Hej
När kom de första låggolvsbussarna och lågentrebussarna nu tänker jag på bussar längre än 10m.
Vilka var först att tillverka en.
mvh gammalbuss
MAN var tidlig ute iallefall
Trodde att Neoplan var först. Men det var Tyskarna, detta är säkert. De lade rätt mycket resurser på att utveckla kollektivtrafiken.
http://wapedia.mobi/de/Niederflurtechnik (http://wapedia.mobi/de/Niederflurtechnik)
1976 Neoplan enligt länken ovan
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/F4E1A850B60611DB9015DAA0D54313DC.jpg)
Den här måste nog vara den första riktiga (stora) låggolvsbuss till ett svenskt bussföretag.
Uppsalabuss 160 vid Östra Nyby 1991
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 12 december 2007, 19:51:12 PM
Den här måste nog vara den första riktiga (stora) låggolvsbuss till ett svenskt bussföretag.
Uppsalabuss 160 vid Östra Nyby 1991
/Janne
Inte var dom särskillt bra för det(Fortfarande inte bra) ;D
//Simon
Citat från: Janne Rickman skrivet 12 december 2007, 19:51:12 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/F4E1A850B60611DB9015DAA0D54313DC.jpg)
Den här måste nog vara den första riktiga (stora) låggolvsbuss till ett svenskt bussföretag.
Uppsalabuss 160 vid Östra Nyby 1991
/Janne
Ser tyvärr inte bilden (tillfälligt fel?) men det är riktigt att den första låggolvsbussen i Sverige köptes av Uppsala. Det kan ha rullat någon form av prototyp innan dess på andra håll.
Nja, första låggolvsneoplanen i Sverige var AYH622, en N416 från 1982. Den gick som demobuss hos Svenska Neoplan och såldes 1985 till Buss-Bengt i Nybro. 1989 hamnade bussen hos Linjebuss efter att Bengt tappat sin trafik åt KLT. Linjebuss använde bussen i Stockholmsområdet i den verksamhet man övertagit från Sirius. Tror t o m att Staffan visat en bild på den från den tiden.
Mvh Greger L
Beror vad som är låg? V-tyskland hade i slutet av 70 talet VÖV II standard som normbuss.
En sådan provades i Stockholm,dvs Vovo B10R med van Hool kaross.
Låga B10R kanske inte uppfyller krav om låg-nivå men i alla fall !!!
Citat från: Greger Larsson skrivet 12 december 2007, 23:36:41 PM
Nja, första låggolvsneoplanen i Sverige var AYH622, en N416 från 1982. Den gick som demobuss hos Svenska Neoplan och såldes 1985 till Buss-Bengt i Nybro. 1989 hamnade bussen hos Linjebuss efter att Bengt tappat sin trafik åt KLT. Linjebuss använde bussen i Stockholmsområdet i den verksamhet man övertagit från Sirius. Tror t o m att Staffan visat en bild på den från den tiden.
Mvh Greger L
Jo, det är helt riktigt. Jag tänkte på serielevererade låggolvsbussar.
Visar bilden igen. Här körs den av Sirius på SL:s linje 810. Jag vill minnas att den dök upp här lite då och då under ungefär ett halvår. Sirius lånade bussen under en relativt kort period. Bilden är tagen 23 oktober 1984. Bussen hade nummer 45 hos Sirius.
(http://www.savenfjord.nu/ayh_622.JPG)
Jodå, där var bilden! Det var alltså innan bussen hamnade i Nybro. Ingen optimal buss på 810:an kanske.. Sedan kom ju som sagt bussen tillbaka till "Sirius" med Linjebuss som ägare. Då var den försedd med någon slags ramp och användes för någon form av färdtjänstkörningar vill jag minnas.
Överhuvudtaget var ju de svenska tillverkarna sena att haka på låggolvs- och lågentréutvecklingen (om man bortser från 50-talets ASJ RL..). Scania fick ju i all hast köpa in framvagnar från Neoplan för sina första lågentrébussar och Volvo tog fram B10L:en som kanske inte direkt kom att rosa marknaden.
/GL
När jag frågade Säffle om låggolvsbussar någon gång i slutet av 1980-talet så fick jag ett svar i stil med att det nog är en fluga som snart går över. Scanias första lågentrébussar såldes 1992 till Trollhättan och de karosserades av Carrus/Wiima, eftersom Scania själva inte fixade det. Dessa bussar kom så småningom över till Linjebuss och slutade sina dagar i Råsta.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 december 2007, 23:54:33 PM
Jo, det är helt riktigt. Jag tänkte på serielevererade låggolvsbussar.
Visar bilden igen. Här körs den av Sirius på SL:s linje 810. Jag vill minnas att den dök upp här lite då och då under ungefär ett halvår. Sirius lånade bussen under en relativt kort period. Bilden är tagen 23 oktober 1984. Bussen hade nummer 45 hos Sirius.
(http://www.savenfjord.nu/ayh_622.JPG)
Hade denna buss helt plant golv i bussen som Uppsalabuss 160 hade?
160 hade inga trappsteg i bussen vid någon av dörrarna.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 13 december 2007, 12:41:34 PM
Hade denna buss helt plant golv i bussen som Uppsalabuss 160 hade?
160 hade inga trappsteg i bussen vid någon av dörrarna.
/Janne
Jag vill minnas att golvet inte var helt plant. Och det var ett förfärligt klättrande för att komma upp på flertalet stolar. Uppsalas första låggolvsbussar nådde väl inte ända fram på det området heller men de var himmelsvitt bättre.
Om man säger så: jag blev glad första gången jag såg den på 810-an och det var då jag tog bilden. Sedan försökte jag undvika den och väntade hellre till nästa avgång om det var denna som var utsatt. Det var dock inte så där överdrivet vanligt. Det verkar som om man undvek i det längsta att köra med den.
Lågnivå och låggolv
Det fanns en gång i tiden en Neoplan likadan den på bild som gick på Interbus/Swebus linjer på Hönö-Öckero-Hälsö.
Hej
Tack för alla svar.
En annan fundering när kom den första låggolvbussen till trafiken i Uppland.
Menar då till linjerna i länet, ej stadstrafiken.
mvh gammalbuss
Den första Volvo lågentren var de som kom till Borås 1992år modell Carrus-Wiima byggen vilket Säffle inte var sååå glada åt men Volvo tyckte med all rätt att Säffle var alldeles för dåligt byggda.
Citat från: gammalbuss skrivet 13 december 2007, 18:44:24 PM
Hej
Tack för alla svar.
En annan fundering när kom den första låggolvbussen till trafiken i Uppland.
Menar då till linjerna i länet, ej stadstrafiken.
mvh gammalbuss
Swebus fick 4420-4422 sommaren 1998, så Tidtabellen 98/99 var den första med lågentre fordon hos UL, totalt 15st från senhösten.
Mvh/JoSe
Citat från: yngrot skrivet 14 december 2007, 09:06:38 AM
Den första Volvo lågentren var de som kom till Borås 1992år modell Carrus-Wiima byggen vilket Säffle inte var sååå glada åt men Volvo tyckte med all rätt att Säffle var alldeles för dåligt byggda.
Det stämmer så när som på att det var 1993 de kom. Bussarna fick nummer 258 och 259 i Borås, från 1995 006 och 007. Sedan var det väl Borås Lokaltrafik som inte var så glada åt Säffle. Volvo var ju ägare till Säffle Karosseri och det hade varit anmärkningsvärt om de varit missnöjda med sin egen tillverkning. Frågan är väl också om Säffle ville tillverka lågentré 1992-1993.
För fullständighetens skull nämnas att Borås Lokaltrafik köpte 13 B10BLE Säffle (alltså med lågentré) 1995, nr 008-017 och 034-036. Alla utom 016 rullar kvar än i dag.
De Büssing dubbeldäckare som på 1960-talet levererades till SS/SL (H31 & H33) är väl nästan att betrakta som låggolvsbussar. De hade väl inget trappsteg alls i nedervåningen?
/Cero
Det fanns lågentre på Säffle i Göteborg i och med 801-805 kom.Det som utmärker en lågentrebuss är framaxeln. Detta var väl 1994 och tanken var väl att dessa skulle komma tidigare. 703-720 kom ju som B10 M istället för som planerade B10B Le.
1995 kom låggolvsbussen från Volvo i samband med VM i friidrott 1995. Prototypen kallades för 20.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt med lågentre och låggolv. En lokalvagn i Göteborg hade förr 44 sittplatser och många ståplatser. Den var 12 lång. Dagens låggolvsledvagnar tar väl knappast fler sittsplatser nu än 12 m tidigare. Det är även känsligt att dela upp trafiken.Politikerna har ju bundet sig för att ha handikappanpassning. Och vanliga bussar har ju handikapplift istället. Något som flera förare inte kan använda. Och de som vet det hinner inte. Tidtabellen måste ju följas.
Citat från: Cero skrivet 14 december 2007, 10:12:33 AM
De Büssing dubbeldäckare som på 1960-talet levererades till SS/SL (H31 & H33) är väl nästan att betrakta som låggolvsbussar. De hade väl inget trappsteg alls i nedervåningen?
/Cero
Jo visst var det så. Men begreppet låggolvsbussar avser inte dubbeldäckare. Och om man tar övervåningen så var det ju allt annat än lågentré.
Citat från: Janne Rickman skrivet 13 december 2007, 12:41:34 PM
Hade denna buss helt plant golv i bussen som Uppsalabuss 160 hade?
160 hade inga trappsteg i bussen vid någon av dörrarna.
/Janne
Bussen var lite udda då den hade lufttankar i golvet mellan främre hjulhusen. Dvs lågt insteg (låggolv) vid framdörren, kliv upp mellan hjulhusen och sedan kliv ned till låggolvsdelen som gick fram till mittdörrarna. Kommer inte ihåg varför tankarna hamnade mellan framhjulen, det hade något med att man ville ha ett stort plant golv vid mittdörren. Under Linjebuss tid sattes det in extra fönster under midjelinjen efter klagomål från resenärer. Dom som satt i rullstol hade inget sikt åt sidan förutom fönstren i mittdörrarna.
Fram till ca. 1992-1993 var det ett flertal "turistbussar" som gick anpassade för upp till 10 rullstolar för körningar åt färdtjänsten i Stockholm. Var mycket trevliga körningar trots slitet med alla rullstolar, dom som kom ut var väldigt glada av att få se lite mer utanför sin vårdavdelningen. Oftast kunde man ta med en stor del av en avdelning tillsammans till ett utflyktsmål vilket var mycket populärt. Till det hade man kollokörningar för handikappade barn.
//Roger, f.d förare av AYH622 på Linjebusstiden