Men hur vita? SR har en artikel i ämnet, men enligt den ska bussarna se lika ut i de båda "Svealandslänen", då blir det väl inte fullt så vitt?
Någon mer insatt som vet besked?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7031656 (https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7031656)
Underbart. Vitt är visserligen lite tråkigt men lila var inte snyggt.
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 30 augusti 2018, 15:32:31 PM
Underbart. Vitt är visserligen lite tråkigt men lila var inte snyggt.
tycker helt motsatt, den lila färgen som är nu är riktigt snygg och passar bra på bussar
Är det någon som vet något mer om bussarna än färgen? Vad är det för bussar som är beställda?
Citat från: AO skrivet 30 augusti 2018, 23:14:33 PM
Är det någon som vet något mer om bussarna än färgen? Vad är det för bussar som är beställda?
Tyvärr MAN som vanligt i detta landet.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 30 augusti 2018, 15:32:31 PM
Underbart. Vitt är visserligen lite tråkigt men lila var inte snyggt.
Där är du nog relativt ensam om den åsikten =)
Citat från: virtual1 skrivet 31 augusti 2018, 08:05:19 AM
Där är du nog relativt ensam om den åsikten =)
Må så vara men lila är inte en färg jag tycker passar på fordon. Vita bilar är exempelvis jättevanligt medans lila är mycket sällsynt.
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 31 augusti 2018, 09:12:38 AM
Må så vara men lila är inte en färg jag tycker passar på fordon. Vita bilar är exempelvis jättevanligt medans lila är mycket sällsynt.
Smaken är som baken...
Citat från: virtual1 skrivet 31 augusti 2018, 10:17:00 AM
Smaken är som baken...
Så sant. Egentligen är jag inte ett jättefan av vita bussar då är så svåra att få till bra på bild i stark sol. Men Berlins MAN och Mercedes-Benz bussar som är vita tycker jag ser riktigt stilrena ut. :)
Citat från: Bussmicke skrivet 31 augusti 2018, 04:56:30 AM
Tyvärr MAN som vanligt i detta landet.
Kanske inte "tyvärr" för ägarna, förarna och passagerarna? De produkter som fungerar bäst blir lätt de populäraste. Man kan ju inte variera sig för variationens skull, om det innebär dyrare, opålitligare och sämre trafik.
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 10:48:12 AM
Kanske inte "tyvärr" för ägarna, förarna och passagerarna? De produkter som fungerar bäst blir lätt de populäraste. Man kan ju inte variera sig för variationens skull, om det innebär dyrare, opålitligare och sämre trafik.
Helt riktigt. Instämmer till fullo.
Sedan har det väl med prislappen att göra också, MAN tillhör ju inte de dyraste men inte heller de billigaste man kan köpa.
Det måste ju dock som Ersa skriver finnas en orsak till att just MAN säljer bra.
Min gissning är att de har en bred produktportfölj som passar många olika behov.
Sedan är det väl så att om man redan har ett antal bussar från samma tillverkare är det ju logiskt att köpa fler av dem snarare än att prova något nytt.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Ska men dessutom upphandla bussar till kommunala bussföretag i två (framöver kanske tre?) län, så skadar det ju inte ekonomiskt att kunna göra gemensamma upphandlingar, med en slags busstyp, och ett någorlunda gemensamt reservdelslager.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 augusti 2018, 20:48:21 PM
Sedan har det väl med prislappen att göra också, MAN tillhör ju inte de dyraste men inte heller de billigaste man kan köpa.
Det måste ju dock som Ersa skriver finnas en orsak till att just MAN säljer bra.
Min gissning är att de har en bred produktportfölj som passar många olika behov.
Sedan är det väl så att om man redan har ett antal bussar från samma tillverkare är det ju logiskt att köpa fler av dem snarare än att prova något nytt.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
När det gäller offentligt ägda företag måste alla inköp upphandlas och det har sedan många år varit MAN/Neoplans nisch genom att erbjuda det lägsta priset.
Därför är det inte på något sätt förvånande att nästan alla sådana företag köper just MAN.
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 10:48:12 AM
Kanske inte "tyvärr" för ägarna, förarna och passagerarna? De produkter som fungerar bäst blir lätt de populäraste. Man kan ju inte variera sig för variationens skull, om det innebär dyrare, opålitligare och sämre trafik.
Nu är ju det bara en av alla parametrar, men komfortmässigt som passagerare tycker jag att både Volvo 8900 och Scania Citywide är ton bättre än MAN-skräpet som Keolis kör med på många håll i och runt Staden.
Kanske TCO är bättre med MAN, eller pålitligheten, eller den nog så viktiga arbetsmiljön för föraren, vad vet jag?
Citat från: Sputnik skrivet 01 september 2018, 14:34:35 PM
eller den nog så viktiga arbetsmiljön för föraren, vad vet jag?
Min erfarenhet är att den inte är i topp, aldeles för hög ljudnivå på förarplatsen.
Hu vad taffligt photoshopat
Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2018, 13:27:36 PM
Spekulerar bara nu, och skulle gissa på samma vita lacknyans i grunden som VL har idag, och därefter blir det bara strajpning och dekaler som övriga färger.
En lila rand för Örebro, motsvarande VLs blå rand kanske skulle bli bra? Om även Södermanland skulle gå med fullt ut i framtiden skulle de ju kunna ha samma vita lack med en ljusgrön rand.
Det dröjer nog innan Sörmland väljer att gå med i så fall. Det arbetas för fullt med upphandlingsunderlag till Eskilstuna och södra/västra delarna tilldelades ju tidigare i år för ett antal år framåt. Här är ju också upplägget annorlunda med ett mycket större inflytande från kommunernas sida.
Citat från: Sundås skrivet 17 september 2018, 19:44:04 PM
Det dröjer nog innan Sörmland väljer att gå med i så fall. Det arbetas för fullt med upphandlingsunderlag till Eskilstuna och södra/västra delarna tilldelades ju tidigare i år för ett antal år framåt. Här är ju också upplägget annorlunda med ett mycket större inflytande från kommunernas sida.
Mycket inflytande från kommunernas sida är ju normen i Västmanland, så just det borde inte vara något hinder.
I Västmanland är endast trafiken mellan kommunerna finansierad av regionen. Inom kommunerna finansieras trafiken av kommunen, som också är med i planeringen av trafiken och bestämmer över taxor. I Hallstahammar och Surahammar är det ju t o m så att trafiken är helt separat från VL. Den upphandlas direkt av kommunerna och går under namnet Brukslinjen. På VL:s hemsida hittar du inte ens tidtabeller för Brukslinjen.
Dock inte 511 och 514 till Hallsta och Sura, de är fortfarande VL
Citat från: Bussmicke skrivet 18 september 2018, 21:49:32 PM
Dock inte 511 och 514 till Hallsta och Sura, de är fortfarande VL
Ja, 500-linjerna är de som finansieras av regionen och som körs av regionen (=VL). Övrig trafik finansieras av kommunerna. Hallsta och Sura har alltså valt att upphandla denna "tilläggstrafik" själva, medan övriga kommuner köper den från regionen.