Pga nerriven kontaktledning var det buss mellan Nynäshamn och Västerhaninge i morse. Detta brukar innebära långa väntetider och överfulla bussar, då man tidigare fått köra ner bussar från Botkyrka eller Bollmora, de närmsta Swebusgaragena. Men nu har någon tänkt till. I morse rullade flera Ösmovagnar i ersättningstrafiken, då jag såg åtminstone en ösmoförare bakom ratten. Och allt gick smidigt och snabbt. Endast 10 min sen till jobbet!
Och SL bjöd på kaffe, pepparkakor och lussebullar! SL delade ut en broschyr där det stod om satsningen på fler bussar vid störningar i tågtrafiken. Uppenbarligen har Busslink kopplats in på detta också?
Det är väl Stockholmståg som upphandlar ersättningstrafiken?
Citat från: Walter skrivet 13 december 2007, 12:13:42 PM
Det är väl Stockholmståg som upphandlar ersättningstrafiken?
Ja, det är det och de har avtal med Swebus om detta. Det är i sin tur Swebus sak att upphandla trafiken om deras egna resurser inte räcker till.
Det var redan i går kväll som den rivna kontaktledningen upptäcktes så för en gångs skull hade man hyfsat god tid på sig att skaffa fram bussar och framför allt förare. Men det är ju ändå bra att ersättningstrafiken tycks ha fungerat.
Nu vet jag ju inte exakt vilka bussar som rullade, men man kan ju ha lejt in förare från Nynäs om man placerat flera bussar där. Tyvärr noterade jag inga nummer i mörkret.
Enligt broschyren jag fick har SL från 3/12 garderat sig med att ha fler bussar i beredskap, placerade i Nynäs, Ösmo och Västerhaning.
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 december 2007, 15:35:19 PM
Nu vet jag ju inte exakt vilka bussar som rullade, men man kan ju ha lejt in förare från Nynäs om man placerat flera bussar där. Tyvärr noterade jag inga nummer i mörkret.
Enligt broschyren jag fick har SL från 3/12 garderat sig med att ha fler bussar i beredskap, placerade i Nynäs, Ösmo och Västerhaning.
Då var det säkert dessa som kom till användning och gjorde nytta. Tillsammans med extrabeställda bussar får man förmoda. För man kan väl knappast ha så stor beredskap att den utan vidare räcker till att ersätta pendeltågen vid ett totalavbrott.
Det här med upphandlad ersättningstrafik känns ganska knasigt! Verkar ställa till mer strul för dom resande än vad som behövs! Ett exempel råkade jag ut för ett tag sedan! På väg hem från körning hos Busslink i Råsta, så skulle jag ta pendeln hem från Ulriksdal söderut. Det visade sig att det då var totalstopp vid Solna, och hade i alla fall varit det ett tag. Jag hade inte hört något om detta på garaget(hade anmält mig för att jobba mer).
Inte en enda ersättningsbuss syns till, däremot en massa folk som väntade på dessa!
Jag börjar gå för att ta mig hem på annat vis. Efter ca 20 min kommer första ersättningsbussen åkande(på fel väg...) tom på sin väg mot Ulriksdal. Det är just det en Swebus! Alltså måste resenärerna i detta fall vänta tills första Swebus kommer farandes, istället för att man snabbt begär bussar från Busslink Råsta som är närmast och har ett antal tomvagnar på väg mot garage när detta inträffar.
Visst, Swebus skulle kunna ringt Busslink, men det kostar säkert pengar att utnyttja annat bolag, så man gjorde en bedömning att lösa detta på egen hand! Och så kom resenärerna i kläm.
Självklart vid tillfälliga störningar, ska man anlita först och främst närmsta garage så kunderna får en buss! Det får väl SL betala för, dom är väl totalansvariga för sin trafik?
Om det däremot är planerade störningar, kan man upphandla trafiken av ett bolag. Eller vad säger ni andra?
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 13 december 2007, 16:16:43 PM
Självklart vid tillfälliga störningar, ska man anlita först och främst närmsta garage så kunderna får en buss! Det får väl SL betala för, dom är väl totalansvariga för sin trafik?
Om det däremot är planerade störningar, kan man upphandla trafiken av ett bolag. Eller vad säger ni andra?
//R
Håller fullständigt med.
Citat från: Robert Brink skrivet 13 december 2007, 16:16:43 PM
Det här med upphandlad ersättningstrafik känns ganska knasigt! Verkar ställa till mer strul för dom resande än vad som behövs! Ett exempel råkade jag ut för ett tag sedan! På väg hem från körning hos Busslink i Råsta, så skulle jag ta pendeln hem från Ulriksdal söderut. Det visade sig att det då var totalstopp vid Solna, och hade i alla fall varit det ett tag. Jag hade inte hört något om detta på garaget(hade anmält mig för att jobba mer).
Inte en enda ersättningsbuss syns till, däremot en massa folk som väntade på dessa!
Jag börjar gå för att ta mig hem på annat vis. Efter ca 20 min kommer första ersättningsbussen åkande(på fel väg...) tom på sin väg mot Ulriksdal. Det är just det en Swebus! Alltså måste resenärerna i detta fall vänta tills första Swebus kommer farandes, istället för att man snabbt begär bussar från Busslink Råsta som är närmast och har ett antal tomvagnar på väg mot garage när detta inträffar.
Visst, Swebus skulle kunna ringt Busslink, men det kostar säkert pengar att utnyttja annat bolag, så man gjorde en bedömning att lösa detta på egen hand! Och så kom resenärerna i kläm.
Självklart vid tillfälliga störningar, ska man anlita först och främst närmsta garage så kunderna får en buss! Det får väl SL betala för, dom är väl totalansvariga för sin trafik?
Om det däremot är planerade störningar, kan man upphandla trafiken av ett bolag. Eller vad säger ni andra?
//R
Det är naturligtvis helt riktigt det du skriver. Det man kan göra är alltså att som tågoperatör upphandla ersättningstrafiken från ett bussbolag men samtidigt skall det ju innebära att detta bussbolag har i uppdrag att fixa fram bussar från det bussbolag som finns närmast trafikavbrottet. Och om detta inte har tillräckligt med bussar leta sig utåt.
SJ har avtal med Bussakuten men det innebär ju inte att det bara är FAC som kör, inte ens i Stockholm där de är väl representerade. På samma sätt har Tågkompaniet avtal med Swebus i Hudiksvall/Ljusdal samt med Interbus i Göteborg. Deras uppdrag i samtliga fall är att skaffa fram bussar som uppfyller fastställda krav. Kan dessa bolag få bussar från andra bussbolag som kör billigare får de behålla mellanskillnaden och blir det dyrare får de själva stå för denna.
Det förvånar mig att det verkar som om Stockholmståg och Swebus (Botkyrka?) inte har samma arbetssätt.
Citat från: Walter skrivet 13 december 2007, 12:13:42 PM
Det är väl Stockholmståg som upphandlar ersättningstrafiken?
Jo, det stämmer. Dock är Busslink Nynäshamn (Ösmo) anlitade direkt av SL i det nya trafikavtalet från augusti, för akutinsats med två bussar i beredskap under morgonrusningen.
/Ted