...på Banevej i Store Merløse i Danmark den 16 september i år.
(http://i67.tinypic.com/20azzpz.jpg)
(http://i67.tinypic.com/ru5kyu.jpg)
Intressant med Danskarnas sätt med bakdörren längst bak.
Hmm,det står ju DOT på bussen?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 september 2018, 21:38:24 PM
Intressant med Danskarnas sätt med bakdörren längst bak.
Hmm,det står ju DOT på bussen?/Ulf
Ja det står mycket på bussen. :) På sidan står som vanligt operatörens namn, i detta fall DitoBus. I fronten står det Movia, som är det företag som organiserar kollektivtrafiken på Själland, Lolland och Falster i Danmark, alltså Region Själland och Region Hovedstaden (utom Bornholm). Det står även DOT, som står för Din Offentlige Transport, vilket är ett samarbete mellan DSB, Metro og Movia. Tidtabeller m m finns på de senares hemsida.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 september 2018, 21:38:24 PM
Intressant med Danskarnas sätt med bakdörren längst bak.
Hmm,det står ju DOT på bussen?/Ulf
Längst bak är det lågt golv dansk special..
Citat från: yngrot skrivet 27 september 2018, 17:18:57 PM
Längst bak är det lågt golv dansk special..
Detta fanns även på flera håll i Sverige från sent 1980-tal och framåt. Bl.a i Östersund och Södertälje, på Volvo B10M-bussar med Säfflekarosser.
Även uppsala hade ett antal av dessa. Med ståplattform bak
Örebro också.
Citat från: Ersa skrivet 28 september 2018, 00:09:14 AM
Detta fanns även på flera håll i Sverige från sent 1980-tal och framåt. Bl.a i Östersund och Södertälje, på Volvo B10M-bussar med Säfflekarosser.
Det fanns ju bussar med ståplattform längst bak på många håll under en period men det var väl inte många av dem som hade låggolv där som man har i Danmark?
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 oktober 2018, 01:26:25 AM
Det fanns ju bussar med ståplattform längst bak på många håll under en period men det var väl inte många av dem som hade låggolv där som man har i Danmark?
Så vitt jag vet har det inte funnits med lågt golv på svenska bussar. Däremot många B10M som hade ståplattform längst bak på normal golvnivå
Nog var allt bakre plattformen på så låg nivå man kunde komma, åtminstone över 10 cm lägre än mittgångens nivå, och bra mycket lägre än podestrarna. Något mer än max ett enda 9-10 cm högt trappsteg vid dörren var det väl inte?
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/Swebus%201393-1397%20Plattformsvagnar/index.html
Det är ju svårt att bara ha tre "enheter" för ett flertal olika höjder och antal trappsteg. Dvs "låg", "normal", och "hög".
Den varianten Bussmicke visar hade vi inte i Borås på våra plattform vi hade normalgolv hela vägen . Däremot har jag för mig de danska var utan trappsteg vid bakdörren ???