagen norrut från Olaus Magnus väg. Det är väl Södersjukhuset man ser bakoom bussen.
Eftersom linje 144:s hållplats låg närmast t-baneentrén, så skall Büssingen göra en 180 graders "rundpall" i rondellen och fortsätta västerut på Huddingevägen...
Linje 144 avkortades från Skanstull dagen H.
Denna procedur förekom även hos linje 130 och 190/160, och förekommer även hos linje 144 idag.
Citat från: roggek skrivet 22 oktober 2018, 09:37:13 AM
Linje 144 avkortades från Skanstull dagen H.
Ja visst ja. Så var det ju. Återstår då frågan om H20, men den kanske står uppställd och väntar på att sättas in från Gup. Den ser ju rätt tom ut.
Citat från: Harald Nordius skrivet 22 oktober 2018, 09:55:13 AM
Ja visst ja. Så var det ju. Återstår då frågan om H20, men den kanske står uppställd och väntar på att sättas in från Gup. Den ser ju rätt tom ut.
Din gissning är rätt Harald. Extravagnarna/förfogandevagnarna brukade ställa upp på rampen. Då var det lätt för Tm att komma åt dem och det var bara att vika runt hörnet vänster så kom man till de flesta avgångshållplatser. Tror att det tom fanns en hpltavla på rampen "Uppställningsplats för extravagnar" eller något liknande.
/Mr H
Då uppstår frågan hur man kom dit från Söderhallen. Körde man ut och vände i rondellen Nynäsvägen/Enskedevägen?
Citat från: Harald Nordius skrivet 22 oktober 2018, 09:16:32 AM
Tack för bilderna. Två frågor:
- Büssingen är väl på väg till Skanstull? Det ser ut som om bilden är tagen norrut från Olaus Magnus väg. Det är väl Södersjukhuset man ser bakoom bussen.
- Vad gör H20 där? Det är väl Nynäsvägens ramp söderifrån, men 144 gick ju Huddingevägen.
Visst är det dessa två skilda uppfarter/ramper mot Gullmarsplan och inte samma som jag alltför snabbt antog.
Citat från: Harald Nordius skrivet 22 oktober 2018, 11:08:17 AM
Då uppstår frågan hur man kom dit från Söderhallen. Körde man ut och vände i rondellen Nynäsvägen/Enskedevägen?
Så hade jag kört dit från Söh iaf. H20 5227 har turnummer 45, möjligen kom den från annat uppdrag.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 22 oktober 2018, 13:52:52 PM
Visst är det dessa två skilda uppfarter/ramper mot Gullmarsplan och inte samma som jag alltför snabbt antog.
Så hade jag kört dit från Söh iaf. H20 5227 har turnummer 45, möjligen kom den från annat uppdrag.
/Gunnar
Egentligen så tror jag att uppställningen på rampen mer var anpassad för Hammarbys bussar som ryckte ut Garagevägen söderut - Sofielundsvägen - Nynäsvägen. Platsen etablerades och sedan ställde ju förstås Söderhallen upp där också även om tillfarten var mer komplicerad. Det kunde stå ansenliga mängder bussar på rampen vid speciella tillställningar på "Hovet"!
//Mr H
Extravagnar förekommer väl inte idag.
Citat från: Mr H skrivet 22 oktober 2018, 15:12:12 PM
Egentligen så tror jag att uppställningen på rampen mer var anpassad för Hammarbys bussar som ryckte ut Garagevägen söderut - Sofielundsvägen - Nynäsvägen. Platsen etablerades och sedan ställde ju förstås Söderhallen upp där också även om tillfarten var mer komplicerad. Det kunde stå ansenliga mängder bussar på rampen vid speciella tillställningar på "Hovet"!
//Mr H
Efter en vanlig hockeymatch i allsvenskan som det hette på den här tiden gick det alltid extrabussar på både 130 och 144:an, så så speciella var inte de tillställningarna. Minst ett par gånger i veckan alltså. Att det skulle vara ansenliga mängder kan jag däremot inte minnas. I normalläget tror jag att det rörde sig om en extravagn per linje. Eftersom rampen var längs den vanliga promenadvägen från ståplatsläktaren till hållplatsen för 64/144 gick jag i princip förbi där en gång i veckan under många års tid.
Sen fanns det inte heller någon anledning att bränna på ända till Enskedevägen för att få in bussarna på rampen. Så länge korsningen med Sandstuvägen ännu fanns kvar i plan, och det vill jag minnas att den gjorde hela vänstertrafiktiden ut så gick det lätt att komma in på rampen via Hammarbybacken - Sandstuvägen - Nynäsvägen.
Citat från: Bussmicke skrivet 25 oktober 2018, 12:41:45 PM
Extravagnar förekommer väl inte idag.
Efter det att ledvagnar insattes på 144an har det varit sparsamt med dom./Ulf