Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Racelimpan skrivet 13 december 2007, 18:04:00 PM

Titel: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Racelimpan skrivet 13 december 2007, 18:04:00 PM
DUF875

Är det någon som har bild på denna buss eller identisk modell?
Intressant om det finns!

Tackar!

/Limpan
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 13 december 2007, 21:50:20 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/FE941C10B6CA11DBB5FCC445D54313DC.jpg)

Syster bussarna till den efterfrågade, 291 och till höger 294  i väntan på sista färden till Hölö sommaren 1990.

/Janne
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 december 2007, 22:48:49 PM
2 år senare var man i Uppsala första gången och nästan allt roligt var borta.
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Racelimpan skrivet 13 december 2007, 23:36:13 PM
Tackar!!

/Limpan


(Inne i en bildintresserad period  ;-D )
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 december 2007, 00:57:57 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 13 december 2007, 22:48:49 PM
2 år senare var man i Uppsala första gången och nästan allt roligt var borta.


Ja Scania CR 111 hade tyvärr försvunnit då. Fast vi hade ändå kvar trevliga Scania CR 112 då. Så allt var inte bort ännu :)
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 december 2007, 01:03:26 AM
Citat från: Janne Rickman skrivet 13 december 2007, 21:50:20 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/FE941C10B6CA11DBB5FCC445D54313DC.jpg)

Syster bussarna till den efterfrågade, 291 och till höger 294  i väntan på sista färden till Hölö sommaren 1990.

/Janne


Vet att sifferrullarna hade bokstaven X, men jag minns inte E och S. E minns jag att modernare displayer hade men det var när man hade gått ifrån de här gamla rullbanden. S-busslinjerna 33, 66 och 77 brukade aldrig skyltas med S. Men det var en rolig skyltning på bussen :)

Men det är alltid lite sorgligt att se våra fina trotjänare i det här skicket :'(
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Mattias skrivet 15 december 2007, 20:38:21 PM
Citat från: Racelimpan skrivet 13 december 2007, 18:04:00 PM
DUF875

Är det någon som har bild på denna buss eller identisk modell?
Intressant om det finns!

Tackar!

/Limpan

Och vill du se mer av denna bildsköna modell samt dess föregångare finns lite mer ögongodis på min sida...

www.scania-cr.cjb.net

//M
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Svemicke skrivet 16 december 2007, 04:46:18 AM
Citat från: Mattias skrivet 15 december 2007, 20:38:21 PM
Och vill du se mer av denna bildsköna modell samt dess föregångare finns lite mer ögongodis på min sida...

www.scania-cr.cjb.net

//M
Jag vill uppleva dem i verkligheten igen. Eller ha en gammal CR 76:a/CR 110:a i min ägo, men det kan jag bara drömma om. De finns ju inte mer och de som finns är väl antingen så skrotade att de är bortom all räddning eller så är de väl inte till salu? Sen ska man ha plats för en med. Nä... Inte ens lönt att drömma vidare. Drömmen får skrotas.
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 07:49:45 AM
Citat från: Svemicke skrivet 16 december 2007, 04:46:18 AM
Jag vill uppleva dem i verkligheten igen. Eller ha en gammal CR 76:a/CR 110:a i min ägo, men det kan jag bara drömma om. De finns ju inte mer och de som finns är väl antingen så skrotade att de är bortom all räddning eller så är de väl inte till salu? Sen ska man ha plats för en med. Nä... Inte ens lönt att drömma vidare. Drömmen får skrotas.


Du är välkommen hit till Uppsala. Här finns en av de allra första Scania CR 76 nämligen buss nr 212 från Uppsalabuss eller BAF 292 som den har som regnummer. Bussen är i fint skick och underbar att åka i. Den har också ett underbart motorljud :D
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Danne B. skrivet 16 december 2007, 08:02:27 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 07:49:45 AM

Du är välkommen hit till Uppsala. Här finns en av de allra första Scania CR 76 nämligen buss nr 212 från Uppsalabuss eller BAF 292 som den har som regnummer. Bussen är i fint skick och underbar att åka i. Den har också ett underbart motorljud :D

Var och när kan man beskåda (åka?) denna?

//Danne
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 08:21:55 AM
Citat från: Danne B. skrivet 16 december 2007, 08:02:27 AM
Var och när kan man beskåda (åka?) denna?

//Danne


Under vintern brukar inte veteranbussarna användas utan står overksamma. Men den här bussen brukar stå i bussgaraget i Uppsala tillsammans med vanliga stadsbussar. Under somrarna går denna till Fjällnora till badplatsen där
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Simon A skrivet 16 december 2007, 16:31:03 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 08:21:55 AM

Under vintern brukar inte veteranbussarna användas utan står overksamma. Men den här bussen brukar stå i bussgaraget i Uppsala tillsammans med vanliga stadsbussar. Under somrarna går denna till Fjällnora till badplatsen där
Jodå, nog brukar de användas på vintern också. Helt overksamma är aldrig våra bussar, alltid finns det någon som vill ha ett abonnemang. Jag känner till 2 tillfällen de har använts på men det är har säkert använts mer under vintern.

//Simon
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Svemicke skrivet 16 december 2007, 20:06:08 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 07:49:45 AM

Du är välkommen hit till Uppsala. Här finns en av de allra första Scania CR 76 nämligen buss nr 212 från Uppsalabuss eller BAF 292 som den har som regnummer. Bussen är i fint skick och underbar att åka i. Den har också ett underbart motorljud :D

Är inte ML 201 den första Scania CR 76:an? Var inte Scania intresserade av att förvärva denna till något museum då de ville ha den första CR 76:an som gjordes?

Kan hända att jag eventuellt åker upp till Uppsala i annat ärende någon gång framöver. Får la passa på då.
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 23:28:34 PM
Citat från: Svemicke skrivet 16 december 2007, 20:06:08 PM
Är inte ML 201 den första Scania CR 76:an? Var inte Scania intresserade av att förvärva denna till något museum då de ville ha den första CR 76:an som gjordes?

Kan hända att jag eventuellt åker upp till Uppsala i annat ärende någon gång framöver. Får la passa på då.


Nej, Uppsala var före Malmö med att få sina Scania CR 76. Detta fick jag höra av en expert på Scania CR 76. De första Scania CR 76 där bland annat 212 ingick kom redan 1966 till Uppsala. När Malmös första kom vet jag inte men det var i alla fall senare än Uppsalas. Så Uppsalas 212 ska vara äldre än ML 201
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Svemicke skrivet 17 december 2007, 00:39:41 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 23:28:34 PM

Nej, Uppsala var före Malmö med att få sina Scania CR 76. Detta fick jag höra av en expert på Scania CR 76. De första Scania CR 76 där bland annat 212 ingick kom redan 1966 till Uppsala. När Malmös första kom vet jag inte men det var i alla fall senare än Uppsalas. Så Uppsalas 212 ska vara äldre än ML 201

ML201 ska vara levererad 1966 som en prototyp. Huruvida detta är med verkligheten överensstämmande vet jag ej, men det är vad jag har hört.
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Mattias skrivet 17 december 2007, 00:43:17 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 23:28:34 PM

Nej, Uppsala var före Malmö med att få sina Scania CR 76. Detta fick jag höra av en expert på Scania CR 76. De första Scania CR 76 där bland annat 212 ingick kom redan 1966 till Uppsala. När Malmös första kom vet jag inte men det var i alla fall senare än Uppsalas. Så Uppsalas 212 ska vara äldre än ML 201

Om man ska gå efter första datum inregistrerad för trafik enlig CBR så har Micke rätt i den utsträckningen att ML 201, EOJ 641 blev inreggad för trafik 1966-12-30, medans Uppsalabuss 212, BAF 292 är reggad för första gången i trafik 1967-09-01. Däremot är båda av årsmodellen 1966. Vilken av dessa som verkligen var i trafik först må jag vara osagt, men det borde vara 201, då även Malmö använde sina nyanlända bussar innan dagen "H". Hur det var med detta i Uppsala får någon annan svara på.
När det gäller andra CR 76:or som var i trafik FÖRE högertrafikomläggningen, 3 sept 1967, kan även nämnas tex. Göteborg som använde de nya bussarna främst på sk "industrilinjer", där den mesta trafiken skedde inom och runt industriområden med provisoriskt uppbyggda hållplatser på "fel" sida vägen.

Den CR 76:a Scania valde att renovera inför sitt 100-års jubileum 1991 var ML 338. (Någon som har regnr?)

Scanias tidning MIL har i nummer 3/07 uppmärksammat just högertrafikomläggningen och dess 40 årsjubileum, passande nog med en bild från just Malmö, vem vet, kanske är 201:an en av de bussar som syns. En länk till uppslaget nedan.

http://www.scania.se/Images/s.18-19_tcm136-157109.pdf

//Mattias
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 17 december 2007, 07:44:24 AM
Citat från: Mattias skrivet 17 december 2007, 00:43:17 AM
Om man ska gå efter första datum inregistrerad för trafik enlig CBR så har Micke rätt i den utsträckningen att ML 201, EOJ 641 blev inreggad för trafik 1966-12-30, medans Uppsalabuss 212, BAF 292 är reggad för första gången i trafik 1967-09-01. Däremot är båda av årsmodellen 1966. Vilken av dessa som verkligen var i trafik först må jag vara osagt, men det borde vara 201, då även Malmö använde sina nyanlända bussar innan dagen "H". Hur det var med detta i Uppsala får någon annan svara på.
När det gäller andra CR 76:or som var i trafik FÖRE högertrafikomläggningen, 3 sept 1967, kan även nämnas tex. Göteborg som använde de nya bussarna främst på sk "industrilinjer", där den mesta trafiken skedde inom och runt industriområden med provisoriskt uppbyggda hållplatser på "fel" sida vägen.

Den CR 76:a Scania valde att renovera inför sitt 100-års jubileum 1991 var ML 338. (Någon som har regnr?)

Scanias tidning MIL har i nummer 3/07 uppmärksammat just högertrafikomläggningen och dess 40 årsjubileum, passande nog med en bild från just Malmö, vem vet, kanske är 201:an en av de bussar som syns. En länk till uppslaget nedan.

http://www.scania.se/Images/s.18-19_tcm136-157109.pdf

//Mattias


Uppsala´s CR 76 levererades runt julen 1966. De stod uppställda i ett halvår innan de började tas i trafik för utbildning i högertrafik.

/Janne
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 17 december 2007, 07:50:48 AM
Citat från: Mattias skrivet 17 december 2007, 00:43:17 AM
Om man ska gå efter första datum inregistrerad för trafik enlig CBR så har Micke rätt i den utsträckningen att ML 201, EOJ 641 blev inreggad för trafik 1966-12-30, medans Uppsalabuss 212, BAF 292 är reggad för första gången i trafik 1967-09-01. Däremot är båda av årsmodellen 1966. Vilken av dessa som verkligen var i trafik först må jag vara osagt, men det borde vara 201, då även Malmö använde sina nyanlända bussar innan dagen "H". Hur det var med detta i Uppsala får någon annan svara på.
När det gäller andra CR 76:or som var i trafik FÖRE högertrafikomläggningen, 3 sept 1967, kan även nämnas tex. Göteborg som använde de nya bussarna främst på sk "industrilinjer", där den mesta trafiken skedde inom och runt industriområden med provisoriskt uppbyggda hållplatser på "fel" sida vägen.

Den CR 76:a Scania valde att renovera inför sitt 100-års jubileum 1991 var ML 338. (Någon som har regnr?)

Scanias tidning MIL har i nummer 3/07 uppmärksammat just högertrafikomläggningen och dess 40 årsjubileum, passande nog med en bild från just Malmö, vem vet, kanske är 201:an en av de bussar som syns. En länk till uppslaget nedan.

http://www.scania.se/Images/s.18-19_tcm136-157109.pdf

//Mattias


Jag vet inte hur stor tidsskillnad detvrör sig om men leveransen av Scania CR 76 till Uppsala ska ha skett innan Malmö fick sin första. Sedan valde säkert Uppsala och Malmö olika lösningar på när de skulle regga bussarna av säkert formella skäl. De kan också ha gjort olika lösningar på förberedelser inför Dagen H. Men leveransen av bussar till Uppsala ska alltså vara tidigare än till Malmö
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Leif D skrivet 17 december 2007, 08:49:18 AM
Man kanske för tydlighet skull ska nämna att nuvarande ägare för ML 201 är Svenska Spårvägssällskapet Malmöavdelningen och för Uppsalabuss 212 Svenska Spårvägsällskapet.
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Cero skrivet 17 december 2007, 09:26:42 AM
En titt i Svof:s skrift Scania helbyggda bussar 1953-1982 ger följande:

Ej levererade prototyper 2 st 1965

CR76 levererade 1966 (i chassienummerordning):

Export Helsingfors (1)
Export Tammerfors (1)
Export Trondheim (10)
Export Drammen (3)
Örebro Trafik 13-16, 18-40
Uppsalabuss 212, 218, 219, 221, 226-228, 233-235, 237, 238, 241-243
Demobuss (lev 1967 till Kristinehamn)
Malmö Lokaltrafik 201

Uppsala 211 har serienummer mellan Örebroleveransen och Uppsala 212, men anges som levererad 1967.

/Cero

Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 17 december 2007, 09:44:24 AM
Citat från: Cero skrivet 17 december 2007, 09:26:42 AM
En titt i Svof:s skrift Scania helbyggda bussar 1953-1982 ger följande:

Ej levererade prototyper 2 st 1965

CR76 levererade 1966 (i chassienummerordning):

Export Helsingfors (1)
Export Tammerfors (1)
Export Trondheim (10)
Export Drammen (3)
Örebro Trafik 13-16, 18-40
Uppsalabuss 212, 218, 219, 221, 226-228, 233-235, 237, 238, 241-243
Demobuss (lev 1967 till Kristinehamn)
Malmö Lokaltrafik 201

Uppsala 211 har serienummer mellan Örebroleveransen och Uppsala 212, men anges som levererad 1967.

/Cero





Tack! Det visar ju att Uppsala alltså var före Malmö med Scania CR 76. Jag har aldrig sett ML 201 på riktigt men på bilder som jag har sett på bussen så har den svart ratt. Uppsala 212 har jag haft äran att få köra som veteranbuss och den bussen har vit ratt, vilket också borde innebära att den borde vara tillverkad tidigare
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Mattias skrivet 17 december 2007, 15:16:14 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 december 2007, 09:44:24 AM


Tack! Det visar ju att Uppsala alltså var före Malmö med Scania CR 76. Jag har aldrig sett ML 201 på riktigt men på bilder som jag har sett på bussen så har den svart ratt. Uppsala 212 har jag haft äran att få köra som veteranbuss och den bussen har vit ratt, vilket också borde innebära att den borde vara tillverkad tidigare

Som utrönts förr, så var vit alt. svart ratt valbart av respektive köpare och bolag,  och således ej något som kan ses som ett säkert tecken på kronologisk historik, tyvärr.

//M
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Peter Öden skrivet 17 december 2007, 17:13:01 PM
Hej !

Om Uppsalabuss 212 är äldre än ML 201 så borde den ha haft ett "jubileumshorn" i fronten.
"Hornet" tillkom 1966 då Scania-Vabis firade 75-års jubileum. Fanns också CF 76:or som hade
detta horn !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Cero skrivet 17 december 2007, 17:26:49 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 17 december 2007, 17:13:01 PM
Hej !

Om Uppsalabuss 212 är äldre än ML 201 så borde den ha haft ett "jubileumshorn" i fronten.
"Hornet" tillkom 1966 då Scania-Vabis firade 75-års jubileum. Fanns också CF 76:or som hade
detta horn !

Mvh Peter Ö

Jag tror detta lika lite som svart eller vit ratt avgör vem som var först. Det måste ha varit möjligt för köparen att avgöra om man ville åka omkring och göra reklam för Scania i form av ett horn. Däremot säger ju listan bara i vilken chassienummerordning de första sextio vagnarna kom (och sannolikt tillverkades). Den säger inget om när bussarna i verkligheten levererades eller togs i bruk. Således kan mycket väl Malmö ha varit först i Sverige med att ta emot sin buss. Eller Örebro, eller Uppsala. Dock torde det väl kunna antas att våra Nordiska grannar sannolikt var först både med att ta emot och trafiksätta CR76.

/Cero
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 17:29:23 PM
Citat från: Cero skrivet 17 december 2007, 17:26:49 PM
Jag tror detta lika lite som svart eller vit ratt avgör vem som var först. Det måste ha varit möjligt för köparen att avgöra om man ville åka omkring och göra reklam för Scania i form av ett horn. Däremot säger ju listan bara i vilken chassienummerordning de första sextio vagnarna kom (och sannolikt tillverkades). Den säger inget om när bussarna i verkligheten levererades eller togs i bruk. Således kan mycket väl Malmö ha varit först i Sverige med att ta emot sin buss. Eller Örebro, eller Uppsala. Dock torde det väl kunna antas att våra Nordiska grannar sannolikt var först både med att ta emot och trafiksätta CR76.

/Cero

Jag åkte Scania-Vabis CR76 i Drammen sommaren 1966. De var då helt nya och det var första bekantskapen med busstypen i fråga. Jag var på den tiden synnerligen måttligt bussintresserad och hade inte läst om denna busstyp, som skulle bli så vanlig i Sverige ett år senare.
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Cero skrivet 17 december 2007, 17:43:22 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 17:29:23 PM
Jag åkte Scania-Vabis CR76 i Drammen sommaren 1966. De var då helt nya och det var första bekantskapen med busstypen i fråga. Jag var på den tiden synnerligen måttligt bussintresserad och hade inte läst om denna busstyp, som skulle bli så vanlig i Sverige ett år senare.

Hög nostalgifaktor idag! Jag antar att det inte finns några bildbevis från denna händelse?

Själv har jag aldrig åkt CR76 vad jag kan minnas. Jag var för liten för att ens veta om att det fanns några i Stockholms närhet (Lidingö och Södertälje). I min värld fanns bara Leyland och Büssing på gatorna. CR76 trafikerade endast barnkammaren.

/Cero
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 17 december 2007, 19:03:35 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 17 december 2007, 17:13:01 PM
Hej !

Om Uppsalabuss 212 är äldre än ML 201 så borde den ha haft ett "jubileumshorn" i fronten.
"Hornet" tillkom 1966 då Scania-Vabis firade 75-års jubileum. Fanns också CF 76:or som hade
detta horn !

Mvh Peter Ö


Men Uppsala 212 har haft ett "jubileumshorn" i fronten. Det har tagits bort senare. Har sett bilder på Uppsalas äldsta Scania CR 76 när de var i drift den allra första tiden och där ser man det märket sittande i fronten. Uppsala 212 är inte helt i originalskick. Förutom att märket saknas i fronten så är blinkersen utbytt mot lite modernare variat av samma typ som Scania CR 111 har. Dessutom är strålkastarna utbytta. Bussen hade från början de ovala strålkastarna från Hella men dessa blev snart ersatta med de dubbla runda som sitter på bussen nu
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 19:18:57 PM
Citat från: Cero skrivet 17 december 2007, 17:43:22 PM
Hög nostalgifaktor idag! Jag antar att det inte finns några bildbevis från denna händelse?

/Cero

Nej, tyvärr var jag inte försedd med kamera på den tiden. Och hur som helst hade nog studiemedlet inte räckt till för att fotografera något så onödigt som bussar. Men det finns en av dessa gamla "trikker" bevarade. Ja, i Drammen 1966 kallades bussarna för trikken även om det inte var trådbussar. Länkar till en bild på den, och precis så såg bussen som jag åkte med ut. Den gick dock inte upp till Spriralen för där gick en förfärligt gammal Volvo, som såg ut som en ombyggd korvkiosk, och det var ett öronbedövande ljud när den körde <i>utför</i> de åtta skarpa och branta svängarna i Spiralen kraftigt motorbromsande. För att inte tala om hur den lät när han körde uppför. Men även CR76-an bullrade i Drammens backar, om än med ett betydligt behagligare ljud.
http://www.motorbus.net/rhfpics.php?p=2&f=32&w=810&h=588 (http://www.motorbus.net/rhfpics.php?p=2&f=32&w=810&h=588)
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Cero skrivet 17 december 2007, 19:24:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 19:18:57 PM
Nej, tyvärr var jag inte försedd med kamera på den tiden. Och hur som helst hade nog studiemedlet inte räckt till för att fotografera något så onödigt som bussar. Men det finns en av dessa gamla "trikker" bevarade. Ja, i Drammen 1966 kallades bussarna för trikken även om det inte var trådbussar. Länkar till en bild på den, och precis så såg bussen som jag åkte med ut. Den gick dock inte upp till Spriralen för där gick en förfärligt gammal Volvo, som såg ut som en ombyggd korvkiosk, och det var ett öronbedövande ljud när den körde <i>utför</i> de åtta skarpa och branta svängarna i Spiralen kraftigt motorbromsande. För att inte tala om hur den lät när han körde uppför. Men även CR76-an bullrade i Drammens backar, om än med ett betydligt behagligare ljud.
http://www.motorbus.net/rhfpics.php?p=2&f=32&w=810&h=588 (http://www.motorbus.net/rhfpics.php?p=2&f=32&w=810&h=588)

Trevlig bild. Men är det inte denna som är en av Västerås f.d. vagnar som gjordes iordning för att bevaras som museivagn? Eller är jag i fel stad? Det var i alla fall någon norsk stad som ville bevara en CR76/110 men som inte hade några kvar och då tog en från Västerås.

/Cero
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 19:29:28 PM
Citat från: Cero skrivet 17 december 2007, 19:24:08 PM
Trevlig bild. Men är det inte denna som är en av Västerås f.d. vagnar som gjordes iordning för att bevaras som museivagn? Eller är jag i fel stad? Det var i alla fall någon norsk stad som ville bevara en CR76/110 men som inte hade några kvar och då tog en från Västerås.

/Cero

Visst är det så. Jag borde ha läst texten lite bättre. Jag bara skummade den och såg att de hittat bussen i Västerås men jag trodde i min enfald att det var en orginalbuss från Drammen. Nåväl, ungefär så såg i alla fall Drammen-bussen jag åkte med ut.
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 17 december 2007, 19:34:51 PM
Citat från: Racelimpan skrivet 13 december 2007, 18:04:00 PM
DUF875

Är det någon som har bild på denna buss eller identisk modell?
Intressant om det finns!

Tackar!

/Limpan


(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/161A4B00ACCC11DCB91AFDCAD54313DC.jpg)

(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/1751E0A0ACCC11DCB422C64BD54313DC.jpg)

Bussen du sökte bild på. Tyvärr är bussen krockskada.
Bilden kommer från SSS-Uppsalaavd arkiv.

/Janne
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Peter Öden skrivet 17 december 2007, 22:06:04 PM
Hej !

ML 338 har reg.nr EKJ 848 !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Simon A skrivet 18 december 2007, 09:46:16 AM
Vad hade den vart med om för något som bara skadade ena ruta så pass?

//Simon
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 december 2007, 13:29:36 PM
Citat från: Mattias skrivet 17 december 2007, 00:43:17 AM
Om man ska gå efter första datum inregistrerad för trafik enlig CBR så har Micke rätt i den utsträckningen att ML 201, EOJ 641 blev inreggad för trafik 1966-12-30, medans Uppsalabuss 212, BAF 292 är reggad för första gången i trafik 1967-09-01. Däremot är båda av årsmodellen 1966. Vilken av dessa som verkligen var i trafik först må jag vara osagt, men det borde vara 201, då även Malmö använde sina nyanlända bussar innan dagen "H". Hur det var med detta i Uppsala får någon annan svara på.
När det gäller andra CR 76:or som var i trafik FÖRE högertrafikomläggningen, 3 sept 1967, kan även nämnas tex. Göteborg som använde de nya bussarna främst på sk "industrilinjer", där den mesta trafiken skedde inom och runt industriområden med provisoriskt uppbyggda hållplatser på "fel" sida vägen.

Den CR 76:a Scania valde att renovera inför sitt 100-års jubileum 1991 var ML 338. (Någon som har regnr?)

Scanias tidning MIL har i nummer 3/07 uppmärksammat just högertrafikomläggningen och dess 40 årsjubileum, passande nog med en bild från just Malmö, vem vet, kanske är 201:an en av de bussar som syns. En länk till uppslaget nedan.

http://www.scania.se/Images/s.18-19_tcm136-157109.pdf

//Mattias
Vilken nostalgisk bild! Jag var inte med just då, men minns CR 76:orna väl. De, 110:orna och 111:orna fanns rätt länge i Malmö. Var det 1992 den sista 111:n försvann från Malmö?
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 december 2007, 13:34:49 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 19:29:28 PM
Visst är det så. Jag borde ha läst texten lite bättre. Jag bara skummade den och såg att de hittat bussen i Västerås men jag trodde i min enfald att det var en orginalbuss från Drammen. Nåväl, ungefär så såg i alla fall Drammen-bussen jag åkte med ut.

Finns den kvar än?
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2007, 14:39:25 PM
Citat från: Svemicke skrivet 20 december 2007, 13:34:49 PM
Finns den kvar än?

Bussen finns kvar i Drammen och lär leva i högönsklig välmåga. Lär väl visas vid hundraårsjubileet i Molde i maj nästa år. Så då om inte förr lär jag få möjlighet att fotografera den.
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 20 december 2007, 22:02:50 PM
Den var med i Tunga Rallyt Åkarsvängen någon gång minns jag. Märkligt att Västerås i besparingssyfte sålde alla sina veteraner till Demonteringar. Då var de inte lika intressanta som idag, och jag undrar hur det gått för de övriga. Det var en SKV City, en eller två BF76/Hägglund, en BF73 från -58 dito och en B56/Hägglund från -66, fd Västerfärnebo Trafikförening.

Om någon seriös vill köpa en CR111 kan jag tänka mig att sälja en sådan. En av SL:s fd kioskbussar, renoverad motor, snygg i lacken, men ombyggd invändigt och med några brister.

/Björn
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 december 2007, 23:51:56 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 20 december 2007, 22:02:50 PM
Den var med i Tunga Rallyt Åkarsvängen någon gång minns jag. Märkligt att Västerås i besparingssyfte sålde alla sina veteraner till Demonteringar. Då var de inte lika intressanta som idag, och jag undrar hur det gått för de övriga. Det var en SKV City, en eller två BF76/Hägglund, en BF73 från -58 dito och en B56/Hägglund från -66, fd Västerfärnebo Trafikförening.

Om någon seriös vill köpa en CR111 kan jag tänka mig att sälja en sådan. En av SL:s fd kioskbussar, renoverad motor, snygg i lacken, men ombyggd invändigt och med några brister.

/Björn
Jag hade säkert kunnat ordna plats åt den i Östergötland, men man ska ha pengarna till den också och de saknas än. Jag väntar en positiv dom i Länsrätten som jag sedan kan använda som argument för att begära skadestånd. Då först kanske vi kan snacka bussköp, men nä... Nog bättre någon annan får chansen.
Titel: SV: SCANIA CR 111 M 59 1973
Skrivet av: Danne B. skrivet 20 december 2007, 23:54:20 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 20 december 2007, 22:02:50 PM
Den var med i Tunga Rallyt Åkarsvängen någon gång minns jag. Märkligt att Västerås i besparingssyfte sålde alla sina veteraner till Demonteringar. Då var de inte lika intressanta som idag, och jag undrar hur det gått för de övriga. Det var en SKV City, en eller två BF76/Hägglund, en BF73 från -58 dito och en B56/Hägglund från -66, fd Västerfärnebo Trafikförening.

Om någon seriös vill köpa en CR111 kan jag tänka mig att sälja en sådan. En av SL:s fd kioskbussar, renoverad motor, snygg i lacken, men ombyggd invändigt och med några brister.

/Björn

Vilken dröm!!! Dock har jag nog platsbrist... :(

//Danne