Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Karsten skrivet 12 december 2007, 22:55:01 PM

Titel: Linje 144 - fråga till Kvarne
Skrivet av: Karsten skrivet 12 december 2007, 22:55:01 PM
Efter att idag ha åkt SL linje 144 har jag ett par funderingar.

1. Efter Långsjö torg så går linjen bara i nedförsbackar mot Älvsjö. Hur kommer det sig, ligger Långsjön på en höjd?

2. Hur kommer det sig att alla förare jag idag åkt med på linje 144 haft expeditionsbelysningen tänd vid färd i mörker?

3. Hur kommer det sig att sätena i 61-vagnarna är hälften så tjocka som vanliga säten? Sparas det hyllmeter i reservdelsförrådet?


I all välmening - Karsten. :)
Titel: SV: Linje 144 - fråga till Kvarne
Skrivet av: Cero skrivet 12 december 2007, 23:35:37 PM
Citat från: Karsten skrivet 12 december 2007, 22:55:01 PM
Efter att idag ha åkt SL linje 144 har jag ett par funderingar.

1. Efter Långsjö torg så går linjen bara i nedförsbackar mot Älvsjö. Hur kommer det sig, ligger Långsjön på en höjd?

I all välmening - Karsten. :)

Kan ge dig ett svar på din första fråga. Fruängen ligger högt, tunnelbanestationen är den högst belägna i hela nätet. Därifrån är det generellt sett nedförsbacke till Älvsjö station oavsett vilken väg man tar. Hållplatsen Långsjö torg ligger i en grop. Därifrån är det bara uppåt oavsett vilken väg man tar. Efter Långsjöplan (mot Älvsjö station) är det en hyfsad uppförsbacke, därefter är det som du säger, nedför hela vägen till Älvsjö station.

Även en del av Busslinks 53xx och 5168-5181 har väldigt tunna säten. Har också alltid undrat varför. Det borde vara tvärtom för de har sämre fjädring än övriga bussar. ;D

/Cero
Titel: SV: Linje 144 - fråga till Kvarne
Skrivet av: Kvarne skrivet 13 december 2007, 22:36:06 PM
Citat från: Karsten skrivet 12 december 2007, 22:55:01 PM
Efter att idag ha åkt SL linje 144 har jag ett par funderingar.

1. Efter Långsjö torg så går linjen bara i nedförsbackar mot Älvsjö. Hur kommer det sig, ligger Långsjön på en höjd?

2. Hur kommer det sig att alla förare jag idag åkt med på linje 144 haft expeditionsbelysningen tänd vid färd i mörker?

3. Hur kommer det sig att sätena i 61-vagnarna är hälften så tjocka som vanliga säten? Sparas det hyllmeter i reservdelsförrådet?


I all välmening - Karsten. :)

1. Se svar från annan skribent
2. Inte den blekaste. Slumpen...? Ödet? Har inte hört ngt speciellt.
3. Tja, de levererades ju med dessa säten till Norrköping....så det är inget Söderort kan "rå för"....

I lika mycket välmening - Kvarne  :)
Titel: SV: Linje 144 - fråga till Kvarne
Skrivet av: Skalman skrivet 15 december 2007, 15:02:14 PM
2. Är du säker på att det är exp-lampan? Flera nyare bussar (t ex B9S) har
    ett gäng "punktlampor" i främre regionen, som är klart irriterande och
    störande...
   
Titel: SV: Linje 144 - fråga till Kvarne
Skrivet av: Karsten skrivet 15 december 2007, 18:54:54 PM
Citat från: Skalman skrivet 15 december 2007, 15:02:14 PM
2. Är du säker på att det är exp-lampan? Flera nyare bussar (t ex B9S) har
    ett gäng "punktlampor" i främre regionen, som är klart irriterande och
    störande...
   

Jodå, jag är säker.
Titel: SV: Linje 144 - fråga till Kvarne
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 16 december 2007, 01:18:18 AM
Har inte uppmärksammat tilltaget förrän igår då jag själv såg en förare på 144 med tänd expeditionslampa.
Kan inte förstå över huvud taget vad detta skall vara bra för under körning, ett mycket märkligt lokalt fenomen..

//Niclas