CitatI Södermanland var förra året endast 14,2 procent av bussarna tillgänglighetsanpassade
stämmer detta verkligen???
för övrigt anser jag att även en buss med trappor kan vara tillgänglig, och upphandlare/operatörer borde räkna på och redovisa hur mycket dyrare trafiken blir av att alla slags handikapp ska kunna åka på alla bussar alltid....
källa:
http://funktionsratt.se/bristande-tillganglighet-i-kollektivtrafiken/
Citat från: homer skrivet 02 oktober 2018, 18:06:31 PM
stämmer detta verkligen???
för övrigt anser jag att även en buss med trappor kan vara tillgänglig, och upphandlare/operatörer borde räkna på och redovisa hur mycket dyrare trafiken blir av att alla slags handikapp ska kunna åka på alla bussar alltid....
källa:
http://funktionsratt.se/bristande-tillganglighet-i-kollektivtrafiken/
Det stämmer säkert eftersom endast låggolvsbussar räknas som helt anpassade
Bara 14,2% lågentré? Har man verkligen en så hög andel som 85,8% normalgolvade bussar i Södermanland?
På samma sida står det ju att 100% av bussarna i SL-trafiken är tillgängliga, så det kan ju inte bara vara låggolv, utan även lågentréfordon som har normalgolv i bakre hälften.
Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2018, 18:47:15 PM
Bara 14,2% lågentré? Har man verkligen en så hög andel som 85,8% normalgolvade bussar i Södermanland?
På samma sida står det ju att 100% av bussarna i SL-trafiken är tillgängliga, så det kan ju inte bara vara låggolv, utan även lågentréfordon som har normalgolv i bakre hälften.
Siffrorna är konstiga, titta bara på Gotland som har 100% lågentré/golv sedan 2009.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 19:03:28 PM
Siffrorna är konstiga, titta bara på Gotland som har 100% lågentré/golv sedan 2009.
https://www.bussmagasinet.se/2014/03/handikappforbunden-rasar-mot-dalig-tillganglighet-pa-bussar/
Uppgifterna verkar vara från 2012 och 2013, dvs inte helt dagsaktuella. Men 2009 var ju ändå innan dess, så du har helt rätt i att det inte stämmer.
Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2018, 20:35:19 PM
https://www.bussmagasinet.se/2014/03/handikappforbunden-rasar-mot-dalig-tillganglighet-pa-bussar/
Uppgifterna verkar vara från 2012 och 2013, dvs inte helt dagsaktuella. Men 2009 var ju ändå innan dess, så du har helt rätt i att det inte stämmer.
De flesta avtalen i Sörmland är väl fortfarande samma som det var 2012-2013 och således till stor del samma bussar. Men siffrorna kan inte stämma.
Om jag inte missuppfattar vad kraven för en tillgänglighetsanpassad buss är så är det väl 2380-2384 hos Transdev i Eskilstuna som inte är det? Och de går bara på 701/801 mellan Eskilstuna och Nyköping.
Det är det alltså någonstans fem av 85-90 bussar i Eskilstuna som inte är det. Jag tror ju inte resten av länet har "sämre" tillgänglighet...
Citat från: Taunusch skrivet 02 oktober 2018, 22:39:37 PM
De flesta avtalen i Sörmland är väl fortfarande samma som det var 2012-2013 och således till stor del samma bussar. Men siffrorna kan inte stämma.
Om jag inte missuppfattar vad kraven för en tillgänglighetsanpassad buss är så är det väl 2380-2384 hos Transdev i Eskilstuna som inte är det? Och de går bara på 701/801 mellan Eskilstuna och Nyköping.
Det är det alltså någonstans fem av 85-90 bussar i Eskilstuna som inte är det. Jag tror ju inte resten av länet har "sämre" tillgänglighet...
Nobina har en hel del lågentré även om det förekommer en del utan också.